خانه » همه » مذهبی » «کوکتل مولوتوف» تنها یادگار اوست

«کوکتل مولوتوف» تنها یادگار اوست

gif;base64,R0lGODlhAQABAAAAACH5BAEKAAEALAAAAAABAAEAAAICTAEAOw== - «کوکتل مولوتوف» تنها یادگار اوست
عصراسلام: وی در یک مدرسه راهنمایی در قازان تحصیل نمود و در سال ۱۹۰۶ به حزب سوسیال دموکرات کارگری روسیه (RSDLP) پیوست بزودی به فرقه رادیکال بلشویک به رهبری ولادیمیر لنین گرایش پیدا کرد. 

اسکریابین برای فعالیت‌های سیاسی نام مستعار مولوتوف (به معنی چکش) برای خود برگزید. در سال ۱۹۰۹ وی دستگیر شد و به مدت دو سال در وولوگدا در تبعید گذراند. وی پست‌های نخست‌وزیری و وزارت امور خارجه اتحاد شوروی را بر عهده داشت.  

مولوتوف، وزیر خارجه استالین در روزهای سخت بود. او اواخر دهه ۱۹۴۰ از چشم استالین افتاد. سال ۱۹۴۸ استالین دستور داد تا پولینا، همسر مولوتوف را به اتهام خیانت به کشور بازداشت کنند. مولوتوف وادار شد پولینا را طلاق دهد. وزیر خارجه پیشین اما خاکسار و بنده استالین بود و او را می‌ستود. 

برژکوف، بیوگرافی‌نویس مولوتوف می‌نویسد: «او [حتی بعد از مرگ استالین] همواره به سلامتی سه چیز می‌نوشید: استالین، پولینا و کمونیسم. وقتی از او پرسیدند چرا استالین؟ او که همسرت را بازداشت کرد و قصد لِه کردن تو را داشت، جواب داد: استالین مرد بزرگی بود!»؛ 

مولوتوف حتی بعد از مرگ استالین هم مدتی وزیر خارجه شد. ۹۶ سال عمر کرد و تنها فردی بود که با لنین، استالین، چرچیل، روزولت، هس، هیملر و هیتلر دست داد. با این حال، شوروی پیش از فروپاشی در دوران گورباچف به طور رسمی پیمان شکست‌خورده‌ای را که او با آلمان نازی منعقد کرده بود، نکوهش کرد. 

تنها یادگار او «کوکتل مولوتوف» است که نامش به مسخره بر روی آن قرار گرفت! شوروی بر سر فنلاند بمب می‌ریخت و مولوتوف ادعا می‌کرد با هواپیما به فنلاند بسته غذا می‌رساند! فنلاندی‌ها کوکتل مولوتوف را در جنگ به کار گرفتند و گفتند: «مولوتوف! این هم کوکتل را بعد از بسته غذایی‌‌ات بنوش»؛ 

مولوتوف بعد از مرگ استالین دوباره با همسرش ازدواج کرد. پولینا بر او خرده نگرفت چون می‌دانست کاری غیر از اجرای دستور در زندگی‌اش بلد نیست؛ مولوتوف با همسرش نیز همین‌گونه بود. آقای وزیر از تصفیه‌های استالینی جان به در برد چون حتی وقتی تحقیر می‌شد، تحقیرکننده‌ی قدرتمند را می‌ستود. 


کامبیز غفوری

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد