خانه » همه » جدید ترین مطالب تخصصی » کرونا و پیامدهای آن روی شنوایی

دانلود کتاب های امتحان شده

کرونا و پیامدهای آن روی شنوایی

کرونا و پیامدهای آن روی شنوایی

مشخص شده که برخی از بیماران پس از ابتلا به کرونا حس بویایی و چشایی خود را از دست می دهند. اما پاسخ این سوال در مورد اثر بیماری کرونا بر روی حواس دیگر هنوز مشخص نیست: آیا ویروس کرونا می تواند باعث کم شنوایی شود؟ متخصصان اتفاق نظر دارند که اگرچه شواهد به دست آمده زیاد نیست، اما اطلاعات اولیه حاکی از وجود ارتباط میان کرونا و کم شنوایی است.


کرونا و پیامدهای آن روی شنوایی

تأثیر کرونا در کاهش شنوایی و وزوز کردن گوش

شروع اپیدمی ویروس کرونا از یکسال قبل تا به الان با شروع بسیاری از نگرانی ها برای بشر همزمان بود چرا که هنوز با گذشت یکسال ماهیت این ویروس در بسیاری از موارد برای محققان ناشناخته است. اینکه ویروس دقیقا چگونه منتقل می شود، دقیقا بر چه نقاطی از بدن انسان تاثیر میگذارد، مدت زمان ابتلا تا بهبودی از این ویروس چقدر است و یا چگونه است که ابتلا به ویروس کرونا برای برخی افراد به سادگی یک سرماخوردگی است و برخی را به کام مرگ می کشاند.

همه ی این موارد سوالاتی است که جواب آنها هنوز هم برای ما مشخص نیست. از طرفی، دیده می شود که گاهأ ویروس در بدن افراد مختلف، نمود های متفاوتی دارد و همین موضوع باعث ایجاد نگرانی هایی در افراد خواهد شد. بجز علائم مشخصی که در همان ابتدا توسط سازمان بهداشت جهانی اعلام شد(تب، سرفه ی خشک و درد عضلانی)، مشاهده کردیم که بسیاری از افراد علائمی از جمله سر درد و سرگیجه، تهوع و استفراغ و یا از دست دادن حس بویایی و چشایی را نیز در دوران کرونا تجربه کردند و همین علائم جدید باعث شد تا افراد بروز هرگونه علامت در بدن خود را نشانه ای از ابتلا به ویروس کرونا بدانند.

از جمله مواردی که افراد درباره ی آن سوال میکنند، موضوع کم شنوایی در کرونا است. اینکه آیا بین کم شنوایی و ابتلا به کرونا ارتباطی وجود دارد؟ کم شنوایی ناشی از کرونا چه مقدار است؟ آیا این مقدار پس از بهبودی از ویروس بازگشت پذیر است یا خیر؟1
 

Covid-19 چه علائمی دارد؟

علائمی مانند تب ، سرفه های خشک ، تنفس های کوتاه و خستگی از علائم رایج این بیماری است. درد و کوفتگی بدن ، آبریزش بینی ، گلو درد و مشکلات سیستک گوارشی و اسهال نیز در مبتلایان به این ویروس دیده شده است.

در بسیاری از مواقع مبتلایان به این ویروس هیچگونه علائمی ندارند و همین امر موجب می شود این دسته از بیماران بسیار خطرناک باشند و ممکن است بدون آنکه خودشان متوجه شوند چندین نفر را آلوده کنند.

ممکن است از زمان آلوده شدن به ویروس کرونا تا بروز علائم 2 الی 14 روز زمان ببرد ، به این مدت زمان نهفتگی ویروس کرونا می گویند . میزان بروز علائم نیز در بیماران مختلف متفاوت است و در بیشتر افراد در ابتدا علائم ضعیف بوده و به تدریج بیشتر می شوند. در ابتدا تصور می شد که افراد مسن و کسانی که بیماری های زمینه ای مانند بیماری های قلبی و فشار خون بالا دارند بیشتر در معرض خطر هستند اما بعدا ثابت شد که تمام افراد حتی کسانی که بیماری زمینه ای ندارند در معرض خطر هستند.2

کرونا و پیامدهای آن روی شنوایی

ویروس ها چگونه بر سیستم شنوایی تاثیر می گذارند؟

ویروس هایی مانند سرخک، اوریون و مننژیت می توانند باعث کاهش شنوایی شوند، اما تاکنون درک محدودی از تأثیر ویروس کرونا در سیستم شنوایی وجود دارد، بطوریکه بیماران COVID-19 اغلب مشکلات شنوایی را گزارش می کنند. یک مطالعه اخیر حاکی از آن است که بیش از 13٪ بیماران COVID-19 که از بیمارستان مرخص شده اند، تغییر شنوایی خود را گزارش کرده اند.

برای این مطالعه، بیش از 100 بیمار که با COVID-19 در بیمارستان بستری شده اند، تحت آزمایش شنوایی قرار می گیرند که با یک گروه کنترل از افرادی که قبلاً در بیمارستان بستری شده اند، مقایسه می شود زیرا شرایط دیگری بر شنوایی تأثیر نمی گذارد.

سرپرست همکار پروفسور کریس پلاک، همیار سرطان تشخیص کودکان در منچستر، در مورد این تحقیقات می گوید: این بررسی در مرکز تحقیق شنوایی سفارش داده شده با امکانات پیشرفته و مطابق با استانداردهای بالینی COVID-19 انجام خواهد شد.

پروفسور کوین مونرو گفت: طی چند ماه گذشته ایمیل های زیادی از افرادی دریافت کرده ام که پس از ابتلا به COVID-19 تغییر شنوایی یا وزوز گوش را گزارش کرده اند.

ما می دانیم که ویروس ها می توانند به شنوایی آسیب برسانند بنابراین ویروس مسئول COVID-19 ممکن است به شنوایی نیز آسیب برساند. اگرچه این نگران کننده است. هنگام تفسیر این یافته احتیاط لازم است زیرا مشخص نیست که آیا تغییرات شنوایی مستقیماً به COVID-19 مربوط می شود یا به عوامل دیگر مانند درمان های  فوری خود مربوط می شود.

بدیهی است که برای فهمیدن تأثیرات طولانی مدت COVID-19 بر سیستم شنوایی نیاز به یک مطالعه بالینی و تشخیصی با دقت می باشد. درک اینکه کدام قسمت از سیستم شنوایی تحت تأثیر قرار گرفته است اولین قدم است. سپس ما باید روش هایی را برای مقابله با  ویروس ایجاد کننده کاهش شنوایی پیدا کنیم.3
 

آیا کاهش شنوایی، عارضه عفونت ویروس کرونا است؟

به نظر می رسد کم شنوایی یا وزوز گوش به عنوان عارضه عفونت COVID-19 تا حدودی می تواند رخ دهد اما باز هم به ندرت دیده می شود. به این معنی که این وضعیت جزئی از شروع اولیه علائم نیست اما بعداً ممکن است ایجاد  شود.

به عنوان مثال، در اکتبر سال 2020، مجله پزشکی BMJ Case Reports یک مطالعه موردی را در مورد یک مرد 45 ساله انگلیسی منتشر کرد که پس از بیماری شدید با COVID-19  یک گوش دچار وزوز گوش و کاهش شنوایی ناگهانی شد. پس از دریافت داروهای استروئیدی برای کاهش شنوایی، شنوایی وی تا حدی بهبود یافت.

اثبات اینکه COVID-19 مستقیماً باعث کاهش شنوایی وی شده است امکان پذیر نیست. اما به نظر می رسد که احتمال آن بسیار زیاد است، خصوصاً به این دلیل که وی هیچ دارویی را که شامل کم شنوایی باشد به عنوان یک عارضه جانبی دریافت نکرده است.

متخصصان در این مورد می گویند: ما پیشنهاد می کنیم که در صورت لزوم، از بیماران در مورد کاهش شنوایی سوال شود و هر بیماری که کاهش شنوایی حاد را گزارش می کند، باید به صورت اورژانسی به گوش و حلق و بینی ارجاع داده شود.3

کرونا و پیامدهای آن روی شنوایی

آیا داروهای تجویز شده برای درمان کرونا می‌توانند باعث کم شنوایی شوند؟

نکته ای که باید در ابتدا به آن اشاره کنیم این است که داروهایی که می‌توانند موجب ایجاد کم شنوایی در افراد شوند، داروهای اتوتوکسیک نامیده میشوند. این داروها شامل انواع آنتی بیوتیک ها، داروهای ضد التهاب، داروهای لوپ دیورتیک، داروهای ضد درد و ضد تب، داروهای شیمی درمانی و داروهای اتوتوپیکال میشوند.

داروهایی که امروزه بعنوان درمان کرونا شناخته می شوند نیز شامل آزیترومایسین، رمدسیویر و فاویراپیر است که همۀ این داروها نیز در دسته ی داروهای اتوتوکسیک قرار میگیرند. با این تفاسیر، مصرف داروهای درمان کرونا می توانند تا حدودی موجب کم شنوایی شود. این کم شنوایی می‌تواند از طیف ملایم تا شدید و بطور ناگهانی باشد. اثرات این کم شنوایی پس از مصرف این داروها نیز ممکن است برگشت پذیر و یا برگشت ناپذیر باشد و این موضوع به نوع داروی مصرفی بستگی دارد.1

برای افت شنوایی ناشی ازکرونا چه سمعکی مناسب است ؟

با توجه به میزان افت شنوایی ناشی از ویروس کرونا و اینکه آیا یک گوش را درگیر کرده است یا 2 گوش را ، سمعک تجویز می شود.

در ابتدا از فرد کم شنوا نوار گوش گرفته می شود و سپس سمعک مناسب برای آن ها تجویز می شود.

این افراد می توانند از سمعک داخل گوشی ، سمعک پشت گوشی و حتی سمعک نامرئی استفاده کنند.

قیمت سمعک نیز بستگی به تکنولوژی به کار رفته در سمعک دارد . به طور کلی سمعک هوشمند و سمعک وایرلس قیمت بالاتری نسبت به سمعک های دیجیتال معمولی دارند.
 
استفاده از سمعک برای جبران افت شنوایی ناشی از کرونا بسیار مهم است.زیرا شرایط بیماری و قرنطینه باعث بروز مشکلات افسردگی در فرد مبتلا می شود و افت شنوایی این مسئله را تشدید می کند.

همانطور که گفته شد بیماری کرونا ممکن است باعث بروز وزوز در گوش افراد مبتلا به این ویروس شود.در این شرایط نیز استفاده از سمعکی که دارای سیستم پوشاننده ی نویز هستند بسیار کمک کننده است.2

پینوشتها
1.www.sadrahearing.com
2.www.cushion.ir
3.www.pezeshket.com

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها