خانه » همه » جدید ترین مطالب تخصصی » پلوریت چیست و چگونه درمان میشود؟

دانلود کتاب های امتحان شده

پلوریت چیست و چگونه درمان میشود؟

پلوریت چیست و چگونه درمان میشود؟

پلورزی شرایطی است که در آن پلور ملتهب می شود –پلور غشائی است که در قسمت داخلی حفره قفسه سینه و لایه ای از بافت هایی که ریه ها احاطه می کنند، قرار می گیرد. این مشکل که پلوریت نیز نامیده می شود، باعث درد شدید قفسه سینه می شود که در زمان نفس کشیدن شدیدتر نیز می شود.


پلوریت چیست و چگونه درمان میشود؟

پلوریت

پلوریت حالتی است که در آن پلورا (دو لایه وسیع و نازک از بافت ریه که ریه های شما را از دیواره قفسه سینه جدا می کند) ملتهب می شود. پلوریت که پلوریس نیز نامیده می شود، باعث درد شدید قفسه سینه (درد پلوریتیک) می شود که در هنگام تنفس بدتر می شود.

یک لایه پلیور، بافت ریه ها را از خارج پوشش پی دهد. لایه پلور دیگری، دیواره داخلی قفسه سینه را پوشانده است. بین این دو لایه فضای کمی (فضای پلور) قرار دارد که معمولاً با مقدار بسیار کمی مایع پر می شود.

به طور معمول، این لایه ها مانند دو قطعه ساتن صاف که روی همدیگر می لغزند، عمل می کنند و باعث می شوند هنگام تنفس ریه های شما منبسط و منقبض شوند.

در صورت ابتلا به پلوریت، این بافت ها متورم شده و ملتهب می شوند. در نتیجه، دو لایه پلور پوشاننده ریه، مانند دو قطعه کاغذ سنباده به یکدیگر کشیده می شوند و اصطکاک ایجاد می شود و هنگام استنشاق و بازدم منجر به بروز درد خواهند شد. هنگامی که نفس کشیدن را متوقف می کنید، درد کاهش می یابد یا متوقف می شود. درمان پلوریت شامل کنترل درد و درمان بیماری زمینه ای است.1
 

نشانه ها

نشانه های بیماری پلورزی عبارتند از:

•    درد قفسه سینه که با نفس کشیدن، سرفه یا عطسه کردن بدتر می شود. 

•    تنگی نفس – چرا که بیمار سعی می کند دم و بازدم خود را به حداقل برساند. 

•    سرفه – در برخی موارد

•    تب – در برخی موارد 

درد ناشی از پلورزی ممکن است کتف و پشت فرد را نیز تحت تاثیر قرار دهد. 

در برخی نمونه های پلورزی، در بین فضاهای کوچک لایه های بافت (فضای پلور) مایعی ایجاد می شود که پلورال افیوژن نامیده می شود. زمانی که مقدار مناسبی از این مایع وجود داشته باشد، درد ناشی از پلورز کاهش می یابد یا به طور کل برطرف می شود، زیرا دو لایه پلور دیگر با هم در تماس نیستند.

مقدار زیاد این مایع در فضای بین لایه ها باعث ایجاد فشار می شود و باعث فرورفتگی ریه می شود. این امر تنفس را مشکل ساخته و باعث می شود فرد سرفه کند. مایع اضافه باعث بروز عفونت نیز می شود. این عفونت آمپیم نامیده می شود که اغلب با تب همراه است. 2

پلوریت چیست و چگونه درمان میشود؟

علل پلوریت

انواع شرایط زمینه ای که می تواند باعث بروز این وضعیت  شود، عبارتند از:

سل

آمبولی ریوی

عفونت قارچی

داروهای خاص

شکستگی یا ضربه به دنده

عفونت ویروسی، مانند آنفلوانزا

عفونت باکتریایی، مانند ذات الریه

سرطان ریه در نزدیکی سطح پلور

اختلال خود ایمنی، مانند آرتریت روماتوئید یا لوپوس

برخی بیماری های ارثی، مانند بیماری سلول داسی شکل.1
 

زمان مناسب مراجعه به پزشک

اگر در هنگام نفس کشیدن دچار دردی بدون دلیل و شدید می شوید، به پزشک مراجعه کنید. در چنین شرایطی ممکن است دچار مشکلات ریوی، قلبی یا مشکل در پرده چلور شده باشید یا اینکه ممکن است اینها علائم بیماری خاصی باشند که به درمان فوری نیاز دارد.2
 

تشخیص پلوریت

برای تشخیص این وضعیت، پزشک با شروع پرسش در مورد سابقه پزشکی  و انجام معاینه فیزیکی، از جمله معاینه قفسه سینه با استتوسکوپ، کار خود را شروع می کند. برای تعیین علت اصلی این وضعیت، پزشک ممکن است آزمایشات تشخیصی زیر را توصیه کند:
 

آزمایش خون

در صورت ابتلا به عفونت، آزمایش خون ممکن است آن را تشخیص دهد. آزمایش های خون می توانند اختلال خود ایمنی مانند آرتریت روماتوئید یا لوپوس را تشخیص دهند که ممکن است نشان دهنده اولیه پلوری باشد.
 

آزمایش اشعه ایکس قفسه سینه

با انجام آزمایش اشعه ایکس قفسه سینه می تواند با اسکن ریه ها وجود و میزان مایع یا هوا بین لایه های ریه را تشخیص دهد.
 

اسکن توموگرافی کامپیوتر یا CT اسکن

در CT اسکن یک سری از تصاویر گرفته شده از زوایای مختلف قفسه سینه  توسط کامپیوتر پردازش می شود. این تصاویر دقیق می توانند وضعیت پلورا را نشان دهند.

پلوریت چیست و چگونه درمان میشود؟
 

سونوگرافی

این روش تصویربرداری از امواج صوتی با فرکانس بالا برای تولید تصاویر دقیق از ساختارهای درون بدن شما استفاده می کند. پزشک ممکن است از سونوگرافی برای تعیین اینکه آیا شما پلورال افیوژن دارید یا خیر استفاده کند.
 

الکتروکاردیوگرام یا نوار قلب

احتمال داردپزشک این آزمایش بررسی قلب را برای ردیابی برخی مشکلات قلبی به عنوان دلیل احتمالی درد قفسه سینه  توصیه کند.3
 

روش های بیوپسی پلوریت

در برخی موارد، پزشک ممکن است از مایعات و بافت مورد نظر را از فضای پلور برای آزمایش نمونه برداری کند. روش های نمونه برداری ممکن است شامل موارد زیر باشد:
 

توراسنتز

در این روش، پزشک ماده بی حسی موضعی را بین دنده های شما به ناحیه ای که مایعات در مطالعات تصویربرداری شما دیده شده، تزریق می کند. سپس پزشک یک سوزن را از طریق دیواره قفسه سینه بین دنده های شما فرو می کند تا مایعات را برای تجزیه و تحلیل آزمایشگاهی از بدن خارج کند. پزشک  ممکن است سوزن را با کمک تصاویر سونوگرافی وارد بدن تان کند.
 

توراکوسکوپی

اگر سل یا سرطان  علت بیماری شما باشد، پزشک ممکن است توراکوسکوپی را انجام دهد (پلوروسکوپی نیز نامیده می شود) که در آن یک دوربین کوچک (توراکوسکوپ) از طریق یک برش کوچک در دیواره قفسه سینه شما قرار می گیرد. این روش امکان مشاهده مستقیم داخل قفسه سینه  را برای یافتن هرگونه ناهنجاری یا گرفتن نمونه بافت (نمونه برداری) فراهم می کند.1
 

درمان‌ پلوریت

۱. بررسی‌های‌ تشخیصی‌ ممکن‌ است‌ شامل‌ آزمایش‌ خون‌ جهت‌ شناسایی‌ عفونت‌ یا بیماری‌های‌ خودایمنی‌، رادیوگرافی‌ قفسه‌ سینه‌، نمونه‌برداری‌ (گاهی‌) و بررسی‌ مایع‌ جنب‌ باشد.

۲. هدف‌ درمان‌ رفع‌ علت‌ زمینه‌ای‌ پلوزی‌ است‌.

۳. برای‌ تسکین‌ درد قفسه‌ سینه‌، تمام‌ قفسه‌ سینه‌ را با 3-2 دور بانداژ کشی‌ غیرچسبنده‌ با پهنای‌ 15 سانتی‌متر بپیچد.

۴. برای‌ تخفیف‌ سرفه‌، از یک‌ دستگاه‌ مرطوب‌کننده‌ با بخار سرد برای‌ رقیق‌ شدن‌ ترشحات‌ ریوی‌ و در نتیجه‌ آسان‌تر تخلیه‌ شدن‌ آنها با سرفه‌ استفاده‌ کنید. دستگاه‌ مرطوب‌ کننده‌ را هر روز تمیز کنید. هنگام‌ سرفه‌ یک‌ بالش‌ را به‌ طور محکم‌ برروی‌ قفسه‌ سینه‌ فشار دهید تا سرفه‌ کردن‌ آسانتر شده‌ و با ناراحتی‌ کمتری‌ همراه‌ باشد.

پلوریت چیست و چگونه درمان میشود؟
 

ـ داروها

۱. آنتی‌ بیوتیک‌ ها، گشادکننده‌های‌ نایژه‌ یا مسکن‌ها پس‌ از تشخیص‌ اختلال‌ زمینه‌ای‌ پلورزی‌

۲. ممکن‌ است‌ استفاده‌ از مسکن‌های‌ ساده‌، نظیر استامینوفن‌ یا آسپیرین‌ برای‌ تسکین‌ درد کافی‌ باشد.
 

ـ فعالیت‌

تا برطرف‌ شدن‌ درد و تب‌، فعالیت‌های‌ خود را کاهش‌ دهید و پس‌ از آن‌ فعالیت‌های‌ خود را به‌ تدریج‌ از سر بگیرید.
 

ـ رژیم‌ غذائی‌

رژیم‌ خاصی‌ نیاز نیست‌.3

پینوشتها
1.www.pezeshket.com
2.www.sabzosalem.com
3.www.shafajoo.com

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها