خانه » همه » مذهبی » کریپتوکارنسی چیست و چه کاربردی دارد؟

کریپتوکارنسی چیست و چه کاربردی دارد؟

gif;base64,R0lGODlhAQABAAAAACH5BAEKAAEALAAAAAABAAEAAAICTAEAOw== - کریپتوکارنسی چیست و چه کاربردی دارد؟
عصراسلام: کریپتوکارنسی (Cryptocurrency) که به آن رمز ارز و ارز رمزنگاری شده هم گفته می‌شود، پول دیجیتالی است که در واحد داده (به نام توکن یا کوین) وجود دارد که شخص می‌تواند آن را در کیف پول دیجیتال آنلاین ذخیره کند. رمزنگاری‌شده یک نوع پول الکترونیکی است که یکی از شناخته‌شده‌ترین انواع آن، بیت کوین است. بیت کوین اولین ارز رمزنگاری‌شده بود که به وجود آمد و پس‌ازآن ارزهای دیگری شکل گرفتند. سایر ارزهای رمزنگاری‌شده لایت کوین، اتریوم، مونرو، دش، دوج کوین و غیره نام دارند.
ایده پشت کریپتوکارنسی این است که وسیله‌ای برای مبادله ارزی با عرضه محدود، مستقل از یک مرجع مرکزی، مانند بانک یا دولت فراهم کند. کریپتوکارنسی به صورت الکترونیکی منتقل می‌شود؛ بنابراین، هیچ سکه یا اسکناس فیزیکی وجود ندارد و هیچ نهاد شخص ثالثی در ایجاد یا انتقال آن دخیل نیست. 

کمیسیون تجارت فدرال(FTC) حقایق مفید را در مورد کریپتوکارنسی در وب‌سایت خود به اشتراک گذاشته است: 

• ارزهای رمزنگاری شده مانند سپرده‌های بانکی ایالات متحده توسط دولت بیمه نمی‌شوند. 

• بر اساس FTC، ارزش کریپتوکارنسی می‌تواند ساعت به ساعت تغییر کند. سرمایه گذاری که ممکن است امروز معادل هزاران دلار آمریکا ارزش داشته باشد ممکن است فردا فقط صدها دلار ارزش داشته باشد. اگر این مقدار کاهش یابد، هیچ تضمینی برای افزایش دوباره آن وجود نخواهد داشت. 

• برخلاف کارت‌های اعتباری و بدهی که در صورت بروز اشتباه، از حمایت قانونی برخوردارند، کریپتوکارنسی هیچ گونه حمایت قانونی ندارد و پرداخت‌ها معمولاً برگشت پذیر نیستند. هنگامی که هزینه‌ای را با کریپتوکارنسی پرداخت کردید، فقط در صورت پس دادن فروشنده می‌توانید پول خود را پس بگیرید. 

از آنجا که بازار کریپتوکارنسی‌ها بسیار جدید هستند، در نتیجه همبستگی کمتری با دیگر دارایی‌ها دارند. کریپتوکارنسی‌ها به‌ صورت غیر متمرکز و به‌ دور از مراجع کنترلی و نظارتی طراحی شده‌اند. به همین دلیل محرک‌هایی از قبیل انتشار اطلاعات، تغییرات نرخ و تحولات سیاسی بر این دارایی‌ها به‌اندازه‌ی ارزهای فیات تأثیرگذار نیستند. 

عوامل زیر بر ترید ارز دیجیتال تاثیر می‌گذارند: 

 زمانی که مخالفت‌ها نسبت به فضای کریپتوکارنسی‌ها افزایش پیدا می‌کند 

 حمله به بازار کریپتوکارنسی‌ها که نقص‌های امنیتی را آشکار می‌کند 

اخبار و شایعاتی مبنی بر کنترل بیشتر بانک مرکزی یا دولت‌ها بر اجرای ممنوعیت کریپتوکارنسی‌ها 

بزرگترین ارزهای کریپتو 

معاملات ارز کریپتو کمی پیچیده‌تر از معاملات دیگر است زیرا اکوسیستم این ارزها به دلیل وجود دارایی‌های زیاد برای معامله، بسیار بزرگ است. بسیاری از افراد بیت کوین را می شناسند و معاملات خود را با آن انجام می دهند اما در این میان کوین های دیگری هم هستند که معامله با آنها فرصت ها و در عین حال ریسک های منحصر به فردی را برای معامله گران ایجاد می کنند. به عنوان یک قاعده کلی ، بیشتر معامله گران تمایل دارند تا با کوین های بزرگتر معاملات خود را انجام دهند.  

چند نمونه از این کوین‌ها: 

بیت کوین 

بیت کوین جزو شناخته شده ترین و محبوب ترین ارزهای کریپتو امروزی است که به عنوان قدیمی ترین کوین هم به حساب می آید. این کوین دارای بیشترین نقدینگی و محبوبیت است و همچنان به عنوان غیر متمرکز ترین و با ارزش ترین ارز کریپتو در نظر گرفته می شود. این ارز دیجیتال توانسته است طی ۱۰ سال، بویژه در سال ۲۰۱۷ رشد بسیار خوبی داشته باشد. بالا رفتن ارزش بیت کوین به دلیل نوسانات بالای آن است.  

این کوین، به عنوان یک ارز یا یک سیستم نقدی دیجیتال به عرصه تجارت معرفی شد، اما سیر تکاملی آن، توانست این آن را به عنوان یک دارایی دیجیتال به شهرت برساند تا جایی که معامله گران به آن طلای دیجیتال می گویند. بیت کوین دارای ویژگی های مشترکی با طلا مانند نداشتن وابستگی به بازارهای سهام و سنتی است.  

لایت کوین 

لایت کوین، ارز کریپتوی دیگری است که بعد از تبدیل شدن بیت کوین به یک دارایی دیجیتال وارد دنیای ارزهای کریپتو شد. این کوین به نام نقره در بین ارزهای دیجیتال معروف است که از جمله ویژگی های آن ارزان تر بودن، داشتن عملکردی سریع تر و کارآمدتر بودن آن نسبت به ارزهای دیگر است.
اگرچه ایده استفاده از ارزهای کریپتو در بازار معاملات بوسیله بیت کوین ایجاد شد اما در سال های اخیر تمایل استفاده معامله گران از ارزهای دیگر افزایش یافته است.  

اتریوم 

اگر بیت کوین اولین نسل ارزهای کریپتو به حساب بیاید ، اتریوم لقب نسل دوم را به خود اختصاص می دهد. این بلاک چین جدید توانسته است قابلیت ها و ویژگی هایی را وارد دنیای فناوری کند که هیچ گاه در طراحی بیت کوین لحاظ نشده بود.  ارزهای کریپتو نباید کاملاً ماهیت مالی داشته باشند اما نکات و مواردی که در طراحی اتریوم لحاظ شده است آن را تبدیل به ارزی مقرون به صرفه و جذاب در معاملات کرده است.  

از اتریوم با نام کامپیوتر جهان نام برده می شود، در این تعریف اتریوم به معنای  یک شبکه غیرمتمرکز است که با قراردادهای هوشمند و عنوان یک موجودیت بدون نیاز به واسطه ها در تعدادی از بخش های مختلف کار می کند.  

ریپل 

ریپل یا به عبارت بهتر XRP  یک ارز رمزپایه جالب برای سرمایه گذاری است که توسط شرکت ریپل کنترل می شود. ریپل یک کمپانی ارز کریپتو است که با هدف بانکداری و گزینه ای برای سرمایه گذاری با استفاده از پلتفرم بلاکچین و توکن XRP پایه ریزی شده است.  

زمانی که از ریپل برای سرمایه گذاری استفاده میکنید در واقع به نوعی روی کمپانی و خدمات آنها سرمایه گذاری کرده اید. این ارز توانسته است به عنوان سومین یا چهارمین گزینه سرمایه گذاری در بازارهای کریپتو جایگاه خود را در این اکوسیستم حفظ و موفقیت‌های زیادی را کسب کند. 
دوج کوین

دوج کوین (Dogecoin) نام یک ارز دیجیتال یا رمزارز است که اواخر سال ۲۰۱۳ معرفی شد. این ارز دیجیتال در ابتدا بیشتر یک میم یا شوخی اینترنتی بود. اما با توجه کاربران و خصوصاً برخی سلبریتی‌ها از جمله ایلان ماسک شناخته‌تر شد و به‌خاطر برخی ویژگی‌ها مورد توجه عموم کاربران قرار گرفت.

دوج کوین توسط دو مهندس نرم‌افزار شناخته شده بیلی مارکوس از IBM و جکسون پالمر از ادوبی پایه‌گذاری و توسعه داده شد. هدف اصلی ایجاد Dogecoin ساخت یک ارز دیجیتال peer-to-peer برای انتقال پول با گستره کاربرهایی بیشتر از بیت کوین بود.

مارکوس پالمر پورتکل Dogecoin را براساس رمزارزهای موجود از جمله لاکی کوین و لایت کوین ساخت که از فناوری scrypt در الگوریتم proof of work استفاده می‌کنند. استفاده از scrypt به این معناست که ماینرها نمی‌توانند از تجهیزات ماینینگ بیت کوین SHA-۲۵۶ استفاده کنند. ماین این ارز دیجیتال با تجهیزات FPGA و ASIC ممکن است که ساخت آن‌ها دشوارتر خواهد بود.

نماد دوج کوین از کجا آمده؟

نماد دوج کوین یک‌ سگ ‌است. این سگ در واقع یک نژاد سگ ژاپنی با نام شیبا اینو است. این سگ در واقع از یک میم اینترنتی محبوب شد که دوج نام دارد. در این میم تصویری از یک سگ شیبا اینو را در کنار نوشته‌هایی با فونت comic sans می‌بینید. این نوشته‌ها معمولاً از نظر گرامری به عمد اشتباه هستند.

سازندگان Dogecoin هم برای این‌که ماهیت صمیمی ارز دیجیتالشان را نشان دهند یک رمزارز ساختند و تصویر دوج را روی آن گذاشتند. همین موضوع باعث شده که Dogecoin نسبت به بیت کوین، اتریوم یا لایت کوین کمتر جدی گرفته شود. موضوعی که شاید دقیقاً مورد نظر سازندگان آن بود.

منابع: همیار، خانه‌سرمایه، بانک‌اول

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد