خانه » همه » مذهبی » کارکرد تلقین در حوزه رفتار

دانلود کتاب های امتحان شده

کارکرد تلقین در حوزه رفتار


کارکرد تلقین در حوزه رفتار

۱۳۹۸/۰۶/۰۶


۴۸۴ بازدید

سلام.چرا وقتی کسی به خودش تلقین میکند که حالت خوب نیست،واقعا حالش بد میشود و چشمانش سیاهی میرود که غش کند(چنین کسی را خودم میشناسم).اما اگر کسی تلقین کند که مثلا دو عدد بال دارد،بدنش بال در نمی اورد؟

در مورد اول بدنش چگونه عمل میکند که خود به خود چشمش سیاهی میرود؟

پس چرا طوری عمل نمیکند که اتفاق فیزیکی دیگری بیفتد؟

چرا منکر میشویم که با تلقین خیلی اتفاقات می افتد؟حتی قضیه ی داروینسم هم شاید همینگونه به وسیله تلقین انجام شود.

تلقین پذیری یکی از ویژگیهای انسان است. تلقین تاثیر فوق العاده ای بر انسان دارد. شاید یکی از دلایلی که اسلام، زندگی را با گفتن اذان در گوش نوزاد آغاز میکند و با تلقین به میت تمام میکند اهمیت تلقین باشد. بنظر میرسد یک بعد از ابعاد اذکار و عبادات هم بعد تلقینی آنها میباشد. دانشمندان به دفعات نشان داده اند هر نوع تلقین مورد پذیرش ضمیر ناخودآگاه قرار میگیرد امروزه دانشمندان اثبات کرده اند که بخشی از اثرات داروها اثرات تلقینی آنها است لذا در پزشکی امروز استفاده از شبه داروها مطرح شده است که فاقد اثرات خاص دارویی و شیمیایی میباشند. در تمام اعصار تلقین نقش مهمی در زندگی انسان بازی کرده است. از تلقین میتوان برای منضبط نمودن و تحت کنترل در آوردن نفس خود استفاده کرد. تلقینِ سازنده، نیروی شگفت انگیزی میباشد. یادتان باشد تلقین فی نفسه قدرتی ندارد مگر اینکه ما قبولش کنیم. بنابراین با آگاهی از اثرات تلقین از آن در جهت مثبت استفاده کنید و خود را از تلقینات منفی دیگران و محیط در امان نگه دارید.انواع تلقین:۱- تلقین کلامی۲- تلقین فکری۳- تلقین شنیداری۴- تلقین دیداری۵- تلقین نوشتاری
تخیل و تصویر سازی ذهنی
تصویر سازی ذهنی، نیرویی است که اندیشه را به ترتیبی تازه و متفاوت گردهم می آورد. از تلقین دیداری برای ایجاد یک رفتار مثبت یا حذف یک رفتار منفی می توان یاری گرفت. شما بر این خواسته و تصویر تمرکز می کنید و انرژی می دهید تا رفتار به صورت عینی در عالم مادی محقق شود. دانشمندان علوم ذهنی می گویند انسان می تواند آنچه را در ذهن خود تصور میکند بیافریند. آدمی همان می شود که در ذهن خود تصویر می کند. ذهن نقطۀ اغازین اراده است و اراده، فرماندۀ رفتار. پس تلقین دیداری مثبت و هدفمند، فن استفاده از نیروی ذهن برای آفرینش خواسته های شما است. نتیجه اینکه تلقین در عالم رفتار قابل تحقق است . مانند اینکه در اثر تلقین یک رفتار بد مانند تنبلی را تحقق بخشیده یا رفتار دقیقتری مانند تلاشگری را تحقق بخشیم. در عالم تکوین مانند بالدار شدن انسان چنین ایده ای توهم بی اساس است.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها