خانه » همه » مذهبی » چاه جمکران

چاه جمکران


چاه جمکران

۱۳۹۸/۱۱/۱۵


۱۰۶۰ بازدید

سلام.خسته نباشید.

چرا مردم خواسته هاشون رو روی کاغذ مینویسند و در چاه جمکران میندازند?

چاه جمکران فلسفه یا مو ضوعیت خاصی ندارد و دلیل خاص روایی و تاریخی هم برای آن ارایه نشده است . عریضه نوشتن به امامان در بعضی از منابع توصیه شده است و می توان عریضه را در همه آبهای روان و چاهها از جمله چاهی که در مسجد جمکران است انداخت .
چاه جمکران یا چاه عریضه موضوعیتی ندارد ؛ بلکه براساس بعضی از نقلها سفارش شده که اگر حاجتی داشتی ، آن را در برگه ای بنویس و در آب جاری بینداز . البته در بعضى از شهرها معمولاً محلى به نام چاه صاحب الزمان ( مثل چاه جمکران ) موجود است که برخى گمان مى کنند حضرت دستور حفر آن را داده یا ایشان در آنجا دیده شده اند و یا از آب آن چاه نوشیده اند؛ ولى هیچ یک از این نکات صحیح به نظر نمى رسد. قضیه چاه امام زمان علیه السلام در مسجد مقدس جمکران و شهرهاى دیگر، از این قرار است که در مفاتیح الجنان مرحوم شیخ عباس قمى از کتاب تحفةالزائر از حضرت صادق(ع) نقل شده است : هرگاه حاجتى داشته باشید و یا از امرى مى ترسید این دعا را در کاغذى بنویس و در آخر حاجت خود را ذکر کرده و سپس آن را در گلوله اى از گِل قرار داده و در میان آب جارى یا چاهى بینداز. خداوند به زودى گشایش در کار شما ایجاد مى کند، (مفاتیح الجنان، ص 974).]در این نقلها صحبت از چاه خاصى مثل چاه جمکران نشده است و در این خصوص مستندی نداریم. این حاجت خواهی در واقع توسل جستن به امامان در محضر الهی است .
علامه مجلسى نیز در روایتى مى فرماید: «اگر حاجت و گرفتارى داشتى با حضرت حجت (عج) چنین مکاتبه کن و حاجت خود را بنویس و در چاه یا نهر بینداز».بحارالانوار، ج 102، ص 234.
معناى عریضه نویسى این نیست که حضرت حجت آن نوشته را باز مى کند یا مى خواند؛ بلکه خدا و رسول او و اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام از نیت هاى ما و آنچه در ذهن و دل ما مى گذرد، آگاهند؛ چه رسد به نوشته هاى ما، آن هم در صورت گرفتارى و توسّل به آن عزیزان. در واقع خواسته اند به ما یاد دهند که با محبوب و صاحب خود ارتباط برقرار کنیم و همان طور که براى محبوب هاى دنیوى ابراز علاقه و محبت مى نماییم، بتوانیم با مولاى خود هم نامه نگارى کنیم. این مساله هم اشکالی ندارد که انسان خواسته خود را به طرق مختلف ابراز دارد .
اما در اینکه حتماً به دست امام عصر(عج) مى رسد یا نه، خدا مى داند و بر فرض که چنین باشد معلوم نیست هر نامه اى که نوشته شود و در آب انداخته شود مورد نظر حضرتش قرار گیرد. گرچه از نظر عقیده شیعه آن حضرت به اذن خدا از همه امور مطلع و واسطه فیض خدا به بندگانش مى باشند، (اعلام الدین، ص 270 – 269) V

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد