خانه » همه » جدید ترین مطالب تخصصی » وزوز گوش چیست و چگونه درمان می شود؟

دانلود کتاب های امتحان شده

وزوز گوش چیست و چگونه درمان می شود؟

وزوز گوش چیست و چگونه درمان می شود؟

به احساس صدای زنگ زدن گوش وزوز گوش گفته می شود. این وضعیت شایع اغلب حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد از مردم را تحت تاثیر قرار می دهد. وزوز گوش بیماری نیست بلکه علامت بیماری زمینه ای، مانند از دست دادن شنوایی به خاطر کهولت سن، آسیب گوش یا اختلال سیستم گردش محسوب می شود.


وزوز گوش چیست و چگونه درمان می شود؟

وزوز گوش ادراک صدا یا زنگ زدن در گوش است. یک مشکل شایع است که حدود 15 تا 20 درصد از افراد را مبتلا می کند. وزوز گوش به خودی خود یک بیماری نیست  این یک علامت از یک بیماری اساسی مانند کاهش شنوایی مربوط به سن ، آسیب گوش یا اختلال در سیستم گردش خون است.

اگرچه ناخوشایند است ،ولی وزوز گوش معمولاً نشانه چیز جدی نیست. اگرچه با افزایش سن می تواند بدتر شود ، برای بسیاری از افراد ، وزوز گوش با درمان بهبود می یابد. درمان علت اصلی مشخص شده گاهی کمک می کند. سایر روشهای درمانی باعث کاهش یا پوشاندن سر و صدا می شوند و وزوز گوش کمتر احساس می شود.

علائم وزوز گوش

وزوز گوش احساس صدا،در زمانی است که هیچ صدای خارجی وجود ندارد. علائم وزوز گوش ممکن است شامل این نوع نویزهای غیر واقعی در گوش شما باشد:

زنگ مانند
وزوز مانند
غرش مانند
کلیک کردن
سوت مانند
زمزمه مانند

صدای ذهنی ممکن است از نظر فرکانس،صدای کم وغرشی تا صدای بلند و زیاد متغیر باشد و ممکن است آن را در یک یا هر دو گوش بشنوید. در بعضی موارد ، صدا می تواند آنقدر بلند باشد که بتواند توانایی شما در تمرکز یا شنیدن صدای خارجی را مختل کند. وزوز گوش ممکن است همیشه وجود داشته باشد ، یا ممکن است بیاید و برود.

انواع وزوز گوش

دو نوع وزوز گوش وجود دارد.

وزوز گوش ذهنی فقط وزوز گوش است. این رایج ترین نوع وزوز گوش است. این بیماری ممکن است در اثر مشکلات گوش در گوش بیرونی ، میانی یا داخلی شما ایجاد شود. همچنین می تواند ناشی از مشکلاتی در اعصاب شنوایی (شنوایی) یا بخشی از مغز شما باشد که سیگنال های عصبی را به عنوان صدا (مسیر شنیداری) تفسیر می کند.

وزوز گوش آشکار وزوز گوشی است که پزشک شما هنگام معاینه می تواند بشنود. این نوع نادر از وزوز گوش ممکن است در اثر مشکل عروق خونی ، وضعیت استخوان گوش میانی یا انقباضات عضلانی ایجاد شود. 1

چه زمان باید به پزشک گوش، حلق و بینی مراجعه کرد؟

در شرایط زیر وقت دکتر بگیرید:

اگر دچار وزوز گوش هستید که اذیتتان می کند، به پزشک مراجعه کنید.

بعد از عفونت دستگاه تنفسی فوقانی، مانند سرماخوردگی، دچار وزوز گوش شدید و وزوز گوش ظرف یک هفته خوب نشده است.

وزوز گوش به صورت ناگهانی یا بدون علت مشخص رخ داده است.

همراه با وزوز گوش دچار گیجی شده اید یا شنوایی خود را از دست داده اید.

وزوز گوش چیست و چگونه درمان می شود؟

علل وزوز گوش

تعدادی از بیماری ها منجر به بروز وزوز گوش یا تشدید آن می شوند. در بسیاری از موارد، علت دقیق قابل تشخیص نیست.

یکی از علت های شایع بروز وزوز گوش آسیب به سلول موی گوش میانی است. موهای کوچک و ظریف گوش میانی متناسب با فشار موج صدا حرکت میکنند. این حرکت باعث تحریک سلول ها برای فرستادن سیگنال الکتریکی از عصب شنوایی به مغز می شود. مغز این سیگنال را به عنوان صدا می شناسد. اگر موهای گوش میانی خم شود یا بشکند، سیگنال الکتریکی را به صورت تصادفی به مغز می فرستد و باعث وزوز گوش می شود.

ازجمله دیگر عوامل بروز وزوز گوش می توان به اختلال شنوایی، بیماری های مزمن و آسیب یا مشکلاتی که روی اعصاب گوش یا مرکز شنوایی مغز تاثیر میگذارد اشاره کرد.

علل شایع وزوز گوش

وزوز گوش در بسیاری از افراد به دلایل زیر رخ می دهد:

از دست دادن شنوایی به خاطر بالا رفتن سن: شنوایی بسیاری از افراد با افزایش سن، معمولا از ۶۰ سالگی، ضعیف می شود. از دست دادن شنوایی می تواند منجر به بروز وزوز گوش شود. اصطلاح پزشکی این نوع ناشنوایی پیرگوشی است.

قرار گرفتن در معرض صدای بلند: صداهای بلند مانند صدای تجهیزات سنگین، اره برقی و سلاح های گرم از جمله عوامل شایع در بروز ناشنوایی هستند. دستگاه های موسیقی قابل حمل، مانند MP3 پلیر یا iPod، نیز اگر در طولانی مدت با صدای بلند از آن ها استفاده شود باعث از دست دادن شنوایی می شوند. اگر فرد در کوتاهمدت در معرض صدای بلند قرار بگیرد، مثلا در کنسرت حضور داشته باشد، و دچار وزوز گوش شود، معمولا زود خوب می شود.

انسداد جرم گوش: جرم گوش با گیر انداختن گردوخاک و کند کردن رشد باکتری از مجرای گوش محافظت میکند. اگر مقدار زیادی از جرم گوش جمع شود، تمیز شدن آن به صورت طبیعی مشکل می شود درنتیجه شنوایی فرد مختل می شود یا پرده ی گوش آسیب میبیند که وزوز گوش را به دنبال دارد.

تغییرات استخوان گوش: خشک شدن استخوان های گوش میانی (اتواسکلرز) روی شنوایی تاثیر می گذارد و منجر به وزوز گوش می شود. معمولا این وضعیت، که در اثر رشد غیرعادی استخوان رخ می دهد، ارثی است.

سایر علل وزوز گوش

بعضی از عوامل بروز وزوز گوش کمتر شایع است. مانند:

بیماری منییر: ممکن است وزوز گوش ازجمله علائم اولیه ی بیماری منییر، نوعی اختلال گوش میانی که در اثر فشار غیرعادی مایع گوش میانی رخ می دهد، باشد
اختلال TMJ: اختلال در مفصل گیجگاهی (مفصلی که در دو طرف سر و روبه روی گوش، جاییکه فک به جمجمه می رسد، قرار دارد) می تواند عامل بروز وزوز گوش باشد.

جراحت سر یا گردن: ترومای سر یا گردن می تواند گوش میانی، اعصاب شنوایی یا عملکرد شنوایی مغز را تحت الشعاع قرار دهد. معمولا این گونه آسیبها باعث بروز وزوز گوش در یک گوش می شود.

وزوز گوش چیست و چگونه درمان می شود؟

تومور بافت عصبی گوش: این تومور غیرسرطانی (خوشخیم) در عصب جمجم های که از مغز تا گوش میانی کشیده شده و تعادل و شنوایی را کنترل میکند، تشکیل می شود. معمولا این وضعیت که شوانومای وستیبولار نیز نامیده می شود، فقط در یک گوش وزوز ایجاد می کند.

اختلال لوله استاش: در این وضعیت، لوله ی گوش که گوش میانی را به حلق فوقانی وصل میکند همیشه منبسط باقی میماند به طوری که گوش احساس پر بودن می کند. گاهی کاهش وزن زیاد، حاملگی و رادیوتراپی باعث بروز این اختلال می شود.

گرفتگی عضلانی در گوش میانی: گاهی عضلات گوش میانی منقبض میشود که وزوز گوش، از دست دادن شنوایی و احساس پر بودن گوش را به دنبال دارد. گاهی این وضعیت بدون دلیل مشخص رخ م یدهد اما بعضی بیماری های عصبی شامل اسکلروز چندگانه نیز می تواند عامل بروز آن باشد.

عوامل پرخطر وزوز گوش

ممکن است وزوز گوش برای هر کسی اتفاق بیفتد اما عوامل زیر خطر بروز آن را افزایش می دهد:

قرار گرفتن در معرض صدای بلند: اگر به مدت طولانی در معرض صدای بلند قرار بگیرید، سلول های حسی مو در گوش که صدا را به مغز می ساند آسیب میبیند. به خصوص کسانی که در محیط های پرسروصدا کار می کنند (مانند کارگر کارخانه و ساختمان، آهنگساز و سرباز) در معرض خطر قرار دارند.

سن: با افزایش سن، تعداد فیبرهای عصبی گوش کم می شود و احتمال بروز مشکلات شنوایی از جمله وزوز گوش را بالا می برد.

جنسیت: احتمال بروز وزوز گوش در مردان بیشتر است.

مصرف سیگار: افراد سیگاری بیشتر در معرض خطر ابتلا به وزوز گوش قرار دارند.

بیماری قلب و عروق: وضعیت هایی مانند فشار خون یا باریک شدن عروق (آرترواسکلرز) که روی گردش خون تاثیر می گذارد خطر بروز وزوز گوش را بالا میبرد. 2

درمان وزوز گوش

در بسیاری از موارد برای وزوز گوش هیچ درمانی وجود ندارد.

برخی پزشکان مصرف نیاسین (ویتامین ب۳) را برای کاهش وزوز توصیه می کنند.

اما با وجود این، هیچ شواهد علمی نشان نمی دهد که نیاسین باعث کاهش وزوز گوش می شود و در عین حال ممکن است باعث گرگرفتگی گردد.

به نظر می رسد داروهای ضد افسردگی در کاهش وزوز گوش موثرند، اما با وجود این بهتر است از پزشک خود کمک بگیرید.

برخی مواقع تجمع جرم در گوش باعث وزوز گوش می شود.

لذا با مراجعه به پزشک متخصص، جرم گوش خود را خارج کنید تا صداها قطع شوند.

وزوز گوش چیست و چگونه درمان می شود؟

درمان های خانگی

کاهش و یا اجتناب از مصرف کافئین

کاهش و یا اجتناب از مصرف نمک

توقف سیگار کشیدن

برخی از افراد مبتلا دارای کمبود عنصر روی هستند بنابراین با مصرف مکمل روی تحت نظر پزشک بهبود می یابند.

افرادی که مبتلا به وزوز هستند و خواب آشفته دارند با کمک هورمون ملاتونین درمان یافته اند.

جینکو بیلوبا (Ginkgo biloba) تا به امروز برای درمان وزوز مناسب بوده است.

پیشگیری از وزوز گوش

عدم استفاده از گوش پاک کن: گوش پاک کن باعث می شود که جرم به پرده گوش بچسبد و باعث وزوز شود.

محافظت از گوش ها در محل کار: برخی مشاغل از قبیل آرایشگران که با سشوار کار می کنند و یا باغبانان که از دستگاه چمن زنی استفاده می کنند یا کارگران کندن خیابان با مته و کار کردن با درل، نیاز به گوش بند دارند.

هنگامی که در محلی هستید که سر و صدای زیادی وجود دارد و گوشتان را اذیت می کند، گوش‌هایتان را با گوش بند بپوشانید.

از پنبه و یا دستمال کاغذی برای نشنیدن سر و صدا استفاده نکنید، زیرا ممکن است درون کانال گوش فرو بروند.

نکشیدن سیگار: دود سیگار نیز موجب وزوز، عفونت گوش و یا آسم می شود.

وزوز در افراد چاق بیشتر رخ می دهد، پس به طور مرتب ورزش کنید و وزن خود را متعادل کنید.3

پی نوشت:
1.www.drdortaj.com
2.www.darmankade.com
3.www.borna.news

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها