خانه » همه » مذهبی » گفتگوی خدا با پیامبر(ص)

گفتگوی خدا با پیامبر(ص)


گفتگوی خدا با پیامبر(ص)

۱۳۹۶/۰۲/۱۹


۴۱۷۲ بازدید

آیا این مسئله صحت دارد که خداوند در روز معراج با زبان حضرت علی علیه السلام با پیامبر اکرم سخن گفته است؟ این مسئله به چه معنا است؟

این مطلب در منابع مختلف شیعه و سنی آمده است که به طور نمونه یک مورد ذکر می شود:از عبد الله بن عمر نقل شده است: از رسول خدا(ص) پرسیده شد خدا در شب معراج چگونه با تو سخن گفته و تو را مخاطب قرار داد؟ آن‌حضرت فرمود: «مرا به زبانی مانند زبان على بن ابی‌طالب مخاطب قرار داده سپس به من الهام کرد که بگو: پروردگارا! تو با من سخن می‌گویی یا على؟! سپس فرمود: اى احمد! من چیزى هستم ولى از همه چیزها فاصله دارم مانند چیزهاى دیگر نیستم و من به مردم قیاس نمی‌شوم و به موجودات تعریف نمی‌شوم. تو را از نورم آفریدم و على را از نور تو آفریدم او را به رازهاى نهانى دل تو آگاه کردم من کسى را به سوى دل تو دوست‌تر از على بن ابی‌طالب پیدا نکردم سپس با زبان على با تو سخن گفتم تا دلت آرام بگیرد»( خوارزمی، موفق بن احمد، مقتل الحسین(ع)، ج 1، ص 75؛ قم، انوار الهدى ، چاپ دوم ، 1423ق؛ ابن طاووس، علی بن موسی، الطرائف فی معرفة مذاهب الطوائف، محقق: عاشور، علی، ج 1، ص 155، قم، نشر خیام، چاپ اول، 1400ق؛ دیلمی، حسن بن محمد، ارشاد القلوب إلی الصواب، ج 2، ص 233 – 234، قم، الشریف الرضی، چاپ اول، 1412ق.)اما در رابطه با اینکه چرا خداوند با زبان حضرت علی سخن گفته است باید گفت:
ه‌طور کلی؛ راه ارتباط پیامبران با خدا یا صحبت کردن خداوند با آنها از سه راه ممکن است «و هیچ بشرى را نرسد که خدا با او سخن گوید جز [از راه ] وحى یا از فراسوى حجابى، یا فرستاده‌اى بفرستد و به اذن او هر چه بخواهد وحى نماید»؛ (شوری، 51.) خداوند در این آیه صورت‌های گوناگون ارتباط و تکلم خداوند با پیامبران را برمی‌شمارد. که یکی از آنان سخن گفتن به این طریق بوده است لذا درباره محتوای روایت مورد بحث باید گفت: خدای تعالی با پیامبر اسلام(ص) در شب معراج بر صدای علی(ع) تجلی نمود و با آن‌حضرت صحبت نمود.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد