خانه » همه » جدید ترین مطالب تخصصی » چند راهکار ساده برای تسکین دندان درد کودکان

دانلود کتاب های امتحان شده

چند راهکار ساده برای تسکین دندان درد کودکان

چند راهکار ساده برای تسکین دندان درد کودکان

دندان درد در نوزادان و کودکان یک، دو، سه، چهار و پنج ساله نیز وجود دارد. برای کاهش دندان درد و تسکین آن، دارو، مسکن دندان درد و درمان های خانگی فوری وجود دارد. در صورتی که این درمان ها کارساز واقع نشدند، باید ضمن حفظ خونسردی، به دندانپزشک کودکان مراجعه کرد تابه سرعت این دردها را درمان و لبخند را دوباره به چهره ی کودک دلبندتان بیاورند.


چند راهکار ساده برای تسکین دندان درد کودکان

دندان درد کودکان

شما هنگام مواجه شدن با دندان درد کودکان خود نباید دارای حس درماندگی باشید یا بی رحم به نظر برسید. برای رفع درد در این رابطه از راهکار هوشمندانه و پیشنهادی ما استفاده کنید. برای این کار به نکات زیر توجه کنید و درد دندان را با دنبال کردن آنها تسکین دهید و در غیر اینصورت به دندانپزشکی اطفال مراجعه نمایید.

دندان درد بچه های شما می تواند بسیار سخت باشد. مواجه شدن با این درد می تواند به معنی عدم استراحت در شب، کابوس دیدن یا بی خوابی برای بچه و خانواده شما باشد. در صورتی که درد دندان شیری فرزند شما بسیار زیاد باشد، همواره احتمال دارد فرزند در برابر تلاش های شما برای آرام کردن وی مقاومت کند و امکان آرام کردن وی برای شما وجود نداشته باشد.

این مسائل به این دلیل مشاهده می شود که از نقطه نظر فرزند شما رفع دندان درد کودکان (هر گونه دخالت شما برای باز کردن دندان کودک) ترسناک تر و دردناک تر از خود درد دندانی است که فرزند از آن رنج می برد.

برای حل این مشکل لازم است که شما مسئله را با یک روش سریع و هوشمندانه حل کنید، بدون آنکه منجر به ایجاد ترس یا تشویش در فرزند خود شوید.1
 

علت دندان درد در کودکان

درد دندان در کودکان به دلایل گوناگونی رخ می‌دهد. این دلایل عبارتند از: 

پوسیدگی دندان 

تشکیل پلاک دندانی

دندان در آوردن 

خالی شدن دندان و نیاز به پر کردن آن

گیر کردن غذا بین دندان‌ها 

آبسه دندان

عفونت سینوس‌ها

دندان شل یا لق شده

شکستگی، ترک خوردگی و یا آسیب به دندان بر اثر تصادفات 

افتادن و یا شل شدن پر شدگی دندان 

عفونت دندان – این مورد معمولاً زمانی رخ می‌دهد که یک دندان نهفته سر از لثه بیرون آورده باشد ولی فضای کافی برای رشد در اختیار نداشته باشد. 

وجود مشکلی در سیمکشی‌های دندان‌های ارتودنسی شده.2

چند راهکار ساده برای تسکین دندان درد کودکان

مسائلی که والدین باید درباره نحوه مراقبت از دندان های کودک خود مطلع باشند

 

پیدا کردن محل دقیق درد

والدین باید از کودک درباره دندانی که درد می کند یا محل ایجاد درد در دهان سوال کنند . همچنین والدین باید درباره زمان شروع درد و دائم یا موقتی بودن آن از کودک اطلاعاتی دریافت کنند. دندان دردی که باعث شود کودک در طول شب بیدار بماند یا درد دندانی که بیش از یک روز ادامه داشته باشد، باید مورد بررسی دندانپزشک اطفال قرار گیرد.
 

بررسی علائم ایجاد آسیب دیدگی

ممکن است ضربه به دهان سبب آسیب به دندان ها و لثه های کودک شود. به همین علت والدین باید از کودک خود درباره وارد شدن ضربه به دهان سوال کنند و با نگاه کردن به داخل دهان کودک از عدم ایجاد شکستگی، ترک خوردگی یا سایر موارد آسیب دیدگی دندان مطمئن شوند و سپس به متخصص دندانپزشکی کودکان مراجعه کنند.
 

بررسی علائم ابتلا به بیماری های دندان و لثه

والدین باید از نزدیک به دندان نگاه کنند و لکه های قهوه ای یا پوسیدگی ها را در دهان کودک خود تشخیص دهند و التهاب لثه یا زخم در داخل دهان کودک خود را بررسی نمایند. اگرعلائم مشخص در این باره مشاهده نشد ، احتمالاً دندان پوسیده کودک عفونت کرده است.
 

اهمیت دندان شیری

برخی از والدین گمان می کنند چون دندان شیری موقتی است نیاز به مراقبت از آن ها نیست به همین علت در حفظ و رعایت بهداشت سهل انگای می کنند.اما باید بدانید دندان های شیری سلامت دندان های دائمی را تأمین می کنند بنابراین پس از رویش اولین دندان، کودک خود را برای معاینه و جلوگیری از بروز مشکلات دهانی به دندانپزشکی اطفال ببرید..3
 

درمان دندان درد کودکان با ۴ روش درمان خانگی

 

1.. مسواک و نخ دندان

به‌آرامی دو طرف دندان‌های خراب را مسواک بزنید و نخ دندان بکشید تا غذاهایی را که بین دندان‌ها گیر کرده خارج کنید. اگر کودک‌تان به‌اندازه‌ای بزرگ شده است که خودش مسواک بزند و نخ دندان بکشد، بگذارید این کار را انجام بدهد و شما فقط نظارت کنید که کارش را درست انجام دهد.
 

۲. شست‌وشو با آب نمک

اگر کودک‌تان می‌تواند آب‌نمک را در دهانش بچرخاند و بیرون بریزد (قورت ندهد)، این کار می‌تواند باعث کاهش درد و ورم اطراف دندان شود. حدود نصف قاشق چای‌خوری نمک را درون یک فنجان آب گرم بریزید و هم بزنید تا حل شود. مواظب باشید محلول خیلی داغ نباشد.

مقداری از محلول را به کودک بدهید و از او بخواهید آن را در دهانش بچرخاند (مخصوصا اطراف دندان خراب) و بعد از ۳۰ ثانیه آن را درون سینک تف کند. اگر درد ادامه داشت، هر چند ساعت یک‌بار می‌توانید از محلول آب و نمک استفاده کنید. فقط حواس‌تان باشد کودک‌تان به‌جای تف کردن محلول آن را قورت ندهد.
 

۳. کیسه‌ی یخ

یک کیسه حاوی یخ یا سبزیجات یخ‌زده را درون حوله‌ای بپیچید. حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه کیسه را روی محل درد نگه دارید. توجه کنید بسته به نوع مشکل،‌ ممکن است کیسه‌ی یخ باعث شدت درد شود. اگر کودک‌تان اظهار کرد دردش بیشتر شده است، کیسه را کنار بگذارید، اما اگر دردش کمتر شد می‌توانید هر چند ساعت یک‌بار از این روش استفاده کنید؛ فقط مراقب باشید در فاصله هر بار استعمال، پوست صورتش دوباره گرم شود. همچنین یخ را مستقیما روی پوست یا دندان خراب نگذارید.
 

۴. داروهای بدون نیاز به نسخه

استفاده از دارو ممکن است به‌طور موقت درد را کم کند. می‌توانید از استامینوفن یا ایبوپروفن استفاده کنید؛ البته تحت نظر دکتر کودکان. تا زمانی که دکتر کودکان تجویز نکرده است، از آسپرین استفاده نکنید. بنزوکائین (بی‌حسی موضعی) را می‌توان مستقیما روی دندان خراب استفاده کرد. برای این کار از دستورالعمل درج‌شده روی جعبه کمک بگیرید.4

چند راهکار ساده برای تسکین دندان درد کودکان

چه زمان باید برای درد دندان با دندان پزشک تماس گرفت؟

با دندان پزشک یا دکتر خود هم اکنون (هنگام روز یا شب) تماس بگیرید اگر:

ظاهر کودک شما یا وضعیت وی بیمار به نظر می رسد.

کودک شما تب داشته باشد.

صورت کودک ورم کرده باشد.

درد شدید و عدم کاهش آن ظرف مدت 2 ساعت پس از استفاده از داروی مسکن.

با دندان پزشک خود در طول 24 ساعت شبانه روز (به خصوص ساعات بین 9 صبح تا 4 بعد از ظهر) تماس بگیرید اگر:

فکر می کنید کودک شما نیاز به معاینه دارد.

درد دندان برای بیش از 24 ساعت ادامه داشته باشد.

حفره قهوه ای رنگ بر روی دندان آسیب دیده قابل مشاهده باشد.

توده قرمز یا زرد در خط لثه دندان آسیب دیده وجود داشته باشد.

با دندان پزشک خود در طول ساعات کاری روزهای هفته تماس بگیرید اگر:

اگر درباره دندان کودک خود سوالات یا نگرانی های دیگری دارید.

والدین در صورتی از فرزند خود در خانه مراقبت کنند که:

درد دندان ملایم برای مدت کمتر از 24 ساعت وجود داشته و شما فکر نمی کنید کودکتان به انجام معاینه پزشکی نیاز داشته باشد.

پزشک با توجه به شرایط کودک شما بهترین درمان را برای تسکین و بهبود دندان درد فرزند شما در نظر خواهد گرفت. در مواردی با توجه به صلاح دید دندان پزشک ممکن است کشیدن دندان شیری و یا حتی عصب کشی دندان شیری برای کودک شما ضروری باشد.1

پینوشتها
1.www.tehrandentalclinic.com
2.www.drdr.ir
3.www.namnak.com
4.www.chetor.com

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها