خانه » همه » سلامت » چرا شیر برنج؟

دانلود کتاب های امتحان شده

چرا شیر برنج؟

آشنایی با خواص و طرز تهیه شیر برنج

شیر برنج یا آش شیر که در شاهنامه فردوسی با نام شیربا هم یاد شده است، یکی از قدیمی‌ترین غذاهای ایرانی است که در عین سادگی غذایی کاملا مغذی و با ارزش غذایی بالا محسوب می‌شود. این غذا به دلیل داشتن شیر و برنج معمولا در ترکیب غذایی کودکان زیر دو سال و به عنوان یک میان وعده در رژیم غذایی بزرگسالان قرار می‌گیرد. با ما همراه باشید


آشنایی با خواص و طرز تهیه شیر برنج

چرا شیر برنج؟

شیر موجود در شیر برنج حاوی مقادیر بسیار زیادی پروتئین با کیفیت است که برای رشد و ترمیم بافت‌ها بسیار مناسب است.

ویتامین B2 موجود در شیر باعث افزایش سوخت و ساز بدن می‌شود. علاوه بر آن کلسیم و فسفر دو ماده معدنی موجود در شیر است که در رشد و سلامت دندان‌ها و استخوان‌ها و رشد سلول‌های مغزی نقش بسزایی دارد. علاوه بر شیر، برنج حاوی کربوهیدرات‌هایی است که باعث افزایش و تولید انرژی در بدن می‌شود. مقدار پروتئین موجود در برنج اگر چه جزء پروتئین‌های کامل محسوب نمی‌شود اما در کنار شیر می‌تواند نیاز بدن را تامین کند. برنج هم‌چنین باعث کنترل فشار خون، جلوگیری از سرطان، رفع بسیاری از بیماری‌های پوستی و تقویت سلامت قلب و عروق می‌شود.

فواید شیر برنج برای کودکان

همان طور که می‌دانید رعایت تنوع در رژیم غذایی کودکان اهمیت بسیار زیادی دارد. در واقع رعایت تنوع نه تنها باعث می‌شود کودک از مصرف غذاهای تکراری خسته نشود، بلکه مصرف گروه‌های مختلف غذایی و حتی مواد غذایی مختلف در یک گروه به دلیل داشتن ارزش‌های غذایی متفاوت، در رشد کودک بسیار موثر است.

برای ایجاد تنوع در برنامه غذایی کودک باید با مخلوط کردن مواد غذایی مختلف، غذاهایی جدید با ظاهر و طعم مطلوب ایجاد کرد. به کار بردن کمی خلاقیت در وعده صبحانه و میان‌وعده‌ها می‌تواند به بهبود وضعیت تغذیه‌ای کودکان کمک کند. پودینگ برنج یا شیر برنج یکی از آن غذاهای مقوی است که در رشد کودک بسیار موثر عمل می‌کند و به عنوان میان وعده و هم به عنوان یک صبحانه می‌توانید برای کودکان‌تان در نظر بگیرید.

اما نباید فراموش کنید که زیاده‌روی در مصرف شیر برنج می‌توان باعث افزایش وزن یا چاقی شود؛ بنابراین به بهانه علاقه کودک به این غذا، اجازه ندهید کودک بیش از حد بخورد. شما می‌توانید از سایر غذاهای غنی‌شده و آماده کودک هم در وعده‌های غذایی فرزندتان کمک بگیرید.

می‌توانید برای مغذی‌تر شدن این پودینگ به جای شکر از عسل یا پوره خرما استفاده کنید. افزودن مغزهایی مثل بادام، پسته، گردو و فندق که منابع آهن هستند و چاشنی‌هایی مثل دارچین، وانیل و هل نه تنها به هر چه مغذی‌تر شدن این غذا و تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند بلکه باعث هضم بهتر و گرفتن حالت سردی پودینگ به خاطر برنج می‌شوند. علاوه بر آن چون بعضی از کودکان بوی شیر را دوست ندارند، افزوردن مقداری وانیل یا پودر کاکائو بوی شیر را از بین می‌برد.

هنگام درست کردن شیر برنج حتماً در ظرف را ببندید. چون که ویتامین B2 موجود در شیر بسیار به نور حساس بوده و ممکن است در معرض هوا اکسیده شود و ارزش غذایی آن پایین بیاید. برای سر نرفتن غذاهای حاوی شیر هم می‌توان از یک قاشق چوبی استفاده کرد. اگر وقت و یا حوصله تهیه شیربرنج در خانه نیست، شیربرنج دارچینی یا شیربرنج عسلی کاله را امتحان کنید!

همان طور بنابراین اگر کودک‌تان لاغر است یا اگر دچار کم‌خونی یا حتی سرماخورده است، پودینگ برنج یا همان شیر برنج یکی از غذاهای مفیدی است که می‌توانید در رژیم غذای کودک‌تان قرار دهید.

آشنایی با خواص و طرز تهیه شیر برنج

افراد با مزاج خشک شیر برنج مصرف کنند

شیر برنج یکی از قدیمی ترین غذاهای ایرانی است که در عین سادگی غذایی کامل محسوب می شود که به آن «آش شیر» هم می گویند و در شاهنامه فردوسی از آن با نام «شیربا» یاد شده است.

افراد دارای مزاج سرد خشک، می توانند از شیربرنج استفاده کنند، این غذا رطوبت رسان ملایم بدن است وعمر را طولانی می کند و همچنین به چاق شدن در افراد خیلی لاغر کمک می کند.

بعضی افراد به دلیل الگوی ناصحیح زندگی، معده سرد و تر دارند و مصرف سالاد این سردی را تشدید می کند. کسانی که معده سرد و تر دارند می توانند سالاد را بعنوان ناهار میل نمایند اما اگر فردی مزاج گرم دارد می تواند از سالاد به جای شام استفاده کند.

مشخصات معده سرد و تر 

تأخیر در هضم غذا، آروغ ترش، تجمع آب در دهان و عدم احساس تشنگی، همچنین این افراد با خوردن غذاهای سرد مثل خیار دچار تشدید علائم گوارشی می شوند.

افراد دارای مزاج خشک، می توانند از شیربرنج استفاده کنند این غذا رطوبت رسان ملایم بدن است و عمر را طولانی می کند و می تواند کمک به چاق شدن در افراد خیلی لاغر نماید. خصوصا اگر این غذا همراه با شیره انگور مصرف یک غذای کامل است.

سالمندانی که آروغ ترش و ریفلاکس معده ندارند شیربرنج را به عنوان یک غذای کامل استفاده کنند .البته می توانند مقداری گل سرخ هم به آن اضافه کنند.

نشانه های مزاج سردوخشک

این افراد معمولاً به راحتی چاق نمی شوند پوست خشک و رنگ چهره کدری دارند، تیرگی و فرورفتگی زیر چشم داشته و آدم های بسیار دقیق و سخت گیر هستند. معمولا در فصل پاییز دچار تشدید بیماریهایی مثل بواسیر، ترک لب و تشدید خشکی پوست می شوند.2

دلایل مهم برای خوردن شیر برنج چه چیزهایی می باشند؟

از مهمترین دلایل خوردن شیر برنج می توان به  افزایش طول عمر  و مفید بودن برای پوست،  درخشندگی و سفیدی و صافی پوست  و همچنین برای رفع خستگی و گرسنگی  اشاره کرد. شیر یکی از بهترین مواد غذایی است و در سلامتی انسان نقش بسیار مهمی دارد و مصرف روزانه آن برای تمامی سنین توصیه می شود، پس چه بهتر که همراه با برنج که غذایی مفید می باشد سرو شود.  مصرف شیر در افراد گرم مزاج مانع غلبه خون ، محرک نیروی جنسی ،اشتها آور و چاق کننده است؛البته مصرف خود شیر به تنهایی برای کسانی که دارای مزاج سرد می باشند زیاد توصیه نمی شود ولی اگر همراه با برنج مصرف شود مفید می باشد.  پس اگر سرد مزاج هستید شیربرنج بخورید.        

افراد دارای مزاج خشک هم  می توانند از شیر برنج استفاده کنند، چون هم رطوبت رسان ملایم برای بدن می باشد و هم باعث طول عمر در افراد می شود.همچنین چاق کننده نیز  است و برای افراد لاغر بسیار خوب می باشد،  چون مصرف مداوم آن باعث چاقی می شود. مخصوصا اگر  شیربرنج همراه با شیره انگور مصرف شود تاثیر بسزایی خواهد داشت و کلسیم بدن را نیز تامین میکند.

آشنایی با خواص و طرز تهیه شیر برنج

نظر پزشکان و متخصصان  در رابطه با خواص شیر برنج

امروزه در طب سنتی نیز به مصرف شیر برنج و فرنی توصیه می شود. در واقع شیر به همراه برنج و مقداری پودر نبات یا شکر و مقداری عسل که باهم حرارت داده شده است، غذایی بسیار مفید،مقوی می باشد و هضم این غذا راحت بوده و برای اکثر افراد قابل استفاده و مفید است.

مصرف شیر برنج برای چه گروه های سنی توصیه می شود؟

برای تمامی سنین مصرف این غذا توصیه می شود،شیر برنج به دلیل وجود شیر و برنج در ترکیب غذای کمکی برای کودکان زیر ۲سال و به عنوان یک میان وعده برای بزرگسالان مورد استفاده قرار می گیرد،هم چنین مصرف آن برای نوجوانان در حال رشد و روزه داران  توصیه می شود. 

شیربرنج همراه با چه چیز هایی صرف شود؟؟

توصیه می شود شیر برنج را به علت داشتن طبع سرد با دارچین و عسل و یا شیره خرما میل کنیدو  همچنین می توان به همراه مربای گل سرخ نیز مصرف کرد زیرا مربای گل سرخ با اکثر طبع ها سازگاری دارد.

طرز تهیه شیر برنج

درست کردن شیر برنج بسیار ساده و آسان است و  هر کدبانوی ایرانی حتما می تواند به راحتی آن را بپزد چون هم مواد اولیه در دسترس و ارزانی دارد هم زود آماده می شود.زمان لازم برای پخت آن حدود ۳۰ دقیقه می باشد.

مواد لازم برای تهیه شیر برنج

یک پیمانه برنج خام

۳لیوان آب

۲لیوان شیر

مقداری گلاب

به مقدار لازم شکر(به اندازه ای که شیرینی آن مناسب با ذائقه تان باشد)

عسل(برای سرو کردن)به دلخواه

اگر بخواهیم عطر گلاب کاملا در برنج قالب  شود،  یک شب قبل از پخت باید برنج را با گلاب خیس کرده و بگذاریم بماند. ابتدا یک پیمانه برنج را به خوبی شسته و به همراه ۳لیوان آب روی حرارت ملایم گاز قرار می دهیم و هم میزنیم و آنقدر می گذاریم پخته شود تا برنج وا رود.(می تونید از برنج نیم دونه هم استفاده کنید). اگر از برنج کامل استفاده کنیم باید بعد پخت با پشت قاشق آن را له کنیم تا دو نیم شود،سپس کم کم ۲ لیوان شیر را به آن اضافه کرده و دوباره هم میزنیم،پس از گذشت چند دقیقه که خوب باهم مخلوط و پخته شدند گلاب و شکر را به میزان لازم به آن اضافه می کنیم و هم میزنیم،وقتی شیر برنج مقداری قوام آمد و غلیظ شد از روی گاز بر میداریم و قبل از سرد شدن در ظرف دلخواه میریزیم.می توانید شیر برنج را همراه با عسل و یا شیره خرما میل نمایید،برای تزئین آن می توانید از خلال پسته و پودر گل سرخ خشک شده و بادام نیز استفاده کنید که باعث زیبایی سفره تان می شود.3

پی نوشت:
1.www.kalleh.com
2.www.namnak.com
3.www.yjc.ir

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها