خانه » همه » جدید ترین مطالب تخصصی » گیاه قره گیله و فواید آن

دانلود کتاب های امتحان شده

گیاه قره گیله و فواید آن

گیاه قره گیله و فواید آن

محققان داخلی در یک پژوهش داخلی دریافتند که برگ گیاه «سیاه گیله» یا «قاراگیله»، فشار خون، چربی و قند خون افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ را بدون عارضه‌ جانبی، کاهش می‌دهد.


گیاه قره گیله و فواید آن

میوه و برگهای قره گیله در تهیه داروهای گیاهی کاربرد دارند. میوه آن حاوی ترکیباتی به نام “آنتی سیانوسید” است که گفته میشود رگهای خونی را تقویت می کند، جریان خون را بهبود می بخشد و می توان از آن در درمان اختلالات چشمی نظیر رتینوپاتی دیابتی، آب مروارید و آب سیاه و اختلالات گردش خون در بدن نظیر رگهای واریس و بواسیر استفاده کرد.

این ترکیبات همچنین شبکیه را (بخشی از چشم که دید در شب را تقویت و به چشم کمک می کند تا با تغییرات نور سازگاری پیدا کند)، تقویت می کنند. خلبانان بریتانیایی در طول جنگ جهانی دوم قبل از عزیمت به عملیات بمباران شبانه قره گیله مصرف می کردند چون در اثر مصرف آن قدرت بینایی آنها تقویت می شد.
برگهای قره گیله، برای کنترل میزان قند خون در افراد دیابتی مورد استفاده قرار گرفته است، لیکن هیچگونه اسناد و مدارک مستندی دال بر موفقیت این نوع درمان وجود ندارد. هر چند مصرف قره گیله در هر میزان بی خطر است، اما اگر برگهای این گیاه در مقادیر بالا و به مدت طولانی مصرف شود سمی است. به همین دلیل، مصرف کم و محدود آن توصیه می گردد.

قره گیله خشک در طول سالیان متمادی برای درمان اسهال مورد مصرف بوده است. این گیاه حاوی میزان بالای “تانین” است، که به کنترل و کاهش التهاب روده ای (که سبب اسهال میشود) کمک می کند.

عصاره قره گیله، نی زمی تواند معده را در مقابل عارضه اولسر حفاظت کند. این ماده تولید موکوس معده را، که در مقابل اسیدهای هاضمه مقاومت می کند، تحریک می کند. چون این ماده عضلات را شل می کند، در تسکین درد ناشی از انقباضهای قاعدگی می تواند مؤثر واقع شود.

معرفی گیاه

قره گیله گیاهی است که طول آن به ۱۶ اینچ می رسد، این گیاه دارای برگهای بیضوی و نوک تیز با گلهای صورتی و سفید ریز است، که در خلال ماههای آوریل و ژوئن غنچه باز می کنند. در اواخر تابستان، دانه های سیاه ارغوانی آن برای چیده شدن آماده میشوند. این گیاه در زمرهٔ گیاهان خانگی از تیره سیاه گیله است و میوه آن بیشتر مزه و ظاهر سیاه گیله آمریکایی را دارد. میوه آنرا می توان هم به صورت تازه و هم خشک شده مصرف کرد یا در تهیه انواع مرباها و دسرها بکار برد.

گیاه قره گیله و فواید آن

ترکیبات گیاه

مهمترین ترکیبات موجود در میوه و عصارهٔ‌قره گیله. ترکیبات گلوکزی به نام “آنتی سیانوسیدها” است. این ترکیبات به تشکیل مویرگهای قویتر کمک می کند، گردش خون به تمامی نقاط را بهبود می بخشد و کاهش چسبندگی پلاکت خون را سبب میشود و از انعقاد خون جبوگیری می کند. این عناصر رنگدانه ای که قدرت بینایی در شب را تقویت و به چشم در سازگاری با تصورات نور سازگاری پیدا کند، کمک می کنند. برگهای قره گیله از نظر “کرومیوم” غنی هستند، و احتمالاً بدین خاطر است که می توانند در کنترل قند خون در افراد مبتلا به دیابت مؤثر واقع شوند. قره گیله خشک شده حاوی مقدار زیادی “تانیس و پکتین” است که این مواد با اثر قابض خود التهاب ایجاد کننده اسهال را کنترل می کند.1

اشکال موجود

قره گیله، را می‌توان به صورت تازه یا خشک شده مصرف کرد. می‌توان از قره گیله تازه یا خشک شده یا از برگ‌های آن چای تهیه کرد. عصاره آن به صورت کپسول‌های پودری عرضه می‌شود و باید دارای محتوای ۲۵ درصد عناصر آنتی سیانوسید استاندارد شده باشد. عصاره آن حاوی بالاترین درصد آنتی سیانوسید است، که در اصل مؤثرترین شکل مصرفی قره گیله تلقی می‌شود نحوه مصرف قره گیله حاوی ترکیبات و عناصری است که سیستم گردش خون را تقویت می‌کند. لذا می‌توانید از آن به عنوان یک درمان پیشگیرانه، در صورتی که از نظر سابقه خانوادگی دارای مشکلات و اختلالات گردش خون نظیر واریس، بواسیر یا آرترواسکلروز هستید، استفاده کنید. قره گیله همچنین به سلامتی بینایی نیز کمک می‌کند و می‌توان آن را برای پیشگیری از بروز اختلالات چشمی ناشی از پیری یا بیماری دیابت مانند آب مروارید، آب سیاه، دژنراسیون ماکولا یا رتینوپاتی دیابتی مصرف کرد. قره گیله در درمان اسهال نیز مؤثر است اما اگر این عارضه بیشتر از سه یا چهار روز طول بکشد، باید با پزشک خود مشورت کنید.

برای درمان اختلالات چشم و گردش خون

عصاره استاندارد قره گیله (حاوی ۲۵ درصد آنتی سیانوسید) به صورت کپسول و میزان مصرفی آن معادل ۴۸۰ میلی گرم در روز در دو یا سه نوبت است و پس از بهبودی، باید مصرف آن روزانه ۲۴۰ میلی گرم ادامه یابد. هدف از تداوم مصرف آن پیشگیری از بیماری است.

برای درمان گرفتگی‌های قاعدگی و پیشگیری از زخم

۲۰ الی ۴۰ میلی گرم عصاره آن روزانه سه بار، ۲ الی ۴ ملی لیتر تنتور (۱/۵) روزانه سه بار یا روزانه نصف لیوان قره گیله تازه را مصرف کنید.

برای درمان اسهال

۵ تا ۱۰ قره گیله خشک کوبده شده را در آب سرد حل کنید و به مدت ۱۰ دقیقه بجوشانید و سپس از صافی عبور دهید و مصرف کنید.

گیاه قره گیله و فواید آن

برای درمان دیابت

یک لیوان آب جوش را روی بیش از ۱ گرم (تقریباً ۱/۲-۱ قاشق چای خوری) برگ قره گیله بریزید و پس از ۱۰ الی ۱۵ دقیقه آن را از صافی عبور دهید. مصرف طولانی مدت باید حتماً زیر نظر پزشک معالج باشد.2

نحوه مصرف

قره گیله به صورت تازه یا خشک شده مصرف می‌شود که میتوان از برگ‌های خشک یا تازه آن چای تهیه کرد. عصاره آن به صورت کپسول‌های پودری عرضه می‌شود و حاوی ۲۵ درصد عناصر أنتی سیانوسید استاندارد شده است. عصاره آن، حاوی بالاترین درصد أنتی سیانوسید است که، مؤثرترین شکل مصرفی قره گیله تلقی می‌شود.

عصاره

برای درمان اختلالات چشم و گردش خون، عصاره استاندارد قره گیله (حاوی ۲۵ درصد انتی سیانوسید) به صورت کپسول، به میزان مصرفی ۴۸۰ میلی گرم در روز، در دو یا سه نوبت مصرف نمایید. پس از بهبودی نیز باید مصرف آن را روزانه ۲۴۰ میلی‌گرم ادامه دهید. هدف از تداوم مصرف آن پیشگیری از بیماری است. برای درمان گرفتگی‌های قاعدگی ۲۰ الی ۴۰ میلی گرم عصاره آن را، روزانه سه بار مصرف کنید.

جوشانده

برای درمان اسهال، ۵ تا ۱۰ قره گیله خشک کوبیده شده را در آب سرد حل کنید، به مدت ۱۰ دقیقه بجوشانید، سپس از صافی عبور دهید و مصرف کنید. برای درمان دیابت، یک لیوان آب جوش را روی بیش از یک گرم (تقریبا ۱ قاشق چایخوری) برگ قره گیله بریزید، پس از ۱۰ الی ۱۵ دقیقه آن را ازصافی عبور دهید. مصرف طولانی مدت باید حتما زیر نظر پزشک معالج باشد.

توصیه ها

لازم است بدانید: میوه و عصاره قره گیله بی خطر است و عوارض جانبی شناخته شده‌ای ندارند. مصرف آنها در دوران بارداری و شیردهی بی خطر است. برگ آن اگر صحیح مصرف شود خطری ندارد اما نباید میزان مصرف آن در مدت طولانی بالا باشد، چون احتمال مسمومیت وجود دارد.‌3

پی نوشت:
1.www.vista.ir
2.www.zistonline.com
3.www.aydana.com

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها