خانه » همه » جدید ترین مطالب تخصصی » ویژگی های افراد باهوش

دانلود کتاب های امتحان شده

ویژگی های افراد باهوش

ویژگی های افراد باهوش

علائم باهوش بودن بسیار با آنچه شما فکر می کنید متفاوت هستند همچنین شخصی ممکن است کارهای شگفت انگیزی انجام دهد ولی کسی به این فکر نکند که او باهوش است.


ویژگی های افراد باهوش

آیا شما فرد باهوشی هستید؟ اگر پاسخ شما به این سؤال «بله» است، آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که چه چیزی باعث تمایز شما با دیگران شده است؟ آیا اصلا فرد باهوش ویژگی‌های خاصی دارد یا فقط اگر توانایی و مهارت حل مسئله های سخت و پیچیده‌ی ریاضی را داشته باشد، به آن شخص «باهوش» می‌گوییم؟«ویژگی مشترک افراد باهوش چیست؟» این پرسشی است که سایت Quora مطرح کرده است و بیش از ۱۰۰ نفر به آن پاسخ داده‌اند. در میان پاسخ‌های متفاوت، عده‌ای فروتنانه از تجربه‌های شخصی خود گفته‌اند و عده‌ای دیگر از رفتار افراد معروف و تحصیل‌کرده مثال زده‌اند. پاسخ بسیاری از کاربران با یافته‌های محققان هم‌خوانی داشت. در این مقاله، قصد داریم برای آشنایی با ویژگی افراد باهوش، چند مورد از این ویژگی‌ها را که در سایت Quora به آن اشاره شده، بررسی کنیم.

انطباق‌پذیری

به‌عقیده‌ی بسیاری از کاربران سایت Quora افراد باهوش بسیار انعطاف‌پذیرند. یعنی می‌توانند خود را با هر محیطی منطبق کنند و به موفقیت برسند. دانا اف هَمِت در مقاله‌ی این سایت می‌نویسد: «افراد باهوش علی‌رغم شرایط سخت و دشوار و محدودیت‌هایی که بر آنها اعمال می‌شود، آنچه را لازم است انجام می‌دهند و این نشان‌دهنده‌ی انطباق‌پذیری آنهاست.»

تحقیقات جدید روان‌شناختی نیز این ایده را تأیید می‌کند. باهوش بودن یعنی برای انطباق بیشتر و کارآمدتر با محیطی که در آن قرار دارید، تغییرات لازم را یا در رفتار خود و یا در محیط پیرامون خود به‌وجود آورید.

فروتنی

فروتنی یکی از نشانه‌های افراد باهوش است. این افراد از گفتن جمله‌ی «نمی‌دانم» واهمه‌ای ندارند، آنها اگر چیزی را بلد نباشند، می‌توانند آن را یاد بگیرند.

جاستین کروگر و دیوید دانینگ با انجام پژوهشی بر این دیدگاه صحه می‌گذارند. طبق پژوهش آنها هرچه شخص بهره‌ی هوشی کمتری داشته باشد، در مورد توان ذهنی خود دچار غلو و بزرگ‌نمایی می‌شود.

مثلا در آزمایشی، دانشجویانی که در آزمون پذیرش رشته‌ی وکالت نمره‌ی پایینی گرفته بودند، احساس می‌کردند به ۵۰ درصد سؤالات پاسخ درست داده‌اند. برخلاف آنها، افرادی که در این آزمون نمره‌ی بالاتری گرفته بودند، احساس می‌کردند به سؤالات کمتری پاسخ درست داده‌اند.

ویژگی های افراد باهوش

کنجکاوی

«من استعداد خاصی ندارم، فقط به‌شدت کنجکاوم»؛ این جمله به انیشتین منتسب است.

افراد باهوش جذب چیزهایی می‌شوند که به نظر دیگران کم‌اهمیت هستند.

نتایج منتشر‌شده‌ی پژوهشی در سال ۲۰۱۶ نشان می‌دهد، هوش فرد در کودکی با تجربه‌اندوزی او در بزرگسالی ـ که به آن کنجکاوی ذهنی گفته می‌شودـ مرتبط است.

دانشمندان هزاران بریتانیایی را به مدت ۵۰ سال بررسی کردند. آن‌ها دریافتند افرادی که در یازده سالگی نمره‌ی بالایی در تست هوش گرفته‌ بودند، در ۵۰ سالگی نسبت به سایر هم‌سالان خود، تمایلی بیشتری به کسب تجربیات جدید دارند.

روشن‌فکری

افراد باهوش پذیرای ایده‌ها و فرصت‌های جدید هستند و در برابر آنها مقاومت نشان نمی‌دهند. هَمِت می‌نویسد: افراد باهوش مشتاقانه و با ذهنی باز نظرات دیگران را می‌پذیرند و در برابر سایر راه‌حل‌ها متعصبانه برخورد نمی‌کنند.

روان‌شناسان معتقدند افراد روشن‌فکر، یعنی آن دسته از افرادی که در جست‌وجوی دیدگاه‌های متفاوت‌اند و شواهد را به صورت منطقی تحلیل می‌کنند، در آزمون‌های استعدادیابی تحصیلی (SAT) و تست هوش امتیاز بالاتری می‌گیرند.

علاوه‌بر روشن‌فکر بودن، این افراد در مورد پذیرش ایده‌ها و نظرات، دقیق هستند.

یک ذهن هوشمند در مورد مسائل، تنها بر اساس ظاهر قضاوت نمی‌کند و زمانی ایده‌ای را می‌پذیرد که شواهد محکمی برای آن وجود داشته باشد.

درون‌گرایی

افرادی که بهره‌ی هوشی بالایی دارند، بسیار فردگرا هستند. این افراد تمایل کمی برای حضور در محیط‌های اجتماعی و جمع دوستانه دارند و تحقیقات اخیر نیز گواهی بر این ادعاست.1

جملات دیگران را کامل می کنید

نگران نباشید، به نظر می رسد عملی بی ادبانه باشد، اما اگر شما می توانید آنچه را که مردم می گویند نگفته درک کنید و حدس بزنید و یا احساس آنها را اندازه گیری کنید، این نشانه مطمئنی ست که شما باهوش هستید.

همسویی و هماهنگی با احساسات دیگران به شما امکان می دهد که جهان را از دیدگاه دیگران ببینید ؛ افرادی که می توانند با دیگران ارتباط برقرار کنند و درک کنند که باقی افراد چه احساسی دارند، برای ملاقات با افراد جدید و تجربه چیزهای جدید آغوشی باز دارند، که اینها همه تاثیر مثبتی بر هوش دارد.

شما کنترل خوبی روی خود دارید

افراد هوشمند تمایل دارند کنترل خود را به شدت حفظ کنند و می توانند در تصمیم گیری ها در هنگام اتفاقات تحریک کننده عصبی یا احساسی مقاومت کنند. چگونه افراد کنترل خود را حین تست های هوشمندی که در آن به عنوان پاداش یا جایزه، پول برنده می شوند ،به دست می گیرند.

شرکت کنندگان می توانند بلافاصله پول را دریافت کنند یا بیشتر صبر کنند و مبلغ بالاتری دریافت کنند ؛ افرادی که تصمیم گرفتند برای پول صبر کنند، تمایل داشتند نمرات بهتری در آزمون داشته باشند.اگر تمایل زیادی دارید ،همه گزینه های خود را سبک سنگین کنید ممکن است زمان آن فرا رسیده باشد که نبوغ درونی خود را ستایش کنید.

شما نمی توانید سر و صدای محیط را تحمل کنید

اگر ترجیح می دهید در سکوت کامل کار کنید، شما با فرانتس کافکا، چارلز داروین و آنتون چخوف هماهنگی دارید ؛ این ها فقط برخی از ذهن های درخشان بودند که به سکوت کشنده هنگام کارشان اصرار داشتند ،یا اینکه از اینکه قادر به فیلتر کردن سر و صدای زمینه نبودند شکایت داشتند.

شما ممکن است فکر کنید که افرادی را می توان هوشمند نامید که قادر به پذیرفتن جهان هستند، اما مطالعات نشان می دهد که این مورد خیلی درست نیست ؛ ناتوانی درتحمل صداهایی مانند بلند صحبت کردن، حرکت دادن پاها، جویدن مدام یا تایپ کردن ممکن است، واقعا خبر خوبی برای مغز شما باشد.2

ویژگی های افراد باهوش

عموما افراد بی‌نظمی هستند

آیا  در کودکی به خاطر بی‌نظمی های عجیب و غریبی که داشتید، توسط مادرتان مورد سرزنش قرار گرفته اید؟ فارغ از خانواده،احتمالا الان هم که بزرگسال هستید و انسان بالغی به شمار می‌روید، دوستان و هم‌سن و سالانتان شمارا فردی بی انضباط می‌دانند. آنها حتی ممکن است به خاطر این ویژگی شما را شماتت و سرزنش کنند. این درحالی است که تحقیقات نشان می‌دهد بی نظم بودن نشانه این است که افراد مغز فعال‌تری نسبت به دیگران دارند و در عین بی نظمی، از ذهن منظم و کارآمدی بهره می‌برند. البته فکر می‌کنم پرتاب لباس هایتان بر روی زمین و یا رهاکردن ظرف‌های نشسته‌تان راه خوبی برای اثبات هوش بالایتان نباشد!

به شانس اعتقادی ندارند

بسیاری از مردم همه اتفاقاتی که برایشان می افتد را نتیجه بد و خوب بودن اقبالشان می‌دانند. این افراد فکر می‌کنند اگر کسی خوش‌شانس باشد، موفق می‌شود و اگر بدشناس باشد، شکست می‌خورد. در حالی که این‌گونه نیست و افراد باهوش به خوبی نادرست بودن این نظریه را درک می‌کنند. آنها فکر می‌کنند موفقیت از برنامه‌ریزی، سخت‌کوشی، تصمیم‌گیری صحیح و شاید وجود مقادیری از استعداد نشأت می‌گیرد. شکی در این نیست که ممکن است اتفاقات ناخواسته گوناگونی در زندگی همه افراد رخ دهد اما وابسته دانستن موفقیت و یا شکست به شانس و اقبال به نظر احمقانه می‌رسد.

شب ها بیدارند!

آیا شما نیز دوستانی دارید که خودشان ساعت ۱۱ شب می‌خوابند و فکر می‌کنند شما که ساعت ۲ می‌خوابید، عجیب و غیر عادی هستید؟ شاید آنها خیلی عجیب و غریب هستند که اینقدر زود می‌خوابند! حقیقت این است که افراد باهوش نیمه‌شب‌ها بیدار هستند چرا که در این مواقع بهترین عملکردشان را دارند و اموراتشان را در این زمان به بهترین نحو می‌توانند به سرانجام برسانند. افراد هوشمند شب‌ها سریعا فرسوده و خسته نمی‌شوند و مثلا ساعت ۱۰ شب نمی‌خوابند. آن‌ها بیدار می‌مانند و بر روی پروژه‌های گوناگونشان تمرکز می‌کنند و به حل مسائلشان می‌پردازند.

شوخ طبع هستند

افراد بسیار زیادی هستند که می توانند شما را با شوخی‌های گاهی مسخره بخندانند اما شما در واقع به آنها می‌خندید نه با آنها!

در مقابل، فقط یک انسان باهوش است که می‌تواند یک سریال کمدی بسازد و یا یک نمایشنامه کمدی بنویسد. شوخی آن‌ها بهتر، جذاب‌تر و هوشمندانه‌تر است. اگر بخواهید از تشویش و اضطرابتان بکاهید، افراد باهوش بهترین گزینه برای کمک به شما هستند.3

پی نوشت:
1.www.chetor.com
2.www.namnak.com
3.www.asriran.com

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها