خانه » همه » خبر » پر بیننده ترین اخبار ایران و جهان » چین گلوله‌های مافوق صوت را روی اهداف زنده آزمایش می‌کند

دانلود کتاب های امتحان شده

چین گلوله‌های مافوق صوت را روی اهداف زنده آزمایش می‌کند

فرارو- نمونه اولیه گلوله‌های مافوق صوت چین، ممکن است در نهایت منجر به توسعه تفنگ‌های ضد تجهیزات (نوعی تفنگ است که ضد تجهیزات، ادوات و استحکامات دشمن (به‌جای نیروی انسانی) به کار می‌رود) مبتنی بر تفنگ ریلی شود.

به گزارش فراو به نقل از آسیا تایمز، چین در تلاش است تا برنامه تسلیحات مافوق صوت خود را به سطح سلاح‌های کوچک کاهش دهد همان طور که در آزمایش‌های اخیر نمونه اولیه گلوله‌های مافوق صوت روی اهداف زنده مشاهده شده است.

«ساوث چاینا مورنینگ پست» چاپ هنگ کنگ در هفته جاری گزارش داد که پژوهشگران یک مرکز پزشکی ارتش چین در چونگ کینگ اخیرا پرتابه‌های فولادی (گلوله) ۵ میلی متری را با سرعت ۱۱ ماخ علیه خوک‌های زنده آرام شده شلیک کردند تا اثرات گلوله‌های مافوق صوت بر اهداف انسانی را نیز درک کنند. گزارش «ساوث چاینا مورنینگ پست» با استناد به مقاله‌ای از مجله معتبر Acta Armamentarii در انجمن مهمات چین خاطرنشان می‌سازد که شلیک گلوله‌های مافوق صوت به ران خوک‌ها فورا باعث مرگ خوک‌ها نشد بلکه سبب وارد آمدن صدمات شدید در سراسر بدن آنان شد.

در این گزارش خبری آمده است که خوک‌ها آسیب‌های داخلی گسترده‌ای عمدتاً شکستگی استخوان و خونریزی در روده، ریه، مثانه و مغز را متحمل شدند. در این گزارش اشاره شده که گلوله‌ها با سرعتی بین ۱۰۰۰ تا ۳۰۰۰ متر بر ثانیه به داخل ران نفوذ کردند، اما در عوض با سرعت ۴۰۰۰ متر در ثانیه یک حفره زخم بزرگ در محل برخورد ایجاد کردند.

گلوله‌های معمولی معمولاً با سرعت ۱۲۰۰ متر بر ثانیه شلیک می‌شوند که به گلوله‌ها اجازه می‌دهد به عنوان اجسام جامد به اهداف نفوذ کنند. با این وجود، گلوله‌ها در سرعت‌های مافوق صوت به دمای نقطه ذوب می‌رسند که قابلیت نفوذ آن را کاهش می‌دهد.

بر اساس گزارش ساوث چاینا مورنینگ پست، گلوله‌های مافوق صوت چین در تماس با هدف شعله‌ور به نظر می‌رسیدند و انرژی فوق العاده‌ای در برخورد نشان می‌دادند. با این وجود، در گزارش اشاره شده که گلوله‌ها در دمای بالا ذوب و خرد شده اند.

در گزارش اشاره شده که چنین برخورد‌هایی منجر به ایجاد زخم‌هایی شبیه دهانه آتش فشان شده و گداختگی در گلوله و گوشت خوک دیده شد و خوک‌های هدف قرار گرفته شش ساعت پس از آزمایش توسط آزمایش‌کنندگان کشته شدند.

این گزارش اشاره می‌کند که پژوهشگران چینی اشاره کرده‌اند که اگرچه آزمایش‌ها بر روی اهداف صابونی می‌توانند فیزیک برخورد‌های مافوق صوت بر بافت زنده را تکرار کنند، اما انجام آزمایش‌های حیوانی زنده بیش‌تری برای درک تاثیر چنین پرتابه‌هایی بر سایر نقاط حیاتی مانند سر، قفسه سینه و شکم ضروری به نظر می‌رسد.

ساوث چاینا مورنینگ پست خاطرنشان کرد که ارتش آزادی‌بخش خلق چین گزارش‌های آشکاری درباره توسعه سلاح‌های کوچک مافوق صوت منتشر نکرده است. با این وجود، چندین پروژه تسلیحاتی با قابلیت شلیک پرتابه‌های کالیبر کوچک با سرعت‌های مافوق صوت را تأمین مالی کرده است.

چین گلوله‌های مافوق صوت را روی اهداف زنده آزمایش می‌کند/////ترجمه آقای اعتضاد/ خوانده شده

هم چنین، این آزمایش، چالش‌های فنی در طراحی چنین سلاحی را برجسته ساخت. برای مثال، سلاح‌های معمولی مدرن به اندازه کافی قدرتمند نیستند که بتوانند گلوله‌ها را با سرعت‌های مافوق صوت به حرکت درآورند و برای این کار نیاز به لوله تفنگی وجود دارد که بتواند چنین نیرویی را تحمل کند. ازجمله مشکلات دیگر می‌توان به کاهش بُرد، به دلیل ذوب شدن گلوله در هوا، قابلیت حمل و سطوح نویز یا صدا اشاره کرد.

در حالی که چنین سلاح‌هایی ممکن است با تفنگ‌های سنتی قابل دسترسی نباشند تفنگ‌های ریلی ممکن است راه حلی قابل اجرا ارائه دهند. نشریه «آسیا تایمز» پیش‌تر در مورد پیشرفت برنامه تفنگ ریلی چین گزارش منتشر کرده بود و خاطر نشان ساخت که آن کشور در حال طراحی چنین سلاح‌هایی برای کاربرد‌های دریایی، زمینی و تسلیحاتی کوچک است.

بر خلاف اسلحه‌های معمولی پودری مانند، تفنگ‌های ریلی از انرژی الکترومغناطیسی برای به حرکت درآوردن گلوله‌ها با سرعت‌های مافوق صوت تا هفت برابر بیش از سرعت صوت و ده برابر بُرد اسلحه‌های گرم سنتی استفاده می‌کنند. تفنگ‌های ریلی سلاح‌های کاملا قابل حرکت هستند که برای وارد ساختن آسیب به جای مواد منفجره در پرتابه صرفا به سرعت متکی هستند.

چین گلوله‌های مافوق صوت را روی اهداف زنده آزمایش می‌کند/////ترجمه آقای اعتضاد/ خوانده شده

پرتابه‌های مافوق صوت می‌توانند به جدیدترین مواد زرهی نفوذ کنند و بر خلاف موشک‌ها، ساقط کردن آن تقریبا غیرممکن است. علاوه بر این، کمبود محموله‌های انفجاری و پیشرانه‌ها، حمل و نقل آن را ایمن‌تر می‌کند و امکان حمل گلوله‌های بیشتری را فراهم می‌سازد. در عین حال، تفنگ‌های ریلی با چالش‌های فنی مانند نیاز به انرژی بالا، گرم شدن بیش از حد و فرسودگی زودرس ریل‌های الکترومغناطیسی مواجه هستند که باعث کاهش طول عمر و دقت این نوع از اسلحه می‌شود.

علاوه بر این، ساوث چاینا مورنینگ پست اشاره می‌کند که کاهش اندازه، وزن و مصرف انرژی این سلاح‌ها هم چنان مانعی برای ساخت سلاح‌های کاربردی میدان نبرد است.

با این وجود، ساوث چاینا مورنینگ پست اشاره می‌کند که نیروی دریایی ارتش آزادی‌بخش خلق چین در حال پژوهش در مورد کاربرد احتمالی گلوله‌های مافوق صوت به عنوان بخشی از دفاع کشتی‌ها در برابر موشک ها، پهپاد‌ها و اژدر‌ها است؛ اگرچه ظهور تسلیحات لیزری کارآمد و قدرتمند برای دفاع هوایی کوتاه بُرد روی کشتی ممکن است این گزینه را غیرعملی سازد.

چین علاوه بر در نظر گرفتن گلوله‌های مافوق صوت برای دفاع روی کشتی، نمونه اولیه سلاح‌های کوچک ریلی را نیز توسعه داده است. در سال ۲۰۲۰، چین از اسلحه کویل القایی سنکرون کوچک خود در پیکربندی‌های تفنگ، تپانچه و ربات با شلیک به اهداف مختلف چوبی و فلزی رونمایی کرد.

اگرچه نمونه‌های اولیه برای استفاده به عنوان سلاح بسیار ضعیف و غیر عملی هستند، اما نشان می‌دهند که می‌توان فناوری تفنگ ریلی را به سطح سلاح‌های کوچک کاهش داد. اگرچه محدودیت‌های تکنولوژیکی موجود باعث می‌شود که امروزه سلاح‌های کوچک مافوق صوت مانند یک داستان علمی تخیلی به نظر برسند تک تیراندازی ضد تجهیزات ممکن است کاربرد احتمالی این فناوری در آینده باشد.

تیراندازی ضد تجهیزات شامل استفاده از تفنگ‌های کالیبر بزرگ علیه تجهیزات نظامی، سازه‌ها و خودرو‌های زرهی سبک است. در حالی که تفنگ‌های ضد تجهیزات اغلب علیه اهداف انسانی مورد استفاده قرار نمی‌گیرند، بُرد و قدرت گسترده‌شان به این تسلیحات، قابلیت برد طولانی استثنایی را حتی در برابر تفنگ‌های تک تیرانداز هدفمند که با کالیبر‌های استاندارد شلیک می‌کنند، می‌بخشد.

اندازه تفنگ‌های ضد تجهیزات و مهمات آن، این تسلیحات را به نامزدی ایده آل برای ارتقای فناوری پیشرفته تبدیل می‌کند. با توجه به اندازه و قدرت، تفنگ‌های ضد تجهیزات به عنوان سلاح‌های خدمه در نظر گرفته می‌شوند که از موقعیت‌های آماده شده با استفاده از مهمات کالیبر بزرگ شلیک می‌شوند و می‌توانند با محموله‌های مختلف مانند مواد منفجره، مواد محترقه یا حتی وسایل الکترونیکی پر شوند.

برای مثال، سیستم مهمات ویژه با دقت فوق العاده (EXACTO) که توسط آژانس پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی ایالات متحده (دارپا) توسعه یافته دارای یک سیستم هدایت لیزری مینیاتوری است که با یک گلوله کالیبر ۵۰ جفت شده است. این فناوری به گلوله اجازه می‌دهد تا در اواسط پرواز ردیابی کرده، مسیر را درست کند و به اهدافی فراتر از برد تفنگ‌های تک تیرانداز معمولی برخورد نماید.

بدین ترتیب، در صورتی که کوچک‌سازی فناوری تفنگ ریلی و منابع انرژی، امکان توسعه سلاح‌های کاربردی مبتنی بر پیاده نظام را فراهم کند، آینده سلاح‌های کوچک مافوق صوت ممکن است به نفع تسلیحات‌های ضد تجهیزات مبتنی بر تفنگ ریلی باشد.

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها