خانه » همه » مذهبی » یک دستور دارویی برای کرونا

یک دستور دارویی برای کرونا

یک دستور دارویی برای بیماری کرونا:
فاموتیدین ۴۰ صبح و شب
آتورواستاتین ۴۰ شب‌ها مصرف شود،
کپسول زینک پلاس پس از صبحانه و شام،
قرص آیورمکتین۶، ۲ عدد امروز، و سپس ۲ عدد سه روز بعد،
ویتامین ث ۱۰۰۰ صبح و شب، 
مصرف فراوان مایعات،
اگر بدن درد حتی خفیف داشت، ناپروکسن ۲۵۰ هر ۱۲ ساعت یک عدد،
فاموتیدین و آتورواستاتین و ویتامین‌ها تا زمان علامتدار بودن حداقل ۲ هفته، آیورمکتین همان یک ورق ۴ تایی کافی است.
***

موارد مصرف داروی ناپروکسن
ناپروکسن برای از بین بردن دردهای خفیف تا متوسط ناشی از شرایط مختلف به کار می‌رود. همچنین این دارو برای کاهش درد، تورم و سفتی مفاصل ناشی از آرتروز استفاده می‌شود. این دارو جزو دسته داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی (NSAID) قرار می‌گیرد. از دیگر اعضای این دسته‌ی دارویی می‌توان به آسپرین، دیکلوفناک، سلکوکسیب،‌ پیروکسیکام، ایندومتاسین، کتوپروفن، کتورولاک، مفنامیک اسید، ایبوپروفن اشاره کرد.
طریقه ‌مصرف قرص ناپروکسن

قبل از مصرف داروی ناپروکسن برگه اطلاعات و راهنمای آن را به دقت مطالعه کنید و اگر سوالی داشتید با پزشک یا دکتر داروخانه مشورت نمایید.

این دارو را می‌توان همراه با غذا و یا بدون غذا و با توجه به دستور پزشک معمولا دو بار در روز مصرف کرد.
قرص را کامل قورت دهید و آن را نشکنید یا نجویید. زیرا ممکن است دارو سریع آزاد شود و خطر بروز عوارض جانبی آن افزایش می‌یابد.
این دارو را با یک لیوان کامل آب (۲۴۰ میلی‌لیتر) بنوشید و تا ۱۰ دقیقه پس از مصرف از مصرف این دارو دراز نکشید، مگر این‌که تجویز پزشک چیز دیگری باشد.
برای کاهش عوارض جانبی این دارو ممکن است پزشکتان درمان را از دوزهای کم این دارو شروع کند و بعد آن را افزایش دهد.
عوارض جانبی ناپروکسن

در صورتی که پزشک داروی ناپروکسن را برای شما تجویز کرده است مطمئن باشید فوائد آن بیش از مضراتش بوده است. لازم است بدانید اکثر افرادی که داروی ناپروکسن را مصرف کرده‌اند، عوارض جدی این دارو را تجربه نکرده‌اند.

عوارض جانبی شایع:

مصرف ناپروکسن ممکن است منجر به عوارض زیر شود:

معده درد
تهوع
سوزش دل
سردرد
سرگیجه
خواب‌آلودگی

اگر هر یک از این عوارض ادامه یافت یا بدتر شد به سرعت با پزشک خود تماس حاصل کنید.

عوارض جانبی جدی:
کبودی و خونریزی بی‌دلیل
بلع سخت یا دردناک
تغییرات شنوایی (مانند زنگ گوش)
تغییرات خلقی و روحی
مشکلات کلیوی (مانند تغییر میزان حجم ادرار)
خشکی گردن بی‌دلیل
تغییرات بینایی
نشانه‌های نارسایی قلبی (مانند ورم پا، خستگی و کاهش وزن غیرطبیعی)

اگر این موارد را مشاهده کردید سریعا به پزشک اطلاع دهید. منبع: دکترتو
***
فاموتیدین و تأثیر آن بر کرونا ویروس
در تحقیقاتی در کشور انگلیس از داروی فاموتیدین که خود از گروه داروهای ضد اسید است؛ و در درمان سوزش معده به کار برده می‌شود بر روی بیماران مبتلا به کووید ۱۹ آزمایش شد. براساس گفته‌های این تیم تحقیقاتی استفاده از داروی فاموتیدین موجب شده تا علائمی‌که نشان از تسریع روند بهبودی بیمار است؛ زودتر نمایان شوند. آیا داروی فاموتیدین خواهد ­توانست نقش مثبتی در درمان کووید ۱۹ داشته باشد؟
چگونگی عملکرد داروی فاموتیدین بر روی بیماران مبتلا به کووید ۱۹

برطبق تحقیقات انجام شده در مورد کرونا ویروس و راه‌های درمان آن در کشور انگلیس که بازتاب نتایج آن در سراسر دنیا پیچید و با استناد به گفته‌های محققان حاظر در این تحقیقات استفاده از داروی درمان سوزش معده فاموتیدین بر روی ۱۰ بیمار مبتلا به کرونا ویروس نتایج قابل قبولی داشته است.

در گزارشی که اخیراً در مجله پزشکی گوت (Gut)  منتشر شد بیان شده است که خوراندن داروی فاموتیدین به ۱۰ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ سبب بروز علائم بهبودی در طی ۲۴ تا ۴۸ ساعت اول، بعد از مصرف اولین دوز از قرص فاموتیدین شده است.  به غیر از یک نفر از بیماران مورد مطالعه کسانی که علائمی‌مانند سرفه و تنگی نفس داشتند با دریافت داروی فاموتیدین در ۱۰ روز اول بیماری علائم سرفه و تنگی نفس در آن‌ها بهبود یافته است. حال این یافته‌های محققان سؤالی را در ذهن‌ها ایجاد کرده که آیا داروی سوزش معده فاموتیدین می‌تواند در روند درمان بیماری کرونا ویروس تأثیرگذار باشد؟

موارد مصرف داروی فاموتیدین

از قرص فاموتیدین برای: درمان معده­ درد، درمان سوزش معده، درمان مشکل بلع، درمان گاستریت یا ورم معده، درمان ریفلاکس معده (ترش­کردن معده) که در آن محتویات معده به داخل مری برمی‌گردد، درمان ترشح زیاد اسید از معده، درمان و پیشگیری از زخم معده، و درمان سندروم زولینگر الیسون استفاده می‌شود.

نکته: سندروم زولینگر الیسون در شرایطی نادر به وجود می‌آید که در آن یک یا چندین تومور در قسمت بالایی روده باریک و پانکراس ایجاد می‌شود. به این تومورهای ایجاد شده گاسترینوما گفته می‌شود که با تولید مقادیر زیاد و غیرمعمول گاسترین سبب تولید بیش از نیاز اسید معده می‌شوند.

مقدار و نحوه­ مصرف داروی فاموتیدین

به طور کلی مقدار و نحوه مصرف فاموتیدین به سن بیمار، نوع و شدت بیماری تحت درمان و نحوه واکنش به اولین دوز مصرفی دارد که طبق نظر پزشک معالج بیمار تعیین می‌شود.
عوارض جانبی که مصرف قرص فاموتیدین می‌تواند سبب شود عبارت است از:

سردرد، کسالت، سرگیجه، اضطراب، افسردگی، خواب‌آلودگی، خشکی‌پوست، برافروختگی، تب، خشکی‌دهان، اسهال، یبوست، حالت­ تهوع، استفراغ، آکنه، وزوزگوش، بی‌اشتهایی، طعم غیرمعمول، دردمعده، دردعضلانی یا مفصلی، واکنش‌های آلرژیک و ترومبوسیتوپنی.

نکته: ترومبوسیتوپنی شرایطی است که در آن تعداد پلاکت‌های خون کم می‌شود.

تداخلات دارویی قرص فاموتیدین

حتماً حین مراجعه به پزشک لیست داروهایی را که استفاده می‌کنید به پزشک بدهید. اما داروهایی که با قرص فاموتیدین تداخل دارویی دارند شامل داروهای: استامینوفن، ایبوپروفن، دیکلوفناک، آسپرین، اگزاپام، دیازپام، سیتالوپرام، آمی‌تریپتیلین، ایمی­پرامین، مورفین، کاپتوپریل، کتوکونازول و آتنولول می‌شود. منبع: طب‌مگزین

***

آیورمکتین در پیشگیری و بهبود کرونا موثر خواهد بود

در ۳۰ دی ماه سال گذشته طی مراسمی که به‌طور هم‌زمان در شهرک دارویی برکت در کُردان و هم‌چنین در کارخانه‌ی البرز دارو در قزوین برگزار شد، از تولید ایرانی داروی آیورمکتین ۶ ، توسط محققان ایرانی با حضور رییس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) رونمایی شد.

دکتر اکبر برندگی؛ مدیرعامل گروه دارویی برکت در این‌باره گفت: طبق اخبار واصله حدود دو ماه است که آیورمکتین برای پیش‌گیری و درمان بیماری کرونا در آمریکا و برخی کشورهای دیگر در پروتکل‌های درمانی کرونا، اجازه‌ی مصرف پیدا کرده است.

وی افزود: از اول امسال مرحله‌ی کلینیکال این دارو را آغاز کردیم و بعد از مطالعات کارآزمایی بالینی مشخص شد این دارو هم در پیش‌گیری و هم در درمان کرونا مؤثر است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر ظرفیت تولید سالانه ۲۰۰ میلیون از این قرص در شرکت البرز دارو ایجاد شده و بی‌شک استفاده از آن در پیش‌گیری و بهبود بیماری کرونا مؤثر واقع خواهد شد.

وی با بیان این‌که تولید این دارو که پیش از این وارداتی بود، صرفه‌جویی ارزی قابل‌توجهی را به همراه خواهد داشت، تأکید کرد: برآورد شده که تولید این دارو به میزان ۱۵ میلیون دلار باعث صرفه‌جویی ارزی می‌شود.

روزنامه دیلی‌میل در گزارشی عنوان کرد: دکتر اندرو هیل ویروس‌شناس از دانشگاه «لیورپول» که درباره‌ی این دارو تحقیقاتی را انجام داده است، اظهار داشت این دارو می‌تواند در نبرد علیه ویروس کرونا «تحول‌آفرین» باشد.  نتایج حاصل از ۱۱ مطالعه نشان می‌دهد که داروی «آیورمکتین» (Ivermectin)، می‌تواند به محافظت از بیماران کرونایی کمک کند. این مطالعات هم‌چنین نشان داد که مدت زمان لازم برای دفع ویروس کرونا از بدن نیز با مصرف داروی آیورمکتین سریع‌تر بود. ایسنا

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد