خانه » همه » خبر » ترند ترین های خبری امروز » کرونا تمام شد، اما تنها در «خندوانه» و به تشخیص صداوسیما!

دانلود کتاب های امتحان شده

کرونا تمام شد، اما تنها در «خندوانه» و به تشخیص صداوسیما!

کرونا تمام شد، اما تنها در «خندوانه» و به تشخیص صداوسیما!کاهش آمار فوتی‌های کرونا به کمتر از ۱۰ تن در روز در دو سه هفته اخیر، ظاهرا موجب شده که برخی تصور کنند خطر رفع شده و می‌شود همه پروتکل‌ها را کنار گذاشت؛ تصوری که حالا تبلیغ آن هم در دستور کار قرار گرفته است!
به گزارش «تابناک»، شب گذشته قسمت تازه برنامه خندوانه در حالی پخش شد که مجری نام آشنای آن در ابتدای برنامه مقابل دوربین ایستاد و گفت: «بعد از دو سال و نیم که از کرونا می‌گذرد می‌خواهم اعلام کنم که امشب برای اولین بار ما در استودیو ماسک‌هایمان را برمی‌داریم.» سخنانی که به شادی تماشاگران و برداشتن ماسک‌ها گره خورد تا این باور به وجود آید که دوره استفاده از ماسک گذشته است.
اما آیا چنین تصوری درست و واقعی است و واقعا می‌توان ماسک‌ها را برداشت؟ شاید بهترین پاسخ به این سوال را بشود در آمار‌های روزانه کرونا در کشورمان دریافت که اگرچه مدتی است در ستون فوتی‌های آن اعداد تک رقمی درج می‌شود و اخیرا در روز‌هایی به دو جان باخته در روز هم رسیده، اما هنوز صفر نشده و حتی در هفته گذشته به طور میانگین روزانه قریب به ۶ فوتی را نشان می‌دهد!
البته فوت ۶ تن در روز بر اثر بیماری‌ای که در مقاطعی جان بالغ بر ۶۰۰ تن را می‌گرفت و حتی به ۷۰۰ کشته در روز هم رسید، اتفاقی به غایت خوشایند و دلگرم کننده است، اما به معنای پایان ماجرا نیست، به ویژه اگر بدانیم در روز‌های نخست شناسایی ویروس در کشورمان در اسفندماه ۱۳۹۸، شمار کشته‌های کووید ۱۹ کمتر از این بود، اما همه توقع لاک داون و قرنطینه کامل را داشتند و کمبود ماسک و الکل، کادر درمان را هم آزار می‌داد.
 
کرونا تمام شد، اما تنها در «خندوانه» و به تشخیص صداوسیما!
پس علت این اقدام رامبد جوان و همکارانش چه بود و چگونه چنین اتفاقی از رسانه ملی به اطلاع عموم ایرانیان رسید و کسی مانع از عدم رعایت پروتکل‌های کرونایی نشد؟ این سوالی بود که با تکرار طرح آن در شبکه‌های اجتماعی، رسانه ملی مجاب به واکنش شد و اعلام کردند که برداشتن ماسک در برنامه خندوانه با مجوز شورای سلامت سازمان صدا و سیما صورت گرفته است!
بر اساس این اطلاعیه، «حذف ماسک در برنامه خندوانه با این شرط صورت گرفته است که مهمانان سه دوز واکسن کرونا را دریافت کرده باشند، استودیو مجهز به تهویه مناسب باشد و فاصله گذاری اجتماعی مناسب، در طول اجرای برنامه رعایت شود.» شروطی که نشان می‌داد صدا و سیما قائل به رعایت پروتکل‌های کرونایی است، اما در بخشی از آن دست برده و تفسیر خودش را جایگزین کرده است.
اتفاقی که انتظار می‌رفت به سرعت با واکنش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشورمان مواجه شود که به نوعی متولی اجرای سیاست‌های وضع شده کشور درباره کرونا و بیماری کووید ۱۹ است، اما این گونه نشد تا در نهایت عصر امروز، سرپرست اداره روابط عمومی وزارت بهداشت سکوت را بشکند و تاکید کند که پروتکل‌ها لازم الاجرا هستند، کرونا تمام نشده و نباید ماسک را برداشت.
واکنشی دیرهنگام که حتی به تذکر به رسانه ملی هم منجر نشد تا همه چیز در سایه‌ای از ابهام قرار بگیرد و این سوال به وجود آید که قسمت بعدی خندوانه بدون ماسک خواهد بود یا با ماسک؟ اگر ضبط شده باشد چه؟ آیا قرار است زیرنویس به آن اضافه شود و مجری در ابتدای آن از مردم عذرخواهی کند و مثلا بگوید سازمان صدا و سیما مرجع اتخاذ تصمیم کرونایی بوده است؟!
اقدامی عجولانه و نسنجیده که می‌دانیم آثارش در جامعه به این سادگی‌ها رفع شدنی نیست و حتی می‌تواند به شکل گیری اشکالاتی بزرگتر منجر شود، به این صورت که اگر اقدام برنامه خندوانه به برخوردی با رسانه ملی منجر نشود، بسیاری را مجاب خواهد کرد که ماسک را کنار بگذارند و نگران برخورد‌های احتمالی هم نباشد. آن هم در شرایطی که آمار‌های کرونایی در این دو سال و نیم بار‌ها و بار‌ها فراز و فرود داشته و بر همگان ثابت شده که این ویروس فعلی همراه بشر خواهند ماند.
خطری که برای دوری جستن از آن می‌بایست واکسیناسیون را ادامه دهیم و تا پیش از آنکه بتوانیم به قطعیت از مهار بیماری سخن بگوییم، لازم است پروتکل‌های کرونایی را رعایت کنیم که از جمله آنها، استفاده از ماسک است. پروتکل‌هایی که کنارگذاشتن شان ممکن است در این ایام عواقب بدی برایمان به دنبال نداشته باشد، اما با اولین شیوع دوباره بیماری و حتی بدتر، شیوع نسخه‌ای خطرناک‌تر از ویروس جهش یافته، آسیب‌های زیادی متوجه جامعه خواهد کرد که قطعا رد و اثر رسانه ملی و خنداونه در آن‌ها واضح خواهد بود!
 

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها