خانه » همه » خبر » ترند ترین های خبری امروز » پرواز بمب افکن های اتمی روسیه/توقیف کشتی روسی حامل محموله نظامی برای هند/ اعلام قطع روابط با اوکراین از سوی سوریه/ بسته جدید کمک های نظامی آمریکا در راه اوکراین

دانلود کتاب های امتحان شده

پرواز بمب افکن های اتمی روسیه/توقیف کشتی روسی حامل محموله نظامی برای هند/ اعلام قطع روابط با اوکراین از سوی سوریه/ بسته جدید کمک های نظامی آمریکا در راه اوکراین

پرواز بمب افکن های اتمی روسیه/توقیف کشتی روسی حامل محموله نظامی برای هند

بین الملل تابناک: صد و چهل و هفتمین روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های زیادی را به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.

اعلام قطع روابط با اوکراین از سوی سوریه
۱۴۰۱/۰۴/۲۹ – ۱۴:۱۰

یک منبع رسمی در وزارت خارجه سوریه اعلام کرد، این کشور بر اساس اصل مقابله به مثل و در پاسخ به تصمیم اوکراین، تصمیم به قطع روابط دیپلماتیک خود با اوکراین گرفته است.

بر اساس گزارش خبرگزاری رسمی سوریه «سانا»، این منبع افزود، دولت سوریه یادآور می‌شود که دولت اوکراین از سال ۲۰۱۸ که حاضر به تمدید ویزای اقامت دیپلمات‌های سوری شاغل در سفارت سوریه در کی‌یف نشد عملا روابط خود با سوریه را قطع کرد، این اقدام باعث شد دیپلمات‌ها نتوانند وظایف خود را انجام دهند و در نتیجه اقدامات خصمانه دولت اوکراین، فعالیت سفارت به حالت تعلیق درآمد.

نهم تیرماه بود که دولت اوکراین از قطع کامل روابط خود با دولت سوریه خبر داد. «ولودیمر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین گفت کی‌یف در واکنش به تصمیم دمشق برای به‌رسمیت شناختن جمهوری‌های خودخوانده دونتسک و لوهانسک، روابط با سوریه را قطع کرده است.

بسته جدید کمک های نظامی آمریکا در راه اوکراین
۱۴۰۱/۰۴/۲۹ – ۱۴:۰۹

وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که بسته جدید حمایتهای تسلیحاتی این کشور از اوکراین در هفته جاری میلادی معرفی خواهد شد.

براساس گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، جان کربی سخنگوی هماهنگ کننده شورای امنیت ملی آمریکا برای ارتباطات استراتژیک اعلام کرد که دولت جو بایدن اواخر هفته بسته کمکهای تسلیحاتی و نظامی برای اوکراین که شامل سیستمهای پرتاب متحرک هیمارس است را معرفی و اعلام خواهد کرد.

کربی در یک نشست خبری در کاخ سفید گفت: در اواخر این هفته، دولت بسته بعدی تسلیحات و تجهیزات مربوط به ریاست جمهوری را به اوکراین اعلام خواهد کرد. این بسته شامل HIMARS های بیشتری خواهد بود… و همچنین شامل چند نوع از سیستم های موشک پرتاب چندگانه (MLRS) و مهمات توپخانه‌ای نیز می‌شود.

ارسال این سامانه‌های راکتی در حالی انجام شده که روسیه پیشتر هشدار داده بود اگر این سامانه‌های دوربرد با دقت بالا به اوکراین برسد، اهدافی را در نظر خواهد گرفت «که تا کنون هدف قرار نگرفته‌اند».

کی‌یف: تسلیحات نوین خود را در اوکراین آزمایش کنید
۱۴۰۱/۰۴/۲۹ – ۱۴:۰۷

«الکسی رزنیکوف» وزیر دفاع اوکراین از کشورهای غربی خواست تا تسلیحات نوین و پیشرفته خود را در اوکراین آزمایش کنند.

امروز نیز «کریستین لامبرشت» وزیر دفاع آلمان از ناتوانی این کشور برای ارسال تسلیحات بیشتر به اوکراین خبر داد.

وی طی سخنانی گفت: «به اوکراین درباره محدودیت توانایی‌های نظامی‌مان برای ارسال تسلیحات بیشتر به این کشور اطلاع رسانی کردیم».

در حالی که جنگ در اوکراین پنجمین ماه خود را سپری می‌کند آمریکا و کشورهای اروپایی با کمبود تسلیحات مواجه شده‌اند و این موضوع بر توانایی غرب برای تامین نیازهای تسلیحاتی اوکراین در جنگ با روسیه تاثیر گذاشته است.

روزنامه فایننشال تایمز اخیرا در گزارشی نوشت که جنگ در اوکراین، کمبود شدید ذخیره تسلیحات و مهمات در کشورهای غربی را نشان داد. این کمبودها به خصوص در تسلیحات اساسی همانند مهمات توپ‌ها که محوری اساسی در جنگ اوکراین به شمار می‌آید، بروز کرده است.

بر اساس گزارش فایننشال تایمز، با توجه به کمبودهایی که این کشورها در ظرفیت تولید، اشتغال و زنجیره تامین و کمبود تراشه‌های رایانه‌ای دارند، جبران کسری تسلیحات دفاعی در این کشورها، زمان زیادی را نیاز خواهد داشت.

مقام‌ها و کارشناسان در عرصه نظامی معتقدند که این کمبود تسلیحات نشان دهنده سستی کشورهای غربی در زمینه آمادگی در برابر تهدیدهای نظامی احتمالی پس از پایان جنگ سرد بوده و نتایج این سستی نیز در زمان کنونی و تلاش غرب برای حمایت نظامی از اوکراین جلوه پیدا کرده است.

همچنین این کارشناسان تاکید کرده‌اند که وسواس غرب در مورد سلاح‌های پیشرفته، باعث منحرف شدن از اهمیت ذخیره سازی تسلیحات و مهمات اولیه شده است.

فایننشال تایمز در ادامه گزارش خود نوشت که غرب در طول 20 سال گذشته بخش عمده‌ای از بودجه و تسلیحات نظامی خود را برای جنگ در خاورمیانه اختصاص داده و از آمادگی برای جنگ‌هایی که به تانک‌ها و توپخانه‌های سنگین احتیاج دارند همانند نبردی که هم اکنون در اوکراین در جریان بوده، غافل مانده است.

روسیه: تهدیدهای واشنگتن، مسکو را مصمم‌تر می‌کند
۱۴۰۱/۰۴/۲۹ – ۱۴:۰۶

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در واکنش به تهدید های اخیر واشنگتن علیه مسکو تاکید کرد: اینگونه اقدامات و اظهار نظرها عزم روسیه را در راستای تحقق اهدافش در اوکراین تقویت می‌کند.

به گزارش تاس، «ماریا زاخاروا» در کانال تلگرامی‌اش در واکنش به اظهارات آمریکایی ها مبنی بر اینکه هرگونه الحاق مناطق روسیه و اوکراین، «خطر» اعمال تحریم‌های جدید را برای روسیه به دنبال خواهد داشت، نوشت: تهدیدهای آمریکا، مسکو را برای حرکت در راستای پیشبرد اهدافش در اوکراین مصمم‌تر می‌کند.

دیپلمات ارشد روس در ادامه با بیان اینکه کاخ سفید در اشتباه است، خاطرنشان کرد: آمریکا همواره در حال وضع «تحریم‌های جدید» علیه مسکو بوده است و اینکه روسیه اقدامی را انجام دهد یا خیر در تصمیم ایالات متحده تغییری ایجاد نمی‌کند.

زاخاروا با ذکر این نکته که تهدیدهای واشنگتن نه تنها بی‌تاثیر بوده بلکه نتیجه عکس نیز به دنبال داشت است، نوشت: این (تهدید) عزم ما را برای قدم برداشتن در مسیری که تعیین کرده‌ایم تقویت کرده است.

درهمین راستا سفارت روسیه در آمریکا نیزدرواکنش به اظهارات تهدید آمیز مقام های آمریکایی خاطرنشان کرد: روسیه آرامش را به سرزمین‌های آزاد سازی شده اوکراین بازمی‌گرداند و شرایط یک زندگی عادی و برخورداری از حقوق برابر را برای ساکنین این مناطق فراهم خواهد کرد.

دربیانیه سفارت روسیه که درکانال تلگرامی منتشر شده، با نادرست خواندن ادعای کاخ سفید مبنی بر تهاجمی بودن ماهیت عملیات ویژه نظامی مسکو دراوکراین، به ارسال کمک های بشردوستانه روسیه برای مردم مناطق تحت کنترل اشاره شده وآمده است: تاکنون بیش از ۴۵ هزار تُن محموله‌های بشردوستانه به این مناطق ارسال شده‌است.

سفارت روسیه خاطرنشان کرد: اقدامات جدید آمریکایی‌ها همچنان نشانگرعلاقه واشنگتن به «گرم کردن» درگیری‌ها در اوکراین تا حد ممکن است.

ادعای آمریکا مبنی بر الحاق سرزمین‌های بیشتری از اوکراین به روسیه
۱۴۰۱/۰۴/۲۹ – ۱۴:۰۵

همزمان با اینکه حمله روسیه به اوکراین وارد ششمین ماه خود می‌شود، کاخ سفید مدعی شد که روسیه در حال آماده شدن جهت “الحاق سرزمین‌های بیشتری از اوکراین به روسیه” است.

به گزارش روزنامه دیلی میل،‌ جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در کنفرانس خبری روزانه کاخ سفید گفت: «روسیه با نقض مستقیم حاکمیت اوکراین، در حال آماده شدن برای الحاق اراضی بیشتری از اوکراین به کشورش است.»

وی افزود: «روسیه در سرزمین‌های تحت کنترل خود در حال انتصاب مقامات “نیابتی” است.»

جان کربی در ادامه مدعی شد: «ما اقدامات بعدی آن‌ها را می‌دانیم. اول، این مقامات نیابتی ترتیب برگزاری یک رفراندوم ساختگی را خواهند داد تا سرزمین‌ها را به روسیه الحاق کنند و سپس روسیه از این رفراندوم‌های ساختگی استفاده خواهد کرد تا مدعی سرزمین‌های اوکراینی شود.»

وی خاطرنشان کرد: «ما هیچکدام از سرزمین‌هایی که روسیه به خود ضمیمه کند، به رسمیت نخواهیم شناخت.»

کربی همچنین گفت که کاخ سفید قرار است کمک‌های نظامی بیشتر به اوکراین را طی چند روز آینده اعلام کند. از جمله این کمک‌ها می‌توان به سامانه راکتی متحرک هیمارس اشاره کرد.

اظهارات جان کربی در همان روزی منتشر شد که «اولنا زلنسکا» همسر رئیس‌جمهوری اوکراین وارد کاخ سفید شد. همسر رئیس‌جمهوری اوکراین روز سه‌شنبه در کاخ سفید با جیل بایدن، بانوی اول آمریکا ملاقات کرد و امروز (چهارشنبه) در سالن همایش کنگره برای قانونگذاران آمریکایی سخنرانی خواهد داشت.

پرواز بمب افکن های اتمی روسیه 

در بحبوحه جنگ روسیه با اوکراین، وزارت دفاع روسیه روز سه شنبه گزارش داد که دو فروند بمب افکن راهبردی «توپولوف-۱۶۰» روسیه پرواز برنامه ریزی شده‌ای را بر فراز «دریای بارنتس» انجام دادند.

به گزارش خبرگزاری «تاس» وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «دو فروند بمب افکن دورپرواز اتمی توپلوف-۱۶۰ پرواز برنامه ریزی شده‌ای را در حریم هوایی آب‌های بی‌طرف دریای بارنتس انجام دادند.»

پرواز بمب افکن های اتمی روسیه/توقیف کشتی روسی حامل محموله نظامی برای هند/ ادعای آمریکا مبنی بر الحاق سرزمین‌های بیشتری از اوکراین به روسیه

این وزارتخانه در این بیانیه افزود که جنگنده‌های رهگیر «میگ-۳۱» ناوگان شمالی نیروی هوایی روسیه این بمب‌افکن‌ها را در پروازی که بیش از هفت ساعت به طول انجامید، اسکورت کردند. این بمب‌افکن‌های دوربرد روسیه به طور مرتب بر فراز آبهای بین‌المللی «قطب شمال»،«اقیانوس اطلس شمالی»، «دریای سیاه» و «دریای بالتیک» آرام پرواز م‌ کنند.

وزارت دفاع روسیه تاکید کرد که هواپیماهای روسیه تمامی پروازها را با رعایت دقیق قوانین بین المللی انجام می‌دهند.

چندی قبل رسانه‌ها از استقرار و آماده باش جنگنده‌های ارتقا یافته میگ-۳۱ نیروی هوایی روسیه در شمال این کشور جهت دفع هرگونه تجاوز خبر دادند. جنگنده‌های فراصوت میگ-۳۱ روسیه در «نوایا زیملا» پایگاه هوایی این کشور در منقطه دورافتاده در شمال روسیه در آماده باش رزمی هستند.

هواپیماهای ناتو از اواخر سال ۲۰۲۰ پروازهای شناسایی خود را نزدیک مرز روسیه تشدید کرده اند و مسکو بارها هشدار داده که چنین پروازهایی توسط هواپیماهای ایالات متحده و ناتو نزدیک مرز این کشور، خطر تشدید تنش را به همراه دارد.

میگ-۳۱، یک هواپیمای رهگیر مافوق صوت است. این جنگنده از یک رادار بمراتب پیشرفته تر از رادر-میگ ۲۵ برخوردار است که از فن آوری تغییر فازهای امواج رادار بهره می‌برد و دارای یک موشک هدایت راداری با دستکم دو برابر برد «موشک آر ۴۰» است .

آمریکا و متحدان این کشور با پرواز در مرزهای روسیه سعی در جمع آوری اطلاعات از تحرکات نظامی روسیه دارند که بارها با پاسخ به موقع ناوگان هوایی روسیه مواجه شده‌اند.

پوتین: اوکراین تمایلی به توافق صلح ندارد

رئیس‌جمهور روسیه گفت که مسکو تمایلی در کی‌یف برای دستیابی به توافق برای پایان جنگ نمی‌بیند.

به گزارش نووستی، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه دراظهاراتی در پایان سفر خود به تهران در مورد شانس برگزاری مذاکرات بین خود و ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، گفت: “نیروهای ما، برای ایجاد شرایط، از کی‌یف خارج شدند اما مقامات کی‌یف از اجرای توافقاتی که تقریباً در مراحل پایانی خود بود، خودداری کردند و تا کنون به آنها عمل نکرده‌اند.

وی در این اظهارات به پیشنهاد میانجیگری عربستان و امارات اشاره کرد و افزود: نتیجه نهایی نه به میانجی‌ها، بلکه به تمایل طرف‌های مذاکره کننده برای اجرای توافقات بستگی دارد. امروز می بینیم که مقامات کی‌یف چنین تمایلی ندارند.

رئیس جمهور روسیه همچنین آمادگی کشورش برای تسهیل صادرات غلات اوکراین را به شرط رفع تمامی محدودیت‌های اعمال شده بر صادرات غلات روسیه، اعلام کرد.

پوتین گفت: روسیه آماده است در صادرات غلات اوکراین مشارکت کند، اما محدودیت‌های مربوط به صادرات غلات روسیه باید برداشته شود و ما در مورد همه اقدامات با سازمان های بین‌المللی به توافق رسیدیم و هیچ کس، از جمله ایالات متحده، مخالفتی نکرد.

وی ابراز امیدواری کرد که محدودیت‌ها برای بهبود وضعیت در بازارهای جهانی مواد غذایی برداشته شود و گفت: همانطور که می‌دانید محدودیت‌های اعمال شده توسط آمریکایی‌ها برای ارسال کود روسیه به بازار جهانی برداشته شده است. امیدوارم در مورد صادرات غلات روسیه نیز همین اتفاق بیفتد البته اگر آنها صادقانه بخواهند وضعیت بازارهای جهانی مواد غذایی را بهبود بخشند.

رئیس‌جمهور روسیه همچنین پیشنهاد راه‌اندازی خط لوله گاز “نورد استریم ۲” را داد که اتحادیه اروپا آن را به عنوان بخشی از تحریم‌های روسیه مسدود کرده است.

پوتین درباره راه‌های حل بحران انرژی در اروپا گفت: اگر اروپا دنبال افزایش عرضه گاز روسیه است، ما یک خط گاز آماده به نام نورد استریم۲ داریم که آماده راه‌اندازی است.

وی با اشاره به اینکه مشکلاتی در این مسیر وجود دارد، افزود: یک ماه و نیم یا دو ماه پیش این موضوع را با اولاف شولتس، صدراعظم آلمان در میان گذاشتم و گفتم گازپروم توانایی‌ پمپاژ گاز دارد. اما شولتس پاسخ داد که “مسائل مهم تری وجود دارد.”

رئیس‌جمهور روسیه با تأکید بر اینکه اروپایی‌ها در نتیجه تحریم‌هایی که بر خط لوله گاز روسیه «یامال-اروپا» اعمال کردند، شکست خوردند، خاطرنشان کرد: این تحریم‌ها قیمت گاز را در سطح جهانی افزایش داد. اروپایی‌ها بحران گاز را درست کردند و چه کسی در نهایت پیروز شد؟ همه کشورهای اروپایی شکست خوردند.

توقیف کشتی روسی حامل محموله نظامی برای هند

سفارت روسیه در هند روز سه شنبه با صدور بیانیه ای از توقیف یک کشتی باری این کشور در بندر «کِرالا» (Kerala) خبر داد.

بر اساس اعلام این خبرگزاری، سفارت روسیه در دهلی نو پس از توقیف یک کشتی باری روسی حامل محموله های نظامی برای نیروی دریایی هند در بندر «کِرالا» به وزارت خارجه دهلی نو در این خصوص اطلاع رسانی کرد.

خبرگزاری اسپوتنیک در این خصوص نوشت: این ماجرا در پی صدور حکم دادگاهی در هند بر اساس شکایت یک شرکت استونیایی روی داده است.

سفارت روسیه در دهلی نو همچنین از وزارت خارجه هند خواسته است تا از رعایت بی قید و شرط حقوق مالکان کشتی و خدمه روسی اطمینان حاصل کند.

این در حالیست که دهلی نو تا کنون اطلاعات تکمیلی را در این خصوص منشتر نکرده است.

سفر همسر رئیس جمهور اوکراین به آمریکا

«اولنا زلنسکی»، همسر رئیس جمهور اوکراین در سفری برنامه ریزی شده به آمریکا سفر کرد.

اولنا زلنسکی در واشنگتن با «جیل بایدن» همسر رئیس جمهور آمریکا در کاخ سفید دیدار و در دو طرف درباره تحولات اوکراین گفتگو کردند.

همچنین «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا نیز در مراسم استقبال از همسر رئیس جمهور اوکراین حضور داشت.

خانواده رؤسای جمهور آمریکا و اوکراین پیش از این نیز در اروپای شرقی با هم دیدار کرده بودند.

همسر رئیس جمهور اوکراین همچنین با «آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه و «سامانتا پاور»، مدیر آژانس توسعه بین‌المللی آمریکا نیز در واشنگتن دیدار و گفتگو کرد و قرار است روز چهارشنبه در ساختمان کنگره برای اعضای کنگره سخنرانی کند.

این نخستین سفر خانواده زلنسکی به آمریکا از زمان آغاز جنگ روسیه در اوکراین است. در این گزارش اعلام نشده که همسر رئیس جمهور اوکراین قرار است به کشورش بازگردد یا حضور او در آمریکا بلند مدت خواهد بود.

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها