خانه » همه » جدید ترین مطالب تخصصی » چه نکاتی جهت برقراری ارتباط مناسب با پزشک بایستی رعایت شود؟

دانلود کتاب های امتحان شده

چه نکاتی جهت برقراری ارتباط مناسب با پزشک بایستی رعایت شود؟

‏ سؤال روز شصت و سوم تولد

چه نکاتی جهت برقراری ارتباط مناسب با پزشک بایستی رعایت شود؟

در این مقاله به نکاتی از جمله نحوه برقراری ارتباط صحیح با کارکنان مطب و پزشک در جلسات معاینه کودک اشاره شده است.‏


چه نکاتی جهت برقراری ارتباط مناسب با پزشک بایستی رعایت شود؟
با رعایت نکات زیر می توانید ارتباط مناسب و خوبی با پزشک خود و کارکنان مطب برقرار سازید:
 
* اطلاعات لازم و کافی در خصوص مسائل مربوط به رشد و تکامل فرزندتان و نیز بیماریها و مشکلات سلامتی بدست آورید، اما در این کار زیاده روی نکنید. اینترنت ابزار فوق العاده ای است که به شما کمک می کند در خصوص سلامتی و رشد فرزندتان به اطلاعات خوبی دست پیدا کنید، اما انتظار غیر معقولی است که از پزشک بخواهید هر منبع مربوط به سلامت یا پیشرفت صورت گرفته ای که در وب یا تلویزیون می یابید را ارزیابی کند. چنانچه مقاله خاصی مد نظرتان است که دوست دارید پزشک آن را مرور کرده یا نظر خود را راجع به آن بگوید، پیش از وقت ملاقات، مقاله را برای پزشک ایمیل یا فکس کرده و یا به دست او برسانید و به او فرصت کافی برای مرور و انجام تحقیقات مورد نیاز در خصوص موضوع مورد نظرتان را بدهید. هرچند بهتر است درخواستهای این چنینی خود را به حداقل برسانید. در صورتی که به دنبال اطلاعاتی در مورد موضوعات ویژه سلامت کودکان هستید، با پرستاران  یا کارکنان مطب صحبت کنید و ببنید بروشور خاصی در مورد این موضوعات در اختیار دارند یا خیر. از پزشک بخواهید چند منبع قابل اعتماد را به شما معرفی کند که از طریق آنها بتوانید اطلاعات سلامت مورد نیاز خود را کسب کنید. امروزه بسیاری از پزشکان خود دارای وب سایت هستند و از این طریق اطلاعات مفید بسیاری در اختیار بیماران و والدین قرار می دهند.
به هنگام ملاقات با پزشک، تلفن همراه خود را خاموش کنید* در طول ویزیت بر روی سؤال و جواب های پزشک متمرکز شوید. سعی کنید حواستان به جایی پرت نشود تا بتوانید توجه کامل به سؤالات پزشک داشته و پاسخ مناسب به آنها بدهید. به هنگام ملاقات با پزشک، تلفن همراه خود را خاموش کرده و در صورت امکان از همسر، کارکنان مهد کودک یا خویشاوندان خود بخواهید از فرزندان دیگرتان مراقبت کنند. همچنین سعی کنید حواستان باشد برای چه منظوری به پزشک مراجعه کرده اید، به عنوان مثال از وقت ملاقاتی که برای بیماری فرزندتان گرفته اید جهت بحث در خصوص مشکلات رفتاری او که نیاز به ارزشیابی عمیق و موشکافانه دارد استفاده نکنید. در عوض می توانید وقت ملاقات دیگری در این خصوص تعیین کرده و مشکل فرزند خود را با کارکنان مطب مطرح سازید تا وقت ملاقات طولانی تری را برای شما در نظر بگیرند.
 
* قوانین و مقررات را رعایت کنید. با مراجعه به موقع یا چند دقیقه زودتر به مطب، برای وقت پزشک ارزش قائل شوید. در صورتی که به ناچار دیرتر به مطب می رسید، به منشی پزشک اطلاع داده و جهت لغو ملاقات یا تغییر زمان و روز آن حداقل 24 ساعت زودتر اقدام کنید. بسیاری از مطب ها از یک هفته قبل وقت ملاقات تعیین می کنند، بنابراین جهت تعیین وقت ملاقات برای معاینات دوره ای کودک سالم خود زودتر اقدام نمایید. همچنین باید با شرایط پرداخت مطب و بیمه درمانی خود آشنا باشید تا ویزیت های شما راحت تر انجام شوند.
 
* وقت ملاقات بعد خود را پیش از ترک مطب پزشک تعیین کنید و از کارهایی که بایستی به دنبال آن انجام دهید از جمله آزمایشات مورد نیاز یا انجام آزمایش خون از فرزندتان اطلاع کسب کنید. تمام دستورات پزشک را یادداشت کرده تا آنها را فراموش نکنید و اگر نحوه و زمان داروهای تجویزی را متوجه نمی شوید، پیش از ترک مطب از پزشک یا پرستار بپرسید. چنانچه داروی تجویزی مؤثر نبوده یا حال کودکتان بدتر شده است یا علائم دیگری در او مشاهده می کنید، با مطب پزشک تماس بگیرید.
 
* در وقت صرفه جویی کنید. در اکثر مواقع، بهتر است خود یا شریک زندگی تان در معاینات فرزندتان شرکت کنید. این مسئله به ویژه در خصوص مسائل پیچیده همچون مشکلات رفتاری اهمیت دارد. چنانچه به افراد دیگر مانند پرستار بچه یا پدربزرگ و مادربزرگ برای انجام این کار تکیه کنید، بدان معنا خواهد بود که اطلاعات یا دستورات پزشک ممکن است به درستی درک نشده یا به خوبی به شما منتقل نشوند یا حتی سؤالات دقیق و موشکافانه ای که پزشک می پرسد را ممکن است نتوانند جواب دهند.
 
* درایت به خرج دهید. از تلفن برای مطرح ساختن سؤالاتی در خصوص علائمی استفاده کنید که باعث صرفه جویی در وقت و هزینه شما و پزشک شود، اما از این امتیاز سوء استفاده نکنید. سؤالات غیر ضروری در خصوص سلامت و رشد و تکامل فرزندتان را برای مراجعه های بعدی بگذارید. بسیاری از پرستاران آگاه و یا کارورزان پرستاری به سؤالات تلفنی سلامتی کودکان پاسخ می دهند از این متخصصان پزشکی به عنوان منبعی برای مطرح ساختن سؤالات غیر اضطراری به جای تقاضا برای صحبت با پزشک با هر تماس خود استفاده کنید. تماسهای شبانه را تنها در مواقع اضطراری انجام دهید، به خاطر داشته باشید که به هنگام تماس شما، پزشک در خانه بسر می برد.
استرس و فشار ناشی از بیماری یا صدمه دیدگی کودک می تواند ارتباط میان پزشک و والدین را دچار مشکل سازد* انواع جدید ارتباطی را پذیرا باشید. چنانچه مطب پزشک شما با استفاده از درگاه بیمار، سوابق پزشکی فرزندتان را به صورت الکترونیکی ثبت می کند یا به اصطلاح از سوابق الکترونیکی سلامت (EHR) در مطب استفاده می شود، در این صورت می تواند روشی بسیار مناسب برای دریافت پاسخ به سؤالات غیر اضطراری شما به حساب آید. می توانید سؤالات خود را در هر ساعت از شبانه روز ثبت کرده و پاسخ خود را از پزشک یا کارکنان مطب دریافت کنید. اما پیش از این کار، شرایط و ضوابط مربوط به مطب در خصوص استفاده از ایمیل یا درگاه بیمار را مورد بررسی قرار دهید. اما هرگز از این شکل ارتباطی در صورتی که تصور می کنید فرزندتان در وضعیت اورژانسی قرار دارد استفاده نکرده و اگر در وقت مناسبی از شبانه روز قرار دارید، به طور مستقیم با پزشک تماس بگیرید و یا فرزند خود را به مرکز فوریت های پزشکی رسانده یا با اورژانس تماس بگیرید. استرس و فشار ناشی از بیماری یا صدمه دیدگی کودک می تواند ارتباط میان پزشک و والدین را دچار مشکل سازد و نیز سؤالات زیادی که در جلسات دوره ای پرسیده می شود ممکن است جایی برای سؤالات مهم شما باقی نگذارد. اما از پرسیدن سؤالات خود دریغ نکنید مهم نیست چقدر فکر می کنید سؤالاتتان کم اهمیت باشند. در بسیاری مواقع، مشکلاتی که با کودک خود دارید می تواند به راحتی با کمک پزشک برطرف شود.
 
و از بازخوردی که در خصوص تجربه ویزیت فرزند خود به پزشک می دهید، هراسی به دل راه ندهید. به عنوان مثال اگر در طول وقت ملاقات احساس کردید وقت کم است یا به اطلاعات بیشتری در خصوص روند درمانی یا داروهای تجویزی نیاز داشتید آن را با پزشک خود درمیان بگذارید. یک پزشک خوب دوست دارد با شما همکاری کرده تا بهترین مراقبت ممکن برای فرزندتان فراهم شود.
 
 
منبع: اپلیکیشن ردیاب کودک (‏Baby Tracker‏)‏

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها