خانه » همه » مذهبی » چرایی ظهور امام زمان

دانلود کتاب های امتحان شده

چرایی ظهور امام زمان


چرایی ظهور امام زمان

۱۳۹۸/۱۱/۱۵


۷۴۸ بازدید

سلام علیکم
از شما سوالی داشتم که امام زمان عج چرا باید ظهور کند؟

پاسخ: اگر حضرت قائم (عج الله تعالی فرجه) ظهور فرمایند تمام ناملایمات و ناامنی ها و ناپسندی ها، ظلم ها، بی عدالتی ها و هر عمل زشتی که انسان های پاک سیرت را می رنجاند از بین می رود و حکومت اللهی که بخاطر ظالمان، روی زمین محقق نگردید؛ به دست ایشان تحقق می یابد و قدرت درک و فهم بشر بیشتر شده معارف دین را درک کرده حقایق برای همگان روشن می گردد. و این را هم بدانید که حکومت امام زمان یک حکومت جهانی است و انشاالله وقتی که ایشان ظهور کنند دنیا را متحول می سازند و جهان را پر از عدل و داد می کنند. قطعا زمانی که امام ظهور بفرمایند تمام پرده های ابهام کنار رفته و حقایق روشن شده و چراغ هدایت منور می گردد. خلاصه در یک کلام، امام زمان می آیند تا حکومت اسلامی تشکیل دهند.لازم است در این خصوص با مراجعه به کتاب حاکمیت دینی به برخی از مهمترین اهدافی تشکیل حکومت اسلامی اشاره نمائیم تا مطلب روشن تر گردد:
1. استقرار توحید و خداپرستی در زمین، و رهانیدن مردم از بندگی و فرمانبرداری غیر خدا:
چنان که شعار آغازین همه پیامبران، به ویژه رسول خاتم صلّی الله علیه و آله این بود که «قُولُوا لا الهَ الَّا اللَّهُ تُفْلِحُوا».
قرآن کریم نیز می فرماید: «وَ لَقَدْ بَعَثْنا فی کُلِّ امَّةٍ رَسُولًا انِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ…؛ ما در هر امتی پیامبری فرستادیم که خدای یکتا را بپرستید، و از طاغوت اجتناب کنید.» نحل، آیه 36.
2. رشد و تعالی علمی، فرهنگی و تربیتی انسانها و آگاهی دادن و رهایی آنها از نادانی و جهل:
چنان که قرآن کریم می فرماید: «هُوَ الَّذی بَعَثَ فِی الْامّیینَ رَسُولًا مِنْهُمْ یَتْلُوا عَلَیْهِمْ آیاتِهِ وَ یُزَکّیهِمْ وَ یُعَلِّمُهُمُ الْکِتابَ وَالْحِکْمَةَ وَ انْ کانُوا مِنْ قَبْلُ لَفی ضَلالٍ مُبینٍ؛ او خدایی است که در میان توده مردم درس نخوانده پیامبری از خودشان برانگیخت، تا آیاتش را بر آنها بخواند و آنها را تزکیه (و تربیت) کند، و به آنان کتاب (قرآن) و حکمت بیاموزد، هر چند که پیش از آن در گمراهی آشکاری بودند!»جمعه، آیه 2.
3.آزادسازی و رهایی توده های مردم و انسانهای مستضعف از چنگال ظالمان و ستمگران، و از زنجیرهای اسارت و بردگی:
چنان که قرآن کریم می فرماید: «…وَ یَضَعُ عَنْهُمْ اصْرَهُمْ وَالْاغْلالَ الَّتی کانَتْ عَلَیْهِمْ …؛ و بارهای سنگین (یوغ بندگی و بردگی و اسارت) و زنجیرهایی را که بر (دوش و گردن) آنها بود برمی دارد.»اعراف، آیه 157.
4. برپایی جامعه نمونه و مدینه فاضله آرمانی از راه اقامه قسط و عدل اسلامی:
چنان که قرآن کریم می فرماید: «لَقَدْ ارْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَیِّناتِ وَ انْزَلْنا مَعَهُمُ الْکِتابَ وَالْمیزانَ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ …؛ ما رسولان خود را با دلایل روشن فرستادیم، و با آنها کتاب (آسمانی) و میزان (شناسایی حق از باطل و قوانین عادلانه) نازل کردیم، تا مردم به برپایی عدل و قسط قیام کنند.»حدید، آیه 25.
5. اجرای کامل قوانین آسمانی اسلام با تمام ابعاد آن:
چنان که قرآن کریم می فرماید: «هُوَ الَّذی ارْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدی وَ دینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَی الدّینِ کُلِّهِ …؛ او خدایی است که رسولش را با هدایت و دین حق فرستاده تا آن را بر همه ادیان پیروز گرداند (و با همه ابعاد وسیع و جامعیت فراگیرش در زمین حاکم گرداند.»فتح، آیه 28.
با مروری هر چند اجمالی و گذرا بر احکام و قوانین مترقّی اسلام، و آمیختگی و ارتباط منطقی که میان همه اجزای آن وجود دارد، و نیز گستره آن که همه ابعاد زندگی انسانی را در برمی گیرد، از دستورات عبادی گرفته تا قوانین اقتصادی، حقوقی، اجتماعی، سیاسی، نظامی و غیر آن، براحتی درمی یابیم که تعالیم آسمانی اسلام برخلاف دیگر ادیان کنونی به ویژه آیین مسیحیت، تنها در برخی احکام عبادی و دستورات اخلاقی خلاصه نمی شود، تا فقط درصدد ایجاد رابطه انسان با خدا و گرایشهای فردی به خداپرستی و امور اخلاقی باشد و بس. بلکه تنوّع و حجم احکام و قوانین آن به حدی است که برای اجرا شدن نیازمند تشکیل حکومت اسلامی است. و این امر انشاء الله به دست امام زمان علیه السلام محقق می گردد. از متون و آموزه های دینی استفاده می شود که امام زمان (ع) بعد از ظهور، جامعه ی آرمانی تشکیل می دهد همه اهداف والای دین را برای جامعه بشری محقق می کنند:
1 ـ گسترش و حاکمیت عدالت.
یکی از شاخصه های مهم جامعه امام زمان (ع) حاکمیت و گسترش عدالت است. در آموزههای دینی عدالت از اهمیت ویژهای برخوردار است؛ از این رو در برخی از روایات آمده است: بِالْعدلِ قامتْ السموات والارض. قرآن یکی از اهداف پیامبران را بر قراری قسط و عدالت بیان نموده است. متأسفانه یکی از آسیب هایی که شدیداً جوامع را ـ در طول تاریخ ـ تهدید کرده، ستم هایی است که بر انسانها روا داشته شده، امروزه نیز ظلم فضای همه جوامع را فرا گرفته است. بعد از ظهور امام زمان (ع) عدالت گسترش یافته و این مؤلفه در تمام ابعادش رعایت میشود.حاکمیت عدالت بدان معنا است که حکومت نسبت به مردم ظلم نمیکند وثروتهای عمومی بر اساس عدالت توزیع می شود و قضاوتها بر اساس عدالت شکل میگیرد و این خواست همة انسانهای حق گرا است. امام زمان(ع) با بر قراری عدالت، خواست انسانها را بر آورده میکند. امام رضا (ع) فرمود: خداوند زمین را به دست قائم (ع) از هر ستمی پاک گرداند و از هر ستمی پاکیزه سازد… آن گاه که خروج کند، میزان عدل را میان مردم نهد، و بدین گونه هیچ کس نتواند به دیگری ستمی کند. در برخی روایات آمده است: … یملاها عدلاً کما ملئتْ ظلماً وجوراً….
این روایت دو پیام مهم دارد:یکم: وضعیت جوامع بشری قبل از ظهور امام زمان که جهان پر از ظلم است، زیرا واژه یملا حکایت از گسترش ستم دارد.دوم: وضعیت جامعه ی بشری بعد از ظهور امام زمان (ع) را بیان میکند که پر از عدل است.
2 ـ بر قراری امنیت
یکی از نیازهای مهم انسان امنیت است. البته امنیت در ابعاد مختلف مانند امنیت اخلاقی، امنیت اقتصادی، امنیت حقوقی و… ظهور میکند.یکی از ویژگیهای جامعه آرمانی امام زمان (ع) حاکمیت امنیت در تمام ابعادش میباشد. در روایتی از امام صادق (ع) در تفسیر آیة: وعد اللّه الذین آمنوا منکم… لیستخلفنهم فی الارض… و لیبدّلنّهم من بعد خوفهم امناً. میفرماید: نزلتْ فی القائم و أصحابه. امام علی (ع) فرمود: چون قائم ما قیام کند، کنیهها از دلها بیرون رود، حتی حیوانات با هم سازگاری کنند. در آن روزگار، زن، با همة زیب و زیور خویش، از عراق در آید و تا شام برود و از هیچ چیز نترسد.
3- حاکمیت دین و ارزشها
یکی از ویژگیهای جامعة امام زمان (ع) حاکمیت همه جانبة دین و ارزشهای اسلامی است قبل از ظهور امام زمان (ع) بدعتها ظهور نموده و عملاً قوانین الهی فراموش شده و تحریف ها به اوج میرسد، از این رو بعد از اجرا و حاکمیت دین اسلام این نگرش به وجود میآید که امام زمان (ع) دین جدید به وجود آورده است. امام صادق (ع) فرمود: راه و روش او، چون پیامبر (ص) است، یعنی هر چه پیش از او باشد و یران میکند، چنان که پیامبر(ص) جاهلیت را ویران ساخت و اسلام را نو مینمایند. امام علی (ع) فرمود: و یحیی میت الکتاب و السنّة؛مهدی(ع) کتاب و سنت مُرده و از میان رفته را زنده میکند. در قرآن یکی از ویژگیهای حکومت امام زمان (ع) حاکمیت دین بیان شده است.
4 ـ حکومت مستضعفان و صالحان
یکی از شاخصههای مهم جامعه امام زمان (ع) حکومت مستضعفان و صالحان است. صالحان و مستضعفان و طبقات محروم در جامعه ی امام زمان حکومت میکنند.و این آرمان و ایده همة انبیاء بوده است. در آموزههای قرآن نیز به حاکمیت صالحان و طبقات محروم اشاره شده است: ما میخواهیم به مستضعفان زمین نیکی کنیم، یعنی: آنان را پیشوایان و وارثان زمین سازیم.
5 ـ رفاه عمومی
مدینة فاضله اسلامی، مدینه رفاه و آسایش همگانی است. رفاه و تنعم بدان سان که نیاز مندی در جامعه نمیتوان یافت. پیامبر اسلام (ص) فرمود: در امت، مهدی قیام کند… و در زمان او، مردم به چنان نعمت و بر خورداری و رفاه دست یا بند که در هیچ زمانی دست نیافته باشد….
6 ـ رشد عقل و علم
دورة ظهور، دوران گسترش علم و دانایی است و جامعه ی امام زمان (ع) مدینه العلم است. با آمدن آن منجی حقیقی، همان گونه که ستم جای خود را به عدل و دادگری میدهد، دانایی و فرزانگی بدیل جهل و نادانی میگردد و جهال از دانش آکنده میشود. از سوی دیگر خرد و عقلانیت جهان را فرا میگیرد. عقل گرایی و خرد و رزی از شاخصه های جامعه امام زمان است. البته گسترش علم در ابعاد گستردة آن مانند پیشرفت صنعت و فناوری(تکنولوژی) ظهور میکند. پیشرفت و تکامل علم به اوج میرسد. پیامبر اسلام (ص) فرمود: نهمین امام (از فرزندان امام حسین (ع)) قائم است که خداوند به دست او سر زمین تاریک (زندگی) را نورانی و روشن میکند، و از عدل آکنده میکند پس از (دوران) ظلم، علم و دانایی را فرا گیر میسازد، پس از (دوران) جهل و نادانی.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

درباره admin1

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد