خانه » همه » مذهبی » چرا امام علی(ع) خلفای قبلی را توبه نداد؟

چرا امام علی(ع) خلفای قبلی را توبه نداد؟

اینجا جایگاه توبه و عذرخواهی نیست حادثه سقیفه تصمیم گیری کلان برای اجتماع امت اسلامی است و حرکت برخلاف جهت مسیری است که خداوند توسط پیامبر برای مسلمانان تعیین کرده بودند و این یک مساله شخصی فیمابین دونفر نبود که با یک حلالیت طلبی داستان حل شود. ما معتقدیم تعیین امام علی(ع) به جانشینی از طرف خداوند بوده نه شخص پیامبر(ص) و آیه ” اَلْیوْمَ أَکمَلْتُ لَکمْ دینَکمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیکُمْ نِعْمَتی وَ رَضیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دیناً ﴿۳﴾امروز دین شما را برایتان کامل و نعمت خود را بر شما تمام گردانیدم، و اسلام را برای شما [به عنوان] آیینی برگزیدم. که روز غدیر نازل شده بهترین موید این حرف است.این آیه اکمال درباره واقعه غدیر نازل شده و منظور از کامل‌شدن دین، اعلام ولایت و خلافت امام علی(ع) بر مسلمانان است؛ برخلاف نظر اهل سنت که نزول آیه را در روز عرفه می‌دانند و معتقدند منظور از کامل‌شدن دین، بیان همه احکام اسلام است.
وقتی عمر قبل از مرگش شورای 6نفره تشکیل می دهد که از بین آنها خلیفه بعدی تعیین شود آیا او از کار خود پشیمان شده است؟
شورایی شامل گروهی از صحابه که عمر بن خطاب پیش از مرگش (سال ۲۳ق/۶۴۴م)، برای انتخاب خلیفه بعدی تعیین کرد. وی اعضای شورا را ملزم کرد که در این انتخاب حضور یابند و در صورت مخالفت با نتیجه شورا، کشته شوند. نتیجه این شورا انتخاب عثمان بن عفان به‌عنوان سومین خلیفه مسلمانان بود.
در ضمن توبه که صرفا یک ورد زبانی نیست که با گفتن آن انسان پاک شود و جبران همه اشتباهات گذشته گردد شرط توبه برای فرد توبه کننده برگرداندن تمام حقوق مردمی است که آنها را ضایع کرده است .

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد