خانه » همه » مذهبی » کتاب درباره معصومین

کتاب درباره معصومین


کتاب درباره معصومین

۱۳۹۸/۱۱/۱۳


۱۶۰۰ بازدید

سلام، ببخشید من دوست دارم برم دانشگاه فرهنگیان تربیت معلم بخونم. واسه قبولی در مصاحبه شما میدونید معمولا چه جور سوالاتی میپرسن؟ متاسفانه من در مورد اهل بیت اصلا شناخت خوبی ندارم میشه کتابی معرفی کنید که امامان و پیامبر رو معرفی کرده باشه؟

معمولا منابعی را در مصاحبه مد نظر قرار می دهند که در این خصوص باید از دانشگاه فرهنگیان تربیت معلم قسمت مربوط به مصاحبه سوال کنید. با این حال منابعی را درباره معصومین جهت آگاهی شما معرفی می کنیم:
کتب معتبر بسیاری در باره زندگانی چهارده معصوم سلام الله علیهم اجمعین نگارش شده است که با توجه به اهمیتی که هر کدام از آنها به نوبه خود دارند به راحتی نمیتوان قضاوت کرد که کدام کتاب بهترین کتاب است زیرا هر یک از کتبی که نوشته شده دارای نقاط قوت و ضعفی است و استفاده از هر کدام می تواند برای انسان به نوعی مفید باشد. از سوی دیگر بسیاری از کتب متقدم سعیشان بر این بوده که به بررسی همه جانبه از تمامی موضوعات بپردازند که در لابلای آنها می توان به مطالب بسیار مفیدی از زندگانی چهارده معصوم دست پیدا کرد که علمای کنونی هم که کتابهای مستقلی در این زمینه نوشته اند عموما با استخراج روایات از این کتب توانسته اند به این مهم دست یابند کتبی مانند اصول کافی، تهذیب ، استبصار، من لا یحضره الفقیه ، مناقب ابن شهر آشوب، بصائر الدرجات و .. یا کتب تاریخی مانند تاریخ طبری، تاریخ یعقوبی‌، الکامل فی التاریخ، سیره ابن هشام، انساب الاشراف و…به هر حال برخی از کتب متقدم در زمینه زندگانی معصومین عبارتند از:
-اعلام الوری، علامه طبرسی، متوفای 598،‌ یکی از بهترین کتب در مورد زندگانی چهارده معصوم همین کتاب می باشد. وی کتابش را در چهار رکن تألیف کرده، رکن اول را اختصاص داده به حضرت رسول، دوم را به امیر المؤمنین و حضرت زهرا، سوم را به امام حسن تا امام حسن عسکرى و چهارم را به حضرت مهدى علیهم السلام، طبرسى در تنظیم مطالب بسیار دقت کرده و هر موضوعى را در فصل جداگانه اى ترتیب داده است، وى نخست تاریخ تولد، خصوصیات زندگى هر یک از چهارده معصوم را با اولاد و احفاد آن بزرگواران بیان میکند، و در شرح حالات حضرت صاحب الزمان بسیار تحقیق کرده و شبهات مخالفین را پاسخ گفته است.
-ارشاد، شیخ مفید، متوفای 413 ق، البته این کتاب تنها در باره زندگی نامه دوازده امام می باشد. اما به جرات می توان گفت که یکی از معتبر ترین کتب پیرامون ائمه و یگانه منبع موثق کتب متاخرین می باشد.
-کشف الغمه فی معرفه الائمه، علی بن عیسی اربلی ، متوفای 692 ق، (این کتاب هم تنها در باره زندگی نامه دوازده امام می باشد.)
– اعیان الشیعه، تالیف سید محسن امین عاملی، متوفای قرن سیزده، که در مجلدات اول و دوم به زندگی معصومین ـ علیهم السّلام ـ پرداخته است.
– بحار الانوار ، علامه مجلسی،‌ متوفای 1111، جلدهای 15 تا 22 و 35 تا 53.
– جلاء العیون، علامه مجلسی،( علامه دراین کتاب به صورت بسیار زیبایی به بررسی زندگانی چهارده معصوم علیهم السلام پرداخته است). اما در زمان ما هم برخی از بزرگان کتابهایی با زبان ساده و بسیار زیبا نگارش کرده اند که برخی از آنها خدمتتان معرفی می شود:
– نگرشی مختصر بر زندگانی چهارده معصوم، سید محمد علوی، انتشارات نغمات، قم.
– سیره پیشوایان، مهدی پیشوایی، مؤسسه تحقیقاتی امام صادق(ع)، قم. (در مورد دوازده امام می باشد)
– سیره معصومان، سید محسن امین، ترجمه علی حجتی کرمانی، سروش، تهران.
– منتهی الامال، شیخ عباس قمی، هجرت، قم.
– نگاهی به زندگی چهارده معصوم(ع)، محمد محمدی اشتهاردی، ناصر، قم.
– سیری در سیره ائمه اطهار(ع)، شهید مطهری، صدرا ، قم.
– زندگانی چهارده معصوم(ع) ، آیه الله حسین مظاهری.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد