خانه » همه » سلامت » پنیر گودا ( Gouda)

دانلود کتاب های امتحان شده

پنیر گودا ( Gouda)

درباره پنیر گودا چه می دانید؟

پنیر گودا از معروف‌ترین انواع پنیر در سرتاسر جهان است. طعم و خواص منحصر به‌فرد این پنیر، طالبان آن را بیشتر و بیشتر کرده‌است! اما پنیر گودا واقعاً چیست و از کجا آمده و چه خواصی دارد؟


درباره پنیر گودا چه می دانید؟

پنیر گودا ( Gouda)

کشور مبدأ: هلند

عطر و طعم: ملایم تا قوی

بافت: کمی سفت تا سفت

ظاهر: زرد کم‌رنگ تا پُر رنگ

کالری: ۳۵۶ کیلوکالری

کربوهیدرات: ۲٫۲ گرم

چربی: ۲۷٫۴ گرم

پروتئین: ۲۴٫۹ گرم

پنیر گودا پنیری هلندی است که نام آن از شهری به همین اسم در شمال هلند گرفته شده است.

مزه، بافت و عطر و طعم گودا بسیار متنوع است.

از آنجا که زمان به عمل آمدن این پنیر بسیار متنوع است (از یک تا ۳۶ ماه)، ممکن است دو نوع مختلف از پنیر گودا طعم‌های کاملا متفاوتی داشته باشند.

پنیرهای تازه‌تر عطر و طعم ملایم‌تری دارند و بافت آنها نرم تا نیمه‌سفت است؛ پنیرهای کهنه‌تر بافت سفت‌تری دارند و عطر و طعم آنها قوی‌تر است.

مثل پنیر چِدار، این پنیر هلندی هم براساس زمان تولید به انواع مختلفی دسته‌بندی می‌شود:

پنیر تازه: ۴ هفته

پنیر تازه جاافتاده: ۸ تا ۱۰ هفته

پنیر جاافتاده: ۱۶ تا ۱۸ هفته

پنیر جاافتاده‌تر: ۷ تا ۸ ماه

پنیر کهنه: ۱۰ تا ۱۲ ماه

پنیر خیلی قدیمی: بیشتر از ۱۲ ماه

نکته‌ی کلیدی: پنیر گودا مربوط به هلند است و یکی از پنیرهای محبوب دنیاست.1

درباره پنیر گودا چه می دانید؟

مواد مفید

100 گرم پنیر گودا حاوی موارد زیر می‌باشد:

کالری: 356

کربوهیدرات: 2.22 گرم

چربی: 27.44 گرم (شامل چربی‌های اشباع و غیر اشباع و امگا 3 و 6)

پروتئین: 24.94 گرم

ویتامین B12

ویتامین B2

ویتامین A

ویتامین B5

فولات

ویتامین B6

کولین

ویتامین D

ویتامین K1

ویتامین B1

ویتامین E

ویتامین B3

کلسیم

فسفر

سدیم

روی

منیزیم

پتاسیم

مس

آهن

منگنز

خواص

کلسیم بالا

این پنیر، منبع قابل توجهی برای کلسیم است، به‌طوری که 100 گرم از آن می‌تواند 54 درصد نیاز روزانه‌ی شما به کلسیم را برطرف کند. کلسیم برای سلامت و کارکرد استخوان‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

 میزان بالای ویتامین K2

دو نوع ویتامین K وجود دارد، K1 و K2. ویتامین K1 را معمولاً در غذاهای گیاهی می‌توان یافت، درحالی که ویتامین K2 در غذاهای جانوری یافت می‌شود درحالی‌که در میان غذاهای جانوری هم، پنیرهای قدیمی مقادیر بالاتری از این ویتامین را دارند. این ویتامین برای سلامت قلب و اسکلتی از اهمیت بالایی برخوردار است و احتمال ابتلا به بیماری قلبی و بسته‌شدن رگ‌ها را کاهش می‌دهد. پنیر گودا دارای مقادیر بالایی از این‌گونه ترکیبات است.

 امگا 3

خواص امگا 3 برای قلب دیگر برای هیچ‌کس پوشیده نیست، اما این درحالی است که فقط مقدار کمی از افراد میزان کافی از آن را دریافت می‌کنند. بهترین منابع برای این نوع چربی غذاهای دریایی و لبنیات هستند. خوب است بدانید که این پنیر دارای مقادیری هرچند کم از این نوع چربی کمیاب در رژیم غذایی است که می‌تواند به شما کمک کند.2

درباره پنیر گودا چه می دانید؟

گودا و کالری

کالری موجود در همه غذاها انرژی مورد نیاز بدن شما را تامین می‌کند. اگر به‌‌طور مرتب بیش از نیاز به بدن‌تان کالری برسانید کالری‌های اضافه به شکل چربی در بدن‌تان ذخیره می‌شوند و خیلی زود چاق می‌شوید.

بعضی از پنیرها هم کالری زیادی دارند؛ به همین دلیل نباید در مصرف‌شان زیاده‌روی کنید.

با این وجود در مورد پنیر« گودا » نگرانی شما از بابت کالری کمتر است چون یکی از کم‌کالری‌ترین پنیر‌های سفت است.

هر 28 گرم پنیر گودا در حدود 101 کیلوکالری انرژی دارد؛ البته اگر تصمیم دارید کالری دریافتی بدن‌تان را کم کنید و به دنبال پنیر‌های کم کالری‌تری هستید بهتر است سراغ پنیر « موزارلا» بروید.

گودا و چربی

پنیر«گودا» مانند بیشتر پنیر‌ها حاوی چربی‌های اشباع شده است. شما باید در رژیم غذایی روزانه‌تان مقداری چربی هم جای دهید تا عملکرد مغزتان بهتر شود و بدن شما راحت‌تر بتواند ریزمغذی‌های مورد نیاز را از غذا‌ها جذب کند. با این‌وجود انتخاب چربی‌های اشباع نشده گزینه سالم‌تری به شمار می‌رود و خطر بروز بیماری‌های قلبی را به‌‌طور قابل توجهی کاهش می‌دهد.

28 گرم پنیر گودا در حدود 8 گرم چربی دارد که در حدود 5 گرم از آن را چربی‌های اشباع شده تشکیل می‌دهند. چربی پنیر گودا تقریبا به‌اندازه پارمسان است. پنیر‌های نرم مانند موزارلا نسبت به« گودا» و« پارمسان» چربی به مراتب کمتری دارند.

گودا و نمک

یکی دیگر از اجزای مشترک تمام پنیرها نمک است که در طی مراحل تولید به پنیر‌ها اضافه می‌شود. با این وجود حتما خودتان می‌دانید که مصرف نمک در رژیم غذایی باید کنترل شده باشد چون می‌تواند افزایش فشار خون و خطر بروز بیماری‌های قلبی و سکته مغزی را به همراه داشته باشد. 28 گرم پنیر گودا در حدود 232 میلی‌گرم نمک دارد و در واقع پنیر نسبتا شوری است و در مقایسه با «موزارلا» نمک بیشتری دارد.

 گودا و پروتئین

پنیرهایی مانند گودا منبع خوبی از پروتئین هم هستند؛ البته از نظر داشتن پروتئین نمی‌توانند با گوشت و غذاهای دریایی رقابت کنند‌. هر 28 گرم پنیر گودا در حدود 7 گرم پروتئین دارد. مصرف مواد غذایی حاوی پروتئین به شما کمک می‌کند که بعد از پایان وعده غذایی احساس سیری بیشتری داشته باشید و از مصرف زیاد غذاها پرهیز کنید.

 گودا و کلسیم

کلسیم و فسفر جزو مواد معدنی مهم پنیرها هستند که به استقامت اسکلت بدن کمک می‌کنند. این دو ماده معدنی در کنار هم در سلامت استخوان‌ها تاثیر دارند و خطر بروز بیماری پوکی استخوان را کاهش می‌دهند. بررسی پژوهشگران نشان می‌دهد که برای داشتن استخوان‌هایی سالم، روزانه باید در حدود هزار میلی‌گرم کلسیم و 700 میلی‌گرم فسفر مصرف کنید. 28 گرم پنیر گودا در حدود 200 میلی‌گرم کلسیم و 155 میلی‌گرم فسفر مورد نیاز بدن شما را تامین می‌کند.

 آیا گودا پنیر سالمی‌ است؟

برای اینکه بگوییم این پنیر از چه درجه سلامتی برخوردار است باید فاکتورها و جنبه‌های مختلف را بررسی کنیم. از نظر کالری، نمک و چربی باید گفت که پنیر گودا نسبت به سایر پنیر‌های سفت سالم‌تر است. با این وجود انتخاب پنیر‌های نرم و سبک گزینه‌های بهتری به شمار می‌روند.

تنها نکته اینجاست که پنیر‌های نرم از لحاظ داشتن کلسیم ضعیف‌تر هستند و پنیرهای سفتی مانند گودا به عنوان منبع غنی‌تری از کلسیم شناخته شده‌اند. بنابراین اگر شما از سلامت بدنی کامل برخوردارید و از طرفی می‌خواهید پنیری مصرف کنید که سطح کلسیم خوبی دارد، گودا بهترین گزینه است اما در صورتی که فشار خون‌تان بالاست و کمی ‌چاق هستید متخصصان تغذیه به شما توصیه می‌کنند پنیر‌های نرم را انتخاب کنید.3

پی نوشت:
1.www.chetor.com
2.www.broozonline.com
3.www.hamshahrionline.ir

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها