خانه » همه » جدید ترین مطالب تخصصی » گیاهان افزایش دهنده هورمون تستوسترون

دانلود کتاب های امتحان شده

گیاهان افزایش دهنده هورمون تستوسترون

گیاهان افزایش دهنده هورمون تستوسترون

هورمون تستوسترون هورمونی است که هم در زنان و هم در مردان وجود دارند ولی در زنان مقدار کمتری از این هورمون یافت می شود سطح بالا یا پایین این هورمون تاثیرات زیادی بر بدن افراد به خصوص مردان می گذارد.


گیاهان افزایش دهنده هورمون تستوسترون

تستوسترون، هورمونی است که در انسان و همچنین حیوانات یافت می شود. در مردان، بیضه ها و در زن ها تخمدان ها مسئولیت تولید تستوسترون را برعهده دارند و البته در زنان، این هورمون در مقادیر اندکی تولید می ‎شود.

تولید تستوسترون در دوران بلوغ به طور قابل توجهی افزایش می ‎باید و بعد از 30 سالگی تولید آن کم تر و کم تر خواهد شد. تستوسترون اغلب با محرک جنسی همراه بوده و در تولید اسپرم در مردان نقش اساسی دارد و این هورمون، بر استخوان ها، ماهیچه ها، نحوه ذخیره چربی در بدن و حتی تولید گلبول های قرمز تاثیر گزار است و سطح هورمون تستوسترون در مردان می ‎تواند بر روحیه آن ها نیز تاثیر بگذارد.

عوارض کمبود هورمون تستوسترون

 کاهش میل جنسی

 کمبود انرژی

 افزایش وزن

 احساس افسردگی

 انزوا

 کاهش عزت نفس

 کم شدن موهای بدن

 استخوان های ضعیف تر 

چه عوامل باعث کاهش سطح تستوسترون در بدن می‎ شود ؟

 آسیب و یا عفونت در بیضه

 اختلالت متابولیکی

 افزایش مقدار آهن موجود در بدن

 اختلال عملکرد غده هیپوفیز

 استفاده از برخی داروهای خاص

 هورمون هایی که برای درمان سرطان استفاده می ‎شود، مانند پردنیزولون

 بیماری های حاد طولانی مدت

 ایدز

 التهاب ریه ها و یا سایر اندام های بدن

 سندروم کالمن ( بزرگ شدن غیر طبیعی غده هیپوتالاموس مغز که بسیاری از هورمون ها را کنترل می‎ کند)

 مقادیر بالای هورمون پرولاکتین

 چاقی و یا کاهش وزن شدید

 دیابت کنترل نشده نوع 2

 نقص مادرزادی

 کم کاری تیروئید

 تروما ( آسیب دیدگی سر)

 انجام جراحی مغز 1

مطالعات در مورد فایده‌ی جایگزینی تستوسترون مصنوعی، چندان قاطع نیستند بنابراین ضروری است هر کسی که از تستوسترون پایین رنج می‌برد (هم مردان و هم زنان) اول آزمایشات لازم برای تشخیص مشکلش را انجام دهد و سپس راه‌های طبیعی را برای افزایش سطوح تستوسترون امتحان کند.

برای افزایش طبیعی تستوسترون بدن‌تان، گیاهان زیر را امتحان کنید

علف بز شاخی

علف بز شاخی، یک گیاه چینی است که اغلب به منظور افزایش سطوح تستوسترون در مردان و زنان تجویز می‌شود. ماده‌ی تشکیل‌دهنده‌ی اصلی آن که باعث افزایش تستوسترون می‌شود، ایکارین نام دارد.

در حال حاضر مطالعات نشان می‌دهند که این گیاه درواقع بجای افزایش سطوح تستوسترون، از اثرات تستوسترون در بدن تقلید می‌کند.

علف بز شاخی در اغلب موارد برای میل جنسی کم که می‌تواند ناشی از سطوح تستوسترون پایین باشد، تجویز می‌شود.

با توجه به شواهد داستان‌گونه و درمانگران طبیعی که این گیاه را برای بیماران‌شان تجویز کرده‌اند، مشخص شده که علف بز شاخی به بهبود حافظه، مقابله با تکرر ادرار، کاهش بی‌حسی و سوزن سوزن شدن در اندام‌ها، تنظیم قاعدگی و همچنین افزایش سطوح تستوسترون پایین کمک می‌کند. مقدار معمول توصیه‌شده، ریختن ۳ تا ۹ گرم از این گیاه در داخل چای و مصرف آن است.

خارخاسک

خارخاسک سال‌هاست که در طب سنتی چین و هند به کار می‌رود. با توجه به مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۸ در مجله‌ی Phytomedicine منتشر شد، مشخص شد که این گیاه باعث افزایش تستوسترون در مطالعات حیوانی شده است.

اثر دیگر آن افزایش میل جنسی است که اغلب در افراد دارای تستوسترون پایین، کاهش می‌یابد. برخی منابع می‌گویند که خارخارسک می‌تواند به اختلال نعوظ و عملکرد ورزشی نیز کمک کند.

این گیاه در میان بدنسازان و افرادی که در تمرینات شدید شرکت می‌کنند، بسیار محبوب است، چون می‌تواند به بهبود زمان ریکاوری، افزایش سنتز پروتئین، افزایش انرژی، بهبود تعادل نیتروژن و افزایش شدت تمرین کمک کند.

بخشی از خارخاسک که عامل اصلی فعالیت بیولوژیکی محسوب می‌شود، ساپونین‌های استروئیدی موجود در این گیاه است که مسئول تولید تستوسترون هستند.

گیاهان افزایش دهنده هورمون تستوسترون

 Bulbine Natalensis

این گیاه بومی آفریقای جنوبی است و بارها در آزمایشات حیوانی ثابت شده که سطوح تستوسترون را به میزان قابل توجه ۳۴۷ درصد افزایش می‌دهد. یکی از این مطالعات حیوانی توسط دانشگاه فورد هار در آفریقای جنوبی انجام شد و نشان می‌دهد که این گیاه قادر است سطوح تستوسترون را افزایش دهد.

یک مطالعه‌ی انسانی که تأثیر عصاره‌ی این گیاه را مورد بررسی قرار داد، دریافت شرکت‌کنندگانی که دوزهایی بین ۲۵ و ۵۰ میلی‌گرم/کیلکوگرم از وزن بدن دریافت کردند، اثراتی مبنی بر افزایش سطوح تستوسترون نشان دادند. 2

آشواگاندا یا جین سینگ هندی

یکی دیگر از گیاهان دارویی است که در پزشکی هند باستان مورد استفاده قرار می گرفته است. در یک مطالعه فواید این گیاه بر کیفیت اسپرم در مردان نابارور بررسی شد. این گیاه به میزان ۵ گرم در روز در طی یک دوره سه ماهه به مردان داده شد. ۱۰ تا ۲۲ درصد افزایش در سطح تستوسترون این افراد دیده شد و علاوه بر این میزان بارداری همسران این افراد ۱۴ درصد افزایش یافت.

در افراد پر استرس این گیاه با کنترل هورمون استرس سطح تستوسترون را بالا می برد. آشواگاندا علاوه بر افزایش سطح تستوسترون به بهبود عملکرد جنسی نیز کمک می کند.

زنجبیل

زنجبیل یک ادویه خانگی است که در میان ایرانیان نیز مورد استفاده قرار می گیرد. طبق تحقیقات انجام شده بر روی زنجبیل ، این ادویه به کاهش التهاب و همچنین افزایش سطح تستوسترون و بهبود عملکرد جنسی در بدن کمک می کند.

در برخی تحقیقات که بر روی موش های آزمایشگاهی انجام شده است، حتی سطح تستوسترون با مصرف زنجبیل به دو برابر نیز رسیده است. در مطالعه انسانی که بر روی ۷۵ مرد نابارور انجام شده است، بعد از سه ماه ۱۷ درصد افزایش سطح تستوسترون، دو برابر شدن هورمون لوتئینی کننده و نیز ۱۶ درصد افزایش در تعداد اسپرم دیده شده است. علاوه بر این خوردن زنجبیل فواید فراوان دیگری نیز برای بدن دارد.

جینسینگ

در سال 2002 پژوهشی در دانشگاه اولسان کره انجام شد و نتایج آن نشان داد که گیاه جینسینگ قرمز کره‌ای به 60 درصد از افرادی که از مشکل اختلالات نعوظی رنج می‌بردند کمک کرد تا مشکلشان رفع شود. به عقیده‌ی محققان این گیاه باعث افزایش میزان تستوسترون و رفع مشکلات جنسی آقایان می‌شود.

شنبلیله

یکی دیگر از گیاهانی که برای افزایش سطح تستوسترون استفاده می شود، شنبلیله است. در تحقیقات نشان داده شده است این گیاه باعث کاهش آنزیم تبدیل کننده تستوسترون به استروژن می شود. به گزارش نبض ما، این تحقیقات در طول دوره ۸ هفته ای بر روی مردان یک دانشگاه انجام شده است. پس از مصرف شنبلیله در این افراد نتایج زیر حاصل شده است:

افزایش میل جنسی در ۸۱ درصد مردان
بهبود عملکرد جنسی در ۶۶ درصد مردان
سطح انرژی بیشتر در ۸۱ درصد از مردان
بهبود حال عمومی در ۵۵ درصد از مردان

گیاه گزنه

ثابت شده است ریشه گیاه گزنه به افزایش بهتر مقادیر تستوسترون کمک می کند.3

پی نوشت:
1.www.namnak.com
2.www.rastineh.com
3.www.newslaw.net

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها