خانه » همه » جدید ترین مطالب تخصصی » گیاه کیسه کشیش و خواص آن

دانلود کتاب های امتحان شده

گیاه کیسه کشیش و خواص آن

گیاه کیسه کشیش و خواص آن

کیسه کشیش یا خورجینک، گیاهی است که با بذر تکثیر می شود. اگر می خواهید اطلاعات بیشتری در مورد خواص گیاه کشیش بخوانید در ادامه همراه ما باشید.


گیاه کیسه کشیش و خواص آن

گیاهی است علفی به ارتفاع ۲ تا ۴۰ سانتی متر، دارای ساقه ساده افراشته، بدون کرک یا دارای کرکهای پراکنده که در بخش های پایینی و همچنین دارای ریشه دوکی شکل می باشد. برگه های آن قاعده ای دمبرگ دار و طوقه ای می باشد که دارای حاشیه کامل یا شانه ای بریده هستند. برگ های ساقه ای آن معدود، متناوب، بدون دمبرگ، دارای چین و چروک، کامل و کوچک تر از برگهای قاعده ای می باشند.

گل ها گیاه مذکور سفید رنگ هستند. کاسبرگ ها و گلبرگ ها چهار عدد می باشند. پرچمها شش عدد هستند. و گل ها بعد از گلدهی طویل می شود. میوه این گیاه پر دانه، بدون کرک، فشرده، و سه گوش، می باشد که دارای دم بلند می باشد. دانه های قرمز به رنگ قهوهای می باشند.

از اندام های هوایی گل و میوه این گیاه برای مصارف دارویی استفاده می شود. این گیاه معمولا در تمام طول سال گل می دهد.

کیسه کشیش شامل بخش های هوایی تازه یا خشک شده این گیاه می باشد که در تابستان جمع آوری و به سرعت خشک می شوند.

محل رویش کیسه کشیش:

این گیاه در تمام مناطق دنیا رویش دارد.

همچنین در استان های گلستان، مازندران، گیلان، آذربایجان، کرمانشاه، همدان، مرکزی، اصفهان، چهار محال و بختیاری، لرستان، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، کرمان، فارس، بوشهر، خراسان، تهران، البرز، قزوین و سمنان ایران نیز رویش دارد.

ترکیبات کیسه کشیش:

ترکیبات این گیاه شامل استروییدهای قلبی که احتمالا فقط در دانه ها وجود دارند. گلوکوزینولاتها شامل سینگرین (متیل سولفینیل نونیل گلوکوزینولات)،  متیل سولفینیل دسیل گلوکوزینولات. فلاونوییدها شامل روتین، لوته اولین – روتینوزید و مشتقات کافئیک اسید از قبیل کلروژنیک اسید می باشد.

 این گیاه غالبا میزبان قارچ های اندونیتیک (مانند peronospora parasitica و Albugo candida) است، بنابراین میتوتوکسین ها نیز در زمره ترکیبات آن محسوب می شوند.

اثرات گیاه کیسه کشیش

براساس برخی پژوهش های صورت گرفته، ثابت گردیده که این گیاه موجب کاهش و افزایش فشار خون شده، دارای اثرات کرونوتروپیک و اینوتروپیک مثبت است و انقباضات رحمی را افزایش می دهد.

فرمولاسیون های حاوی ترکیبات موجود در ریشه گیاه علیه باکتری های پاتوژن گرم منفی مؤثر بوده اند.1

خواص درمانی گیاه کیسه کشیش

طبق پژوهش های صورت گرفته مصرف این گیاه باعث کاهش و افزایش فشار خون می گردد. کیسه کشیش دارای اثرات کرونوتروپیک و اینوتروپیک مثبت می باشد که باعث انقباضات رحمی می شود. این گیاه دارای خواص دیگری است که در ادامه شرح می دهیم.

کاهش خونریزی قاعدگی

از زمان های قدیم گیاه کیسه کشیش باعث کاهش خونریزی های دوران قاعدگی می شد. کیسه کشیش با داشتن خاصیت ضد انعقاد خون باعث کاهش درد و خونریزی در این دوران می شود. این گیاه خاصیت ضد درد دارد و در زمان درد کمر و دل درد قاعدگی به عنوان معجزه عمل می کند.

درمان ناباروری

در طب سنتی از خواص گیاه کیسه کشیش برای بالا بردن احتمال باروری استفاده می شد. اینکه این گیاه می تواند ناباروری را درمان کند یک فرضیه است و هنوز به صورت قطعی ثابت نشده است.

کاهش خونریزی بعد از زایمان

طبق مطالعه ای که در سال 2017 صورت گرفت، کیسه کشیش خونریزی پس از زایمان به مقدار قابل توجهی کاهش می دهد.

سرطان دهان

طبق مطالعه و بررسی که در سال 2013 انجام گرفت، مشخص شد که گیاه کیسه کشیش رشد سلول های سرطانی در دهان را کاهش می دهد و احتمال ابتلا به آن را کم می کند.

گیاه کیسه کشیش و خواص آن

درمان التهاب و عفونت

طبق بررسی هاص انجام شده در سال 2014، گیاه کیسه به دلیل داشتن مقدار زیاد سولفارافان، التهابات را در بدن کم می کند و با بیماری ها مقابله می کند.

درمان زخم های جزئی و سوختگی

کیسه کشیش به دلیل داشتن خواص ضد التهابی باعث درمان زخم های جزیی و سوختگی های سطحی می شود.2

نکاتی که در مصرف کیسه کشیش باید رعایت کرد

ایجاد حساسیت و آلرژی

مصرف گیاه کیسه کشیش در بعصضی افراد ممکن است موجب بروز آلرژی و حساسیت شود. علائمی که نشان دهنده بروز آلرژی و حساسیت می باشد عبارت است از؛ تنگی نفس، درد قفسه سینه، تاول های پوستی، خارش پوست، خستگی و خواب آلودگی می باشد. این گیاه در بعضی افراد باعث بروز ناراحتی معده، تغییر عملکرد تیروئید، تغییر در فشار خون و افزایش ضربان قلب می شود.

چه افرادی نباید از گیاه کیسه کشیش استفاده کنند؟

افرادی که مبتلا به فشارخون بالا، بیماری تیروئید، بیماری قلبی، سنگ کلیه و بیماری های کلیوی هستند نباید به هیچ وجه از این گیاه استفاده کنند.
 

دوران بارداری و شیردهی

اثراتی که ممکن است گیاه کیسه کشیش بر روی زنان بادرار و مادران شیر ده بگذارد هنوز در حال مطالعه و بررسی است و فعلا نتیجه قطعی درباره آن بیان نشده است.

چگونگی مصرف کیسه کشیش

کیسه کشیش را می توان به دو روش استفاده کرد؛

خوراکی

در طریقه خوراکی این گیاه را به عنوان دمنوش و یا تنتور استفاده می کنند.

موضعی

در این روش کیسه کشیش را به عنوان پماد برای درمان زخم و سوختگی های سطحی استفاده  می کنند.3

نحوه کاشت و تکثیر

این گیاه به وسیله‌ی بذر یا تخم های روی گل خود، تکثیر و رشد می کند. فاصله ی ردیف‌ها ۳۰ سانتی متر و فاصله ی روی ردیف‌ها ۱۰ سانتی متر است.

روی ردیف های کاشت را با توجه به ریز بودن بذرها به صورت سطحی می توان با ماسه پوشاند.

این گیاه نیاز به خاک های زهکشی شده، آفتاب و تا حدودی سایه نیاز دارد و در خاک‌های خشک و حاوی آهک نیز رشد می کند.

دوران گلدهی گیاه اوایل بهار تا اواخر پاییز است. به صورت کلی، زمان برداشت آن بهار و تابستان است.

برداشت بذر هنگامی است که غلاف‌ها تغییر رنگ می دهند. برداشت اندام های هوایی در هنگام گلدهی و تشکیل غلاف‌ها صورت می گیرد.

طرز استفاده و مقدار مصرف

مصرف ۳ بار در روز و هر بار ۱۰ میلی لیتر از تنتور کیسه کشیش مفید خواهد بود.

در طب سنتی اتریشی برای بیماری های داخلی از این گیاه به شکل چای یا شربت و برای بیماری های خارجی مثل اختلالات پوستی به شکل تنتور، چای و یا پماد برای درمان اختلالات پوست، سیستم حرکتی، سیستم قلبی عروقی، خونریزی و مشکلات امراض عرق النسا استفاده می‌شود.

برگ‌های این گیاه به صورت بورانی مثل اسفناج و یا به طور خام در سالاد استفاده می شود.

عوارض جانبی، موارد احتیاط و منع مصرف

با درمان بیماری‌های قلبی، فشار خون (کاهش یا افزایش تیرویید) تداخل دارد و نباید با دز بالا به مدت طولانی مصرف شود. در دوران بارداری و شیردهی با دزهای بالا مصرف نشود.4

پی نوشت:
1.www.safiresalamat.com
2.www.topnaz.com
3.www.arga-mag.com
4.www.aydana.com

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها