خانه » همه » مذهبی » چله گیری

چله گیری


چله گیری

۱۳۹۷/۰۲/۱۳


۳۱۶ بازدید

سلام خسته نباشید، میخواستم بدونم زمانی که میخوام یه چله شروع کنم چیکار باید بکنم زمانی که خودم نمیتونم بخونم

پرسشگر گرامی با سلام و تشکر از ارتباطتان با این مرکز
الف ) منظور از چله و چله نشینی، آن است که انسان چهل روز با مراقبت و مواظبت به یاد حق و ذکر و عبادت و توجه به او مشغول باشد و امور غیر ضروری و غیر لازم را که باعث پراکندگی خاطر و تفرقه فکر می گردد در حد امکان ترک نماید و همه اندیشه و فکرش یاد و اطاعت خداوند متعال باشد.
چله نشینی به این معناست که انسان در مدت چهل روز کمال مراقبت و توجه به خداوند را داشته باشد و سعی بلیغ در ترک گناهان و دوری از محرمات الهی داشته باشد و در این مدت با یاد الهی وذکر او و عبادت خالصانه شبستان وجودش را از نور و صفا لبریز سازد و زمینه تابش انوار الهی و درخشش آفتاب فطرت را در درون خویش فراهم آورد.
پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله، در حدیثی فرمودند: «مَن أخلَصَ لِلّهِ أربَعینَ صَباحا ظَهَرَت یَنابیعُ الحِکمَةِ مِن قَلبِهِ عَلى لِسانِ – هر کس چهل روز خود را براى خدا خالص کند چشمه‌هاى حکمت از قلب وى بر زبانش جارى مى‌شود / نهج الفصاحه ص 738»
ب ) هدف اصلی از اربعین‌گیری یا چله‌نشینی که در تمام طول سال می‌توان انجام داد، تمرین چهل روز بریدن از تعلقات دنیوی است، چه رسد به دور شدن از حرام‌ها؛ باشد که این چهل روز سبب شود تا آن حسنه یا حسناتی که انسان پیشه کرده، ملکه‌ی او گردد. پس معنای آن چنین نیست که مثلاً کسی حتماً چهل روز به غاری رود یا در کنج خانه یا گوشه مسجدی عزلت بگیرد.
بلکه بحث، چهل روز اخلاص و بالتبع چهل روز مراقبت شدید است در انجام واجبات، ترک محرمات، دقت در لقمه‌ای که می‌خورد، حرفی که می‌زند، کاری که می‌کند و … .
بنابراین چله نشینی به معنای خواندن دعا و ذکر نیست ، بلکه آنچه که در چله مهم است آن است که انسان چهل روز با مراقبت و مواظبت به یاد حق و ذکر و عبادت و توجه به او مشغول باشد و امور غیر ضروری و غیر لازم را که باعث پراکندگی خاطر و تفرقه فکر می گردد در حد امکان ترک نماید و همه اندیشه و فکرش یاد و اطاعت خداوند متعال باشد ، البته در این چهل روز می تواند به گفتن اذکارکه زیاد سخت نیست بپردازد ، بر طبق سفارش بزرگان اهل کمال و معرفت گفتن ذکر نورانی « لا اله الا الله » به تعداد هزار مرتبه و در مدت چهل روز همراه با مراقبه و محاسبه اعمال نقش عمیقی در تحول و بصیرت معنوی و باز شدن دریچه معرفت به روی انسان دارد .

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد