خانه » همه » مذهبی » چگونگی عزاداری

دانلود کتاب های امتحان شده

چگونگی عزاداری


چگونگی عزاداری

۱۳۹۸/۰۸/۰۷


۵۸۹ بازدید

سلام.ایام محسنیه عزاداری در آن چه حکمی دارد؟برای امام رضا(ع)و سایر ائمه باید تاچندروز عزادار باشیم؟سه روز،یک دهه چقدر؟

با توجه به حکمت عزادارى بر اهل بیت(ع) به خصوص امام حسین(ع) حدّ عزادارى را شرع و عقلاء تعیین مى کنند. اگر عزادارى به شکلی اجرا شود که شور را بر شعور غالب سازد و به نوعى، موجب انحراف از فلسفه عزادارى گردد؛ خارج از حدود عزادارى مشروع و معقول است. اگر قالب هاى عزادارى به گونه اى باشد که عقلاى جامعه، آن را تقبیح کرده، آن را موجب وهن مذهب و آموزه هاى اصلى عاشورا مى دانند، قطعاً حدّ غیرمجاز عزادارى خواهد بود.
شکل و صورت عزادارى، باید به گونه اى باشد که بتواند محتواى اصلى پیام عاشورا را به مردم ابلاغ کند و باور انسان ها را نسبت به آنها تقویت نماید، ولى اگر این شکل به صورتى درآید که نه تنها باطن و مغز را نشان ندهد، بلکه باعث گردد اصل مسأله و موضوع خدشه دار شود، در این صورت مناسب نخواهد بود .
به عنوان مثال قمه زنى که یک گونه خاص عزادارى است نه تنها شعارها و گفتارهاى اصلى عاشورا را به درستى ابلاغ نمى کند؛ بلکه موجب وهن قضیه کربلا مى گردد و لذا غیرمجاز است.در این خصوص نگا: پیرامون عزادارى عاشورا، (مجموعه سخنان، استفتائات و جواب هاى مقام معظم رهبرى در خصوص عاشورا)
در مورد تعداد روزهای عزاداری باید گفت : آنچه بین علمای شیعه مرسوم است عبارت است از : دهه محرم ، اربعین ، 28 صفر ، دهه فاطمیه و برای هر امامی روز وفاتش . همین مقدار از قدیم رسم است و مناسب هم هست و برای دین و دنیای مردم مفید است .
ایجاد رسوم دیگر برای دین و دنیای مردم مفید نیست .

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها