خانه » همه » جدید ترین مطالب تخصصی » چه عواملی می توانند در درمان پوست چرب صورت به شما کمک کنند

دانلود کتاب های امتحان شده

چه عواملی می توانند در درمان پوست چرب صورت به شما کمک کنند

چه عواملی می توانند در درمان پوست چرب صورت به شما کمک کنند

چربی زیادی پوست نیز سبب می‌شود که فرد همیشه حالت روغنی را روی پوست خود حس‌ کند و از طرفی پوست وی همیشه براق به نظر برسد. حتی باوجود شست و شوی مداوم، فرد همیشه با احساس ناخوشایند عدم پاکیزگی پوست خود درگیر است. شما نوع پوست‌تان را از پدر و مادر خود به ارث می‌برید. پس، یکی از مهم‌ترین عوامل تعیین نوع پوست خشک، چرب و حساس، ژن‌های شماست. ممکن است نوع پوست شما به پدر یا مادرتان رفته باشد.


چه عواملی می توانند در درمان پوست چرب صورت به شما کمک کنند

پوست چرب امری بسیار آزاردهنده برای افراد است که علت عمده آن مسائل ژنتیکی است. البته درمان‌های ساده‌ای نیز برای آن وجود دارد.

میزان چربی پوست همیشه باید در حد مشخصی حفظ شود. پوست خیلی خشک یا خیلی چرب هر کدام به نحوی می‌توانند زیبایی پوست را به خطر بیندازند. خشکی بیش از حد پوست سبب کشیدگی بیش از حد آن شده و باعث می‌شود که افراد خیلی سریع‌تر از سایرین گرفتار چین و چروک‌های پوستی بشوند.

چربی زیادی پوست نیز سبب می‌شود که فرد همیشه حالت روغنی را روی پوست خود حس‌ کند و از طرفی پوست وی همیشه براق به نظر برسد. حتی باوجود شست و شوی مداوم، فرد همیشه با احساس ناخوشایند عدم پاکیزگی پوست خود درگیر است.
 

چه عواملی نوع پوست شما را مشخص می‌کنند؟

ژنتیک: شما نوع پوست‌تان را از پدر و مادر خود به ارث می‌برید. پس، یکی از مهم‌ترین عوامل تعیین نوع پوست خشک، چرب و حساس، ژن‌های شماست. ممکن است نوع پوست شما به پدر یا مادرتان رفته باشد.

آب‌وهوا: تغییر شهر سکونت و وارد شدن به یک محیط جدید می‌تواند باعث تغییر نوع پوست شما و حتی بهتر شدن آن شود.

هورمون‌ها: نوسان‌های هورمونی در مراحل و زمان‌های مختلف زندگی، مانند دوران حاملگی، می‌تواند بر نوع پوست شما تأثیرگذار باشد.

داروها: داروهایی که مصرف می‌کنید می‌تواند عوارضی چون خشکی یا حساس شدن پوست‌تان را در پی داشته باشند.

رژیم غذایی/ آلرژی: مواد غذایی که طی روز میل می‌کنید به‌طور قطع بر بهتر یا بدتر شدن پوست شما تأثیرگذار است. اگر فکر می‌کنید آلرژی غذایی ممکن است منبع ناراحتی‌های پوستی شما باشد، با پزشک خود صحبت کنید.

مراقبت‌های پوستی: همان‌طور که پیش‌تر هم گفته شد، استفاده از محصول نامناسب می‌تواند تعادل پوستی شما را مختل کند.
 

چگونه نوع پوست خود را تشخیص دهیم؟

اولین گام برای مراقبت موثر از پوست، شناخت انواع پوست و ویژگی‌های آن‌هاست. با یک آزمایش ساده می‌توانید نوع پوست‌تان را تشخیص دهید. برای این کار، مراحل زیر را دنبال کنید.

قدم اول: ابتدا پوست‌تان را با پاک‌کننده‌های ملایم کاملا تمیز کنید. هرگونه آرایش، چربی یا گرد و غبار را از صورت خود پاک کنید.

قدم دوم: پوست‌تان را با حوله‌ای نرم (به‌طوری که آن را به‌آرامی روی پوست خود بگذارید و بردارید) خشک کنید. از مصرف هرگونه مرطوب‌ کننده یا سرم اجتناب کنید. اجازه دهید پوست شما به حالت طبیعیِ خود برگردد.

قدم سوم: یک ساعت صبر کنید. در طول این مدت به صورت خود دست نزنید (در برابر هرگونه وسوسه مقاومت کنید). بعد از یک ساعت، از نزدیک به پوست خود نگاه کرده و به کیفیت آن توجه کنید.
 

نوع پوست یک ساعت بعد از شست‌وشوی صورت

چه عواملی می توانند در درمان پوست چرب صورت به شما کمک کنند

خشک: احساس خارش و کشیدگی و پوسته‌پوسته شدن روی صورت

چرب: احساس چربی و درخشش به‌ویژه در ناحیه T صورت

مختلط: چرب در ناحیه T و معمولی یا خشک روی گونه و فک

معمولی: بهترین حالت که در آن پوست نه خشک است و نه چرب

حساس: پوست گاهی قرمز، دچار خارش و ملتهب می‌شود

اکنون که متوجه شدید چگونه باید نوع پوست خود را تشخیص دهید، زمان آن رسیده است تا در مورد خصوصیات انواع پوست بیشتر بدانید تا بهترین روش را برای مراقبت‌های پوستی خود انتخاب کنید.

به علت فعالیت بالای غده‌های چربی در نوجوانان و افراد زیر ۲۰ سال، پوست این افراد معمولا بیشتر چرب است. افراد از اواخر دهه ۲۰ تا اوایل دهه ۳۰ زندگی خود معمولا دارای پوست مختلط هستند.

از اواخر دهه ۳۰ زندگی به بعد، پوست به سمت خشک‌تر شدن می‌رود؛ زیرا با بالا رفتن سن، پوست توانایی تولید چربی و حفظ رطوبت را از دست می‌دهد. البته این موضوع یک قانون قطعی و دقیق نیست.
 

علت پوست چرب

این موضوع ممکن است به‌خاطر یک یا چند عامل در فرد به وجود آمده باشد. یکی از این موارد، مسئله همیشه مطرح ژنتیک و سابقه خانوادگی مثبت در این افراد است. مسیله دیگری که در این موارد همیشه مطرح می‌شود، تنظیم همورمونی بدن فرد است. به دلیل عدم تعادل هورمونی در دوران بارداری یا در دوران بلوغ یا به علت مصرف قرص‌های ضدبارداری، این مسئله در فرد تشدید شده و چربی پوست برای فرد غیرقابل تحمل می‌شود.

برخی مواد آرایش بهداشتی نیز این حالت را در پوست فرد القا می‌کنند لذا بهتر است نسبت به استفاده از این لوازم دقت لازم را به عمل آورید. یکی دیگر از علل وجود پوست چرب، مسئله آب و هوا است. افرادی که در مناطق گرم و مرطوب همچون شمال یا جنوب کشور زندگی می‌کنند بیشتر از این مشکل شکایت دارند.
 

موارد منع‌شده:

از پاک‌کننده‌ها، مرطوب‌کننده‌ها و مواد آرایشی بر پایه روغن استفاده نکنید. پوست شما تنها می‌تواند تا مقدار مشخصی رطوبت را جذب کند و مابقی آن روی سطح پوست باقی می‌ماند. همچنین از محصولات حاوی الکل و سولفات اجتناب کنید؛ چراکه باعث خشکی پوست می‌شوند.

شاید باورپذیر نباشد اما بسیاری از محصولاتی که برای درمان پوست چرب وارد بازار می‌شوند، چربی‌های طبیعیِ مورد نیاز برای محافظت و مرطوب نگه داشتن پوست شما را از بین می‌برند. در واقع، زمانی‌که پوست احساس خشکی کند، به عنوان یک مکانیسم دفاعی، چربی بیشتری تولید می‌کند که این امر می‌تواند سبب بدتر شدن اوضاع شود.
 

صورتتان را بیش از اندازه می‌شویید.

این سناریو را در نظر بگیرید: هنگام صبح و شب صورتتان را می‌شویید، اما متوجه می‌شوید حتی قبل از ظهر، صورتتان دوباره چرب می‌شود، پس می‌خواهید در اولین فرصت دوباره صورتتان را بشویید؛ اما همین‌جا متوقف شوید!

چه عواملی می توانند در درمان پوست چرب صورت به شما کمک کنند

هرچقدر هم که بخواهید صورتتان را به امید رهایی از درخشندگی نامطلوب پوستتان بشویید، زمانی که بیش از اندازه این کار را انجام دهید، عملاً دارید پوستتان را تحریک می‌کنید تا چربی اضافه ترشح کند.

اگر برای درمان پوست چرب صورت ، پوستتان را بیش از حد می‌شویید، پوست شما برای جبران چربی بیشتری تولید میکند و این چرخه همچنان ادامه خواهد داشت.
 

شوینده صورت خود را چگونه انتخاب کنیم؟

همواره از یک پاک کننده‌ پوست صورت مناسب استفاده کنید، که حاوی عناصر آبرسان باشد. درست است که گفتیم که بیش از دو بار در روز صورتتان را نشویید، اما ورزش کردن برای این قانون یک استثنا محسوب می‌شود. فراموش نکنید، بعد از تعریق زیاد حتما صورت خود را بشویید.

برای سرعت دادن به پاکسازی صورت خود می‌توانید، یک پنبه‌ی آغشته به پاک کننده میسلار واتر را روی صورتتان بکشید تا هرگونه عرق و آلودگی را که ممکن است بعد از با آرایش‌تان ترکیب شده باشد، پاک کنید. پس از آن، می‌توانید پاکسازی عادی شبانه‌تان را ادامه دهید.
 

 از محصولات مراقبت پوست نامناسبی استفاده می‌کنید.

حتماً محصولات مراقبت از پوست زیادی در بازار وجود دارند که نتایج شگفت انگیزی را تضمین می‌کنند، اما راز واقعی دستیابی به پوستی شاداب و سالم این است که محصولی را انتخاب کنید که مخصوص نوع پوستتان طراحی شده است.

برای شروع این موضوع برای پوست‌های چرب یعنی شما باید به دنبال محصولاتی باشید که ، بدون چربی بوده و در صورتی که پوستتان مستعد آکنه است یا زیاد جوش می‌زنید، محصولی استفاده کنید که روی آن درج شده باشد غیر کومدون زا (non-comedogenic) است. هم‌چنین بهتر است به غلظت فرمول آن‌ها نیز نگاه کنید.

هرچه پوستتان چرب‌تر باشد، می‌توانید از محصولات سبک‌تری استفاده کنید؛ در عوض، هرچه پوستتان خشک‌تر باشد، از محصولات سنگین‌تر (با پایه چرب‌تر) استفاده کنید.
 

به اندازه‌ی کافی آب نمی‌نوشید.

این مورد، از دو مولفه تشکیل شده است. شما می‌توانید با نوشیدن مقدار پیشنهادی آب در طول روز و هم‌چنین استفاده‌ی روزانه از کرم مرطوب کننده، آبرسانی لازم برای بدنتان را تامین کنید.

چه عواملی می توانند در درمان پوست چرب صورت به شما کمک کنند

اگر به اندازه‌ی کافی آب به بدنتان نرسد، بدن فکر می‌کند باید با افزایش ترشح چربی، این فقدان رطوبت را جبران کند. ای وای! به منظور جلوگیری از افزایش ترشح چربی پوست، مطمئن شوید که حتماً میزان زیادی آب نوشیده و از کرم مرطوب کننده استفاده می‌کنید تا تشنگی پوستتان را برطرف سازید. و از این راه درمان پوست چرب صورت خود را ادامه دهید.

همچنین می توانید از ماسک های خانگی برای پوست چرب استفاده کنید.
 

 از مرطوب کننده‌ی مناسبی استفاده نمی‌کنید.

اکثر افراد به اشتباه فکر می‌کنند که اگر پوستشان چرب است، آخرین کاری که برای درمان پوست چرب صورت خود باید انجام دهند این است که پوستشان را با یک لایه از محصولات مرطوب کننده بپوشانند. همانطور که از مطالب بالا آموختید، این کار درست نیست.

اگر عادت صحیح استفاده از مرطوب کننده نداشته باشید، در واقع می‌توانید پوستتان را تحریک کنید که چربی بیشتری تولید کند. به همین دلیل، پیدا کردن مرطوب کننده‌ی مناسب پوستتان اهمیت زیادی دارد.

به جای استفاده از هر محصول قدیمی، به دنبال مرطوب کننده‌ سبک و بدون چربی باشید که بدون اینکه براقی پوستتان را افزایش دهد، آن را مرطوب می‌کند.

مرطوب کننده‌ی بدون چربی، غیر کومدون زا (non-comedigenic) و مات کننده پوست صورت که درخشندگی و چربی پوست را کاهش می‌دهد، با کاهش براقیت پوست و بهبود ظاهر منافذ بزرگ، چربی بیش از اندازه‌ی پوست را مورد هدف قرار می‌دهد.
 

 استرس

آیا سرتان زیادی شلوغ بوده است؟ یا شاید در حال برنامه‌ریزی یک عروسی هستید یا به تازگی یک رابطه را تمام کرده‌اید. دلیل آن هرچه که باشد، چهره‌ی زشت این استرس ممکن است روی صورتتان نمود پیدا کند.

چه عواملی می توانند در درمان پوست چرب صورت به شما کمک کنند

طبق گفته‌ی آکادمی آمریکایی درماتولوژی ، هنگامی که استرس دارید، بدنتان کورتیزول ترشح می‌کند. کوتیزول علاوه بر تنظیم سوخت و ساز و پاسخ سیستم ایمنی، در پاسخ به استرس هم نقش دارد. و باعث می‌شود پوستتان چربی بیشتری تولید کند.

برای مقابله با استرستان ، و درمان پوست چرب صورت خود یک شمع روشن کرده، یک بمب حمام در وان انداخته و سپس در آن بنشینید تا اعصابتان آرام شده و بعد از یک روز طولانی، استراحت کنید.

اگر علاقه‌ی زیادی به حمام ندارید، در یک کلاس یوگا ثبت نام کنید یا در هال خانه‌تان، به صورت چهار زانو نشسته و مدیتیشن کنید تا ذهنتان خالی شده و تنش و فشاری که احساس می‌کنید، از میان برود. این کار در ظاهر پوستتان تاثیر بسزایی دارد!
 

پاکسازی

دو بار در روز از یک پاک کننده ملایم صورت استفاده کنید. متخصصین پوست عقیده دارند که پاک کردن پوست بهترین راه برای کاهش روغن می‌باشد. مطمئن شوید که پاک کننده مورد استفاده غیر قلیایی باشد (یعنی از صابون‌هایی به شکل قالب استفاده نکنید). در اینجا هدف پاک کردن پوست بدون تحریک آن می‌باشد. محصولات فاقد عطر حاوی بنزوئیل پراکسید، اسید سالیسیلیک، اسید گلیکولیک یا اسید بتا هیدروکسی اغلب بهترین گزینه هستند. این محصولات تا حدودی اسیدی می‌باشند پس برای اطمینان از عدم واکنش منفی پوست به مقدار کمی از آنها استفاده کنید. صورت خود را با آب ولرم بشویید، آب داغ به راحتی موجب تحریک پوست می‌گردد.
 

شاداب کردن پوست

از یک تونر فاقد الکل مانند اسیدهای آلفا هیدروکسی استفاده کنید. یک تونر خوب با از بین بردن باقی‌مانده‌ی سلول‌های مرده پوست یا لوازم آرایشی که می‌توانند موجب مسدود شدن منافذ گردند، به بهبودی پوست کمک کرده، منافذ بزرگ را کوچک می‌کند و منجر به کاهش التهاب می‌گردد.
 

راه مقابله با خشکی پوست

این افراد نباید اجازه دهند که به مدت طولانی چربی روی پوستشان بماند زیرا این موضوع خود سبب عدم توانایی سلول‌های پوستی برای انجام عمل تنفس شده لذا آکنه‌های پوستی روی پوست فرد ایجاد می‌شود که از بین بردن آنها خود وقت، انرژی و هزینه بسیار زیادی را می‌طلبد. به همین منظور این افراد باید دائما صورت خود را با آب و صابون بشویند و یا در طول روز از دستمال مرطوب بدین منظور استفاده کنند.

همچنین متخصصین پوست و مو به این افراد توصیه می‌کنند که هرگز با آب داغ دوش نگیرند و آب ولرم را بدین منظور انتخاب کنند. زیرا آب داغ سبب خشکی پوست شده و آب سرد باعث وارد آمدن شوک پوستی می‌شود و علاوه بر آن برای سلامتی بدن نیز توصیه نمی‌شود.

برخی از افراد به دلیل مشکلی که طولانی مدت با پوست چرب خود داشته‌اند و این مسئله موجب آزار آنها شده است، به یکباره از محصولات آرایشی بهداشتی به شدت خشک‌کننده استفاده می‌کنند تا به گفته خودشان هر چه زودتر از این مشکل رهایی یابند؛ ولی جالب است بدانی که این موضو عنه تنها سبب بهتر شدن وضعیت نمی‌شود بلکه حتی تاثیر عکس گذاشته و چربی پوست را دوچندان‌ می‌کند.

قطعا برای مقابله کامل با این موضوع باید فعالیت غدد چربی پوست را تا حد زیادی کاهش داد یا از موادی که سبب افزایش فعالیت آنها می‌شود جلوگیری کرد.

برخی داروها فعالیت غدد چربی پوست را کم می‌کنند که فرد می‌تواند با مشورت پزشک خود از این داروها استفاده کند. retinoid یکی از این موارد است.

گام بعدی عدم استفاده از موادی است که فعالیت غدد چربی را افزایش می‌دهند. مثلا هورمون‌ها مثل استفاده از قرص‌های ضدبارداری یا هورمون‌های تزریقی در باشگاه‌ها و غیره، باعث این مورد می‌شوند. موضوع دیگر قرار گرفتن بیش از حد در معرض هوای گرم است که سبب تشدید علایم می‌شود و موضوع بعدی اجتناب از استفاده از غذاهای پرچرب است.
 

درمان پوست چرب با لیزر

لیزر آی پی ال یک درمان نوین برای بهبود وضعیت پوست و درمان چربی پوست است. این درمان برای بیمارانی انجام می‌شود که درمان‌های متداول جوش، درمان‌های موضعی، کرم‌ها، قرص‌ها و غیره تاثیری نداشته‌اند و به دنبال راه حلی برای مشکل چرب بودن پوست خود و جوش‌های صورتشان می‌باشند. درمان با لیزر تنها برای پوست‌های روشن و غیر برنزه مناسب است. ژلی مشابه با آنچه که در سونوگرافی استفاده می‌شود، بر روی کل صورت پخش می‌گردد. این ژل برای محافظت از سطح پوست و تضمین انتقال طول موج‌های لیزر به پوست مورد استفاده قرار می‌گیرد.

چه عواملی می توانند در درمان پوست چرب صورت به شما کمک کنند

طول موج اولیه بر روی لایه‌ی سطحی اپیدرم تاثیر می‌گذارد. عملکرد آن به دو صورت است: باکتری‌هایی که تا حدی مسئول بروز آکنه هستند را می‌کشد و عروق خونی که تغذیه کننده غدد زیر پوستی می‌باشند را از بین می‌برد. طول موج دوم بر روی لایه‌های عمیق‌تر اثر می‌گذارد و موجب تحریک سلول‌های فیبروپلاست که امکان تولید کلاژن را فراهم می‌کنند، می‌گردد. مدت زمان یک تابش به صورت میلی ثانیه اندازه گرفته می‌شود اما با وجود اینکه سریع است، بدون درد نمی‌باشد. نتایج حاصل از این روش لیزری همیشگی نخواهد بود و برای حفظ نتایج نیاز به جلسات اضافه می‌باشد.
 

سخن پایانی

اگر پس از خواندن و به کار گیری روش‌های درمان پوست چرب صورت، پوستتان همچنان براق است، ممکن است جزو آن دسته از افرادی باشید که پوست چربشان یک ویژگی ارثی است؛ یعنی در ژن شما وجود دارد. چون نمی‌توانید ژن‌های خود را تغییر دهید، می‌توانید از قوانین سرانگشتی بالا استفاده کرده و راه های مراقبت از پوست چرب را به کار بگیرید تا چهره‌ای با چربی کمتری و ظاهر غیر براق داشته باشید.

منبع: سایت دکتردکتر
سایت لافارر
سایت کلینیک صدف

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها