خانه » همه » جدید ترین مطالب تخصصی » چای زنجبیل و فواید آن

دانلود کتاب های امتحان شده

چای زنجبیل و فواید آن

چای زنجبیل و فواید آن

چای زنجبیل دارای خواص و فواید بسیاری است و همچنین مزایایی برای سلامتی دارد، البته مصرف چای زنجبیل در برخی از مواقع می تواند عوارضی را هم به همراه داشته باشد.


چای زنجبیل و فواید آن

زنجبیل چیست؟ مشخصات و ویژگی‌های گیاه زنجبیل

نام علمی گیاه زنجبیل (Zingiber officinale) است.

گیاه زنجبیل (Ginger) یکی از قدیمی‌ترین داروهای گیاهی شفابخش است که از هزاران سال پیش مورد استفاده‌ی مردم هند و برخی دیگر از نقاط آسیا قرار گرفته است. همچنین استفاده از این گیاه در برخی کشورهای آمریکای جنوبی نیز رواج دارد.

در طب سنتیِ اقوام مختلف، از زنجبیل برای درمان تهوع، کم‌اشتهایی و برای کم کردن التهاب و درد استفاده می‌کرده‌اند. هم‌چنین ترکیب روغن دنبه و زنجبیل و مالیدن آن بر روی زانو، در طب سنتی ایران برای درمان زانودرد به کار می‌رفته است و یا آن را به‌تنهایی در آب گرم به حالت خمیر درآورده و به اعضای دردناک بدن می‌مالیدند.

در حال حاضر مهم‌ترین کشورهای تولیدکننده‌ی زنجفیل عبارت‌اند از: هندوستان، اندونزی، استرالیا، فیجی و جامائیکا.

زنجبیل که گیاهی زردرنگ و دارای طبع گرم است؛ یکی از مواد غذایی پرکاربرد نیز محسوب می‌شود که بیشتر مواقع مورد استفاده‌ی اقوام شرق قرار می‌گیرد و از ریشه‌ی آن به صورت خشک‌شده و یا به صورت پودر و نیز به عنوان نوعی ادویه در غذاهای مختلف و برخی نوشیدنی‌ها استفاده می‌شود.

خواص زنجبیل چیست؟

اگر بخواهیم کمی علمی تر توضیح دهیم زنجبیل در کل، بزاق انسان را تحریک و به تولید صفرا کمک می‌کند و از سوی دیگر اثر مثبتی بر روی آنزیم‌هایی به نام «لیپاز پانکراس» و «تریپسین» برجای می‌نهد و در نتیجه باعث پیشگیری از مبتلا شدن به بیماری‌هایی مانند «سرطان کولون» و یبوست می‌شود.

در بین مردم ایران مصرف زنجبیل برای جلوگیری از حالت تهوعِ هنگام سفر با وسایل نقلیه‌ی مختلف و برای آرام شدن معده و نیز به‌ عنوان نوعی ادویه، کاربرد بیشتری دارد.

این چای باعث تخریب چربی و جلوگیری از ذخیره سازی چربی‌های جدید در بدن انسان شده و اثر کم کردن اشتها دارد و باعث سرکوب اشتها می‌شود؛ لذا یک چای مؤثر برای کسانی است که می‌خواهند لاغر شوند.

مصرف چای زنجبیل در زمان بارداری چندان مطلوب شمرده نمی‌شود و به طور کلی مصرف زنجبیل برای زنان باردار علیرغم کاهش حالت تهوع آن‌ها می‌تواند توأم با ریسک‌هایی در مورد سقط جنین باشد؛ لذا لازم اسبت که در این مورد با پزشک مشورت شود.

در افراد عادی، میزان مصرف مجاز زنجبیل 2 تا 3 فنجان در روز است و مصرف زیاد آن می‌تواند موجب ناراحتی‌های گوارشی، برهم خوردن زمان خواب، افزایش درد در نزد افرادی که سنگ صفرا دارند و اختلال در بیهوشیِ قبل از عمل جراحی شود. افراد دارای فشارخون بالا و اختلالات خونی نیز نباید زنجفیل مصرف کنند.

در ادامه این مطلب می خواهیم برخی از مزایای چای زنجبیل را مورد بررسی قرار دهیم.

چای زنجبیل و فواید آن

درمان و تسکین بیماری های حرکتی

این چای می تواند به تسکین اعصاب کمک کند. و برای جلوگیری از استفراغ، سر درد و میگرن نیز مفید است. همچنین کمک می کند تا بعد از یک سفر طولانی، دچار مشکل نشوید.

چای زنجبیل برای درمان ناراحتی های شکمی و معده

این چای نقش حیاتی در هضم مناسب دارد که میتواند به طور مستقیم جذب مواد غذایی را بهبود بخشد و از درد معده جلوگیری کند همچنین میتواند از ایجاد نفخ جلوگیری کند.

چای زنجبیل برای کاهش التهاب

چای زنجبیل برای درمان التهاب مفاصل مانند آرتریت روماتوئید مناسب است ؛ میتواند به شما کمک کند تا از خستگی، ورم، درد عضلانی و مفاصل خلاص شوید. چای زنجبیل برای درمان درد پای ورزشی و کاهش درد، سوزش و احساس خارش مناسب است.
 

چای زنجبیل برای درمان آسم و کاهش مشکلات ریه

نوشیدن چای زنجبیل در مورد آسم نیز مفید است. زنجبیل به کاهش مشکلات ریه کمک میکند و به نوبه خود دشواری در تنفس را بهبود می یابد. همچنین آلرژی و عطسه را کاهش میدهد.

چای زنجبیل برای کمک به گردش خون

نوشیدن یک فنجان چای زنجبیل برای بهبود گردش خون، تب، لرز و عرق بیش از حد مناسب است. زنجبیل حاوی ترکیبات فعالی مانند مواد معدنی و اسید های آمینه است کگه برای جریان خون منظم و جلوگیری از بیماری های قلبی و عروقی مفید هستند.

چای زنجبیل برای کاهش ناراحتی های قاعدگی

یک حوله داغ را با چای زنجبیل خیس کنید و بر ناحیه مورد نظر اعمال کنید. این کار کمک میکند تا عضلات آرام شوند و از درد رهایی پیدا کنید.
نوشیدن چای زنجبیل یک اثر آرام بخش به شما خواهد داد.

چای زنجبیل برای تقویت سیستم ایمنی بدن

این چای حاوی آنتی اکسیدان های است که سیستم ایمنی بدن را تقویت میکند. نوشیدن یک فنجان چای زنجبیل به صورت روزانه خطر ابتلا به سکته مغزی و میزان چربی در شریان ها را کاهش میدهد.

همچنین سطح کلسترول را کم میکند و نتایج شگفت انگیزی دارد.

چای زنجبیل برای کاهش و درمان استرس و اضطراب

نوشیدن یک فنجان چای زنجبیل خلق و خوی شما را تقویت می کند و باعث آرامش شما خواهد شد.

چای زنجبیل برای کمک به باروری

زنجبیل حاوی دارئهای مقوی غرایز جنسی است و برای بهبود کیفیت اسپرم و باروری مردان در صورت مصرف روزانه کمک می کند و همچنین در درمان اختلال نعوظ نیز موثر است.

چای زنجبیل برای درمان سرفه و سرماخوردگی

اگر مدام سرفه می کنید و آبریزش بینی دارید، نوشیدن یک فنجان چای زنجبیل برای شما بسیار موثراست و کمک می کند تا ریه هایتان پاک شود و سیستم ایمنی تان آرام می شود. همچنین باعث گرم شدن بدن شما خواهد شد و احساس تازه و سرحال بودن می کنید.

چای زنجبیل و فواید آن

درمان و یا کاهش سرطان با چای زنجبیل

ثابت شده است که چای زنجبیل برای درمان سرطان از جمله سرطان تخمدان موثر خواهد بود.

چای زنجبیل برای درمان بیماری آلزایمر

برای درمان یا جلوگیری از بیماری آلزایمر زنجبیل را در رژیم غذایی روزانه خود استفاده کنید. چای زنجبیل باعث کاهش سلول های مغزی و محافظت از سلول ها برای مدت طولانی میشود.

چای زنجبیل برای کمک به کاهش وزن

چای زنجبیل در روند کاهش وزن نقش مثبتی دارد یک چربی سوز است و وزن کلی را تحت تاثیر قرار نمیدهد.

چای زنجبیل میتواند به شما کمک کند تا احساس خوبی داشته باشید و وزن کم کنید.2

طرز تهیه

قبل از هر کاری لازم است که یک فنجان آب بجوشانید. بهتر است از ظروف مسی یا سفالی استفاده کنید تا آلومینیوم و فلزات موجود در چای‌سازهای جدید مانع از حفظ حداکثری خواص این گیاه دارویی نشوند.

زمانی که آب به جوش آمد زنجبیل را اضافه کنید و اجازه دهید به مدت بیست دقیقه بجوشد.

سپس زیر شعله را خاموش کنید و اجازه دهید به مدت 10 دقیقه بماند. در نهایت چای را صاف کنید و آب نصف عدد لیموترش را گرفته و به آن اضافه کنید. در نهایت نیز عسل را افزوده و میل کنید.

چه زمانی برای نوشیدنی چای زنجبیلی مناسب است؟

روزانه دو فنجان، یک فنجان بعد از ناهار و یک فنجان بعد ازشام از این چای پرخاصیت بنوشید. این عادت را به مدت 15 روز ادامه دهید.

سپس به مدت یک هفته نوشیدن چای زنجبیلی را متوقف کنید و سپس دوباره مصرف آن را شروع کنید. فراموش نکنید که لازم است در کنار مصرف این معجون لاغری یک رژیم غذایی مناسب و سالم داشته باشید و از ورزش روزانه غافل نشوید.

موارد منع مصرف چای زنجبیلی

مصرف چای زنجبیلی برای افرادی که مشغول مصرف داروهای ضد دیابت یا فشارخون هستند توصیه نمی‌شود. این داروها نباید با گیاهان دارویی مصرف شوند. علاوه بر این مصرف این چای برای خانم‌های باردار و شیرده نیز توصیه نمی‌شود.3

پی نوشت:
1.www.chaymarket.com
2.www.namnak.com
3.www.hamshahrionline.ir

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها