خانه » همه » جدید ترین مطالب تخصصی » پیشگیری از بارداری

دانلود کتاب های امتحان شده

پیشگیری از بارداری

دانستنی های لازم درباره بارداری ناخواسته

حاملگی ناخواسته یک نوع بارداری عجیب بوده و می‌تواند زنان را در موقعیت دشوار ی قرار دهد، به ویژه اگر فرد آمادگی مراقبت از نوزاد را نداشته باشد. در واقع، لازم است هر مادر مبتلا به حاملگی ناخواسته، قبل از حاملگی از لحاظ ذهنی، احساسی و جسمی آماده شود تا بتواند کودک سالمی به دنیا آورده و او را با موفقیت کامل پرورش دهد.


دانستنی های لازم درباره بارداری ناخواسته

چه زمانی بارداری ناخواسته اتفاق می‌افتد؟

بارداری ناخواسته معمولا برای خانم‌هایی که شرایط نگهداری از کودکی را ندارند، اتفاق می‌افتد. دوران نامزدی یا دوستی، اوایل ازدواج، نداشتن شرایط جسمی، روحی و مالی برای ورود فرزند دیگر از علل ناخواسته بودن بارداری می‌باشد.

زمانی که بارداری در شرایط نامساعد اتفاق بیافتد، برای والدین و خود کودک عواقب نامطلوبی به دنبال خواهد داشت. پس برای جلوگیری از این وضعیت باید از روش‌های پیشگیری از بارداری با اطلاعات دقیق تری استفاده کرد و اگر بارداری ناخواسته اتفاق افتاد باید به فکر راه چاره ای بود.1
 

چگونگی انجام زایمان در بارداری‌های ناخواسته

در بارداری ناخواسته، بدن زنان مثل حاملگی طبیعی عمل کرده و روند زایمان را انجام می‌دهد. اما، از آن‌جایی که مدت حاملگی‌ ناخواسته طولانی است، مادر  چند ماه قبل از وارد شدن به ماه آخر و انجام عمل زایمان، دردهایی را تجربه خواهد کرد؛ با این تفاوت که درد زایمان این افراد در ابتدا مانند سرگیجه‌های دوره قاعدگی به نظر می‌رسد، اما رفته رفته بیشنر و بدتر می‌شود.

بنابراین، می‌توان گفت که درد زایمان در این اشخاص با درد چند ماهه همراه است، طوری که در بیشتر مواقع زنان حامله را مجبور می‌کند برای معاینه به یک دکتر متخصص زنان و زایمان مراجعه کنند. خوشبختانه، در چنین مواردی حتما حاملگی مادر تایید می‌شود.

البته در برخی موارد هم پزشک متخصص زنان و زایمان ممکن است علارغم تلاش زیاد برای انجام زایمان طبیعی، عمل سزارین را برای تولد کودک انجام دهد.
 

برخی از علائم شروع درد زایمان در بارداری‌های ناخواسته زنان عبارتند از

ایجاد درد پشت شدید در مادر باردار

بروز حالت تهوع در مادر باردار

بروز حالت استفراغ در مادر باردار

خنک شدن بدن مادر باردار بعد از احساس درد

مواجه شدن مادر باردار با بیماری سرماخوردگی

نشستن عرق سرد بر بدن این مادران

مواجه شدن مادر باردار با مشکل اسهال

بیشتر شدن درد بدن مادر باردار

بروز درد در ناحیه پاهای مادر باردار که به ران‌ها هم انتقال می‌یابد

مشاهده نوسانات خلقی در زنان حامله

درد در ناحیه لگن مادر باردار

تورم دیواره واژن به علت افزایش جریان خون در بدن مادر باردار

احساس درد شدید در ناحیه واژن مادر باردار که بسیار دردناک است

دردناک شدن سینه‌های زنان، که این درد می‌تواند شدید بوده و به نقاط اطراف نیز انتقال یابد

بروز مشکلات دید در مادر باردار

احساس فشار در دهانه رحم مادر باردار

وجود درد در هر دو پای مادر، که تا زمان بعد از انجام عمل زایمان ادامه می‌یابد  

تکان خوردن شدید نوزاد در داخل رحم مادر و یا کشیده شدن پوست شکم او، که ممکن است در برخی موارد دردناک بوده و در موارد دیگر اصلا دردی احساس نشود.

البته فراموش نکنید که برخی از زنان ممکن است همه یا چند مورد از علائم ذکرشده را تجربه کنند. این حالات می‌تواند برای ماه‌ها در بدن مادر وجود داشته و نا زمان زایمان ادامه یابد. با این حال در اغلب موارد، روند انجام زایمان واقعی و تولد نوزاد در بارداری ناخواسته بسیار سریع‌تر از حاملگی طبیعی انجام گرفته و زیاد طول نمی‌کشد.

همچنین، بیشتر زنان مبتلا به حاملگی ناخواسته ممکن است دچار کمر درد و یا تنگی نفس شوند که در قسمت جلویی بدن مانند درد زایمان طبیعی پخش می‌شود.

علاوه بر این موارد، مادر ممکن است پشت سر هم احساس پری روده کرده و ممکن است بخواهد به دستشویی برود. یادتان باشد که در چنین مواردی بهتر است فرد به بیمارستان مراجعه کرده و تحت نظر پزشک متخصص زنان و زایمان قرار گیرد.2
 

علل بارداری ناخواسته

 

استفاده نکردن از روش پیشگیری

برخی از خانمها اطمینان بیشتر از استفاده از روش طبیعی پیشگیری را دلیل استفاده نکردن از روشهای پیشگیری عنوان میکنند و برخی هم مشکلات اعصاب و سایر عوارض استفاده از این روش‌ها را دلیل استفاده نکردن از این روش میدانند.
 

شکست روشهای پیشگیری

برخی از زوجین با وجود استفاده صحیح از روش پیشگیری دچار بارداری ناخواسته شدند و چون از استفاده درست از روش مطمئن بودند از روشهای اورژانسی دیگر را به کار نبرده‌اند.
 

استفاده هم زمان از داروهای دیگر

گاهی اوقات تداخل دارویی مانع از اثر روش استفاده در بارداری میشود. دیده شده است که استفاده همزمان از قرص LD و تزریق آمپول ویتامین D میتواند اثر دارو را از بین برده و باعث شکست در روش پیشگیری شود.
 

استفاده نادرست از روش پیشگیری

در بسیاری از موارد زوجین از روش پیشگیری انتخابی درست استفاده نمی‌کند و همین منجر به بارداری ناخواسته می‌شود. دیده شده بسیاری از خانمها در زمان استفاده از قرصهای ضد بارداری دچار اشتباه در زمان یا دوز مصرف میشوند و همین عامل مهم آنها را به سوی بارداری ناخواسته پیش می‌برد.
 

استفاده نادرست از روش اورژانس پیشگیری

خیلی از زوجین به دلیل اطمینان از استفاده درست از روشهایی که برای پیشگیری از بارداری به کار می‌برند هیچگاه اطلاعاتی درباره روشهای اورژانسی کسب نمیکنند و به همین دلیل زمانی که نیاز به استفاده از آن پیدا میکنند درست نمیدانند که چه مقدار و چه زمان از این داروها باید مصرف کنند.
 

بی‌اطلاعی از نحوه برخورد با فراموشی مصرف قرص

برخی اوقات خانم‌ها به دلیل مشغله زندگی قرص‌هایی را که باید روزانه مصرف میکردند فراموش میکنند و از سوی دیگر نمیدانند چطور باید دوباره از این قرصها استفاده کنند.

همین استفاده نادرست از روشهایی پیشگیری احتمال بارداری ناخواسته را بالا می‌برد. داشتن مشاوره درست تنظیم خانواده و آگاهی در اولین نوبت استفاده از روش پیشگیری انتخابی بدون شک در کاهش استفاده نادرست از روش و در نتیجه بروز بارداری ناخواسته اثر دارد.
 

عوارض بارداری ناخواسته چیست؟

بارداری ناخواسته هم برای والدین و هم کودک ناراحتی‌هایی را می‌تواند ایجاد کند. اثرات مخرب بارداری ناخواسته را می‌توان در سه دسته جسمی، روحی – روانی و اجتماعی تقسیم کرد. 
 

اثرات جسمانی 

اغلب این مادران در دوران بارداری توجهی به مراقبت‌های لازم در ماه‌های اول نمی‌کنند. به طور مرتب قرص‌های تقویتی مصرف نکرده و به این صورت رشد جنین را به خطر می‌اندازند.

این زنان معمولا دارای فرزند دیگری هستند که مراقبت از او و کارهای روزمره فرصت استراحت و خوردن غذای مناسب را از آن‌ها می‌گیرد، این شرایط باعث ضعف جسمانی مادر می‌شود.
 

اثرات روحی-روانی

حاملگی ناخواسته احتمال بروز علائم افسردگی را در مادر زیاد می‌کند. از طرفی احساس شرمساری در فرزندان بزرگ‌تر و واکنش‌های نامتناسب آن‌ها با این موضوع، اوضاع را برای مادر سخت‌تر می‌کند. در این شرایط مشاوره روانشناسی و مشاوره خانواده ضروری می‌باشد.
 

اثرات اجتماعی 

تاثیرات جسمی و روحی که ذکر شد، بر عملکرد مادر تاثیر گذاشته و او را در انجام وظایف اش دچار مشکلانی می‌کند. برای مثال عدم رسیدگی مادر به درس فرزندان دیگر موجب افت تحصیلی در آن‌ها می‌شود. 1

پینوشتها
1.www.honarehzendegi.com
2.www.mamanam.com
3.www.beytoote.com

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها