خانه » همه » مذهبی » ویژگی های یک مقاله استاندارد

ویژگی های یک مقاله استاندارد

1. عنوان (Tittle)
2. چکیده (Abstract)
3. کلمات کلیدی (Keywords)  
4. مقدمه (Introduction)
5. مواد و روش‌ها (Materials and methods)
6. نتایج (Results)
7. بحث (Discussion)
8. نتیجه‌گیری (Conclusion)
9. تقدیر و تشکر (Achnowledgment)
10. مراجع (References)
11. ضمیمه (Appendix)
12. موارد تکمیلی (Supplementary materials)
لازم به ذکر است که ممکن است بخش‌های 6 و 7 با هم ادغام شده با عنوان Results and Discussion نوشته شوند. توجه شود که بعضی از بخش‌های گفته شده مثل قسمت‌های 9، 11 و 12 لزوما در همه مقالات وجود ندارند و وجود آنها به نوع مقاله و ژورنال مورد نظر بستگی دارد.
اجزاي مقاله
قسمت اول:1- عنوان
عنوان مقاله نخستین چیزی است که دیگران را به خواندن مقاله شما جلب می‌کند. عنوان مقاله باید گویای علمی باشد و به درستی بتواند کاری را که انجام شده، عرضه کند. عنوان هم باید گویای متن باشد و هم دارای جذابیت باشد. از نوشتن عنوان‌های طولانی باید خودداری نمود. همچنین از کلمات اختصاری شناخته نشده در عنوان مقاله نباید استفاده کرد. عنوان مقاله می‌تواند در قالب یک جمله یا عبارت پرسشی نوشته شود که در این حالت توجه دیگران به موضوع بیشتر جلب خواهد شد.
اجزای اصلی مقاله(عنوان مقاله)، بخش دوم:  
 عنوان مقاله شما باید نه کوتاه باشد نه بلند: عناوین کوتاه نمی توانند مقاله شما رو به خوبی معرفی کند. از طرفی استفاده از عناوین بلند سبب می شود تا مخاطب شما به درستی نتواند با مقاله شما ارتباط برقرار کند. برخی از مجلات یا کنفرانس ها برای حداکثر تعداد کلمات عنوان، محدودیت قائل می شوند اما به طور کلی استفاده از 9 تا 13 کلمه برای عنوان مقاله مناسب است.
عنوان مقاله شما باید عاری از کلمات اضافه باشد؛ برخی کلمات در عناوین مقالات تبدیل به کلیشه شده اند و پژوهگشران احساس می کنند که باید حتما از این کلمات استفاده کنند. کلماتی مانند “بررسی”، “مقایسه” و… . در حالی که استفاده از این کلمات در صورتی مناسب است که به جا استفاده شود و استفاده نا به جا از آن ها سبب می شود تا یکی از مهم ترین ویژگی های عنوان یعنی جذابیت از بین برود. برای مثالی از کاربرد نادرست این کلمات به مثال زیر توجه کنید.
عنوان نادرست: بررسی اثربخشی ورزش در درمان عوارض ناشی از سوء مصرف مواد مخدر.
عنوان درست: اثر ورزش در درمان عوارض ناشی از ناشی از سوء مصرف مواد مخدر.
 بهتر است در عناوین خود از علائم اختصاری استفاده نکنید؛ در عناوین خود سعی کنید از صورت کامل علائم اختصاری استفاده کنید، چه در مقالات فارسی و چه در مقالات انگلیسی؛ مگر در حالتی که صورت کامل آن دیگر استفاده نمی شود. برای مثال به جای Genetic Algorithm از GA استفاده نکنید، البته بهترین حالت این است که ار هر دو استفاده کنید. یعنی: Genetic Algorithm (GA)
 اگر در مقاله شما مطالعه بر روی یک مورد خاص انجام شده است حتما آن را در عنوان ذکر کنید. برای مثال: تحلیل احساسات مشتریان با استفاده از الگوریتم ژنتیک (مطالعه موردی شرکت x)

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد