همه‌ی شما بدون شک به پاکیزگی و سلامتی خود اهمیت خاصی می‌دهید. یکی از عواملی که شاید از اهمیت ویژه‌ای برخوردار باشد حفظ پاکیزگی سیستم شماست. باید گفت از جمله مواردی که سیستم شما را تهدید می‌کند هجوم گرد و غبار بر روی قسمت‌های مختلف کامپیوترهای خانگی است. شاید بپرسید چگونه؟ در واقع گرد و غبار ناشی از محیط سبب می‌شود لایه‌ای از غبار بر روی بوردها و قطعات سخت‌افزاری نشست کند؛ این امر سبب ایجاد یک مقاومت استاتیک شده و در نتیجه گرما در محیط دارای گرد و غبار افزایش پیدا می‌کند. شما در چند مرحله به راحتی می‌توانید کامپیوتر خود را تمیز کنید. در این ترفند قصد داریم به معرفی این روش‌ها بپردازیم.

 

1- ابتدا و پیش از هر کاری تمامی برق ورودی را خارج کنید. حتی کلید برق پشت پاور را نیز بزنید.

2- حال با یک پارچه نم‌ناک بدنه‌ی مانیتور را تمیز کنید. برای تمیز کردن صفحه‌ی مانیتور می‌توانید از 2 قطره شیشه‌شور و یک دستمال بدون کرک استفاده کنید. مایه‌های ظرف‌شویی امکان براق‌کنندگی دارند و می‌توانند این تمیزی را تا مدت‌ها حفظ کنند.

3- اکنون نوبت ماوس و کیبورد و دیگر قطعات جانبی مثل پرینتر و اسکنر است. شما می‌توانید از اسپری‌های ساخته‌شده در بازار برای این کار استفاده کنید. این اسپری‌ها خاصیت ضد استاتیک دارند و به بورد قطعات آسیب نمی‌رسانند و خیلی زود با هوا ترکیب شده و می‌پرند. هم‌چنین با استفاده از محلول الکل و یک دستمال نیز می‌توانید این کار را انجام دهید. ولی روش اول بسیار بهتر جواب می‌دهد.

4- برای تمیز کردن کیس و از همه مهم‌تر مادربورد و دیگر قطعات داخل آن ابتدا در کیس را باز کنید. توجه داشته باشید که برق کاملاً قطع شده باشد. ابتدا فن‌ها را خارج و آنها را با یک دستمال و از همه بهتر یک برس تمیز کنید. هیچگاه این کار را با فشار قوی هوا و دستگاه‌های برقی مانند جارو برقی انجام ندهید. چون افزایش ناگهانی چرخش سبب سوختن و یا نیم‌سوز شدن فن می‌شود.

5- قطعات رم و کارت گرافیک و دیگر کارت‌ها را خارج کنید. همان طور که ذکر شد هرگز برای تمیز کردن قطعات از جارو برقی استفاده نکنید. جارو برقی بر اثر ایجاد جریان الکتریسیته ساکن ممکن است به قطعات شما آسیب جدی وارد کند. آنها را می‌توانید با استفاده از اسپری‌های باد فشار قوی که برای این کار ساخته شده است با بهترین کیفیت تمیز کنید. داخل اسلات‌ها و شکاف‌های کارت‌ها نیز با یک برس نرم تمیز کنید. این کار باعث می‌شود تا بورد کاملا با مادربورد در ارتباط باشد.

6- در پایان تمامی سیستم را دوباره و به شکل یک‌پارچه روشن کنید. همچنین اگر از کامپیوتر خود در مدت زمان طولانی استفاده نمی‌کنید بر روی آن از پوشش‌های کاور استفاده کنید. توجه کنید که در هنگام کار با کامپیوتر تمامی کاورها را بردارید تا گرما در آن محیط افزایش پیدا نکند.

در انتها فراموش نکنید طبق نظریه‌ی پزشکان، گرد و غبار بر روی قطعات الکترونیکی یکی از سمی‌ترین مواد محیط زندگی انسان است.