خانه » همه » مذهبی » ویژگی ها و ضرورت استاد تاریخ تحلیلی اسلام

دانلود کتاب های امتحان شده

ویژگی ها و ضرورت استاد تاریخ تحلیلی اسلام

چنانچه می‌دانید تاریخ به سه دسته تقسیم می‌شود تاریخ نقلی که صرفا بیان گذشته است بدون دست‌بردن در آن دوم تاریخ تحلیلی که دنبال بیان علت حوادث تاریخی است . وسوم فلسفه تاریخ که مورد مطالعه آن تحولات و تطورات بزرگ اجتماعی که از مرحله ای به مرحله دیگر می‌روند .
شاید برای تاریخ نقلی معلم و استادی نیاز نباشد اما برای دو نوع دیگر بدون متخصص و استاد مربوطه فهم آن تقریبا غیر ممکن است .
توضیح بیشتر :
تحلیل تاریخ صرفا عرضه و نقل تاریخ نیست، بلکه باز کردن حادثه ها و علت هایی است که آن حوادث را ایجاد کرده است و البته این تنها به تاریخ اسلام خلاصه نمی شود و دیگر تاریخ‌ها هم شامل می‌شود. تاریخ، مجموعه حادثه هایی است که در جامعه پیش می‌آید و هر حادثه ای حادثه دیگری را پدید می‌آورد، یعنی؛ تمام این حادثه ها یک سلسله علت و معلول ها هستند. اگر این گونه به تاریخ نگاه کنیم آنگاه نتیجه اش این می‌شود که ما باید به گذشته نگاه کنیم تا ببینیم نقاط قوت و ضعف ما کجا بوده است سپس آن چه موجب قوت بوده را گرفته و بقیه را حذف یا ترمیم نمائیم. متأسفانه مردم حتی بعضی اندیشمندان ما هم به این مسأله توجه نداشته اند. برای نمونه یک سفیر انگلیسی در ایران در زمان ناصرالدین شاه کتابی نوشته به نام« دو سال در ایران»، او می‌گوید: تاریخ برای ایرانیان مجموعه ای از افسانه ها و گذشته ها و داستانها است ولی در غرب وقتی که بخواهند تاریخ بنویسند عده ای جمع می‌شوند و با هم به صورت کارشناسی شروع به نوشتن می‌کنند. آن که می‌گوید تاریخ درس و معلم نمی‌خواهد، می‌خواهد همان فکر قدیمی که «فتیله چراغ را پائین بکش تا خوابمان ببرد» باشد. آن که می‌گوید تاریخ استاد می‌خواهد، می‌خواهد بداند چرا این حادثه رخ داد؟ مثلا راجع به تاریخ اسلام باید بدانیم، چگونه مردم قومی که نه سابقه حکومت داشتند و نه ابزار آن را، با تلاش و پشتکار دو امپراطوری را از پا در آوردند. یا مثلاً چرا در فلان جنگ فلان قوم پیروز و فلان قوم شکست خوردند.
ویژگی‌های متخصص تاریخ : 1- عالم بودن به معنای واقعی نه داشتن یک‌سری محفوظات تاریخی 2- بی‌طرف بودن در تحلیل حوادث 3- مستند حرف زدن 4- شناخت داشتن نسبت به منابع اصلی و فرعی تاریخی 5- و صفات اخلاقی مثل شجاعت در بیان حق ولو به ضرر خودش یا عقایدش باشد یا راستگو بودن .

درباره admin1

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد