خانه » همه » جدید ترین مطالب تخصصی » چگونه برای رسیدن به موفقیت از تمام پتانسیلمان استفاده کنیم

دانلود کتاب های امتحان شده

چگونه برای رسیدن به موفقیت از تمام پتانسیلمان استفاده کنیم

چگونه برای رسیدن به موفقیت از تمام پتانسیلمان استفاده کنیم

آیا تاکنون برای‌تان پیش‌آمده است که احساس کنید پتانسیل انجام کارهای مختلفی را در خود دارید، اما از آن استفاده نمی‌کنید؟ شاید از تمام آنچه برای تحقق رؤیاهایتان لازم است، آگاهی داشته باشید اما به هر دلیلی خود را از حرکت در مسیر تحقق این رؤیاها بازمی‌دارید.


چگونه برای رسیدن به موفقیت از تمام پتانسیلمان استفاده کنیم

چگونه از تمام پتانسیل‌هایمان استفاده کنیم؟

استفاده از تمام پتانسیل‌ها اساسا به این معناست که در هر شرایط و موقعیتی سعی کنیم نتیجهٔ بهتری از فعالیت‌هایمان به دست بیاوریم؛ به این معنا که در زمان کمتر، فعالیت بیشتری انجام دهیم و در نتیجه آن، به نتایج بهتری دست پیدا کنیم. همه‌چیز به نتایج مربوط می‌شود، اما برای رسیدن به نتایج بهتر، پیش از هر چیز، باید تغییراتی در خودمان پدید بیاوریم و تغییر کردن مستلزم بهبود توانایی‌ها و مهارت‌ها و ارتقای آن‌هاست. اما دقیقا چگونه می‌توان این کار را انجام داد؟

به‌طور کلی اول باید مشخص کنید کجا قرار دارید و جایگاه فعلی‌تان کجاست. پس از آن هدف و جایگاهی که قصد رسیدن به آن را دارید مشخص می‌کنید و در نهایت، برنامه‌ای طرح‌ریزی می‌کنید که برای رسیدن به هدف‌تان بر اساس آن عمل خواهید کرد. این هدف بسته به موقعیت و زندگی شخصی شما هر چیزی می‌تواند باشد: ممکن است شایستگی و توانایی دریافت ترفیع شغلی را در خود ببینید و به‌دنبال دستیابی به آن باشید؛ یا ممکن است احساس کنید این پتانسیل در کسب‌وکارتان وجود دارد که آن را به سطح تازه‌ای از سودآوری ارتقا دهید. فارغ از آنکه هدف‌تان چه باشد، زمان آن فرا رسیده است که با خودتان صادق باشید و تلاش کنید برنامهٔ حرکت در مسیری را طرح‌ریزی کنید، که با گام برداشتن در آن بتوانید به نتایج بهتری دست پیدا کنید.

برای به حداکثر رساندن پتانسیل کامل، باید توانایی‌ها و مهارت‌های خود را ارتقا دهید. این ارتقا زمانی میسر می‌شود که مسئولیت بالا بردن استانداردهای شخصی‌تان را بپذیرید.

هر چیزی که تاکنون در زندگی به دست آورده‌اید، به‌خاطر استانداردهای شخصی‌ای بوده است که برای خود در نظر گرفته‌اید. اگر در موقعیت‌های مختلف، استانداردهای سطح پایینی برای خود داشته بوده باشید، آنگاه دستیابی به نتایج نه‌چندان مطلوب، جای تعجبی نخواهد داشت.

با رساندن استانداردهای شخصی به سطوح بالاتر، این توانایی را خواهید داشت که عملکرد خود را هم به سطوح بالاتری برسانید. زمانی که استانداردهای خود را بالاتر می‌برید، دیگر اهداف حد وسط شما را راضی نخواهد کرد. به‌جای این اهداف، اهداف جاه‌طلبانه‌تری برای خود در نظر می‌گیرید و فعالیت‌هایی را دنبال می‌کنید که با نتایج بهتری همراه باشند.

البته همیشه دستیابی به این استانداردهای بالاتر ممکن نیست، اما همین تلاش کردن برای رسیدن به آن‌ها، در مقایسه با هدف قرار دادن استانداردهای متوسط، شما را به هدف نهایی بسیار نزدیک‌تر می‌کند.

بالا بردن استانداردهای شخصی قدم اولی است که باید برای تحقق هدف نهایی برداشته شود. برای آنکه بتوانیم از تمام پتانسیل‌هایمان استفاده کنیم، عوامل دیگری هم هستند که حائز اهمیت‌اند و باید مد نظر قرار بگیرند.

به دو چیز نیاز دارید که کار خود در این زمینه را آغاز کنید: چشم‌انداز شخصی و شرح وظایف. در ادامهٔ مسیری که برای دستیابی به هدف پیش رو خواهید داشت، می‌توانید از این دو، به‌عنوان راهنما و دستورالعمل استفاده کنید. تنها این نکته را به‌خاطر داشته باشید که چشم‌انداز و وظایف‌تان باید متناسب با توانایی‌هایتان باشد.

هر کاری که انجام می‌دهید، باید در تناسب با توانایی‌هایتان باشد. البته این مسئله به این معنا نیست که نقاط ضعف خود را به‌کلی فراموش کنید؛ برای برطرف کردن و بهبود آن‌ها هم می‌توانید تلاش کنید، اما در نهایت این توانایی‌ها یا نقاط قوت شما هستند که امکان حرکت رو به جلو و پیشرفت را فراهم می‌کنند.

گام دوم به رسمیت شناختن این وظیفه است که همیشه باید به‌دنبال پیشرفت بود و بهتر و بهتر شد. به‌عبارت دیگر، باید به این مسئله واقف شد که انسان در تمامی طول عمر خود باید سعی کند چیزهای تازه یاد بگیرد. سعی کنید هر چیزی را که فکر می‌کنید برای دستیابی به اهداف بهتر کمک‌تان خواهد کرد، بیاموزید.

در گام سوم باید سعی کنید روحیه‌ای رقابتی در خود به‌وجود بیاورید. هر روز باید خود را به چالش بکشید تا امکان حرکت رو به جلو و نزدیک‌تر شدن به اهداف میسر شود. اگر خودتان را به چالش نکشید، پیشرفت نخواهید کرد و اگر پیشرفت نکنید، عملا امکان تغییر کردن هم وجود نخواهد داشت. اگر شما تغییر نکنید، نمی‌توانید انتظار تغییر اوضاع و شرایط را داشته باشید. به این شکل وضعیت شما همانند قبل باقی خواهد ماند و باز هم خود را از استفاده از تمام پتانسیل‌هایتان بازخواهید داشت.

نکتهٔ دیگری که برای استفادهٔ حداکثری از پتانسیل‌ها باید مد نظر داشته باشید، استقبال از انتقادها و بازخوردهاست. می‌توانید از این بازخوردها برای بهبود شرایط کمک بگیرید. بهتر است سختگیرترین منتقدتان خود شما باشد.

چگونه برای رسیدن به موفقیت از تمام پتانسیلمان استفاده کنیم

برای آنکه بتوانید خود را در حد استانداردهای سطح بالایی که برای خود در نظر گرفته‌اید، نگه دارید، باید نسبت به خودتان سختگیر باشید. افرادی که در زندگی به موفقیت‌های چشمگیر دست پیدا می‌کنند، همیشه مسئولیت‌پذیرند. آن‌ها به‌طور مداوم خود را به چالش می‌کشند تا سخت‌تر و بهتر کار کنند.

آخرین چیزی که به آن نیاز خواهید داشت، برنامه ریزی برای فعالیت‌هاست؛ برنامه‌ای که با استفاده از آن بتوان تمامی فعالیت‌های یادشده را در قالب یک مجموعهٔ واحد در کنار هم قرار داد. هدف اصلی این برنامه راهنمایی شما به سمت اهداف‌تان است. البته، به‌علاوهٔ کارکرد یادشده، می‌توان از برنامه‌ریزی به‌عنوان کاتالیزگری برای گسترده کردن مهارت‌ها، افزایش موقعیت‌ها و کسب تجربه‌های ارزشمند هم استفاده کرد (کاتالیزگر به ماده‌ای گفته می‌شود که سرعت واکنش شیمیایی را افزایش می‌دهد).

با این تفاسیر، می‌توان گفت برنامه‌ریزیِ شما نقش پلتفرمی را ایفا خواهد کرد که به شما کمک می‌کند از تمام توانایی خود برای دستیابی به اهداف‌تان بهره بگیرید.

طی چند بخش آتی مقاله، جزئیات و اطلاعات بیشتری دربارهٔ برخی مطالبی که تاکنون عنوان شده‌اند، در اختیارتان قرار خواهیم داد. اگر بخواهیم دقیق‌تر عنوان کنیم، موضوعات زیر را در ادامهٔ مقاله بررسی خواهیم کرد:

پرورش ذهنیتی با ریسک پذیری بالا

داشتن محرک فیزیکی برای ایجاد انگیزه

به چالش کشیدن خود با داشتن روحیهٔ رقابتی

داشتن چشم‌اندازی متقاعدکننده که مشوق حرکت رو به جلو باشد

مسئولیت‌پذیر بودن با استفاده از رویکرد خودانتقادی

داشتن آرزوهای بزرگ

پیدا کردن اعتماد به نفس لازم برای گذر از سد موانع

کسب مهارت‌های مرتبط با مدیریت به‌منظور کسب موفقیت بیشتر

داشتن برنامهٔ تندرستی مناسب به‌منظور تقویت انرژی.

هرکدام از نه موضوع یادشده در تحقق امکان استقاده از تمامی پتانسیل‌ها، به‌نوبهٔ خود نقشی مهم و اساسی دارند و باعث بهبود نتایج حاصل از فعالیت‌ها می‌شوند. توانایی و فعالیت‌های شما تنها در صورتی منجر به دستیابی به بهترین نتیجهٔ دلخواه خواهد شد که با تمام توان در مسیر بسط و گسترش موضوعات یادشده به زندگی شخصی خود گام بردارید. البته پیش از شروع بحث اصلی ذکر این نکته ضروری است که در این مسیر، هیچ‌گونه میانبُری وجود ندارد و رسیدن به موفقیت، تنها با تلاش فراوان امکان‌پذیر خواهد شد. اما اگر این باور قلبی را دارید که از توانایی لازم برای بهبود و بالا بردن کیفیت زندگی و تغییر شرایط خود برخوردار هستید، در ادامهٔ این مقاله با ما همراه باشید تا شما را با پیش‌نیازهای تحقق این هدف آشنا کنیم.1

چگونه برای رسیدن به موفقیت از تمام پتانسیلمان استفاده کنیم

پرورش ذهنیتی با ریسک‌پذیری بالا

یکی از خصوصیاتی که به‌منظور استفاده از تمام پتانسیل‌ها باید مد نظر قرار دهید، ریسک‌پذیری بالاست. در زندگی هیچ‌چیز قطعی نیست و گاهی اوقات ممکن است نتیجهٔ تصمیم‌هایی که گرفته‌ایم، متفاوت از چیزی باشد که انتظارش را داشته‌ایم.

افراد موفق به این خاطر به جایگاه کنونی‌شان رسیده‌اند که هنگام رسیدن زمان تصمیم‌گیری‌های دشوار، از زیر بار آن شانه خالی نکرده‌اند. به‌علاوه، آن‌ها در مواجه با تصمیم‌هایی که فقط احتمال نزدیک‌تر کردن‌ آن‌ها به هدف را افزایش می‌داده است، ریسک ناشی از به نتیجه نرسیدن آن تصمیم‌ها را می‌پذیرفته‌اند.

البته منظور ما از ریسک‌پذیری، خطر کردن بی‌مهابا نیست و این دو با یکدیگر متفاوت هستند. اگر افراد موفق زیادی باشند که با ریسک کردن به جایگاه کنونی‌شان رسیده باشند، در سوی دیگر هم داستان‌های بی‌شماری وجود دارد از کسانی که بی‌گدار به آب زده‌اند و داروندار خود را از دست داده‌اند. بنابراین می‌توان گفت ریسک کردن هم ملاحظات و پیش‌بینی‌های مختص به خود را دارد.

داشتن محرک فیزیکی برای ایجاد انگیزه

دیگر نکته‌ای که برای استفاده از تمام پتانسیل‌ها اهمیت پیدا می‌کند، به وجود آوردن محرکی فیزیکی‌ است که با استفاده از آن بتوان به ایجاد انگیزه کمک کرد. محرک فیزیکی در واقع اشتیاق و انرژی‌ای است که از درون شما سرچشمه می‌گیرد، هنگام دشوار شدن شرایط با استفاده از آن می‌توان دوام آورد و به ادامهٔ مسیر فکر کرد. به‌علاوه، هنگام انجام فعالیت‌های تکراری و خسته‌کنندهٔ روزانه که افراد بسیاری را از ادامه دادن مسیر دلسرد می‌کند، با استفاده از محرک فیزیکی قادر خواهید بود انگیزه و علاقهٔ خود را حفظ کنید.

برای به‌وجود آوردن محرک فیزیکی مورد نیاز، باید هدفی نهایی برای زندگی خود در نظر بگیرید. منظور از هدف نهایی، هدفی است که از تمامی توانایی‌های شما و اهداف دیگری که برای خود در نظر گرفته‌اید، بزرگ‌تر و مهم‌تر باشد. در حقیقت باید به‌گونه‌ای باشد که زندگی کردن به خاطر آن ارزش پیدا کند.

دیگر ویژگی‌هایی که سبب تداوم اثربخشی محرک فیزیکی می‌شوند، جسارت، اعتماد به نفس و عزم و ارادهٔ کافی، برای رویارویی و مواجهه با مشکلات هستند. به‌علاوه به رویکردی با آرامش‌خاطر هم نیاز است تا در مواجه با موانع یا تأخیر موقتی برخی فعالیت‌ها، کنترل اوضاع از دست نرود. رویکردی که در آن به تغییر تمایل نشان داده شود و تغییر، به‌عنوان تجربه‌ای مثبت و سودمند شناخته شود.2

به چالش کشیدن خود با داشتن روحیهٔ رقابتی

ویژگی دیگری که برای استفاده از تمام پتانسیل ها باید مد نظر قرار بگیرد، داشتن روحیه ای رقابتی است. البته منظور ما از روحیهٔ رقابتی این نیست که دائما از دیگران بخواهید با شما دوئل کنند. منظور این است که خودتان را به چالش بکشید تا بتوانید هر روز بهترین عملکرد ممکن را از خود نشان دهید.

برای اینکه از تمام پتانسیل های تان استفاده کنید، باید تلاش کنید تا حتی از بهترین عملکردتان هم عملکرد بهتری داشته باشید. استانداردهایتان را بالا ببرید و سعی کنید فعالیت های خود را بهتر انجام دهید. سعی کنید هر روز با روش هایی هر چند کوچک و جزئی به بهتر شدن نتایج کمک کنید.

داشتن چشم اندازی متقاعدکننده که مشوق حرکت رو به جلو باشد

نکتهٔ دیگری که برای استفاده از تمام پتانسیل ها باید مد نظر قرار داد، داشتن چشم اندازی متقاعدکننده است که مشوق شما برای حرکت رو به جلو باشد. این چشم انداز اساسا به تعریفی ارتباط پیدا می کند که از موفقیت در بلندمدت دارید. دربارهٔ تصویری است که شما از خودتان در هفته ها، ماه ها و سال های آینده در ذهن دارید و قصد دارید شبیه به آن شوید. چنین چشم اندازی می تواند مشوق هر روزهٔ شما برای حرکت رو به جلو باشد.

استفاده از تمام پتانسیل ها فقط به شخص شما بستگی ندارد. افراد دیگر هم می توانند دانش، مهارت ها، ابزارها، منابع و حمایتی را که برای دستیابی به اهداف تان لازم دارید، در اختیار شما بگذارند و به این شکل، در استفاده از تمام پتانسیل هایتان به شما کمک کنند.

چگونه برای رسیدن به موفقیت از تمام پتانسیلمان استفاده کنیم

مسئولیت پذیر بودن با استفاده از رویکرد خودانتقادی

برای استفاده از تمام پتانسیل ها، باید پاسخگوی تمامی اقدامات و تصمیم هایتان باشید. به این معنا که مسئولیت کامل کاری را که انجام می دهید و نتیجه ای را که از آن حاصل می شود، بپذیرید.

رویکرد خودانتقادی یا خودارزیابی صادقانه برای مسئولیت پذیر بودن اهمیتی کلیدی دارد. باید با خودتان صادق باشید و با دقت و جدیت، پیشرفت تان را ارزیابی کنید. تنها به این طریق قادر خواهید بود خود را در موقعیتی قرار دهید که توانایی پدید آوردن تغییراتی را داشته باشید که در نهایت زمینه ساز حرکت رو به جلو و پیشرفت تان می شوند.

شما نیز فقط در صورتی قادر خواهید بود از تمامی پتانسیل هایتان استفاده کنید که از یادگیری، پیشرفت و سازگار کردن خود با هر تجربهٔ نوین استقبال کنید. و البته دستیابی به این هدف تنها با مسئولیت پذیری کامل میسر خواهد شد.3

داشتن آرزوهای بزرگ

برای اینکه از تمام پتانسیل‌هایتان استفاده کنید، باید آرزوهای بزرگ داشته باشید و همواره به اهداف و رویاهای خود فکر کنید. آرزوهای شما به چشم‌اندازی وابسته است که درباره‌ی آینده خود دارید. با استفاده از این چشم‌انداز و محرک فیزیکی، انرژی لازم برای پیشرفت و موفقیت بیشتر را به دست خواهید آورد.

جاه‌طلبی چیزی است که شما را مجاب می‌کند از تمام پتانسیل‌تان استفاده کنید. افراد جاه طلب سعی می کنند با سرعت بیشتری کار کنند. آنها اهداف بزرگی برای خود دارند و بازه‌ی زمانی مشخصی را برای دست‌یابی به آن تعیین کرده‌اند. وقتی برای اهداف‌تان زمان‌بندی داشته باشید، برای دست‌یابی به آنها با فوریت کار خواهید کرد.

افزایش اعتماد‌به‌نفس برای گذر از مشکلات و موانع موجود

برای بهره‌بردن از تمام پتانسیل‌تان باید اعتماد‌به‌نفس کافی داشته باشید، تا بتوانید از تمام موانع گذر کنید.

اعتماد به نفس سقف مشخصی ندارد. گاهی برای رسیدن به آن تلاش می کنیم و از طرف دیگر، گاهی آنقدر اعتماد به نفس داریم که به زندگی مان آسیب می زنیم. برای اغلب افراد، اعتماد به نفس به خودشان ارتباط ندارد و بیشتر به اتفاقاتی برمی گردد که در اطراف شان رخ می دهد. وقتی همه چیز روی روال پیش می رود و هیچ مشکلی وجود ندارد، داشتن اعتماد به نفس سخت نیست، اما وقتی روند کارها بهم می خورد و اطرافیان در جبهه ی مخالف شما قرار می گیرند، حفظ اعتماد به نفس کار چندان آسانی نخواهد بود.

اینکه بتوانید از تمام پتانسیل‌تان استفاده کنید تا حدود زیادی به اعتماد به نفس شما بستگی دارد.

کسب مهارت‌های مدیریتی برای دست‌یابی به موفقیت بیشتر

برای استفاده از تمام پتانسیل‌تان، باید مهارت‌های مدیریتی را در خود بوجود آورید. اگر چنین مهارتی در شما وجود ندارد، از همین حالا به دنبال تقویت آن باشید.

افراد موفق به خوبی می‌توانند حمایت اطرافیان‌شان را جلب کنند. همین مساله، سبب دست‌یابی آنها به موفقیت می‌شود. آنها با تکیه بر مهارت‌های مدیریتی خود قادر به جلب حمایت اطرافیان‌شان بوده‌اند.

مدیریت مقوله‌ی بسیار مهمی است و هر کسی بخواهد از تمام پتانسیل‌های خود استفاده کند، باید مهارت‌های مرتبط به مدیریت را به دست آورد. لازم است درباره‌ی این مهارت مطالعه کنید و نحوه به خدمت گرفتن دیگران برای تحقق اهداف‌تان را بیاموزید.4

پی نوشت:
1.www.chetor.com
2.www.successcamp.ir
3.www.ravanpezshk.akairan.com
4.www.wikiplast.ir

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها