خانه » همه » خبر » ترند ترین های خبری امروز » واکنش نمایندگان مجلس به لغو عرضه خودرو در بورس کالا چه بود؟

واکنش نمایندگان مجلس به لغو عرضه خودرو در بورس کالا چه بود؟

به گزارش بورس تابناک، چهارشنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ در حالی که قرار بود ۴۳۰ دستگاه فیدلیتی و دیگنیتی در بورس کالا معامله شود، وزارت صمت این عرضه را یکباره ملغی کرد. این تعلیق، آن هم در شرایطی که انتظار می‌رفت با ورود خودرو به بورس کالا، از آشفتگی بازار خودرو کاسته و قیمت‌ها شفاف‌تر شود، موجب انتقاد و اعتراض سرمایه گذاران بازار سرمایه و نیز متقاضیان خرید خودرو از طریق بورس کالا، شد.

حدود ۷۵۰۰ نفر برای خرید خودرو از بورس کالا کد بورسی دریافت کرده بودند که از این میزان ۱۳۰۰ نفر هر کدام حدود ۳۰۰ میلیون تومان به عنوان پیش پرداخت برای خرید خودرو از این مسیر پرداخت کرده و سفارش گذاشته بودند. اتفاقی که به زعم کارشناسان سبب تحرکات مناسبی در بازارسرمایه و در ورود نقدینگی تازه به بازار شده بود.

اما واکنش برخی نمایندگان مجلس به این تصمیم چه بود؟

مهدی طغیانی عضو کمیسیون اقتصادی اظهار کرد: وزارت صمت باید برای تصمیم یکباره جهت لغو عرضه خودرو در بورس کالا به مجلس توضیح دهد.
او استدلال‌های وزارت صمت درباره لغو به یکباره عرضه خودرو در بورس کالا را غیرقابل قبول دانست و گفت: این موضوع را بسیار جدی پیگیری خواهد کرد.

وی یادآور شد: بسیاری از کارشناسان، حراج خودرو در بورس کالا را تایید می‌کنند، اما وزارت صمت بدون توضیح قانع‌کننده‌ای جلوی این عرضه را گرفته است، وزارت صمت باید در این باره به مجلس توضیح دهد؛ چنین تصمیم‌های آنی معنا ندارد، این مسیر غلط است و اقدامات باید به سرعت به ریل اصلی بازگردد.

علیرضا سلیمی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس هم با انتقاد از تصمیم یکباره وزارت صمت در لغو عرضه خودرو در بورس کالا، گفت: چرا تا این حد سیاست‌ها و تصمیمات در وزارت صمت لرزان است؟! چرا آقایان بعد از اینکه مردم وارد بورس شدند، تصمیمات خود را اعلام می‌کنند؟! وزارت صمت باید پاسخگو باشد.
وی با بیان اینکه واقعا این مساله برای من قابل هضم نیست که چرا یک تصمیمی به این نحو گرفته و اعلام می‌شود! توقع داریم که وزارت صمت موارد دیگری، چون قرعه کشی اخیر نیز دقت بیشتری داشته باشد، افزود: این نوع عملکرد وزارت صمت و  چنین تصمیماتی ما را نگران می‌کند. حتماً این موضوع را با جدیت در مجلس و به ویژه کمیسیون صنایع پیگیری می‌کنیم؛ وزیر صمت باید پاسخگو باشد.

محسن علیزاده عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس هم با بیان اینکه تعلیق عرضه خودرو در بورس کالا باید هرچه سریعتر لغو شود، تصریح کرد: مافیای خودرو نمی‌خواهد قیمت‌ها واقعی شوند.
وی با اشاره به اینکه متاسفانه تصمیمات خلق الساعه دولت طی یکی دو سال گذشته، آسیب‌های بسیاری به بازار سرمایه وارد کرده است گفت: تصمیم وزارت صمت در لغو عرضه خودرو در بورس کالا مغایر با سیاست‌های کلان کشور در توسعه بازار سرمایه است و باید هر چه سریعتر اصلاح و این تعلیق لغو شود.

علیزاده اضافه کرد: از مدت‌ها قبل تاکنون عرضه خودرو در بورس مطرح شده و اگر قرار بود جلوی آن گرفته شود باید قبل از واریز پول توسط مردم و خریداران اتفاق می‌افتاد، اما متاسفانه وزارت صمت دقیقاً در لحظه‌های آخر عرضه خودرو در بورس کالا، چنین تصمیمی گرفته و اعلام کرده که با سیاست‌های توسعه بازار سرمایه مغایر است و موجب سلب اعتماد مردم می‌شود؛ از دولت سیزدهم چنین انتظاری نداشتیم.

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد