خانه » همه » خبر » ترند ترین های خبری امروز » کشته و زخمی شدن 28 نظامی روس در رزم ناو مسکوا/مدودف: اروپا یک هفته هم بدون گاز روسیه دوام نمی‌آورد/ ادعای آمریکا و انگلیس درباره ناکامی روسیه در تصرف ماریوپل /خشم رئیس‌جمهور فرانسه از سفر نخست‌وزیر انگلیس به اوکراین

کشته و زخمی شدن 28 نظامی روس در رزم ناو مسکوا/مدودف: اروپا یک هفته هم بدون گاز روسیه دوام نمی‌آورد/ ادعای آمریکا و انگلیس درباره ناکامی روسیه در تصرف ماریوپل /خشم رئیس‌جمهور فرانسه از سفر نخست‌وزیر انگلیس به اوکراین

1515200 260 - کشته و زخمی شدن 28 نظامی روس در رزم ناو مسکوا/مدودف: اروپا یک هفته هم بدون گاز روسیه دوام نمی‌آورد/ ادعای آمریکا و انگلیس درباره ناکامی روسیه در تصرف ماریوپل /خشم رئیس‌جمهور فرانسه از سفر نخست‌وزیر انگلیس به اوکراین

بین الملل تابناکپنجاه و نهمین روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که تحولات و رویداد‌های زیادی را به دنبال خود داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.

خشم رئیس‌جمهور فرانسه از سفر نخست‌وزیر انگلیس به اوکراین
۱۴۰۱/۰۲/۰۳ – ۱۳:۴۲

«بوریس جانسون» روز نهم آوریل (۲۰ فروردین) در سفری غیرمنتظره به کی‌یف رفت و سفارت اوکراین در لندن عکسی از نخست‌وزیر انگلیس و رئیس‌جمهور اوکراین را با عنوان «سورپرایز» در توییتر به اشتراک گذاشت.

داونینگ استریت بعداً ادعا کرد که سفر نخست‌وزیر انگلیس برای نشان دادن «همبستگی» با اوکراین انجام شد و در عین حال جانسون در این سفر از ارائه کمک‌های نظامی و مالی جدید به اوکراین خبر داد.

اقدامی که طبق گزارش روزنامه انگلیسی «دیلی میل» به نقل از رسانه‌های فرانسوی، خشم رئیس‌‌جمهور فرانسه را برانگیخت و برنامه‌های او برای سفر به اوکراین را تحت شعاع قرار داد. گفته می‌شود رئیس‌جمهور فرانسه که در دور دوم انتخابات این کشور در روز یکشنبه با «مارین لوپن» رقابت می‌کند، به دلیل اقدام «پوپولیستی» نخست‌وزیر انگلیس با مشاورانش بدخلقی کرده است.

ماکرون که به دنبال جلب حمایت بیشتر رأی دهندگان در انتخابات تنگاتنگ ریاست‌جمهوری فرانسه است، امیدوار بود به عنوان یک رهبر اتحادیه اروپا به کی‌یف برود. یک روزنامه طنزنویس فرانسوی در این خصوص نوشت: مانور سریع جانسون که تمجیدها را برانگیخت، میدان را از ماکرون گرفت.

طبق این گزارش، ماکرون با توجه به اقدامات نخست‌وزیر انگلیس که به دنبال جلب نظر کی‌یف است، در حالی که در داخل کشورش بر سر مهمانی‌ها در دفتر نخست‌وزیری در دوران قرنطینه کرونا مورد انتقاد قرار دارد، بشدت عصبانی شد و گفت: بسیار آزاردهنده است که می‌بینیم جانسون هنوز این ظرفیت را دارد که خودش را در جلو و مرکز قرار دهد، در حالی که از ابتدای این (درگیری‌ها در اوکراین)، واقعاً کار زیادی انجام نداده است. این پوپولیسم است. او (جانسون) مدام تکرار می‌کند «پوتین باید شکست بخورد» اما هیچ چیز پشت این کلمات نیست.

خروج غیرنظامیان از ماریوپل از امروز
۱۴۰۱/۰۲/۰۳ – ۱۳:۴۱

کی‌یف از افتتاح یک کریدور بشردوستانه از ماریوپل خبر داد و گفت تلاش خواهد کرد تا غیرنظامیان را از ظهر امروز (شنبه، به وقت محلی) خارج کند.

به گزارش «دویچه وله»، «ایرینا ورشچوک» معاون نخست‌وزیر اوکراین در پستی در فیس‌بوک گفت که اگر همه چیز طبق برنامه پیش رود، خروج از شهر محاصره شده ماریوپل از ظهر آغاز می‌شود. وی افزود: امروز ما دوباره برای تخلیه زنان، کودکان و سالمندان تلاش خواهیم کرد.

مقامات شهر ماریوپول پیش‌تر در کانال تلگرامی خود اعلام کرده بودند که تخلیه از مرکز خرید «پورت سیتی» به شهر «زاپوریژیا» انجام خواهد شد. تلاش‌های قبلی برای تخلیه شهر موفقیت‌آمیز نبود و مقامات اوکراینی و روس یکدیگر را مسئول آن می‌دانند.

دیروز (جمعه) وزارت دفاع روسیه اعلام کرد برای برقراری آتش‌بس انسانی در کارخانه فولاد «آزوف‌استال» واقع در شهر ماریوپل آمادگی دارد. وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: یک بار دیگر اعلام می‌کنیم که روسیه هر لحظه آمادگی دارد آرامش را برقرار کرده و آتش‌بس انسانی اعلام کند تا غیرنظامیان تخلیه شوند.

وزارت دفاع روسیه همچنین توضیح داد، غیرنظامیان پس از خروج از این مجموعه می‌توانند به اختیار خود به نواحی تحت کنترل اوکراین یا روسیه عازم شوند و اگر سربازان اوکراینی نیز تسلیم شوند، جان خود را حفظ خواهند کرد.

دولت اوکراین روز پنجشنبه خواستار بازگشایی فوری یک کریدور بشردوستانه برای خروج غیرنظامیان و جنگجویان مجروح از کارخانه آزوف‌استال در ماریوپل شد. وزارت خارجه اوکراین با انتشار بیانیه‌ای در شبکه‌های اجتماعی مدعی شد: صدها غیرنظامی، کودک، مدافعان اوکراینی مجروح در پناهگاه‌های این کارخانه گیر افتاده‌اند. آن‌ها تقریباً هیچ غذا، آب و داروی ضروری ندارند. یک کریدور فوری بشردوستانه از کارخانه آزوفستال با تضمین امنیت مردم مورد نیاز است.

«سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه در دیدار روز پنجشنبه، به پوتین گفت کل شهر ماریوپل به استثنای کارخانه فولاد آزوف‌استال که حدود ۲۰۰۰ شبه‌نظامی اوکراینی هنوز در آن مستقر هستند، به تصرف نیروهای روس درآمده است.

وزیر دفاع روسیه همچنین خبر داد که روسیه بیش از ۱۴۲ هزار غیرنظامی را از ماریوپل تخلیه کرده است. به گفته وی، اوضاع در این شهر آرام است که امکان بازگشت غیرنظامیان را فراهم می‌کند.

مدودف: اروپا یک هفته هم بدون گاز روسیه دوام نمی‌آورد
۱۴۰۱/۰۲/۰۳ – ۱۳:۴۰

معاون شورای امنیت ملی روسیه که زمانی هم نخست‌وزیر و رئیس‌جمهوری روسیه بود، گفت که اروپا بدون گاز روسیه حتی یک هفته هم دوام نمی‌آورد.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، روز جمعه کمیسیون اروپا گفت، شرکت‌های اتحادیه اروپا احتمالا بتوانند بدون گرفتار شدن در تحریم‌های این نهاد علیه مسکو، حسابی در گازپروم‌بنک برای پرداخت هزینه گاز روسیه با استفاده از شرایط پرداخت جدیدی که مسکو ایجاد کرده است، باز کنند.

در همین رابطه دیمیتری مدودف، معاون شورای امنیت ملی روسیه در کانال تلگرام خود نوشت: ما ارزش سازگاری و یکپارچگی شرکای اروپایی‌مان را ارزیابی می‌کنیم. به خصوص با توجه به این واقعیت که طبق داده‌های اخیر صندوق بین‌المللی پول، اروپا قادر نخواهد بود تا بیشتر از شش ماه بدون گاز ما دوام آورد که البته در واقع این امر یک هفته هم نخواهد بود.

کشته و زخمی شدن 28 نظامی روس در رزم ناو مسکوا
۱۴۰۱/۰۲/۰۳ – ۱۳:۳۸

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد، در حادثه غرق شدن رزم ناو مسکوا در دریای سیاه، یک خدمه این ناو کشته و ۲۷ خدمه دیگر مفقود شده‌اند.

به گزارش “اسپوتنیک” وزارت دفاع روسیه جمعه شب افزود، ۳۹۶ خدمه دیگر این رزم ناو نجات پیدا کرده‌اند.

وزارت دفاع روسیه پیش از این اعلام کرده بود که تمام خدمه این رزم ناو سالم هستند و به سلامت به پایگاه بازگشته‌اند.

به گزارش ایرنا، روسیه هفته پیش اعلام کرده بود که رزم ناو پیشرفته این کشور به نام “مسکوا” که دچار آتش سوزی شده بود، در دریای سیاه غرق شده است.

وزارت دفاع روسیه بامداد جمعه گذشته در بیانیه‌ای تصریح کرد: این کشتی درحالی که به سمت بندر مقصد در حال حرکت بود، به دلیل آسیب رسیدن به بدنه در جریان آتش‌سوزی ناشی از انفجار مهمات، تعادل خود را از دست داد و در دریای طوفانی غرق شد.

مقامات اوکراین اعلام کرده بودند که موشک‌های هدایت شونده ضد کشتی مستقر در ساحل، به مسکوا که از مقر ناوگان دریای سیاه در سواستوپل کریمه مشغول عملیات بود، اصابت کرده‌اند.

ماکسیم مارچنکو فرماندار اودسا در پیام تلگرامی گفت: تایید شده است که رزمناو موشکی مسکوا دقیقاً به همان جایی که نیروهای مرزبانی ما به جزیره مار فرستاده شده بودند، رفته بود. موشک‌های نپتون اوکراین آسیب بسیار جدی به کشتی روسی وارد کرده‌اند.

موشک‌های نپتون که برای نخستین بار در سال ۲۰۲۱ عملیاتی شدند، بر اساس الگوی موشک ضد کشتی کایاک AS-۲۰ شوروی که مشابه موشک هارپون تولید آمریکاست، ساخته شده‌اند.

بنا بر گزارش تاس، ناو مسکوا در سال ۱۹۸۲ به نیروی دریایی شوروی اضافه شد و یکی از سه رزمناو موشک هدایت شونده کلاس اسلاوا است. دو اسلاوای دیگر مارشال اوستینوف و واریاگ هستند که در مدیترانه فعالیت می‌کنند.

مسکوا نخستین کشتی جنگی روسیه نیست که در طول نبرد ۵۰ روزه اوکراین آسیب دیده است. پیش از این گزارش شده بود که یک کشتی دیگر روسی در نزدیکی بندر بردیانسک اوکراین پس از حمله نیروهای اوکراینی غرق شد.

آتش‌سوزی این کشتی جنگی در نهایت به یک کشتی تجاری در بندر بردیانسک آسیب رساند و موجب خسارت شد.

کانادا به اوکراین توپخانه سنگین ارسال کرد
۱۴۰۱/۰۲/۰۳ – ۱۳:۳۷

پس از اعلام جاستین ترودو نخست وزیر کانادا مبنی بر ارائه تسلیحات سنگین نظامی به اوکراین، این کشور روز جمعه اعلام کرد که توپخانه سنگین به کی‌یف ارسال کرده است.

به گزارش “الجزیره”، وزارت دفاع کانادا در بیانیه‌ای تصریح کرد: کانادا هم اکنون چندین قبضه توپخانه سنگین هوتزر ۷۷۷ و مهمات مربوطه به اوکراین ارائه کرده است.

در ادامه این بیانیه آمده است: کانادا همچنین در مراحل پایانی قرارداد تحویل خودروهای زرهی به نیروهای اوکراینی در کمترین زمان ممکن است.

برگزاری نشست دفاعی 40 کشور در آلمان درباره اوکراین
۱۴۰۱/۰۲/۰۳ – ۱۳:۳۵

جان کربی سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اعلام کرد حدود ۴۰ کشور برای شرکت در نشست دفاعی هفته آینده درباره اوکراین که به میزبانی آمریکا در آلمان برگزار خواهد شد، دعوت شده اند که تاکنون بیش از ۲۰ کشور اعلام آمادگی کرده اند.

سخنگوی پنتاگون روز جمعه به وقت محلی انتظارات در خصوص اعلام کمک های بلند مدت نظامی به اوکراین در این نشست ۲۶ آوریل (ششم اردیبهشت ) را رد کرد و گفت: ما نتیجه گیری زود هنگام انجام نمی دهیم.

وی گفت: در این نشست کشورهای عضو ناتو و همچنین غیر عضو حضور خواهند داشت.

کربی همچنین گفت با وجود درخواست کنگره، پنتاگون قصد ندارد در نزدیکی اوکراین بیمارستان های صحرایی ایجاد کند.

ادعای آمریکا و انگلیس درباره ناکامی روسیه در تصرف ماریوپول

وزارت دفاع انگلیس درتازه‌ترین ارزیابی خود از جنگ اوکراین مدعی شد که به رغم ادعای فتح شهر استراتژیک ماریوپل توسط روسیه، اما نبردهای سنگین در این شهر همچنان ادامه دارد و تلاش‌های روسیه برای تصرف آن ناکام مانده است.

در بیانیه روز شنبه وزارت دفاع انگلیس ادعا شده است:به رغم افزایش فعالیت ‌ها، نیروهای روسیه در۲۴ساعت گذشته هیچ دستاورد مهمی نداشته‌اند؛ زیرا ضد حملات اوکراین همچنان مانع از موفقیت تلاش آنها شده است.

این بیانیه ادعایی می‌افزاید؛ به دلیل اثربخشی پدافند هوایی و دریایی اوکراین نیروهای هوایی و دریایی روسیه پیشروی چشم‌گیری در این دو حوزه نداشته‌اند.

وزارت دفاع انگلیس مدعی شد:علیرغم ادعای فتح ماریوپل، اما نبردهای سنگین در این شهر همچنان ادامه دارد و تلاش‌های روسیه را برای تصرف این شهر ناکام گذاشته؛ در نتیجه پیشروی مورد نظر آنها را در دونباس کاهش داده است.

این درحالیست که سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه دو روز پیش به ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه اعلام کرد که نیروهای روس بر کل شهر ماریوپل به جز کارخانه فولادسازی “آزوستال” مسلط شده اند.

شویگو تصریح کرده که باقی مانده نیروهای افراطی همچنان در این کارخانه هستند که محاصره شده اند. وزیر دفاع روسیه گفت که طی عملیاتی در ماریوپل، بیش از چهار هزار شبه نظامی کشته و ۱۴۷۸ نفر نیز تسلیم شده اند.

ماریوپل دومین شهر بزرگ جمهوری دونتسک محسوب می شود.

جان کربی، سخنگوی پنتاگون نیز اعلام کرد، آمریکا هنوز معتقد است که ماریوپل «تحت منازعه» است. این اظهارات کربی یک روز پس از آن مطرح می‌شود که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در این شهر بندری اعلام پیروزی کرد.

کربی گفت که «مشخص نیست» چرا پوتین چنین حرفی زد و سخنان او باید با شک و تردید بررسی شود.

این سخنگو در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان گفت: او (پوتین) روز پنجشنبه نمایش بزرگی به راه انداخت و گفت که وارد آن کارخانه نشده و مردمی که در آن حضور دارند را قلع‌وقمع نخواهد کرد. (اما) من فکر می‌کنم که باید تماشا کنیم و ببینیم که روس‌ها واقعا چه کاری می‌کنند.

او ادامه داد، ارزیابی‌های آمریکا همچنان حاکی از آن است که ماریوپل سقوط نکرده و اوکراینی‌ها در آنجا مقاومتی فعال داشته و از شهرشان دفاع می‌کنند.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا به خبرنگاران گفت، «هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد ماریوپل کاملا سقوط کرده است» و ادعاهای پیروزی پوتین در این شهر را «بحث برانگیز» دانست.

دبیرکل سازمان ملل به اوکراین سفر می‌کند

سازمان ملل بامداد شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد، آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد در ۲۸ آوریل (۸ اردیبهشت) به اوکراین سفر می‌کند.

به گزارش “سی ان ان ” در این بیانیه آمده است: دبیرکل سازمان ملل هفته آینده به اوکراین سفر خواهد کرد. وی در این سفر با دیمیترو کولبا وزیر امورخارجه اوکراین دیدار کاری خواهد داشت و در ۲۸ آوریل مورد استقبال ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهور این کشور قرار خواهد گرفت.

سازمان ملل افزود: او همچنین با کارکنان آژانس‌های سازمان ملل متحد در مورد افزایش کمک‌های بشردوستانه به مردم اوکراین دیدار خواهد کرد.

زلنسکی: غرب تسلیحات مورد درخواست ما را تامین کرد

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین در اظهاراتی اعلام کرد که این کشور تسلیحات نظامی که به آن‌ها نیاز داشته است را از متحدان غربی خود دریافت کرده است.

به گزارش اسپوتنیک، زلنسکی گفت: من از شرکای اوکراین که در نهایت به خواسته ما گوش داده و تسلیحاتی که خواسته بودیم را به ما تحویل دادند، تشکر می‌کنم.

رئیس جمهور اوکراین در بخش دیگری از اظهارات خود به مردم این کشور در خصوص ارائه اطلاعات به نیروهای روسیه هشدار داد.

وی خطاب به مردم کشورش گفت: من از ساکنان مناطق جنوبی اوکراین می‌خواهم در مورد اطلاعاتی که به روس‌ها می‌دهند بسیار مراقب باشند. اگر از شما بخواهند که پرسشنامه پر کنید و یا مشخصات گذرنامه خود را در جایی وارد کنید، باید بدانید که این اقدام به شما کمک نمی‌کند. این اقدام در واقع آمادگی برای رفراندوم جعلی در سرزمین شما است. امکان چنین اقدامی وجود دارد پس مراقب باشید.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد