خانه » همه » مذهبی » ویژگی های فیزیکی همسر در روایات

ویژگی های فیزیکی همسر در روایات


ویژگی های فیزیکی همسر در روایات

۱۳۹۷/۰۴/۱۴


۹۷۳ بازدید

قال رسول الله فی امر تزویج : علَیکُم بِذَواتِ الأوْراکِ، فَإنّهُنّ أنجَبُ . (۱) ترجمه: بر شما باد زنانى که باسن بزرگ دارند، زیرا آنان بچه‌ زا‌ترنداحادیثی با این مضمون صحت دارند؟

ابتدا خدمت شما سوال کننده محترم باید عرض شود که ترجمه بخش دوم حدیث نادرست است! ترجمه صحیح این است که :« شما را به ازدواج با زنان بزرگ باسن سفارش مى‌کنم؛ چون «نجیب‌تر» از زنان دیگر هستند». واژه «أنجب» صیغه افعل تفضیل بوده و به معنای «نجیب تر» می باشد.احادیث در زمینه انتخاب همسر، امور مربوط به ازدواج، سایر سنن و آداب زندگی در کتاب های روایی فراوان داریم. نمی توان گفت همه آنها صحیح هستند و نمی توان هم همه آنها را ردّ نمود. برخی از این روایت از سند و محتوای صحیحی برخوردارند و برخی چنین نیست.اما چند نکته مهم در این گونه این احادیث وجود دارد:
1. این دسته از روایات به عنوان «ادله سُنَن» شناخته می شود.
2. تمام این روایات شامل قاعده «تسامح در ادله سنن» شده و می توان آنها را حتی با د اشتن سند ضعیف هم پذیرفت.
3. محتوای امر و دستوراتی که در این حدیث و روایات سُنَن وجود دارد «ارشادی» است که صرفاً جنبه توصیه ای دارد و می توان به آن هم عمل نکرد!.
4. منظور از تسامح، آسان‌گیری در پذیرش روایت و منظور از سُنَن احکام مستحبی است که گاه، آن را به مکروهات ، آداب و دستورات اخلاقی هم تعمیم می‌دهند.
5. حکم فقهی استنباط شده از این روایات استحباب یا کراهت بوده و جنبه حکم وجوبی ندارند.
6. روایت فوق در کتاب های کافی، الشافی، الوافی(که هردو شرح اصول کافی هستند)، تهذیب و … از لسان برخی معصومین (علیهم السلام) ذکر شده است.
7. در روایات، برای انتخاب همسر به داشتن همه ویژگی های اعتقادی، صفات خوب نفسانی، فیزیکی وسایر صفات مانند بچه زا بودان، باکره و … اشاره شده است.
8. برای پی بردن به نکات این چنینی که برخی ویژگی های خوب نفسانی را به داشتن ویژگی های خوب فیزیکی ارجاع می دهد ، باید به علوم جدید مراجعه کرد. در برخی از علوم جدید هم به این ویژگی ها اعتراف شده است.
در پایان متن و سند حدیث را به شما تقدیم می کنم:
عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ سَهْلِ بْنِ زِیَادٍ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِی نَصْرٍ عَنْ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ اَلْمُغِیرَةِ عَنْ أَبِی اَلْحَسَنِ عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ سَمِعْتُهُ یَقُولُ: عَلَیْکُمْ بِذَوَاتِ اَلْأَوْرَاکِ فَإِنَّهُنَّ أَنْجَبُ .(1)
پاورقی:
(1) الکافی، ج 5، ص 334.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد