خانه » همه » جدید ترین مطالب تخصصی » چند راهکار موثر برای داشتن زندگی زناشویی شاد

دانلود کتاب های امتحان شده

چند راهکار موثر برای داشتن زندگی زناشویی شاد

چند راهکار موثر برای داشتن زندگی زناشویی شاد

عشق و محبت بین زن و شوهر از ارکان اصلی نظام خانواده است؛ اما با گذشت زمان و سپری شدن شور و شوق دوران نخستین ازدواج ، گاه این فکر به ذهن همسران می آید که بعد از چند سال زندگی میزان علاقه آنان نسبت به هم چقدر تغییر کرده است.


چند راهکار موثر برای داشتن زندگی زناشویی شاد

زوج‌های جوان با آرزوی داشتن زندگی زناشویی شاد و پایدار ازدواج می‌کنند، اما همه‌ی ما انسانیم و انسان‌ها اشتباه می‌کنند، روز‌های بد دارند و گاهی انجام بعضی کار‌ها را فراموش می‌کنند. باوجوداین، برخی زوج‌ها می‌توانند پیوند سالم، شاد و بسیار خوبی بسازند که ممکن است همه‌ی عمر دوام داشته باشد. در اینجا توصیه‌های علمیِ ثابت ‌شده‌ای را بیان می‌کنیم که به شما کمک می‌کنند به زندگی مشترک ایدئال‌تان دست پیدا کنید. به‌گفته‌ی کارشناسان، با برداشتن این گام های ساده می‌توانید اطمینان داشته باشید که پیوندتان دوام خواهد داشت و از مشکلات و موانعی که در مسیر زندگی‌تان به‌وجود می‌آید، جان سالم به‌در خواهد برد. پس با ما باشید تا با راز های شاد زیستن در زندگی زناشویی آشنا شوید.

اعتماد، درک متقابل و صداقت را مهم‌ترین شاخصه‌های زندگی زناشویی موفق در نظر می‌گیرند، اما عوامل دیگری نیز وجود دارند که برای پایداری عشق، ضروری به‌نظر می‌رسند. وب‌سایت ردبوک (Redbook) راز‌هایی را آشکار کرد که براساس مجموعه‌ای از تحقیقات علمی به‌دست آمده‌اند و برای شاد زیستن و داشتن ازدواجی پردوام ضروری‌اند: از مواردی مثل اصرارنکردن به تغییر خلق‌و‌خوی یکدیگر تا اجتناب از تماشای تلویزیون با هم.

هیچ‌گاه یکدیگر را تغییر ندهید

کارشناسان می‌گویند عادات و رفتار‌‌هایی که الان آزاردهنده و ناخوشایند به‌نظر می‌رسند، همان‌هایی بوده‌اند که شما را به‌سمت همسرتان جذب کرده‌اند. پس هیچ‌وقت نباید سعی کنید آنها را تغییر دهید. درمانگر‌ها معتقدند زوج‌های موفق آنهایی هستند که تفاوت‌های خود و شریک‌شان را می‌شناسند و آنها را درک می‌کنند.

همدیگر را تحسین کنید

کارشناس روابط انسانی، جان گاتمن دریافت شادترین زوج‌ها آنهایی هستند که قدرشناسی‌شان از یکدیگر را حتی با نگاه محبت‌آمیز یا نوازش ابراز می‌کنند. اگر همسر شما پدر یا مادر خوبی است یا خوش‌فکر و خلاق است [یا هر ویژگی مثبت دیگری دارد]، به او بگویید و تحسینش کنید.

گذشته را بازبینی کنید

بهترین زوج‌ها، با فراموش‌کردن قسمت‌های بدِ گذشته و تمرکز روی زمان‌ها و خاطرات خوب و مثبتی که با هم داشته‌اند، تاریخ را دوباره می‌نویسند.

شنونده‌ی خوبی باشید

گوش‌ دادن به گله‌ها و شکایت‌های شریک‌تان از مؤلفه‌های ضروری برای هر رابطه‌ی طولانی‌مدت است. مهم‌ترین نکته در این موقعیت‌ها این است که هیچ‌وقت طرف کسی را نگیرید که همسرتان از او شکایت دارد یا همسرتان را ناراحت و عصبانی کرده است.1

خیلی هم راحت و خودمانی نباشید

اگرچه‌ پوشیدن لباس راحتی و لم‌دادن و تماشای تلویزیون می‌تواند خیلی دلچسب و راحت باشد، اما این را به روال هر روزتان تبدیل نکنید. شادترین زوج‌ها آنهایی‌اند که با هم قرار می‌گذارند، از ظاهر هم تعریف می‌کنند و با هم کار‌های سرگرم‌کننده و جالب انجام می‌دهند تا عشق و جاذبه و احساس‌شان را نسبت به هم حفظ کنند.

کارهای خانه را با همدیگر انجام دهید

یکی از رایج‌ترین دلایل جروبحث در هر رابطه‌ای انجام کارهای خانه است. بنابراین، برای اجتناب از مشاجرات و بحث و جدل‌ها بر سر اینکه چه کسی ظرف‌ها را بشوید، آن را با کمک هم انجام دهید. کارشناسان معتقدند انجام کارهای منزل با همدیگر، ازجمله پرداخت قبوض، اتوکردن لباس‌ها و شستن ظرف‌ها، مثل انجام مراسم مذهبی است و می‌تواند هر رابطه‌ای را تقویت کند.

با هم ورزش کنید

دکتر جین گریر می‌گوید با هم ورزش‌کردن کلید شاد زیستن در زندگی زناشویی و از نشانه‌های رابطه‌ی سالم است. حتی اگر شما روی تردمیل مشغول دویدن هستید و او در سالن بدن‌سازی است، باز هم این بهترین راهی است که می‌توانید عصبانیت‌ها و ناراحتی‌های‌تان را با هم دور بریزید درحالی‌که ذهن و جسم‌تان را سالم نگاه می‌دارید.

چند راهکار موثر برای داشتن زندگی زناشویی شاد

پیاده‌روی هفتگی داشته باشید

دکتر جین گریر معتقد است همه‌ی زوج‌ها باید به‌صورت هفتگی، یک وعده پیاده‌روی ۳۰دقیقه‌ای با هم داشته باشند. به‌نظر او این بهترین روش برای وقت‌گذراندن با یکدیگر و قرارگرفتن در جریان کار و زندگی همدیگر و رهایی از تنش‌های زندگی روزمره است.2

بر اشتباه خود پافشاری نکنید

وقتی یکی از شما اشتباه کردید؛ صادقانه و صمیمی به آن اعتراف کنید ؛ مراقب باشید که احساسات دیگری را جریحه دار نسازید. صداقت و اظهار پشیمانی و ندامت تنها علاج واقعه است؛ زیرا قبول نکردن اشتباه و نپذیرفتن خطا، اختلاف را دامن می زند؛ تا زمانی که به اشتباه خود معترف نشوید و صمیمانه از همسرتان پوزش نخواهید، رابطه زناشویی تان ترمیم نمی شود.

انعطاف پذیر باشید

انعطاف پذیری یکی از ویژگی های مهم برای ایجاد سازگاری بیشتر و سلامت روانی است. با چشم پوشی و نرمش نسبت به برخی رفتارهای کودکانه و لجبازی ها ، نه تنها می توان از تنش های بی دلیل پیشگیری کرد؛ بلکه می توان بنیان خانواده را بیش از پیش مستحکم تر کرد. مسائل و موارد اختلاف را صرفا به نیت رسیدن به دیدگاه مشترک طرح کنید، نه به تکرار و تثبیت کدورت و دشمنی.

نسبت به همسرتان احساس مسئولیت کنید

احساس مسئولیت چیزی نیست که از خارج به فرد تحمیل شود. احساس مسئولیت، به معنای واقعی آن، امری کاملاً ارادی است؛ پاسخ آدمی است به نیازهای یک انسان دیگر، خواه این نیازها بیان شده باشد یا بیان نشده باشد.” احساس مسئولیت کردن” یعنی توانایی و آمادگی برای ” پاسخ دادن”. پاسخ به عشق دیگری و توجه به نیازهای روانی او.

به همسرتان احترام بگذارید و احساسات او را درک کنید

منظور از درک احساسات آن است که همسر خود را آن طور که هست بشناسید : از نظر خصوصیات اخلاقی، عقلی، ایمانی، ایده ها، آرزوها و بالاخره احساسات و عواطف. احترام گذاشتن به همسر عبارت است از پذیرش وی آن طور که هست و ارزش گذاشتن به شخصیت و کمالات او که مظاهر آن در گفتار و کردار در فرهنگ های مختلف متفاوت است. بنابراین همسران باید ضمن وحدت فرهنگی از مصادیق احترام در زمینه های مختلف تبعیت کنند و آنها را در مورد همسر خود به کار بندند.

زندگی مشترک، عرصه کمال است، نه صحنه پیکار

بنابراین در رفع بحران ها مانند یک تن واحد عمل کنید؛ یار و یاور هم باشید. کوشش نکنید بر دیگری تسلط یابید؛ با هم و در کنار هم باشید نه رو در روی هم! سعی کنید به قول «ابراهام مزلو» از «من واقعی» بگذرید تا به « مای واقعی» برسید.3

پی نوشت:
1.www.chetor.com
2.www.alodoctor.com
3.www.talab.org

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها