خانه » همه » مذهبی » ۵ فروردین ۱۳۸۴ یادآور خاطره تلخ و شیرین تاریخ فوتبال ایران

۵ فروردین ۱۳۸۴ یادآور خاطره تلخ و شیرین تاریخ فوتبال ایران

عصراسلام: ۵ فروردین ۱۳۸۴ یکی از شیرین‌ترین و در عین حال، یکی از تلخ‌ترین روزهای تاریخ ‎فوتبال ایران است. تیم ملی ایران، با مربیگری برانکو در راه رسیدن به جام جهانی ۲۰۰۶ باید با بحرین، کره شمالی و ژاپن رقابت می‌کرد. در هفته اول بازی‌ها، ‎ایران در منامه با بحرین ۰-۰ کرد و بازی با ژاپن در تهران، برای ایران بسیار حیاتی بود. ایران باید حتما این بازی را برنده می‌شد، در عیراینصورت داستان پیچیده می‌شد. 

حساسیت بازی، و البته تبلیغات مداوم رسانه‌ها، باعث شد تا آن روز بیش از ۱۰۰ هزار نفر به استادیوم بروند. صدهزارنفری که استادیوم را تقریبا تا ظهر آن روز پر کرده بودند، در حالی که بازی ساعت ۶ بعدازظهر شروع می‌شد. 

ایران در یک بازی جذاب و مهیج، با نتیجه ۲-۱ توانست ژاپن را شکست بدهد. هر دو گل ایران را ‎وحید هاشمیان در آن بازی به ثمر رساند. سوت پایان داور اما شروع یک داستان تراژیک بود. 

هنگام خروج از ورزشگاه، ازدحام شدید تماشاگران، باعث شد که عده زیادی زیر دست و پا بمانند. ۷ نفر کشته و ۳۰ نفر زخمی شدند. اتفاقی تلخ که جامعه را در شوک فرو برد. بلافاصله بعد از این اتفاق، هیئت دولت، شورای عالی امنیت ملی و قوه قضاییه به ماجرا ورود کردند و پرونده به واجا ارجاع شد. 

چرا تماشاگران زیر دست و پا ماندند؟ 

تعدادی از خروجی‌های ‎استادیوم آزادی برای بیرون رفتن تماشاگران از ورزشگاه، بسته بود و آن حجم زیاد جمعیت، مجبور شدند که از خروجی‌های معدودی از ورزشگاه بیرون بروند.
اما چرا بعضی خروجی‌ها بسته بود؟ 

هلی کوپتر منتسب به آقای ‎قالیباف، فرمانده وقت نیروی انتظامی، آنجا فرود اومده بود و ضمن بند آوردن بخش زیادی از مسیر خروجی، باعث شده بود تا برخی درهای خروجی ورزشگاه بسته شوند تا مردم به هلی کوپتر نزدیک نشوند. 

بعد از رسیدگی‌ قوه قضاییه، اعلام شد مسئولان نیروی انتظامی و مسئولان ورزشگاه آزادی هرکدام به اندازه ۵۰ درصد در وقوع این اتفاق تلخ مقصر هستند و به خانواده هر یک از کشته شده‌ها، ۲۵ میلیون تومان دیه تعلق گرفت. بسیاری از متهمین هم با قرار منع تعقیب مواجه شدند تا واقعیت، مسکوت بماند. 

۱۲ سال بعد و درجریان مبارزات انتخاباتی سال ۱۳۹۶، یک توییت از مصطفی ‎هاشمی طبا، یکی از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری، نفتی بر آتش زیر خاکستر ریخت. توییتی که مشخص بود به سمت کدوم یک از نامزدهای آن سال نشانه رفته است. 

حتی گفته می‌شود که این سخنان ‎روحانی در آخرین دقایق مناظره سوم انتخابات سال ۹۶ خطاب به قالیباف، به ماجرای تلخ استادیوم آزادی و نقش فرمانده وقت نیروی انتظامی در اون ماجرا اشاره داشته است. 

چیزی که ما می‌دانیم این است که ۷ خانواده، داغدار بی کفایتی و بی مسئولیتی مسئولینی شدند که حتی حاضر به یک عذرخواهی خشک و خالی نشدند. مسئولینی که هرکدوم تلاش کردند تا با انکار نقش خود و متهم کردن دیگری، شانه از این بار خالی کنند. 

از سوی هیچ یک از نهادهای ذی ربط (دولتی، ورزشی، نظامی) هیچ گزارش رسمی‌ای درباره علت حادثه و قصورهای رخ داده در این ماجرا منتشر نشد تا سوالات افکار عمومی درباره این فاجعه، همچنان بی‌پاسخ بماند. 

به یاد رحیم شفاعت، سید رحیم سید هاشمی، مجتبی ابراهیم‌زاده، هادی ربیعی، بهروز صدوقی، امید چوبدار خوشخو و محمد جعفری، ۷ هموطن مظلومی که زیر آوار سوءمدیریت مدفون شدند… 

عرفان حاج‌بابایی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد