خانه » همه » مذهبی » کنت کنزا مخفیا … گنج پنهانی بودم

دانلود کتاب های امتحان شده

کنت کنزا مخفیا … گنج پنهانی بودم


کنت کنزا مخفیا … گنج پنهانی بودم

۱۳۹۷/۰۹/۱۶


۲۸۶ بازدید

حدیث قدسی گنج پنهانی بودم دوست داشتم شناخته شوم خلق را خلق کردم تا شناخته شوم به نظر می رسد خدا برای اینکه به ظهور برسد به خلقش نیاز دارد در صورتی که خدا غنی بالذات است این مسئله چه طور حل می شود؟

ترجمه غلط، کار دست مترجمان داده است. نفرمود: « تا اینکه مرا بشناشند.» بلکه فرمود: « دوست داشتم شناخته شوم پس خلق نمودم تا شناخته شوم.» توسّط چه کسی شناخته شوم، توسّط خلقم ! یا توسّط خودم! بقول شاعر که فرمود: آیینه ساختم تا خودم را در آیینه ی مخلوق تماشا کنم.
پری رو تاب مستوری ندارد،
در ار بندی ز روزن سر برآرد.
جمال اقتضای ظهور دارد؛ لذا خدا خویش و مخلوقاتش را آشکار نمود؛ چون ذاتش اقتضای ظهور داشت. اقتضاء، از ذات بر می خیزد؛ لذا از سنخ نیاز نیست.
عبارت مذکور دارای سندی نبوده است . بطوریکه در کتاب حدیثی مرحوم علامه مجلسی با عبارت {{کما روی}}به معنی همانگونه که گفته اند، فقط نقل شده است.( بحارالانوار جلد 84) و هم چنین مرحوم آیت الله العظمی مرعشی که از رجالیون مطرح و مدقق شیعه بوده است در شرحی که به احقاق الحق دارند حدیث فوق را که مولف احقاق الحق جناب مرحوم قاضی نور الله شوشتری در جلد 1 ص 431 به آن استناد جسته رد می کنند .
ناگفته نماند برخی از راویان اهل تسنن و طرفداران سقیفه متقدمینی بوده اند که حدیث مذکور را به عنوان حدیث نبوی یاد کرده اند مانند :
مفاتیح الغیب ، ج 14 ، ص 329 امام محمد بن عمر فخر رازی

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها