خانه » همه » جدید ترین مطالب تخصصی » گیاه رزماری معجزه طبیعت

دانلود کتاب های امتحان شده

گیاه رزماری معجزه طبیعت

گیاه رزماری معجزه طبیعت

رز ماری یک گیاه است که در مناطق مدیترانه ای به وفور یافت میشود و در زمان باستان ، یونانی ها از این گیاه برای کمک به حافظه و تحریک مغز استفاده میکردند.این گیاه حاوی یک روغن ضروری است که به زنده ماندن و افزایش حافظه کمک میکند.


گیاه رزماری معجزه طبیعت

رزماری چیست؟  

گیاه رزماری با نام علمی «Rosmarinus officinalis»  از خانواده نعناعیان است که البته به آن اکلیل کوهی یا رومارَن هم می‌گویند. برگ‌های این گیاه سبز و نوک تیز است. رومارن بومی منطقه مدیترانه است. گل‌های آن در رنگ‌های گوناگون سفید، صورتی، بنفش یا آبی موجود است. از برگ‌های تازه یا خشک شده رزماری یا اکلیل کوهی برای تهیه انواع غذاها، خوراک مرغ و سالاد و سس خانگی استفاده می‌شود.1
 

طبع گیاه رزماری ( اکلیل کوهی ) 

رزماری گیاهی با طبع گرم از طیف وسیعی از روغن‌ها، فنولیک اسیدها و فنولیک دیترپن‌ها تشکیل شده است که خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد میکروبی قوی دارد. حتی بو کردن این گیاه هم می‌تواند تأثیر آرام‌بخشی روی شما داشته باشد.1
 

فواید رزماری

 

– پیشگیری از سرطان

گروهی از ترکیب‌های موجود در رزماری خاصیت ضد سرطانی دارند که در مطالعات مختلف تاثیر آن روی سرطان‌های پستان، پروستات، پوست و روده بزرگ مشاهده شده است.
 

– تقویت حافظه

رزماری مدت‌ها است که به دلیل ویژگی‌ تقویت حافظه شناخته شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد این گیاه دارای «اسید کارنوسیک» است که در حفظ سلامت اعصاب و پیشگیری از ابتلا به آلزایمر موثر است. همچنین بوییدن این گیاه در تقویت حافظه نقش دارد.
 

– تقویت روحیه

محققان معتقدند بوییدن رزماری علاوه بر تقویت حافظه در بهبود خلق و خو د افزایش روحیه مثبت در افراد نیز تاثیرگذار است.
 

– کمک به درمان میگرن

در طول قرن‌های گذشته رزماری به عنوان درمان طبیعی میگرن شناخته شده است. افراد مبتلا به سردردهای میگرنی می‌توانند مقداری رزماری را در آب بجوشانند سپس با آن بخور دهند.
 

– تسکین‌ درد

رزماری نه تنها برای درد میگرن موثر است بلکه روغن این گیاه می‌تواند به عنوان درمانی طبیعی برای بهبود دردهای التهابی مفاصل و دردهای عضلانی مورد استفاده قرار گیرد.
 

– کاهش التهاب

رزماری دارای دو عنصر ضد التهابی یعنی «اسید کارنوسیک» و «کارنوسل» است. این دو عنصر برای COX-2 که آنزیم ایجاد کننده درد و التهاب در بدن است نقش بازدارنده را بازی می‌کنند.
 

– تقویت سیستم ایمنی

مصرف این گیاه به دلیل دارا بودن خاصیت آنتی‌اکسیدانی بالا و ضد التهابی به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند.
 

– کمک به هضم غذا

رزماری اغلب برای درمان مشکلات گوارشی همچون بهم خوردگی معده، سوء هاضمه و یبوست و مشکلات گوارشی دیگر مورد استفاده قرار گیرد.
 

– کمک به رشد مو

گیاه رزماری همچنین موجب تحریک ریشه مو و رشد آن می‌شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد افرادی که دچار ریزش مو هستند، می‌توانند مقداری افشرده این گیاه را روی پوست سر بمالند و سپس سرشان را ماساژ دهند.
 

– کمک به گردش خون

مصرف روغن گیاه رزماری به عنوان درمانی طبیعی برای افرادی که گردش خون ضعیف دارند، توصیه می‌شود هرچند تاکنون هیچ مطالعه‌ علمی برای تایید این تاثیر رزماری انجام نشده است.
 

– بهبود بوی دهان

گیاه رزماری شست‌وشو دهنده طبیعی دهان محسوب می‌شود. برای استفاده از این خاصیت رزماری، مقداری از آن را داخل آب گرم خیس کنید و پس از صاف کردن آن، مایع را داخل دهان شست‌وشو دهید.2
 

روند نگهداری گیاه رزماری

از رزماری میتوان به روش های مختلفی استفاده کرد:

پودر

چای

عصاره

روغن

اشکال مختلف رزماری میتواند اثرات متفاوتی نیز داشته باشد و این عصاره ها، بویژه با توجه به اینکه چگونه استخراج میشود متفاوت هستند.3
 

رزماری از چه چیزی تشکیل میشود

رزماری از طیف وسیعی از روغن ها، فنولیک اسیدها و فنولیک دیترپن ها ساخته شده اند و همچنین خواص آنتی اکسیدانی، ضد میکروبی و اثرات ضد سرطانی دارد.دیترپنهای موجود در رزماری، دارای اثرات آنتی اکسیدانی است که از کبد محافظت میکند و روند بیماری را در افراد آلزایمری بهبود میبخشد.3
 

عوارض رزماری چه هستند؟

 

1.رزماری میتواند میزان باروری را کاهش دهد

در آزمایشی روی موش های صحرایی ، تعداد اسپرم ، تحرک و تراکم آنها را کاهش داد که تمام این عوامل منفی بر باروری تاثیر میگذارد همچنین موش های صحرایی باردار جنین خود را از دست دادند.
 

2.رزماری خارش پوست را افزایش میدهد

پس باید برای استفاده از این گیاه پرخاصیت حساسیت پوستی نداشته باشید.
 

3. رزماری سطح قند خون را افزایش میدهد

در آزمایشی بر روی خرگوش ها با دیابت القا شده، میزان گلوکز را در بدن آنها در 2 ساعت 55 درصد افزایش داد.
 

4.رز ماری ممکن است پوست را تحریک کند

در افرادی که دارای پوست حساس هستند، استفاده از روغن رزماری ممکن است باعث درماتید یا قرمزی پوستشان شود.
 

5.رزماری میتواند منجر به تشنج شود

گرچه رزماری میتواند تشنج ها را کاهش دهد اما در دز های بالا ممکن است خود یکی از عوامل تشنج باشد.3
 

موارد منع مصرف رزماری

توصیه میشود زنان باردار از مصرف بیش از حد رزماری اجتناب کنند ، زیرا ممکن است باعث سقط جنین شود.زنان شیرده نیز باید رزماری را در دز کم استفاده کنند.

دیابتی ها و افرادی که دارای قند خون بالای هستند نیز باید رزماری را در میزان کمی استفاده کنند.2
 

دز و میزان مصرف گیاه رزماری

در مطالعات مختلفی، دز عصاره رزماری در مقادیر یک دهم تا صد میکرو گرم در میلی لیتر ، در مبارزه با سرطان موثر بود.به طور کلی این گیاه توسط FDA ، بیخطر طبقه بندی شده است و در موش های صحرایی ، حتی در غلضت های بالا و مدت زمان طولانی سمیت بسیار کمی داشت.

توصیه میشود که در روز 4 الی 6 میلی لیتر عصاره مایع این گیاه و 2 تا 4 گرم از ریشه خشک این گیاه استفاده کنید.2
 

طریقه مصرف چای و دمنوش گیاه رزماری برای لاغری 

 برای تهیه چای و دمنوش گیاهی رزماری، به اندازه ۲ قاشق چایخوری رزماری خشک یا یک شاخه متوسط از این گیاه را در آب جوش بیندازید و بعد از ۱۰ دقیقه که آب جوش آمد، ترکیب گیاهی را از صافی رد و میل کنید، از این دمنوش گیاهی ۳ لیوان در روز بنوشید.1
 

 کاشت رزماری ( استفاده از رزماری در غذا و گوشت ) 

گیاه رزماری یک انتخاب مناسب برای آشپزها است. شما می‌توانید این گیاه را در خانه پرورش دهید و از آن در انواع غذاها، سالاد و دمنوش‌های خانگی استفاده کنید.

برای این منظور، دانه گیاه رزماری را باید در خاکی که به‌ خوبی زهکشی شده است و دمای میانگین ۲۱ درجه‌ سانتیگراد دارد، بکارید. از آن جایی که رزماری می‌تواند چند هفته سرما را تحمل کند، بهتر است در اوایل بهار این کار را انجام دهید.1

پینوشتها
1.www.delta.ir
2.www.hamshahrionline.ir
3.www.namnak.com

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها