خانه » همه » سلامت » کلسترول را متعادل می‌کند

کلسترول را متعادل می‌کند

ویتامین E و خواص آن

ویتامین E یک ویتامین مهم است که برای عملکرد صحیح بسیاری از اعضای بدن مورد نیاز است و برای کند کردن روند پیری به طور طبیعی نیز بسیار مفید است. این ویتامین در بسیاری از غذاها، یافت می‌شود. قرص ویتامین E به صورت مکمل هم در دسترس است. با ما همراه باشید تا بیشتر درمورد خواص ویتامین E، علائم کمبود ویتامین E، منابع ویتامین ای بیشتر بدانید.

76543 - کلسترول را متعادل می‌کند

مصرف غذاهای حاویِ ویتامین E برای سلامتی فواید زیر را دارد:

کلسترول را متعادل می‌کند

کلسترول ماده‌ای طبیعی است که توسط کبد تولید می‌شود و برای عملکرد مناسب سلول‌ها، اعصاب و هورمون‌ها در بدن ضروری است. هنگامی که سطح کلسترول در حالت نرمال است، آنها متعادل، نرمال و سالم هستند. کلسترول هنگامی خطرناک است که اکسید شود. مطالعات نشان داده‌اند که ویتامین E به عنوان یک آنتی‌اکسیدان محافظت‌کننده با اکسید شدن کلسترول مبارزه می‌کند. دلیل آن هم این است که، ویتامین E می‌تواند با آسیب‌های رادیکال‌های آزاد در بدن که منجر به اکسید شدن کلسترول می‌شوند، مقابله کند.

با رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کند و از پیشرفت بیماری‌ها جلوگیری می‌کند

رادیکال آزاد با سلول‌های سالم بدن مبارزه و آنها را از بین می‌برند و این ممکن است منجر به بروز بیماری‌های قلبی و سرطان‌ها شود. این مولکول‌ها به طور طبیعی در بدن تشکیل می‌شوند و هنگامی که شتاب بگیرند یا اکسید شوند، می‌توانند موجب آسیب‌های جدی شوند. ویتامین E یک آنتی‌اکسیدان قوی است که می‌تواند آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد و التهاب را کاهش دهد، بنابراین به کند شدن روند پیری طبیعی سلول‌ها کمک کرده و همچنین با مشکلات سلامتی مانند بیماری‌های قلبی مقابله کند. پژوهش‌ها نشان داده‌اند که ویتامین E می‌تواند به طور چشم‌گیری سیستم ایمنی را تقویت کرده بنابراین به پیش‌گیری از بیماری‌ها و ایجاد مشکلات جدی و خطرناک برای سلامتی کمک می‌کند.

پوست آسیب‌دیده را ترمیم می‌کند

ویتامین E به استحکام دیواره‌های مویرگ‌های پوستی و تقویت رطوبت و قابلیت ارتجاعی پوست کمک می‌کند و به عنوان یک ماده‌ی مغذی طبیعی ضدِ پیری در بدن عمل می‌کند. پژوهش‌ها نشان داده‌اند که ویتامین E به کاهش التهابات هم در بدن و هم در پوست کمک می‌کند و باعث جوان و سالم ماندن پوست می‌شود. این ویژگی‌های آنتی‌اکسیدانی همچنین هنگامی که در معرض دود سیگار یا اشعه‌های فرابنفش آفتاب باشید، شما را از ابتلا به سرطان پوست محافظت می‌کند. مصرف ویتامین E به همراه ویتامین C، با التهابات پوستی پس از قرار گرفتن در معرض اشعه‌ی فرابنفش مبارزه می‌کند و همچنین می‌تواند در کاهش علائم آکنه و اگزما هم مؤثر باشد. از آنجا که ویتامین E بازسازی سلول‌ها را سرعت می‌بخشد، می‌تواند برای درمان زخم‌ها، آکنه و چین و چروک مورد استفاده قرار گیرد و باعث شود که پوست سالم‌تر و جوان‌تر به نظر برسد.

7(588) - کلسترول را متعادل می‌کند

موها را تقویت می‌کند

به دلیل اینکه ویتامین E یک آنتی‌اکسیدان قوی است، به کاهش آسیب‌های محیطی بر موها کمک می‌کند. همچنین گردش خون را در پوست سر بهبود می‌بخشد. روغن ویتامین E می‌تواند رطوبت طبیعی پوست را حفظ کند و از خشکی و پوسته پوسته شدن پوست سر جلوگیری کند. این روغن همچنین باعث می‌شود که موهای‌تان سالم‌تر و شاداب‌تر به نظر برسند. شما می‌توانید چند قطره از روغن ویتامین E را به موهای‌تان بمالید، به ویژه هنگامی که خشک و کدر به نظر می‌آیند.

هورمون‌ها را متعادل می‌کند

ویتامین E می‌تواند نقشی اساسی در متعادل کردن دستگاه غدد درون‌ریز و سیستم عصبی شما بازی کند و به طور طبیعی به تعادل هورمون‌های‌ بدن‌تان کمک کند. علائم عدم تعادل هورمونی ممکن است شامل PMS (سندرم پیش از قاعدگی)، اضافه وزن، آلرژی‌ها، عفونت دستگاه ادراری، تغییرات پوست، اضطراب و خستگی شود. با متعادل نگاه داشتن هورمون‌های‌تان، حفظ وزن مناسب برای‌تان راحت‌تر خواهد شد، دوره‌ی قاعدگی منظم‌تری خواهید داشت و احساس می‌کنید پرانرژی‌تر هستید.

بینایی را تقویت می‌کند

ویتامین E می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به «تباهی لکه‌ی زرد» که یکی از شایع‌ترین علل نابینایی است، کمک کند. به یاد داشته باشید که برای اینکه ویتامین E در مورد بینایی مؤثر باشد، باید به همراه مقدار مناسبی ویتامین C، «بتاکاروتِن» و روی مصرف شود. همچنین به نظر می‌رسد که مصرف روزانه‌ی مقدار فراوانی ویتامین E و ویتامین A، در افرادی که تحت عمل لیزر چشم قرار گرفته‌اند، به بهبود درمان و بینایی آنها کمک می‌کند.

به افراد مبتلا به آلزایمر کمک می‌کند

ویتامین E می‌تواند به کند شدن روند از دست رفتن حافظه و کاهش عملکرد آن در افراد مبتلا به بیماری آلزایمر در مراحل نسبتا جدی و شدید کمک کند. همچنین می‌تواند وابستگی و نیاز به مراقب یا پرستار را در این بیماران به تعویق بیندازد. مصرف ویتامین E به همراه ویتامین C همچنین خطر پیشرفت انواع مختلف زوال عقل را کاهش می‌دهد.

پایداری فیزیکی و قدرت عضلانی را تقویت می‌کند

ویتامین E می‌تواند برای تقویت پایداری فیزیکی مورد استفاده قرار گیرد. انرژی را افزایش داده و سطح استرس اکسیداتیو را در عضلات پس از ورزش کردن کاهش می‌دهد. این ویتامین همچنین قدرت عضلانی را تقویت می‌کند. ویتامین E با بهبود گردش خون، باعث می‌شود کمتر احساس خستگی کنید. همچنین دیواره‌ی مویرگ‌‌ها را مستحکم کرده و سلول‌های بدن را تغذیه می‌کند.1

منابع ویتامین E کدامند؟

ویتامین E به طور طبیعی در ۸ فرم شیمیایی وجود دارد که در بین آن‌ها «آلفا-توکوفرول» تنها فرمی است که می‌تواند نیازهای انسان را برآورده کند. مهم‌ترین مواد غذایی حاوی این نوع از ویتامین E را می‌توانید در ادامه بخوانید.

دانه آفتابگردان
روغن زیتون
بادام
فندق
بادام زمینی
انبه
آووکادو
بروکلی
اسفناج
کیوی
گوجه فرنگی

همچنین می‌توان ویتامین E را به صورت مکمل‌های دارویی خوراکی مثل کپسول ویتامین ای ۴۰۰، قرص ویتامین ای و قطره‌های خوراکی مصرف کرد.2

145394 - کلسترول را متعادل می‌کند

علائم کمبود ویتامین E

نوزادانی که با وزن کمتر از نارسایی که وزن آن کمتر از 1.5 کیلوگرم متولد می شوند، در معرض خطر کمبود ویتامین E هستند
افراد مبتلا به بیماری التهابی روده که در جذب چربی مشکل دارند، ممکن است در بعضی موارد با کمبود ویتامین E رو به رو شوند
کمبود ویتامین E می تواند در افراد مبتلا به فیبروز کیستیک، بیماری کرون، بیماری کبد یا نارسایی لوزالمعده هم ایجاد شود
نشانه های کمبود E عبارتند از: از دست دادن هماهنگی عضلات و اختلالات گفتاری و دیداری

عوارض کمبود ویتامین E

کمبود ویتامین E باعث کاهش تعداد اسپرم در مردان شده و توانایی تولید مثل در مردان را کاهش می دهد.

کمبود ویتامین E می تواند باعث سقط جنین در زنان باردار شود.

کمبود ویتامین E در بدن احتمال ابتلا به بیماری های قلبی و سرطان را افزایش می دهد.

مقدار ویتامین E مورد نیاز روزانه

نوزادان و کودکان

1-3 سال : 6 میلی گرم در روز
4-8 سال : 7 میلی گرم در روز
9-13 سال : 11 میلی گرم در روز

زنان

14 سال و بالاتر : 15 میلی گرم در روز
بارداری : 15 میلی گرم در روز
شیردهی : 19 میلی گرم در روز

مردان

14 سال و بالاتر: 15 میلی گرم در روز

بیشترین مقداری که بدن می تواند دریافت ویتامین E را تحمل کند در ادامه آماده است. برای مصرف مقایر زیاد ویتامین E باید حتما با پزشک خود در این زمینه مشورت کنید.

1-3 سال: 200 میلی گرم در روز
4-8 سال: 300 میلی گرم در روز
9-13 سال: 600 میلی گرم در روز
14-18 سال: 800 میلی گرم در روز
18 سال و بالاتر: 1000 میلی گرم در روز

انجمن قلب آمریکا توصیه می کند که بهتر است ویتامین E مورد نیاز خود را از طریق رژیم غذایی و با خوردن میوه ها، سبزیجات و غلات کامل به دست آورید، علاوه بر این باید بدانید که مکمل ویتامین E زمانی بهتر جذب می شود که با غذا خورده شود.3

پی نوشت:
1.www.chetor.com
2.www.digikala.com
3.www.coca.ir

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد