خانه » همه » مذهبی » چرخه کامل فضایی- نانوفناوری- نانوتکنولوژی- کاربرد های فناوری نانو- ناوشکن- اژدر

چرخه کامل فضایی- نانوفناوری- نانوتکنولوژی- کاربرد های فناوری نانو- ناوشکن- اژدر


چرخه کامل فضایی- نانوفناوری- نانوتکنولوژی- کاربرد های فناوری نانو- ناوشکن- اژدر

۱۳۹۸/۱۱/۱۱


۸۵۰ بازدید

با سلام و عرض ارادت و احترام

در کتابی که برخی از دستاوردهای جمهوری اسلامی را بعد از وقوع انقلاب ، تاکنون ذکر کرده است ، موارد زیر امده است . لطفا هر کدام را توضیح دهید :

۱- ایران جز هشت کشور صاحب چرخه کامل فضایی است . ( چرخه کامل فضایی را توضیح دهید )

۲- ایران جز ده کشور برتر دنیا در علوم نانوفناوری است . ( علوم نانوفناوری چیست و چه مزایایی دارد ؟ )

۳- ایران جز بیست کشور سازنده ناوشکن در دنیا و تنها سازنده سریع ترین اژدر دنیا (۱۰۰متر در ثانیه) . ( ناوشکن چیست ؟ و درباره این اژدر توضیح دهید )

با تشکر

دانشجوی محترم ضمن تشکر از تماس مجدد شما با این مرکز، در ارتباط با مطالبی که مطرح نموده اید اطلاعات خوبی وجود دارد که به تفکیک به هر یک از آنها می پردازیم:
1-چرخه کامل فضایی
چرخه فناوری فضایی از 8 بخش مختلف تشکیل شده که خلق ایده و مشخص شدن هدف، اولین بخش این چرخه است. بخش دوم این چرخه شامل توسعه و ساخت المان‌ها و پیش نیاز های لازم در این حوزه است. بخش بعدی شامل تهیه زیر ساخت های لازم فناوری فضایی مانند آزمایشگاه‌ها و ساخت سیستم‌های فضایی است. در بخش بعد طراحی و ساخت سیستم‌های زمینی یعنی پایگاه‌های پرتاب ماهواره است که خود به سه بخش سکوی پرتاب، مرکز کنترل و سایت فنی است. در بخش چهارم این چرخه، پروسه پرتاب ماهواره به فضا قرار دارد که از فناوری بسیار پیچیده برای ساخت ماهواره‌برها بهره می‌برد. گام بعدی چرخه فضایی قرارگیری ماهواره در مدار است که با توجه به کاربرد ماهواره، قرارگیری آن در یکی از مدارهای سه گانه لئو، مئو و ژئو مد نظر است. مرحله دیگر نیز ساخت ایستگاه‌های زمینی برای دریافت اطلاعات ماهواره‌هاست و درنهایت ارائه خدمات به مشتریان. ایران تاکنون 8 برنامه پرتاب ماهواره داشته است که همگی در فاز تحقیق و توسعه بوده و برخی از آنها نیز با موفقیت در مدار قرار گرفته‌اند. ماهواره‌ امید در سال 87، ماهواره‌‌های نوید و رصد در سال 90 ، ماهواره فجر در سال 93 با موفقیت در مدار قرا گرفتند اما ماهواره های دوستی و پیام در سال 97 و ماهواره طلوع در سال 96 با پرتاب ناموفق روبرو بودند و برنامه ماهواره ناهید-1 نیز پیش از پرتاب در تابستان سال 98 لغو شد. در روزهای آینده نیز ماهواره ظفر به فضا ارسال خواهد شد. (خبرگزاری تسنیم، https://www.tasnimnews.com/fa/news/1398/11/10/2191913 )
به این ترتیب جمهوری اسلامی ایران با توجه به طی کلیه مراحل از طراحی ایده تا پرتاب ماهواره به فضا به جمع کشورهایی پیوسته است که دارای چرخه کامل فناوری فضایی هستند، شایان ذکر است امروزه از 92 کشور دارای ماهواره در فضا، تنها 58کشور توانمندی ساخت ماهواره را دارند و از این تعداد نیز تنها 10 کشور قادر به پرتاب ماهواره به فضا هستند. این بدان معنی است که تنها 10 کشور دنیا دارای چرخه کامل فناوری فضایی هستند که ایران نیز یکی از این کشورهاست.
2- نانوفناوری
فناوری نانو یا نانوتکنولوژی رشته‌ای از دانش کاربردی و فناوری است که جستارهای گسترده‌ای را پوشش می‌دهد. موضوع اصلی آن نیز مهار ماده یا دستگاه‌های در ابعاد کمتر از یک میکرومتر، معمولاً حدود ۱ تا ۱۰۰ نانومتر است. در واقع نانو تکنولوژی فهم و به کارگیری خواص جدیدی از مواد و سیستم‌هایی در این ابعاد است که اثرات فیزیکی جدیدی – عمدتاً متاثر از غلبه خواص کوانتومی بر خواص کلاسیک – از خود نشان می‌دهند. فناوری نانو موج چهارم انقلاب صنعتی، پدیده‌ای عظیم است که در تمامی گرایشات علمی راه یافته واز فناوریهای نوینی است که با سرعت هرچه تمام تر در حال توسعه می‌باشد. از ابتدای دهه ۱۹۸۰ میلادی گستره طراحی و ساخت ساختمانها هر روزه شاهد نوآوری‌های جدیدی در زمینه مصالح کارآراتر و پربازده ترمقاومت، شکل پذیری، دوام و توانایی بیشتر نسبت به مصالح سنتی است. نانوفناوری یک دانش به شدت میان‌رشته‌ای است و به رشته‌هایی چون مهندسی مواد، پزشکی، داروسازی و طراحی دارو، دامپزشکی، زیست‌شناسی، فیزیک کاربردی، ابزارهای نیم رسانا، شیمی ابرمولکول و حتی مهندسی مکانیک، مهندسی برق و مهندسی شیمی نیز مربوط می‌شود. تحلیل گران بر این باورند که فناوری نانو، فناوری زیستی (Biotechnology) و فناوری اطلاعات (IT) سه قلمرو علمی هستند که انقلاب سوم صنعتی را شکل می‌دهند. نانو تکنولوژی می‌تواند به عنوان ادامه دانش کنونی به ابعاد نانو یا طرح‌ریزی دانش کنونی بر پایه‌هایی جدیدتر و امروزی‌تر باشد. ایران در فناوری نانو مقام هفتم را در دنیا داراست.(سایت باشگاه خبرنگاران جوان، https://www.yjc.ir/fa/news/4987327)
کاربردهای فناوری نانو(برگرفته از مقاله علی قنبری شیرسوار، کاربردهای فناوری نانو در ایران، سایت واحد مرکزی خبر، http://www.iribnews.ir/fa/news/2064535)
علم نانو و صرفه جویی اقتصادی
یکی از بحث ¬های جدی امروز دنیا که از سوی بسیاری از کشورها مورد اهمیت واقع شده است، بحث مربوط به صرفه جویی و استفاده بهینه از منابع و انرژی در شرایط محدودیت¬ های موجود است، لذا به اذعان کارشناسان، استفاده از فناوری‌های نوین ازجمله نانو در این عرصه می‌تواند در بحث صرفه جویی اقتصادی راهگشا و رافع بسیاری از معضلات موجود باشد.
پرفسور عظیم اکبرزاده خیاوی از دانشمندان برجسته بیوشیمی کشور که درحال حاضر مدیریت گروه پایلوت نانو بیوتکنولوژی انستیتو پاستور ایران را عهده دار است، نانو را این گونه تعریف کرد: نانو در واقع علمی میان رشته¬ ای برای به کارگیری خواص جدیدی از مواد در علوم مختلف از جمله مهندسی مواد، پزشکی، داروسازی و طراحی دارو، دامپزشکی، زیست‌شناسی، فیزیک کاربردی، ابزارهای نیم رسانا، شیمی ابرمولکول و حتی مهندسی مکانیک، مهندسی برق، مهندسی شیمی و مهندسی کشاورزی است. نانو’ یا ‘نینو’ به زبان یونانی یعنی کوتاه اما از نظر علمی نانو به یک هزارم میلیمتر گفته می¬ شود.
دکتر رضا احمدی از فعالان جوان حوزه نانو که در حال حاضر مسئولیت تحقیق و توسعه یک شرکت دانش بنیان تولیدکننده منسوجات نانویی از جمله کمربندهای بارداری ضد امواج را عهده دار است، معتقد است که نانو به زبان ساده به معنی افزایش بهره ¬وری و کاهش هزینه در زندگی مردم است. به عنوان مثال ضد زنگی که ما برای آهن آلات و صنعت استفاده می¬ کنیم بعد از یک تا دو سال ممکن است کاررایی خود را از دست بدهد اما در مدل نانویی آن با یکبار رنگ وسیله را برای سال¬های طولانی در برابر زنگ زدگی مقاوم می¬کند.
وی با تاکید براین که امروز باید فواید علم نانو برای مردم تشریح و شناسانده شود، به یکی از پژوهش¬ های انجام شده در وزارت بهداشت در خصوص سقط جنین اشاره کرد و افزود: طبق این پژوهش در سال 1394حدود 80 هزار سقط جنین در کشور اتفاق افتاده است که البته علت 65 هزار از این تعداد در پیشرفته ترین آزمایشگاه¬ها و دقیق ترین تست ¬های بالینی مشخص نشده است.
این فعال دانش بنیان در حوزه نانو با بیان اینکه، متاسفانه امروزه سقط جنین آنهم در شرایطی که رشد جمعیت نسبت به سال¬های قبل کاهش یافته به یک موضوع نسبتاً عادی تبدیل شده است، به طراحی یک شکم بند ضد امواج بارداری اشاره کرد و گفت: این شکم بند بارداری که جنین را در برابر امواج موبایل و وای فای و پارازیت ¬ها محافظت می¬ کند، با هزینه بسیار پایین از این سقط¬ ها که منشاء بیشتر آن امواج مغناطیسی است جلوگیری خواهد کرد به شرطی که مردم به نانو اعتماد کنند و بدانند که نانو به سلامتی آنها کمک خواهد کرد.
وی همچنین با اشاره به این که در حال حاضر نخستین سرطان در خانم ¬ها سرطان سینه است و طبق آمار علل تعداد کثیری از مبتلایان غیر از عوامل ژنتیک یا چاقی است، به طراحی لباس زیر ضد امواج نانویی نسل سوم برای نخستین بار در دنیا به منظور استفاده بانوان اشاره کرد و گفت: قسمت سینه بی¬ دفاع ترین قسمت در برابر امواج است لذا این محصول می ¬تواند از سلامتی بانوان محافظت کند.
این فعال دانش بنیان با بیان این که محصولات نانویی ضد امواج در برخی از کشورها از جمله چین، ایتالیا و آمریکا به روش نسل اول یعنی همان استفاده از نقره ساخته شده است، به تفاوت محصولات تولیدی ایرانی با نوع خارجی اشاره کرد و گفت: بیش از 99 درصد و لباس زیر حاوی نانو ذرات طلا و از ویژگی آنتی باکتریال برخوردار است که برای خانم ها مفید می¬باشد.
وی با تاکید بر به صرفه بودن استفاده از محصولات نانو در مقایسه با سایر محصولات مشابه اظهار کرد: حتی برای کسانی که تنها با یارانه زندگی می¬کنند اگر تاثیر این شکم بند ضد امواج یا پشه بند نوزاد، قنداق، کلاه و پرده¬های پنجره ضد امواج را بدانند به صرفه ¬تر خواهد بود که به سمت استفاده از تولیدات با ویژگی نانو رو آورند.
کاربرد فناوری نانو در صنعت ساخت وساز
فناوری نانو نویدبخش پیشرفت¬ های چشمگیری در زمینه ¬های مختلف علمی و صنعتی و از جمله صنعت ساخت و ساز است. این فناوری، فرصت¬ های فراوانی را جهت تقویت رقابت در صنعت ساخت و ساز نظیر ساخت وساز سریع¬تر، مطمئن¬تر، مطلوب¬تر، پایدارتر و مقرون¬ به صرفه¬تر را فراهم کرده است. فناوری نانو تقریبا در تمام بخش¬ های ساختمان شامل اسکلت، نما، سیستم ¬های ساختمانی و طراحی داخلی کاربرد دارد. استفاده از این فناوری در صنعت ساختمان موجب تولید مصالح ساختمانی چند منظوره با کارایی بالا شده و ضمن ایجاد ارزش افزوده باعث افزایش دوام و کیفیت مصالح ساختمانی شده است. این فناوری از دو جهت به صنعت ساختمان کمک می¬ کند :نخست، بهینه سازی و ارتقای عملکردی فناوری¬های موجود. دوم، ارائه گروه جدیدی از فناوری¬ها و عملکردها که پیش از ظهور فناوری نانو ممکن نبوده است. بنابراین از مزایای کاربرد فناوری نانو در صنعت ساختمان می¬توان به افزایش کیفیت مصالح، صرفه جویی در مصرف انرژی و به تبع آن صرفه¬جویی اقتصادی اشاره کرد. براساس نتایج منتشر شده از مطالعات، در ۱۰ زمینه¬ ی کاربردی فناوری نانو در پیشرفت دنیا، صنعت ساختمان در جایگاه هشتم قرار می¬گیرد. بنابراین کاربرد فناوری نانو در صنعت ساختمان، به نسبت گستردگی این صنعت، اندک است. اگرچه امروزه شاهد استفاده محدود از مواد و مصالح نانو در ساختمان هستیم، اما با توجه به قابلیت¬ های این فناوری نوظهور، انتظار می¬رود که در آینده¬ای نزدیک، شاهد رشد بسیار چشمگیری در استفاده از مواد نانو در صنعت ساختمان سازی باشیم. از جمله کاربردهای فناوری نانو در صنعت ساختمان می¬توان به استفاده از آن در رنگ¬ها، شیشه¬ ها، عایق¬ های ساختمانی، کاشی و سرامیک، سیمان و بتن و غیره اشاره کرد.
کاربرد فناوری نانو در محصولات کشاورزی
اهمیت فناوری نانو در کشاورزی با توجه به تغییرات جهانی مانند رشد جمعیت، تغییرات اقلیمی و دسترسی محدود موادغذایی شناخته شده است. محصولات مبتنی بر فناوری نانو در کشاورزی باعث افزایش کیفیت و کمیت محصول در واحد سطح و کاهش آفات و بیماری¬های گیاهی می¬شود. این محصولات در حوزه¬های دامپروری، بهبود و اصلاح خاک، اصلاح و حفاظت از نباتات تقسیم بندی می¬ شوند. تاکنون 218 محصول مبتنی بر فناوری نانو در حوزه کشاورزی در سراسر دنیا به ثبت رسیده است. محصولات مرتبط با تولید کود، حفاظت از نباتات و دامپروری به ترتیب بیشترین سهم را در بین محصولات مبتنی برفناوری نانو به خود اختصاص داده ¬اند، در بین کشورها نیز، فعالترین کشورها در این حوزه هند، آلمان و انگلیس می¬ باشند.
در دهه¬ های گذشته، بازارهای جهانی فناوری نانو در بخش کشاورزی، با توجه به افزایش جمعیت و در پی آن افزایش تقاضای بخش کشاورزی به میزان قابل توجهی رشد یافته است. بخش وسیعی از مردم جهان به دلیل اثرات زیست محیطی با کمبود مواد غذایی روزانه خود مواجه هستند، درحالی که در کشورهای توسعه یافته مازاد مواد غذایی وجود دارد. بنابراین توسعه محصولات مقاوم به خشکسالی و آفات در این بین ضروری به نظر می¬رسد. فناوری نانو می¬ تواند با ابزارهای جدید برای تشخیص بیماری¬ های گیاهی، افزایش توانایی گیاهان برای جذب عناصر غذایی، افزایش عملکرد از طریق مدیریت بهینه عناصر غذایی، کم کردن اثرات مخرب بقایای سموم و آفت کش¬ها باعث افزایش کیفی و کمی محصولات گیاهی و پایداری محیط زیست شود. نانوذرات نقره و دی اکسید تیتانیوم با خواص منحصر به فرد شیمیایی، فیزیکی و مکانیکی، رایج¬ترین نانومواد موجود در محصولات مبتنی بر فناوری نانو در بخش کشاورزی می¬باشند که سبب رشد گیاه، تحمل استرس و تنش ¬های محیطی، افزایش طول عمر محصولات و افزایش اثربخشی مکمل¬ های غذایی از خاک می¬شوند.
کاربرد فناوری نانو در حوزه سلامت
کاربردهای تجاری کنونی و آینده‌ی فناوری نانو به وضوح توانایی پیشبرد و حتی قابلیت انقلاب در جنبه‌های مختلف حرفه‌ی پزشکی و گسترش تولیدات پزشکی را دارد. فناوری نانو در حال حاضر در بسیاری از جنبه‌های پزشکی شامل دارورسانی، تصویربرداری تشخیصی، تشخیص‌های بالینی، نانوداروها و استفاده از نانومواد در ابزار پزشکی تاثیرگذار بوده است. این فناوری هم اکنون نیز در حوزه‌های مختلفی تاثیرگذار است؛ بسیاری از این محصولات در بازار موجودند و بسیاری در آستانه‌ی تولید هستند. حرکت پیوسته‌ای برای گسترش موفقیت‌آمیز محصولات جدید فناوری نانو در زمینه‌ی تشخیص و درمان وجود دارد؛ دو قسمت دارورسانی و تصویربرداری درون‌تنی فعالترین بخش‌های توسعه‌ی محصولات به حساب می‌آیند. همچنین فناوری نانو بسیاری از مشکلات حل نشده در صنایع دارویی را حل می‌کند که این مسائل شامل بازفرمولاسیون داروها برای بهبود فراهمی زیستی و سمی بودن می‌شود. انتظار می‌رود پیشرفت‌های فناوری نانو در زمینه‌‌ی پزشکی در سه نسل و یا در سه مرحله باشد، بهبود محصولات و انواع فرایندهای کنونی به وسیله‌ی معرفی نانو ذرات و نانوساختارها و سرانجام حرکت بسوی نانومحصولات و نانوابزارهایی که تنها محدودیت آنها عدم پیشرفت کافی در خود فناوری است.
کاربرد فناوری نانو در صنایع آرایش و بهداشتی
استفاده از انواع کرم ¬های آرایشی به منظور حفظ جوانی، شادابی و طراوت پوست و جلوگیری از ایجاد چین و چروک ¬های ناشی از پیری یا تابش اشعه آفتاب، طی سال¬ها در جوامع مختلف، مرسوم بوده است.
نزدیک به چند دهه از کاربرد نانوتکنولوژی در مواد آرایشی و بهداشتی می¬گذرد. تهیه کرم ¬های مرطوب کننده با تکنولوژی لیپوزوم، از جمله نخستین تلاش¬ ها در این زمینه بوده ¬اند. تلاش ¬های بعدی شامل اضافه کردن مواد روشن کننده به این کرم ¬ها و افزایش حلالیت آنها با استفاده از نانوتکنولوژی بوده ¬اند. همچنین استفاده از نانوذرات معدنی در کرم¬ های ضد آفتاب تحول وسیعی را در آنها ایجاد نموده است. صنعت محافظت و مراقبت از پوست بخش قابل توجهی از بازارهای جهانی را به خود اختصاص داده است.
کاربرد فناوری نانو در صنایع نساجی
بدون شک، نانوتکنولوژی آینده امیدبخش را در صنعت نساجی از طریق بالا بردن کیفیت و ایجاد ویژگی¬ ها و خواص جدید در پارچه ¬ها و تهیه و توسعه پارچه¬ های هوشمند نوید می ¬دهد.
همزمان با پیشرفت ¬های علوم فیزیک و مهندسی در مقیاس مولکولی و نانومتری، در شناخت سیستم ¬های بیولوژیکی نیز پیشرفت ¬های عظیمی رخ داده¬اند به طوری که موقعیت و فرصت ¬های جدیدی برای دانشمندان فراهم آمده تا با آموختن مهندسی طبیعت، مواد جدیدی را ارائه و گسترش دهند.
از طریق مهندسی نساجی روی یک سطح مولکولی، می ¬توان لباس ¬های ضدچروک و ضدلک ساخت. با بکارگیری نانوتکنولوژی، محصولات بی ¬نظیری از جمله پارچه ¬های ضد چروک، ضد لک و خشک نانو که رطوبت را از بدن می ¬گیرند به طور تجاری ارائه شده ¬اند.
کاربرد فناوری نانو در صنایع خودرو
استفاده از تکنولوژی میکرو و نانو در صنعت حمل و نقل، تأثیر شگفت آوری بر آن داشته است به طوری که امروزه به تدریج میکرو تراشه ¬ها موتورها را تنظیم می ¬کنند، تکنولوژی ¬های جدید ترمزها را کنترل می ¬نمایند، نانو کامپوزیت ¬ها سیستم ¬ها و اجزاء گوناگون اتومبیل¬ ها از مبدل ¬های کاتالیتیکی تا پلاستیک ¬ها و پوشش¬ های سبک وزن را در بر می¬ گیرند، مواد ضد حریق جایگزین لایه ¬های قابل اشتعال می¬ شوند و بالاخره با استفاده از حسگرها و مواد هوشمند، رانندگان با امنیت و آرامش خاطر بیشتری رانندگی می ¬کنند.
نانوتکنولوژی قسمت¬ هایی از صنایع حمل و نقل که نیاز به نوآوری و تکنولوژی پیشرفته دارند را به شدت تحت تأثیر قرار خواهد داد. این موارد شامل شیشه¬ ها و رنگ¬ های ضد خراش و شفاف، بدنه¬ های سبک¬تر و مقاوم¬تر، کاهش مصرف سوخت، ساخت حسگرهای چند منظوره برای کنترل فرآیندهای مختلف، ساخت کاتالیزورهای اگزوز جهت کاهش آلودگی هوا، روکش ¬های الکترو کرومیک با خاصیت خود تمیز شوندگی در شیشه¬ ها و آینه ¬ها، تولید باتری¬ هایی با انرژی و دوام بیشتر، لاستیک ¬هایی با مقاومت بالاتر، لاستیک ¬های هوشمند و … می¬باشند.
کاربرد فناوری نانو در پاکسازی محیط زیست
فناوری نانو برای حذف کلیه منابع آلوده کننده محیط زیست دو راهکار عملی ارائه داده است.
به حداقل رسانیدن مصرف انرژی : نانوتکنولوژی از طریق جایگزین نمودن روش ¬های ساخت پایین به بالا یا به بیان دیگر ساخت اتم به اتم ترکیبات، موفق به تولید مواد سبک¬تر، با استحکام بیشتر همراه با اصطکاک و اتلاف انرژی کمتر شده است. به عنوان مثال ساخت نانوکامپوزیت ¬ها و استفاده مناسب از آنها می ¬تواند منجر به صرفه جویی در مصرف بنزین به مقدار 1/ 5 میلیارد لیتر در سال گردد و یا با ساخت نیمه هادی¬ های مورد استفاده در دیودهای نورانی در ابعاد نانومتری می¬ توان مصرف جهانی روشنایی را بیش از 10 درصد کاهش داد که این امر 200 میلیون تن کاهش در انتشار کربن را به همراه دارد.
استفاده از منابع انرژی پاک : هر روز 3000 وات انرژی خورشید بر هر متر مربع زمین می ¬تابد. با تکنولوژی¬ های موجود امکان بکارگیری مقرون به صرفه اقتصادی از این انرژی میسر نمی¬باشد. نتایج تحقیقات در زمینه نانوالکترونیک و نانوانرژی درهای تازه¬ای را به دنیای انرژی خورشیدی گشوده ¬اند.
به عنوان مثال محققین موفق به ساخت سلول¬ های خورشیدی لایه نازک سیلیسیم بلورین و سلول-های خورشیدی از جنس پلاستیک شده¬اند. همچنین با استفاده از انرژی خورشید، آب را به اتم¬های اکسیژن و هیدروژن تجزیه نموده¬اند.
علاوه بر موارد فوق، نانوتکنولوژی از طریق ساخت و ابداع ابزارها و تجهیزات نانومتری ضمن کشف آلودگی¬های زیست محیطی، راهکارهای جدید و فوق العاده موثری برای حذف آنها ارائه می¬دهد.
3- ناوشکن
در فرهنگ های لغت، معانی متعددی برای ناوشکن بیان شده است که اجمالا عبارتند از:
لغت نامه دهخدا: کشتی کوچک بسیار تندرو که برای دنبال کردن اژدرافکن هاست و خود آن کشتی نیز اسبابهائی برای افکندن اژدر دارد.
فرهنگ معین: کشتی جنگی تندرو که کشتی های جنگی را دنبال کند و مجهز به وسایل اژدراندازی است .
فرهنگستان زبان و ادب فارسی: نوعی کشتی جنگی پُرسرعت که از آن در عملیات آفندی و پشتیبانی از عملیات آب‌خاکی با ‌همراهی نیروهای ضربت و گروه‌های شکار و انهدام استفاده می‌کنند
در اصطلاح ناوشکن ها دسته ای از شناورهای رزمی چند منظوره هستند که از نظر وزنی معمولاً در تناژ بالای ۵۰۰۰ تُن و از نظر مأموریتی قابلیت های متنوعی از درگیری با شناورها و زیرسطحی های دشمن تا اهداف هوایی و حتی زمینی را بر عهده دارند. بنابراین به طور کلی یک ناوشکن می تواند در انواع مأموریت‌های مد نظر یک نیروی دریایی شرکت داشته باشد. البته برخی ناوشکن ها نیز با مأموریت تخصصی به عنوان مثال دفاع هوایی یا عملیات ضد زیردریایی ساخته می شوند.
ناوشکن‌های مطرح ساخته شده در دنیا در ۲۰ سال اخیر عمدتاً تُناژ بالای ۶۰۰۰ تُن دارند و نمونه های اندکی با تُناژ ۸ هزار تُن و ۱۰ هزار تُن یا بالاتر ساخته می شوند. از نظر ابعادی عمدتاً طول بین ۱۴۰ تا ۱۵۵ متر و عرض بین ۱۷ تا ۲۰ متر در این رده از شناورها مشاهده می شود.
بنابراین می توان همین حدود ابعاد را برای ناوشکن سنگین ایران در نظر داشت. در ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ رئیس سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع، از برنامه ساخت ناوشکن ۶۵۰۰ تُنی برای نیروی دریایی ارتش (نداجا) خبر داد که ممکن است همان نمونه مدنظر در خبر اعلام شده توسط فرمانده این نیرو باشد. بنابراین می توان با در نظر گرفتن این وزن، طول و عرض این ناوشکن را در بازه اعداد ۱۴۰ و ۱۸.۹ متر تا ۱۵۰ و ۱۷.۶ متر گمانه زنی کرد. ناوشکن های رده ۵۰۰۰ تا ۷۰۰۰ تُن معمولاً بین ۱۸۰ تا ۲۵۰ نفر خدمه دارند.
کشورهای فرانسه، انگلیس، روسیه، آمریکا، ایتالیا، چین، اسپانیا، هند، هلند، ژاپن و کره جنوبی سازندگان اصلی شناورهای رزمی در رده ناوشکن هستند که البته همکاری های متعددی بین آنها در مراحل مختلف طراحی تا ساخت و خصوصاً تجهیزات مختلف راداری و موشکی و پیشرانه جریان دارد. در نتیجه جمهوری اسلامی ایران با ساخت ناوشکن سنگین، وارد یک باشگاه کوچک و خاص دیگر در دنیا می شود که نتیجه آن تقویت جهشی سیادت دریایی خواهد بود.
در زمینه شناورهای رزمی، ناوهای رده جماران با ۱۳۰۰ تُن جابجایی و حدود ۹۴ متر طول، هم اکنون سنگین ترین رده در حال عملیات در کشور است. ناو آموزشی رزمی خلیج فارس از پروژه لقمان نیز با تُناژ بیش از ۳ هزار تُن و طول ۲۰۷ متر به عنوان یک ناو بزرگ در دستور کار است. فرایند ساخت سازه و بدنه این پروژه در روزهای اخیر به صورت رسمی آغاز شده و قطعاً از تجربیات آن برای ساخت ناوشکن رزمی سنگین نیز استفاده خواهد شد. بر اساس اخبار منتشر شده ناوشکن سنگین پروژه نگین تاکنون مراحل طراحی مقدماتی خود را سپری کرده است و ساخت آن نیز در آینده نزدیک شروع می شود.(منبع: گزارش سایت خبرآنلاین، https://www.khabaronline.ir/news/1330901)
موشک حوت یک موشک یا اژدر دارای پیشرانه راکتی سطح به دریا و زیرآبی تولید ایران است، این موشک یکی از سریع ترین موشک های رادارگریز آبی جهان است که معادل 100 متر در ثانیه سرعت دارد که حدود 3 برابر بیشتر از آن موشکی سرعت دارد که آمریکایی ها از داشتن آن به خود می بالند.(سایت خبرگزاری میزان، https://www.mizanonline.com/fa/news/75684)

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد