خانه » همه » مذهبی » یمنی‌ها در برابر توطئه ایستاده‌اند

یمنی‌ها در برابر توطئه ایستاده‌اند


یمنی‌ها در برابر توطئه ایستاده‌اند

۱۳۹۳/۱۱/۰۲


۳۸ بازدید

انصارالله: کودتایی علیه عبدربه صورت نگرفته است

یمنی‌ها در برابر توطئه ایستاده‌اند

انصارالله: کودتایی علیه عبدربه صورت نگرفته است

یمنی‌ها در برابر توطئه ایستاده‌اند

گروه بین‌الملل: پایتخت یمن از بامداد دوشنبه گذشته شاهد شدیدترین درگیری‌ها میان نیروهای کمیته مردمی و دولتی بوده است. این درگیری‌ها پس از حمله به مراکز کمیته‌های مردمی در برخی خیابان‌های صنعا شروع شد و کمیته‌های مردمی به حمله مسلحانه نیروهای گارد ریاست‌جمهوری در جنوب صنعا پاسخ دادند. منابع کمیته‌های مردمی تأکید کردند دلیل آغاز این درگیری‌ها حمله نیروهای گارد ریاست‌جمهوری به یکی از پست‌های ایست بازرسی‌ کمیته‌های مردمی بود. در چنین شرایطی عصر سه‌شنبه گزارش‌هایی مبنی بر اقدام نیروهای انصارالله در تصرف کاخ ریاست‌جمهوری جهت کودتا منتشر شد ولی منابعی در این جنبش نادیده گرفتن مفاد توافقنامه صلح از سوی دولت را علت شورش انقلابیون دانست و تصریح کرد علت بازگشت به اقداماتی انقلابی به خاطر سستی دولت یمن در اجرای مفاد توافقنامه صلح و مشارکت بوده است. از سوی دیگر، عبدالملک الحوثی، رهبر این جنبش نیز تأکید کرد یمنی‌ها در برابر توطئه تجزیه کشور ایستاده‌اند. عبدالملک بدرالدین الحوثی، سه‌شنبه شب با تاکید بر دفاع از دستاوردهای انقلاب و توافق صلح گفت ما مخالف طرح تجزیه کشور و 6 منطقه‌ای شدن یمن هستیم و این طرح را به معنای تجزیه کشور می‌دانیم. وی گفت: حساسیت ما این است که این تقسیم و تجزیه جغرافیایی براساس معیارهای سیاسی است که باعث تجزیه یمن می‌شود و این کشور استقلال و قدرت خود را از دست می‌دهد. الحوثی در ادامه سخنان خود بیان داشت: اوضاع کلی یمن بیانگر این است که نیروهای سیاسی در مسیر ایجاد هرج و مرج و بی‌ثباتی در کشور حرکت می‌کنند تا در نهایت به توافق صلح و شراکت عمل نشود. عبدالملک بدرالدین الحوثی گفت: بنابراین این نیروهای سیاسی وارد جبهه‌های جدیدی در ایجاد بحران در کشور شده و انقلاب مردمی، توافق صلح و شراکت و سند گفت‌وگوی ملی، امنیت و ثبات کشور را هدف قرار داده‌اند و تمرکز این نیروها برای مشکل‌آفرینی در استان مارب و وارد کردن بیشتر ضرر و زیان به کشور است. وی در ادامه سخنان خود گفت: در این مسیر توطئه‌های زیاد و خطرناکی طراحی کردند و با این کار می‌خواهند توافق صلح و شراکت و سند گفت‌وگوی ملی را نابود کنند اخیرا نیز پیش‌نویس قانون اساسی را تهیه کردند. رهبر جنبش انصارالله یمن تاکید کرد: باید همه گروه‌های سیاسی در یمن در ساختار قدرت این کشور حضور داشته باشند تا توافقنامه عمل شود، بنابراین هیچ توجیهی برای فرار از اجرای این توافق یا تلاش برای تباه کردن آن وجود ندارد. عبدالملک گفت: مسیری که دولت یمن دنبال می‌کند مخالفت با نتایج گفت‌وگوهای ملی است. وی افزود: مقامات یمن در فساد و استبداد غرق شده‌اند و پسر رئیس‌جمهور دست به سوءاستفاده‌های میلیاردی زده است.

حوثی: اتفاقات فرانسه ربطی به یمن ندارد

«عبدالملک الحوثی» رهبر جنبش انصارالله علاوه بر این در نطقی که از شبکه المسیره، ارگان انقلابیون و همچنین شبکه ملی یمن پخش شد از برخی‌ها تلاش‌ها (القاعده و دولت فرانسه) برای ارتباط دادن آنچه در فرانسه رخ داده است با تحولات یمن را مردود دانست و در ادامه با اشاره به اقدام نشریه فرانسوی «شارلی ابدو» در انتشار کاریکاتورهای موهن درباره پیامبر اکرم(ص) اعلام کرد که هرگونه اهانت به حضرت محمد(ص) را بشدت محکوم می‌کنیم. همچنین شورای امنیت سازمان ملل در بیانیه سه‌شنبه‌شب خود در حمایت از رئیس‌جمهور یمن اعلام موضع کرد و اینکه براساس نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری و همچنین مفاد طرح شورای همکاری خلیج‌فارس، عبدربه منصور هادی رئیس‌جمهور قانونی این کشور است. اما عبدالملک الحوثی ساعتی قبل از برگزاری نشست شورای امنیت در نخستین نطق زنده‌اش از تلویزیون سراسری کشور گفته بود: «از شورای امنیت هراسی نداریم و هرگونه تصمیمات شورای امنیت به منظور تن دادن انصارالله به خواسته‌های آن، فایده‌ای ندارد».

وی همچنین رئیس‌جمهوری را عامل درگیری‌ها و نابسامانی‌های کشور دانست زیرا او به توافق «صلح و شراکت» عمل نمی‌کند و در حال دور زدن این مساله است. وی گفت: «مشارکت یک اصل اساسی برای رهایی از استبداد سیاسی است».

تظاهرات ضددولتی یمنی‌ها

مردم یمن، چهارشنبه با تظاهرات در شهر صعده مخالفت خود را با تلاش دولت برای کودتا علیه توافقنامه صلح و مشارکت ملی و نیز با پیش‌نویس قانون اساسی جدید که با پیشنهاد تبدیل یمن به 6 منطقه فدرال درصدد تجزیه کشور است، اعلام کردند. تظاهرکنندگان همچنین از قبایل یمنی و نیروهای ارتش خواستند از کمیته‌های مردمی که مدافع ثبات و سازندگی یمن هستند، حمایت کنند. تظاهرکنندگان عبدربه منصور هادی و مشاوران وی را مسؤول پیامدهای درگیری‌ها در صنعا دانستند. یادآور می‌شود کمیته‌های مردمی یمن شامل نیروهایی از گروه‌های مختلف انقلابی است که درصدد حفظ و حراست از دستاوردهای انقلاب این کشور پس از کنار رفتن حکومت علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهور پیشین این کشور هستند.

اخبار متناقض از خروج عبد ربه از پایتخت

با تشدید بحران سیاسی- امنیتی در یمن و بالا گرفتن اعتراضات مخالفان و درگیر شدن آنها با نیروهای دولتی که درصدد سرکوب اعتراضات مردمی هستند، برخی منابع خبری از فرار رئیس‌جمهور یمن از پایتخت این کشور خبر دادند. شبکه روسی راشاتودی سه‌شنبه در گزارشی مدعی شد عبد ربه منصور هادی پایتخت این کشور را به مقصدی نامعلوم ترک کرده است. این درحالی است که برخی منابع خبری نیز اعلام کردند رئیس‌جمهور یمن همچنان در اقامتگاه خود در صنعا حضور دارد، در حالی که پیرامون آن درگیری‌های خشونت‌باری بین گارد ریاست‌جمهوری و نیروهای جنبش انصارالله یمن ادامه دارد. در همین حال، حمزه الحوثی، عضو شورای سیاسی جنبش مردمی انصارالله یمن گفت نیروهای این جنبش قصد ندارند عبد ربه منصور هادی را برکنار کنند و درگیری‌ها نیز پس از تیراندازی نیروهای گارد ریاست‌جمهوری به نیروهای انصارالله آغاز شده است. دولت یمن نیز دیروز نشست هفتگی خود را به دلایل امنیتی لغو کرد اما عصر چهارشنبه یک منبع نزدیک به عبدربه هادی به شبکه المیادین اعلام کرد رئیس‌جمهور پیشنهادات چهارگانه مطرح شده در سخنرانی عبدالملک الحوثی را مورد تصدیق قرار داده است البته این منابع اعلام کردند هادی خروج حوثی‌ها را از کاخ ریاست‌جمهوری به‌عنوان پیش‌شرط ورود به هرگونه مذاکره اعلام کرده است.

احتمال خروج سفرای عرب از صنعا

دیروز در فرودگاه پایگاه هوایی ریاض نشستی به دعوت شورای همکاری خلیج فارس برگزار شد و در آن وضعیت یمن و پیشرفت‌های کنونی انصارالله مورد بحث قرار گرفت. منابع دیپلماتیک خلیج فارس اعتقاد دارند شورای همکاری احتمالا سفرایش را از صنعا فرامی‌خواند و سپس برای گام‌های بعدی نیز آماده می‌شود. از سوی دیگر، شورای امنیت سه‌شنبه شب ضمن برگزاری نشست درباره بحران یمن، در بیانیه‌ای نگرانی شدید خود را از وخیم‌تر شدن بحران سیاسی و امنیتی یمن ابراز کرد. اعضای شورای امنیت در بیانیه خود از همه احزاب سیاسی و طرفین درگیر در یمن، آتش بس کامل و پایدار را خواستار شدند و تاکید کردند احزاب سیاسی با گفت‌وگو و رایزنی مشکلات خود را حل کنند. شورای امنیت در بیانیه سه‌شنبه شب خود در حمایت از رئیس‌جمهور یمن اعلام کرد براساس نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری و همچنین مفاد طرح شورای همکاری خلیج‌فارس، عبدربه منصور هادی رئیس‌جمهور قانونی این کشور است. این در شرایطی است که خبرها از تحرکات مشکوک آمریکا در قبال تحولات یمن حکایت دارد. ارتش آمریکا روز سه‌شنبه 2 فروند ناو جنگی به آب‌های سرزمینی یمن در دریای سرخ اعزام کرد. اعزام این دو ناو جنگی آمریکایی به آب‌های دریای سرخ ظاهراً به بهانه تخلیه اتباع آمریکایی از یمن در صورت بحرانی‌تر شدن اوضاع این کشور صورت گرفته است. این درحالی است که دولت آمریکا اعلام کرده تخلیه سفارت این کشور در صنعا بزودی انجام نخواهد شد.

در مقابل بسته شدن فرودگاه بین‌المللی عدن در جنوب این کشور توسط کمیته‌های وابسته به جنبش تجزیه‌طلب جنوبی کار را برای تخلیه اتباع و سفرای خارجی از عدن دشوار می‌کند.

انصارالله به دنبال مشارکت مردم نه قدرت

اختلاف اصلی انقلابیون به رهبری انصارالله با عبدربه منصور هادی رئیس‌جمهور بر سر پیش‌نویس قانون اساسی و اصرار منصور هادی برای تجزیه یمن به 6 اقلیم است؛ طرحی که گفته می‌شود از حمایت عربستان سعودی برخوردار است. پس از افزایش قدرت جنبش انقلابی انصارالله و امضای توافقنامه صلح در یمن، عربستان به این نتیجه رسیده است که یمن متحد نمی‌تواند تامین‌کننده منافع ریاض باشد و به دنبال سوق دادن یمن به سوی جنگ داخلی و تجزیه است. در همین زمینه ضیف‌الله شامی عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن می‌گوید: «آنها که تحولات یمن را درگیری بر سر قدرت می‌دانند، خود عاشق قدرت هستند. انصارالله اگر عاشق قدرت بود می‌توانست به این هدف برسد، ما توانایی در دست گرفتن امور را داریم ولی خواستار مشارکت همه گروه‌ها در اداره کشور هستیم و به این امر ایمان داریم».

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد