خانه » همه » جدید ترین مطالب تخصصی » چگونگی مراقبت از ناخن ها

دانلود کتاب های امتحان شده

چگونگی مراقبت از ناخن ها

چگونگی مراقبت از ناخن ها

ناخن‌های شما از لایه‌هایی از پروتئین به نام کراتین تشکیل شده‌اند که از ناحیه کوتیکول شروع به رشد می‌کنند. ناخن‌های سالم نرم‌اند، شیار و حفره ندارند، و رنگ و شکلشان یکسان است. در ادامه، نشانه‌های ناخن‌های سالم و ناسالم و راه‌های مراقبت از ناخن ها را خواهیم دید.


چگونگی مراقبت از ناخن ها

نشانه‌های ناخن‌های سالم

رنگ ناخن باید صورتی مایل به سفید باشد

پوسته‌ دارند (پوسته‌ها نشانۀ سالم بودن ناخن‌ها هستند؛ پس آنها را نکنید)

ناخن‌ها و سر سفید آنها هم‌اندازه هستند

قسمت هلالی‌شکل (معروف به هلالچه) در پایه ناخن‌ها قرار دارد.

نشانه‌های ناخن‌های ناسالم

ناخن‌های نیمه‌شکسته یا پوسته‌شده که می‌تواند ناشی از خشکی یا کمبود ویتامین باشد

نقاط سفید کوچک که معمولا نشان‌دهندۀ این هستند که ناخن‌هایتان را می‌جوید یا بیش از اندازه لاک می‌زنید

شیارهای افقی که ممکن است ناشی از استرس، تب بالا یا فشاردادن ناخن‌ها باشد

پوست قرمز و ملتهب اطراف ناخن‌ها که می‌تواند به‌دلیل کندن یا جویدن پوست اطراف ریشۀ ناخن رخ دهد

ناخن‌های قاشقی که می‌تواند نشانهٔ کمبود آهن یا کم خونی باشد

در ادامه می‌خواهیم ببینیم برای داشتن ناخن‌های قوی و سالم باید چه کنیم:

دستانتان را خیلی تمیز نگه دارید

قبل از اینکه کاری انجام دهید، باید مطمئن شوید که ناخن‌ها و پوست اطراف آنها کاملا تمیز هستند. ابتدا لاک‌تان را با لاک‌‌پاک‌کن بدون استون پاک کنید (استفاده از هر محصول دیگری برای پاک کردن ناخن‌هایتان، آنها را خشک می‌کند). یکی از روش‌های تمیز کردن ناخن این است که مقداری صابون روی مسواک بزنید و سپس به‌آرامی روی ناخن‌ها و پوستتان بکشید. این کار، بدون نیاز به مواد شیمیایی (که باعث خشک شدن می‌شوند) یا لوسیون‌های گران‌قیمت، همهٔ آلودگی‌ها را تمیز می‌کند و پوست‌های مرده را برمی‌دارد.

با ناخن‌هایتان با ملایمت رفتار کنید

ناخن‌ها حساس هستند. اگر آنها را به‌شدت مالش دهید، بیشتر در معرض عفونت قرار می‌گیرند.

یکی دیگر از کارهایی که نباید انجام دهید، استفاده از سوهان‌های فلزی برای تمیز کردن زیر ناخن‌ها است. انجام بیش‌ازاندازۀ این کار می‌تواند صفحهٔ ناخن را از پوست جدا کند (اصطلاحا به آن اونیکولیز می‌گویند). جدا شدن ناخن از بستر آن، مشکلی رایج در افراد ۵۰ سال به بالا است. کشیدن سوهان فلزی به زیر ناخن می‌تواند باعث سفید و قوسی شدن سر ناخن‌ها هم بشود.

ناخن‌‌ها را به‌شکل مرتب کوتاه کنید

کوتاه‌ کردن منظم برای مراقبت از ناخن ها مهم است؛ پس هر دو هفته یک بار، زمانی را برای کوتاه ‌کردن آنها اختصاص دهید.

چگونگی مراقبت از ناخن ها

اولویت با سلامت ناخن‌ها است نه طولشان

بی‌شک ناخن‌های بلند زیبا هستند و نقش مهمی در زیبایی ناخن دارند، اما اگر ناخن‌هایتان مرتب می‌شکنند، بهتر است آنها را کوتاه نگه دارید (دست‌کم تا زمانی که بهبود پیدا کنند). ناخن‌های کوتاهی که به‌شکل گرد، سوهان کشیده شده باشند مرتب‌تر به نظر می‌رسند و رسیدگی‌شان راحت‌تر است و می‌توانید بدون نگرانی فقط به فکر قوی‌تر کردن‌شان باشید. تا وقتی که ناخن‌ها همه هم‌اندازه و مرتب باشند، زیبا هستند.

همیشه یک سوهان ناخن دم دست داشته باشید

اگر کارتان به شکلی است که احتمال شکستن ناخن‌ها زیاد است، همیشه سوهان به همراه داشته باشید تا هر لحظه بتوانید لبه‌های شکسته را سوهان بکشید. بهترین راه برای انجام این کار این است که همیشه سوهان را فقط به یک طرف بکشید تا ناخن‌‌هایتان نرم‌تر شوند. شاید سوهان‌های سنباده‌ای بیشتر باعث زبر شدن و شکستن گوشه‌های ناخن‌هایتان بشوند. سعی کنید به‌جای آنها از سوهان‌های شیشه‌ای یا کریستالی استفاده کنید. سوهان‌های شیشه‌ای لبه‌های ناخن را نرم‌تر می‌کنند و می‌توانند برای قسمت‌های شکسته و ضعیف‌تر ناخن استفاده شوند. 1

ناخن ها را نجوید

جویدن ناخن باعث آسیب زیادی می شود. علاوه بر اینکه ناخنهایتان را زشت می سازد ، تماس با بزاق آنها را ضعیف و شکننده می سازد . این باعث می شود که کوتیکول ها نیز آسیب ببینند.

همچنین قرار دادن انگشتان در دهان، آلودگی و میکروب ها را از انگشتان به دهان منتقل می کند. برای ترک عادت جویدن ناخن توصیه می کنیم لاک بزنید که بوی بد آن باعث می شود آن را در دهان نکنید.

مراقبت از کوتیکولها

کوتیکول ها بسیار ظریف هستند و به آسانی پاره می شوند مراقبت خوب از کوتیکول بخش مهمی از مراقبت ناخن است. اگر پوست یا ناخن شل دارید، با دقت آن را مراقبت کنید اطمینان حاصل کنید که کوتیکول را مرطوب کنید – روغن نارگیل یا بادام را به کوتیکول ها بزنید و به آرامی ماساژ دهید تا آنها را تغذیه کند.

از مرطوب کننده استفاده کنید

خشک شدن و پوسته پوسته شدن به همان اندازه که برای پوست مناسب نیست برای ناخن هم نیست. ناخن ها بسیار ظریف هستند و به آسانی شکسته می شوند. آنها را مرطوب کنید تا قوی شوند. از طیف وسیعی از کرم های دست، روغن کوتیکول / کرم ها یا روغن های مرطوب استفاده کنید که به حفظ ناخن ها و کوتیکولها کمک می کند تا براق و سالم باشند.

چگونگی مراقبت از ناخن ها

زدن پوشش حفاظتی

زدن لایه محافظ روی پوست و ناخن ها از رنگ پریدگی ناخن ها جلوگیری می کند. این باعث می شود رنگ روی ناخن ها بهتر به نظر برسد .

هرگز لاک های ناخن را نخراشید

خراشیدن لاک ناخن ها بدترین کاری است که می توانید با آنها انجام دهید. این باعث می شود سطح ناخن خشن و لکه دار شود. همچنین لایه بالایی ناخن ها را از بین می برد.

دستکش برای محافظت بپوشید

اگر خودتان کار خانه خود را انجام دهید، مواد شوینده پاک کننده حاوی مواد شیمیایی هستند و هنگامی که با آنها تماس می گیرند، به ناخن ها آسیب می رسانند. راه حل ساده این است که دستکش بپوشید اطمینان حاصل کنید که دستکش های خود را به طور کامل پس از استفاده شستشو کنید و آنها را در نور خورشید نگه دارید تا پاکسازی شوند

از استفاده از ژل و اکریلیک اجتناب کنید

ژل و اکریلیک بدون شک فوق العاده زیبا اما متاسفانه باعث آسیب شدید به ناخن میشود. در صورت امکان از آنها اجتناب کنید. پودر اکریلیک حاوی مواد شیمیایی زیادی است و ناخن ها را می سوزاند و باعث می شود که در آنها فرو رفتگی ایجاد شود. مکانیزم خشک کردن در مانیکور ژل باعث ایجاد آسیب به پوست در اطراف ناخن می شود. 2

آبرسانی را فراموش نکنید

البته دلیل محکم علمی برای این ایده وجود ندارد که مرطوب نگه داشتن بستر ناخن‌ها باعث رشد بهتر آن‌ها می‌شود، اما دست‌کم از این مسئله مطمئن هستیم که مرطوب کردن پوشش ناخن از شکستن ناخن‌ها جلوگیری می‌کند. اگر ناخن‌های‌تان مستعد شکستن هستند، یکی از مهم‌ترین دلایل آن می‌تواند کمبود رطوبت باشد. چرب کردن دور پوشش ناخن نیز، به کل ناخن کمک کرده و احتمال شکستن، لب پر شدن، ترک خوردن و شکافتن آن را کم می‌کند.

چگونگی مراقبت از ناخن ها

کمتر از مانیکور‌های حرفه‌ای استفاده کنید

رفتن مداوم به سالن‌های مانیکور و پدیکور ناخن، کاری بسیار لوکس است و بسیاری از خانم‌ها به دفعات این کار را انجام می‌دهند. اما تحقیقات اخیر نشان می‌دهد افرادی که به‌صورت مستمر و در فاصله زمانی کوتاه به این سالن‌ها سر می‌زنند، بیشتر از دیگران در معرض خطر بی دوامی و خشکی بستر ناخن قرار می‌گیرند. پزشکان اعتقاد دارند قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی می‌تواند یکی از دلایل چنین اتفاقی باشد. همچنین متخصصان بر این باور هستند افرادی که به‌صورت مستمر مانیکور می‌کنند، معمولا از عفونت مزمن بستر ناخن رنج می‌برند. از علائم این بیماری، می‌توان به پف کردن و قرمز شدن نواحی اطراف پایه ناخن اشاره کرد. درواقع اگر دور ناخن شما پف کرده باشد، نشانه عفونت مزمن است.

به گفته کارشناسان، یکی از راه‌های کاهش این مشکلات، استفاده از ابزار شخصی مانیکور است. این کار ریسک ابتلا به عفونت مزمن را به‌شدت کاهش داده و ضمانت بالایی به سلامت شما می‌دهد.

استون را فراموش کنید

متخصصان در این مورد اتفاق نظر کامل دارند که اگر ناخن‌های شکننده‌ای دارید، نباید از پاک کننده‌های ناخنی که حاوی استون هستند، استفاده کنید. ترکیب شیمیایی استون باعث می‌شود ناخن ضعیف و شکننده، نه تنها نتواند خود را بهبود ببخشد، بلکه آن را ضعیف‌تر نیز کند.

هرشامپویی مصرف نکنید

هنگامی که شامپوی جدیدی را امتحان می‌کنید، تنها به این نکته دقت دارید که آیا این شامپو، با موهای‌تان سازگاری دارد یا خیر؟ اما آیا تا به حال دقت کرده‌اید که شامپوی شما، با ناخن‌های‌تان هم سازگاری دارد؟ این نکته به‌ویژه در مورد شامپو‌های مخصوص مو‌های چرب بسیار صادق است. این شامپو‌ها برای از بین بردن فسفات و دیگر چربی‌های طبیعی موجود در پوست سر طراحی شده‌اند، بنابراین اگر ناخن‌های خیلی خشکی دارید، استفاده از شامپو‌های مخصوص مو‌های چرب، این توانایی را دارد که ناخن‌های شما را بیش از گذشته خشک کند. 3

پی نوشت:
1.www.chetor.com
2.www.namnak.com
3.www.bartarinha.ir

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها