خانه » همه » خبر » پر بیننده ترین اخبار ایران و جهان » پیشنهادات عجیب کیهان به دولت

دانلود کتاب های امتحان شده

پیشنهادات عجیب کیهان به دولت

فرارو- در شرایطی که این روز‌ها سیگنال‌های مثبتی از فرآیند احیای برجام مخابره می‌شود، روزنامه کیهان در چند روز گذشته با اتخاذ موضعی انتقادی، همانند رویه همیشگی خود در مقام منتقد جدی توافق برآمده و توصیه‌های ویژه‌ای را به دولت در این ارتباط ارائه کرده است.

توصیه‌های جدید کیهان به دولت در شرایطی مطرح می‌شوند که دولت آمریکا در چهارشنبه گذشته (سوم شهریور ماه) به پیش‌نویس نهایی شده از سوی اروپایی‌ها پاسخ داد و اکنون تهران می‌بایست مجددا به جوابیه دولت بایدن، پاسخ بدهد. هر چند مخالفت کیهان با برجام سابقه‌ای طولانی دارد، اما پیشنهادات این روزنامه در مقطع کنونی موجی از توجهات را به خود معطوف کرده و از نظر رسانه‌ای نیز بسیار قابل تامل است.

دولت قید برجام را بزند

روزنامه کیهان در چاپ امروز (یک‌شنبه) یادداشت روز خود تحت عنوان «از خیانت در اِعمال تحریم تا تلاش برای غلبه بر تحریم» به قلم سید محمدعماد اعرابی به شکل صریح از دولت درخواست کرده قید توافق با غرب را بزند.

کیهان نوشته است: «توانمندی دولت ایران و شرایط منطقه‌ای و جهانی فرصت خوبی برای اصلاح انحراف ایجاد شده در مذاکرات هسته‌ای، در اختیار دولت سیزدهم گذاشته است. اصلاحی که می‌تواند به ناکام گذاشتن راهبرد آمریکا از سال ۲۰۰۹ یعنی سیاست «فشار» و «چانه‌زنی» بیانجامد. راه طی شده در این سال‌ها ثابت کرد با «مذاکره برای لغو تحریم» تحریم کاهش نمی‌یابد بلکه دایره مذاکره گسترده‌تر می‌شود. در خوش‌بینانه‌ترین حالت تحریم‌ها به یک بهانه تعلیق و به بهانه دیگر اعمال می‌شوند، این ایران است که باید در دور باطل «تحریم» و «مذاکره برای لغو تحریم» حوزه مذاکرات را از هسته‌ای به موشکی، منطقه‌ای، حقوق‌بشر و… افزایش دهد. «لغو تحریم با مذاکره» طعمه‌ای است که مسئولان سیاست خارجی آمریکا روی قلاب گذاشته‌اند و دولت سیزدهم با همت بلند و پشتوانه مردمی خود می‌تواند قید این طعمه را بزند و مثل عملکرد قابل قبول خود در این یک سال، تمام تمرکز و توان خود را صرف خنثی‌سازی تحریم‌ها کند.»

تعلیق دو ماهه مذاکرات برای دگرگون شدن وضعیت از آسمان به زمین

افزون بر پیشنهاد اخیر کیهان مبنی بر این‌که دولت قید توافق را بزند؛ این روزنامه، شنبه (۵ شهریور) در یادداشت روز خود در نوشته‌ای با عنوان «این یک تحلیل ساده نیست یک پیش‌بینی است» به قلم جعفر بلوری، با اشاره به بحران انرژی فراگیر شده در اروپا در نتیجه بحران اوکراین و نیاز گشور‌های اروپایی به انرژی در فصل زمستان، خواستار تعلیق دو ماهه مذاکرات شده است.

در بخشی از این یادداشت کیهان چنین نوشته شده که مدتی است خبر‌هایی (غالبا از سوی مقامات و رسانه‌های غربی) از مذاکرات هسته‌ای منتشر می‌شود که، صحت و سقم آن معلوم نیست. یک) خبری از رعایت خطوط قرمز در این اخبار دیده نمی‌شود. دو) همه تحریم‌ها قرار نیست لغو شوند. سه) سپاه پاسداران، بازوی توانمند جمهوری اسلامی ایران برای دفاع از کشور همچنان در لیست تحریم‌هاست و از همه مهم‌تر چهار) هیچ تضمین محکم و غیر قابل نقضی در کار نیست.

در ادمه نوشته کیهان تصریح شده، چون دولت محترم در این‌باره اطلاع‌رسانی لازم را نداشته، میزان صحت و سقم این اخبار را نمی‌دانیم. اما لازم است نیم‌نگاهی به وضعیتی که اروپا در آن قرار دارد بیندازیم و بعد تصمیم بگیریم چرا که هنوز فرصت هست. به پیش‌بینی‌ها و گزارش‌هایی که از مؤسسات و نهاد‌های بین‌المللی و بانک جهانی از اوضاع اقتصادی ایران منتشر می‌شود نیز توجه کنیم. قطعا اوضاع امروز بهتر از یک‌سال قبل است و طبق پیش‌بینی‌های این مراکز معتبر بین‌المللی، اوضاع رفته‌رفته بهتر هم خواهد شد. دولت سیزدهم هم نشان داده بدون برجام و اف‌ای‌تی‌اف می‌شود کار‌های بزرگی کرد. بنابراین، آن طرفی که باید عجله کند ما نیستیم. دو ماه! فقط دو ماه دیگر اگر اوضاع به همین شکل ادامه یابد، اوضاع زمین تا آسمان تغییر خواهد کرد!

واکنش طعنه‌آمیز به پیشنهاد تعلیق دو ماهه مذاکرات

پیشنهادات عجیب کیهان در آستانه نهایی شدن توافق احیای برجام به دولت سیزدهم که در ابتدا شامل تعلیق دو ماه مذاکرات و در ادامه قید کامل توافق را زدن است، با واکنش طعنه‌آمیز عباس عبدی، فعال سیاسی اصلاح طلب نیز همراه شده است. عبدی در توئیتی می‌نویسد: کیهان خواهان تعویق دو ماهه توافق برجام شده و نوشته: این دولت نشان داده بدون برجام و اف‌ای تی اف می‌شود کار‌های بزرگ کرد.  اگر دولت مثل کیهان اعتقاد داشت که بدون برجام کار‌های بزرگی کرده مذاکرات را برای همیشه تعطیل می‌کرد، نه دو ماه!

پیشنهاد عجیب کیهان و واکنش عباس عبدی

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها