خانه » همه » مذهبی » یاری خدا و اهلبیت

دانلود کتاب های امتحان شده

یاری خدا و اهلبیت


یاری خدا و اهلبیت

۱۳۹۸/۰۵/۲۷


۶۸۹ بازدید

سلام
برای نصرت بدون منت و اینکه خود را همیشه مدیون اهل بیت بدانیم چه باید بکنیم؟تشکر

باید دانست که یاری اهلبیت علیهم السلام یاری خدا ویاری دین خدا است !
آن کسی که به این حد از معرفت به درگاه خدا رسیده که دین خدا را یاری کند ، خدا در قرآن وعده داده است که چنین کسی از یاری خدا بهره مند خواهد شد ؛ در آیه 7 سوره محمد صلی الله علیه وآله دارد که : «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ یَنْصُرْکُمْ وَ یُثَبِّتْ أَقْدامَکُمْ اى مؤمنان! اگر (دین) خداوند را یارى کنید او نیز شما را یارى مى کند و گام هایتان را استوار مى دارد.
اگر خدا را یارى کنید خدا یاریتان مى کند : این آیه مؤمنین را تحریک مى کند به جهاد، و وعده نصرتشان مى دهد، در صورتى که خدا را نصرت دهند. و منظور از” نصرت دادن به خدا” جهاد در راه خدا و تنها به منظور تایید دین او و اعلاى کلمه حق است، نه اینکه جهاد کنند تا در زمین سرورى نمایند، و یا غنیمت به چنگ آرند، و یا شجاعت و هنر خود را نشان دهند. و مراد از اینکه فرمود:” خدا هم شما را یارى مى کند” این است که اسباب غلبه بر دشمن را برایتان فراهم مى سازد، مثلا ترسى از شما در دل کفار مى اندازد، و امور را علیه کفار و به نفع شما جارى مى کند و دلهاى شما را محکم و شجاع مى سازد. بنا بر این، عطف” یُثَبِّتْ أَقْدامَکُمْ” بر نصرت، عطف خاص بر عام مى شود. و اگر تثبیت را اختصاص به” اقدام” داد و در بین انواع نصرت، فقط ثبات قدم را که کنایه اى است از تشجیع و تقویت دلها ذکر کرد براى این است که تقویت دلها روشن ترین مصادیق نصرت است.
(یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ یَنْصُرْکُمْ وَ یُثَبِّتْ أَقْدامَکُمْ).تکیه بر مساله” ایمان” اشاره به این است که یکى از نشانه هاى ایمان راستین پیکار با دشمنان حق است. تعبیر به یارى کردن خدا به وضوح به معنى یارى کردن آئین او است، یارى کردن پیامبر او، و شریعت و تعلیمات او، و لذا در بعضى دیگر از آیات قرآن یارى کردن خدا و رسولش در کنار یکدیگر قرار داده شده است، در سوره حشر آیه 8 مى خوانیم: وَ یَنْصُرُونَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ أُولئِکَ هُمُ الصَّادِقُونَ با اینکه قدرت خداوند بى پایان است، و قدرت مخلوقات در برابر او بسیار ناچیز، ولى باز تعبیر به یارى کردن خداوند مى کند، تا اهمیت مساله جهاد و دفاع از آئین حق را روشن سازد، و تعبیرى از این با عظمت تر براى این موضوع پیدا نمى شود.
اما ببینیم وعده اى را که خداوند در برابر دفاع از آئینش به مجاهدان داده چیست؟ نخست: مى گوید:” شما را یارى مى کند” اما از کدام طریق؟از طریق بسیار، در قلب شما نور ایمان و در روح شما تقوا، در اراده شما قدرت، در فکر شما آرامش مى افکند.از سوى دیگر فرشتگان را به یارى شما مى فرستد، حوادث را به نفع شما تغییر مسیر مى دهد، قلوب مردم را به شما متمایل مى کند، سخنانتان را نافذ، فعالیتهایتان را پر ثمر مى سازد، آرى یارى خدا جسم و جان و درون و برون را احاطه مى کند.اما در میان تمام اشکال یارى کردن روى مساله” ثبات قدم” تاکید مى کند، چرا که ایستادگى در برابر دشمن مهمترین رمز پیروزى است، و برندگان جنگها آنها هستند که ثبات و استقامت بیشترى نشان مى دهند.
و لذا در داستان پیکار” طالوت”، فرمانده بزرگ بنى اسرائیل، با” جالوت” آن زمامدار ستمگر و خونخوار و قوى پنجه، مى خوانیم: مؤمنان اندکى که با او بودند به هنگامى که در برابر انبوه دشمن قرار گرفتند چنین گفتند:” رَبَّنا أَفْرِغْ عَلَیْنا صَبْراً وَ ثَبِّتْ أَقْدامَنا وَ انْصُرْنا عَلَى الْقَوْمِ الْکافِرِینَ”:” پروردگارا! صبر و استقامت را بر ما بریز و گامهاى ما را استوار دار و در برابر قوم کافر یارى فرما”.و در آیه بعد از آن مى خوانیم: فَهَزَمُوهُمْ بِإِذْنِ اللَّهِ،” یاران” طالوت” لشکر نیرومند” جالوت” را به فرمان خدا شکست دادند”. آرى نتیجه ثبات قدم پیروزى بر دشمن است.
امیر مؤمنان علی (علیه السلام) فرمودند:
خداوند تبارک و تعالی به سوی زمین نگریست، پس ما را برگزید و برای ما شیعیانی برگزید که ما را یاری می کنند، آنها از خوشحالی ما خوشحال و به خاطر اندوه ما اندوهگین می شوند و مال و جانشان را در راه ما نثار می نمایند، آنان از ما هستند و سرانجام نیز با ما خواهند بود. (1)
یاری اهل بیت و نصرت امام عصر (علیه السلام) توفیقی نیست که برای هر کسی فراهم گردد. در هر نظامی یاران و خدمتگزاران و کارگزاران از ناحیه خود نظام انتخاب می شوند. نظام الهی نیز از این قاعده برکنار نیست. یاران خدا و یاوران پیامبر خدا و اهل بیت علیهم السلام همگی توسط خداوند متعال انتخاب شده و به واسطه رسول گرامی و اهل بیت (علیهم السلام) پذیرفته می گردند.
خوشا به حال کسی که خداوند از ابتدا او را برای یاری ولی خود انتخاب کرده است؛ آن امامی که جدش امام صادق (علیه السلام) سالها پیش از تولد او آرزومند یاری و خدمتگزاریش می باشد و زمزمه می کند: لَو أدرَکتُهُ لَخَدَمتُهُ اَیامَ حَیاتی (2) اگر او را درک می کردم حتماً تمام عمر را صرف خدمتگزاری اش می کردم.
در آنجا که جد بزرگوار او، آن امام عزیز، چنین آرزو می کند، ما را توان صحبتی نیست به جز حسرت و آرزو، بیم و امید …اگر خداوند پیش از این عده ای را برای یاری اهل بیت انتخاب کرده، پس هم او می تواند این کار را تکرار کند، عده ای دیگر را نیز برای این امر برگزیند و به آنها توشه و توان، و نیت پاک در این راه عنایت فرماید. اگر ما و شما تا دیروز توفیق یاری امام زمان (علیه السلام) را نداشته ایم یا توفیقمان در این راه اندک و ناچیز بوده است، بیایید تا از خدا بخواهیم که او در کار ما تجدید نظر فرماید و ما را نیز برای خدمت در آن آستان برگزیند: اللهمّ انّی اَسئلُکَ اَن …. تَجعَلَنی مِمَّن تَنتَصِر بِهِ لِدینِکَ وَ لا تَستَبدِل بی غَیری (3)پروردگارا! از تو می خواهم که … مرا از کسانی قرار دهی که دینت را به او یاری می کنی و به جای من دیگری را نگذاری.
دست خداوند باز است، خواست او نافذ است و اراده او تخلف ناپذیر. اگر او بخواهد، می تواند از ما نیز یاورانی سخت کوش، دلسوز و مؤثر برای امام غریبمان بسازد، که اگر به یاری او موفق شویم جایمان در بهشت، در کنار او و با او خواهد بود.
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمودند: خدای عز و جل به هیچ یک از دوستان خود که جان خویش را در اطاعت و خیرخواهی برای امامش به زحمت اندازد، نظر نمی افکند مگر اینکه او را در رفیق اعلی (یعنی جایگاه پیامبران و صدیقین و شهدا و صالحان که در بهشت قرین یکدیگرند) در کنار ما جای دهد. (4)
مولا جان! با نظر رحمت خود بر ما نگاهی کن(5) تا باشیم و بمانیم از منتظرانی که با همین توان اندک یاریت می کنند؛ تا باشیم و شمرده شویم از یاران انتظار…
منابع
(1). ترجمه مکیال المکارم، ج2، ص242، به نقل از خصال/ شیخ صدوق، ج2، ص 635
(2). بحارالانوار، ج 51، ص148، ح23
(3). مفاتیح الجنان: از دعاهای ماه مبارک رمضان؛ همچنین موارد بسیار دیگر.
(4). اصول کافی، ج1، ص403، باب ما أمر النبی (ص)، ح1
(5). وَ انظُر اِلینا نَظرة رَحیمة؛ فرازی از دعای ندبه

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها