خانه » همه » سلامت » چه بیماری‌های دیگری شبیه کرونا موج جهانی پیدا کرده‌اند؟

دانلود کتاب های امتحان شده

چه بیماری‌های دیگری شبیه کرونا موج جهانی پیدا کرده‌اند؟

چه بیماری‌های دیگری شبیه کرونا موج جهانی پیدا کرده‌اند؟

کرونا فقط بخش کوچکی از انواع ویروس‌های جهانی است. بیماری‌های دیگری در دنیا هستند که خطرناک‌تر بوده و در زمان خود باعث مرگ بسیاری از افراد شدند. بیماری هایی که از حیوانات مختلف به انسان منتقل شده و دستگاه تنفس، معده و روده را مورد هدف قرار داده اند. در این مقاله بیماری‌های همانند کرونا، از اول تاکنون معرفی شده اند.


چه بیماری‌های دیگری شبیه کرونا موج جهانی پیدا کرده‌اند؟

چه بیماری‌های دیگری شبیه کرونا موج جهانی پیدا کرده‌اند؟

به شدت و با سرعت زیادی پخش می‌شوند، بزرگ و کوچک را هم نمی‌شناسند. بعضی کودکان و بعضی دیگر بزرگ‌سالان را هدف قرار می­دهند؛ بعضی هم در این وسط نه سن و نه جنسیت برایشان مهم است. ویروس‌هایی که هرچند سال یک‌بار قد علم کرده و در زمان بروز خود، باعث مشکلاتی چه در سلامت و چه در دیگر بخش‌ها شده‌اند. ویروس‌هایی که دیگر محدود به یک کشور خاص نبوده‌اند. (1)

کرونای فعلی که با نام کووید 19 شناخته می‌شود، شاخه‌ای از ویروس‌های کرونا است. معمولا این نوع ویروس‌ها ابتدا در پستانداران و پرندگان شیوع پیدا کرده و بعد به انسان‌ها منتقل می‌شوند. ویروس‌هایی که بیشتر به دستگاه تنفسی، معده و روده افراد حمله می‌کنند و در شروع علائمی همانند سرماخوردگی معمولی دارند و بعد شدیدتر می‌شوند، تا حدی که فرد را به کام مرگ خواهند کشاند.

سارس و مرس نیز که در چین و عربستان سعودی در چند سال گذشته شیوع پیدا کردند، جزئی از خانواده این ویروس هستند. در ادامه قصد داریم تا شما را با بیماری‌های دیگری شبیه به کرونا آشنا کنیم.
 

1.سندروم تنفسی خاورمیانه (MERS)

سندروم تنفسی خاورمیانه (MERS) یک بیماری تنفسی ویروسی و از خانواده کرونا ویروس است که برای اولین بار و در سال 2012 در عربستان شیوع پیدا کرد. علائم بیماری مرس شامل تب، سرفه و تنگی نفس است؛ اما این علائم همیشه وجود ندارند. نشانه‌های روده‌ای مانند اسهال نیز برای این ویروس گزارش شده است.

البته بعضی آزمایش‌ها عفونت‌های ناشی از این بیماری در بدن را ثابت کرده‌اند. در هنگام شیوع این بیماری، تقریباً 35 درصد از مبتلایان فوت شدند. منابع پزشکی در آن زمان نشان دادند که عامل اصلی انتقال این بیماری به انسان، شتر بوده است. (2)
 

2.سندروم حاد تنفسی (SARS)

این بیماری نوع دیگری از ویروس است که در سال 2003 در شهر گوانگژو چین شناخته شد. منبع انتقال این نوع ویروس به انسان هنوز ناشناخته مانده است،  اما احتمال می‌رود که خفاش یا گربه‌های وحشی بوده‌ باشند.

انتقال این بیماری از فردی به فرد دیگر است و عموماً از هفته دوم ابتلا، خود را نشان می‌دهد و احتمال انتقال آن وجود دارد. علائم این بیماری شامل تب، ضعف، سردرد و اسهال بود. (3)
 

3.آنفلولانزای خوکی (SWINE FLU)

آنفلولانزای خوکی، در بین خوک‌ها شایع است و از طریق تماس مستقیم یا غیرمستقیم و ذرات معلق در هوا، بین این حیوانات انتقال پیدا می‌کند؛ اما علائمی ندارد. البته خوک‌ها همیشه در برابر این بیماری واکسیناسیون می‌شوند. این نوع آنفلولانزا از خانواده H1N1 بوده و از سال 2009 گسترش آن‌ در انسان‌ها شروع شد.

البته که گفته شد آنفولانزای آن موقع ترکیبی از پرندگان و خوک‌ها بوده است. علائم این بیماری شامل درد بدن، لرز، سرفه، گلودرد، تب و احساس خستگی است. اسهال و استفراغ هم از دیگر علائم این بیماری هستند. نکته مهم اینکه آنفلولانزای خوکی بدون مراقب پزشکی بیمارستانی هم قابل درمان خواهد بود. (4)
 

4.آنفلولانزای مرغی (Bird Flu)

آنفلولانزای مرغی می‌تواند هم پرندگان و هم انسان‌ها را مورد حمله خود قرار دهد. شایع‌ترین شکل آن H5N1 است و اولین بار در سال 1997 در هنگ کنگ در انسان کشف شد، که به دلیل استفاده از مرغ‌های آلوده بود. نکته اینکه نزدیک به 60% افراد آلوده را کشت. این بیماری به راحتی پرندگان را در صورت ابتلا به کام مرگ می‌برد؛ اما در حال حاضر از طریق انسان به انسان انتقال پیدا نمی‌کند.

سرفه، اسهال، مشکلات تنفسی، تب بیش از 38 درجه، سردرد، درد بدن، ضعف، آبریزش بینی و گلودرد از علائم این بیماری هستند. انتقال این بیماری از طریق مدفوع حیوان آلوده، ترشح بینی یا دهان و چشم به انسان انتقال پیدا می‌کند. (5)

چه بیماری‌های دیگری شبیه کرونا موج جهانی پیدا کرده‌اند؟
 

5.جنون گاوی (Mad Cow Disease)

جنون گاوی بیماری قابل انتقال و کشنده­ای است. یک عامل پروتئینی روی سطح سلولی، عامل ایجاد جنون گاوی می‌شود که می‌تواند سیستم عصبی مغز و نخاع را از بین ببرد. این بیماری می‌تواند از طریق خوردن گوشت گاو آلوده، به انسان منتقل شود. (6)
 

6.ایدز / سندرم نقص ایمنی اکتسابی (HIV/ AIDS)

 HIV ویروسی است که به سیستم ایمنی بدن آسیب می‌رساند. HIV سلول‌های CD4 که نوعی سلول ایمنی بوده و سلول T نامیده می‌شوند را آلوده کرده و از بین می‌برد. این ویروس از طریق خون، مایع منی، مایع واژن و شیر مادر منتقل می‌شود.

این بیماری مادام العمری بوده و در حال حاضر درمانی برای آن وجود ندارد. ایدز نوع پیشرفته HIV است. در حقیقت ایدز تعداد بیشتری از سلول‌ها را از بین برده و سیستم ایمنی بدن را ضعیف‌تر می‌کند. فردی که به HIV مبتلا است، می‌تواند به ایدز هم مبتلا شود. (7)

چه بیماری‌های دیگری شبیه کرونا موج جهانی پیدا کرده‌اند؟
 

7.تب دنگی (DENGUE FEVER)

تب دنگی توسط ویروسی به همین نام ایجاد می‌شود. عامل انتقال این ویروس به انسان نوعی پشه است که در مناطق استوایی، به ویژه آسیای جنوب شرقی زندگی می‌کند. سردرد، کمردرد، پشت درد و تب از علائم این بیماری است. البته احتمال مرگ در این بیماری، یک در هزار است. (8)
 

8.(MALARIA)

مالاریا بیماری خطرناکی است که از طریق نیش پشه‌های آلوده آنوفل منتقل می‌شود. این پشه‌ها حامل انگل پلاسمودیوم هستند و وقتی انسان را نیش بزنند، جریان خون شما را مورد هدف قرار می‌دهند. در واقع این انگل‌ها در ابتدا وارد کبد شده، رشد کرده و سپس وارد جریان خون می­شوند و در نهایت گلبول‌های قرمز را نشانه می‌گیرند.

این بیماری بیشتر در مناطق گرمسیر و نیمه گرمسیر مشاهده می‌شود. این بیماری از طریق گزش پشه منتقل شود؛ اما پیوند عضو، انتقال و استفاده از سرنگ مشترک از دیگر عوامل انتقال این بیماری هستند. تب بالا، عرق زیاد، مدفوع خونی، استفراغ و تشنج از علائم این بیماری هستند. داروهای خاصی برای درمان مالاریا در بعضی بیمارستان‌ها پیدا می‌شود، که پزشک آن‌ها را تجویز می‌کند. (9)
 

9.(CHOLERA)

وبا، عفونتی در روده باریک است که از طریق آب یا سبزی آلوده یا ماهی نپخته و خوردن صدف وارد بدن انسان می‌شود. این بیماری بیشتر از طریق سبزیجات کاشته شده با کود انسانی به بدن افراد سرایت می‌کند. تشنگی زیاد، استفراغ بدون تهوع، اسهال آبکی، کم شدن ادرار و ادرار زرد رنگ از علائم این بیماری هستند. نوشیدن آب با الکترولیت، درمان شایع این بیماری است. البته داروهای دیگری هم برای آن استفاده می‌شود. (10)
 

10.تب ابولا (EBOLA VIRUS)

ابولا ویروسی کشنده است که باعث تب، درد بدن، اسهال و خونریزی می‌شود. سیستم ایمنی بدن را مورد حمله قرار داده و سطح سلول لخته را کاهش می‌دهد و در نهایت منجر به خونریزی شدید می‌شود. در واقع باید گفت که 90% افراد مبتلا را می‌کشد. این بیماری در اثر تماس با پوست یا مایعات بدن حیوان آلوده از جمله میمون، شامپانزه یا خفاش به انسان منتقل می‌شود.

همچنین باید استفاده از سوزن آلوده را اضافه کنیم. نکته مهم اینکه این بیماری از طریق هوا منتقل نمی‌شود. علائم این بیماری از 2 تا 21 روز بعد، خود را به طور دقیق نشان می‌دهند که شامل تب شدید، سردرد، گلو درد، ضعف، دل درد و اشتها نداشتن هستند. بهترین راه تشخیص این بیماری آزمایش خون است، برای اینکه در اوایل بسیار شبیه به آنفلولانزا خواهد بود. برای درمان از سرم­های مخصوص جهت از بین بردن این ویروس استفاده می‌کنند. (11)
 

11.سیاه‌زخم یا آنتراکس (ANTHRAX)

سیاه‌زخم نوعی باکتری است که در گیاهخواران اهلی مانند گاو و گوسفند پیدا می‌شود و از طریق تماس انسان با محصولات حیوان آلوده به او منتقل می‌شود. شروع عفونت روی پوست و ایجاد زخم‌هایی با 1 تا 3 سانتیمتر از نشانه‌های این بیماری است. (12)

چه بیماری‌های دیگری شبیه کرونا موج جهانی پیدا کرده‌اند؟
 

12.توبرکلوز (سل)

توبرکلوز یا سل یک بیماری شایع و مرگبار است، که از طریق هوا به راحتی به انسان منتقل می‌شود. باکتری‌های این بیماری شش‌ها را مورد هدف قرار می‌دهند.

سل در حال حاضر قابل درمان است؛ اما در صورت درمان نشدن می‌تواند 50% مبتلا شدگان را به کام مرگ بکشاند. سرفه مزمن با خلط آغشته به خون از علائم رایج این بیماری است. (13)

پینوشتها

  1. www.fa.wikipedia.org
  2. www.who.int
  3. www.who.int
  4. www.medicalnewstoday.com
  5. www.healthline.com
  6. www.webmd.com
  7. www.healthline.com
  8. www.fa.wikipedia.org
  9. www.healthline.com
  10. www.fa.wikipedia.org
  11. www.webmd.com
  12. www.fa.wikipedia.org
  13. www.en.wikipedia.org

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها