خانه » همه » مذهبی » چنین مطلبی خواندم:((مردی بنام “عتبه” که بخاطر عدم پخش مساوی غنایم بین لشکریان اسلام به صورت محمد تف کرده بود بوسیله علی سر بریده شد. (تاریخ طبری . جلد ۵ .صفحه ۱۱۰۳))) حال سوالاتی برایم پیش امده: ۱.چرا پیامبر غنایم رابه صورت مساوی پخش نکرده بودند ایا این کار خلاف اسلام نیست؟ ۲. چرا پیامبر به خاطر این کار این شخص دستور قتل او را داده بود او که قتلی انحا نداده بود ؟ اگر میشود به این دو سوال بالا توضیح داده و رفع شبهه کند

دانلود کتاب های امتحان شده

چنین مطلبی خواندم:((مردی بنام “عتبه” که بخاطر عدم پخش مساوی غنایم بین لشکریان اسلام به صورت محمد تف کرده بود بوسیله علی سر بریده شد. (تاریخ طبری . جلد ۵ .صفحه ۱۱۰۳))) حال سوالاتی برایم پیش امده: ۱.چرا پیامبر غنایم رابه صورت مساوی پخش نکرده بودند ایا این کار خلاف اسلام نیست؟ ۲. چرا پیامبر به خاطر این کار این شخص دستور قتل او را داده بود او که قتلی انحا نداده بود ؟ اگر میشود به این دو سوال بالا توضیح داده و رفع شبهه کند

عتبه که در سوال به آن اشاره شده در واقع او عقبه ابن ابی معیط است.
سوال اول اشتباه است چون اینطور القا می کند که عقبه جزو مسلمانان بوده و به پیامبر در تقسیم غنایم جنگی اعتراض می‌کند درحالی که او از مشرکان است که در جنگ بدر اسیر شد.
عقبة بن ابان بن ذکوان بن امیه بن عبد بن شمس، معروف به ابن ابی معیط، از پیشوایان و یکی از اشراف قریش در عهد جاهلیت است. وی از بزرگترین دشمنان پیامبر اکرم بود و نسبت به آن حضرت جسارت ها و گستاخی های بسیار روا داشت به طوریکه نامش در میان 7 دشمن سرسخت پیامبر آمده است.
مثلا روزی پیامبر را در حال طواف دیده، به آنحضرت ناسزا گفت و سپس عمامه آنحضرت را به گردنش پیچید و از مسجد بیرون کشید، اما در این هنگام گروهی از ترس بنی هاشم، پیامبر را از دست او آزاد کردند. زمانی دیگر در جلسه ای اعلام کرد که نصیحت و پند سودی ندارد و باید پیامبر را به قتل رساند و به زندگی اش خاتمه داد. در جنگ بدر، عقبه به هنگام فرار اسیر شد.
او پدر ام‌کلثوم، همسر زید بن حارثه، پسرخوانده پیامبر بود که بعدا از وی طلاق گرفت. از میان چیزی حدود 70 اسیر جنگ بدر، عقبه تنها اسیری بود که به دستور رسول الله کشته شد و همین جا می توان میزان کینه و عداوت او را نسبت به اسلام و مسلمانان فهمید. جالب است که خود عقبه به پیامبر اعتراض می کند که چرا فقط من باید کشته شوم؟
در بعضی جاها در خصوص این شبهه از فردی به نام عاسم عتبه اسم برده شده ، جلد پنجم طبری را هم دیدیم و چنین چیزی در آنجا ندیدم و احتمالا نویسنده با زیرکی خواسته تا کشته شدن عقبه را به تقسیم غنائم ربط دهد ( چون عقبه به صورت رسول الله تف انداخته است) و این درحالی است که عقبه هیچگاه مسلمان نشد.
عقبه کسی است که به صورت پیامبر تف انداخت و مدفوع شتر را بر روی سر پیامبر ریخت. او مدتها مدفوع انسان را در مقابل خانه رسول الله می ریخت تا آن حضورت مجبور شود از بین آنها به بیرون برود. وی بسیار پیامبر را آزار رسانید، یک بار نیز شکمبه حیوان ذبح شده­ای را بر پشت پیامبر که در حال سجده نماز بود، انداخت.[*] او یکبار وقتی رسول الله در حال عبادت بود به همراه چند مشرک دیگر به سمت او حمله برد و ضربه محکمی به گردن آن حضرت زد (در برخی روایات آمده با دستمال گردن آن حضرت را فشار داد) و نزدیک بود رسول الله از دنیا بروند و آن حضرت روایت می کنند که احساس کردم چشمانم نزدیک است جایش خارج شود …
در کل در برخی منابع آمده که عقبه هم در جنگ بدر کشته شده است (بخاری) اما به نظر می رسد نقل صحیح اسارت او باشد و هرچند که برخی راویان نام عاصم ابن ثابت را به عنوان کسی که دستور حضرت رسول را اجرا نمود، ذکر نموده اند ولی نظر صحیح تر این است که عقبه به دست حضرت علی به درک واصل شد .
پسر عقبه، ولید بعدها در اسلام فرد سرشناس و البته با شهرت منفی‌ای می‌شود. ولید کسی است که مدتی والی کوفه در دوره عثمان بوده و مست بر نماز حاضر می شود و مدتی هم با معاویه دمخور است.
برای مطالعه بیشتر به کتاب رویدادهای تاریخ اسلام، نوشته‌ی عبدالسلام ترمانینی، ترجمه پژوهشگران پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، ج۱، ص۱۰۳.
و نیز پاره‌ای از اشخاص که قتلشان منسوب به پیامبر است نقدهایی وارد است که می توانید به مجموعه مقالات همایش بین المللی سیره شناختی پیامبر اعظم جلد اول، ص 35 مراجعه نموده و بررسی گزارشات تک تک ترور شدگان را مطالعه نمایید.
* مقریزی، امتاع الاسماع، بیروت، دارالکتب العلمیه، ج ۱۲، ص ۱۰۵ و بیهقی، پیشین، ج ۲، ص ۲۷۸.

درباره admin1

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد