خانه » همه » جدید ترین مطالب تخصصی » AMD احتمالا به دومین مشتری بزرگ TSMC تبدیل می‌شود

دانلود کتاب های امتحان شده

AMD احتمالا به دومین مشتری بزرگ TSMC تبدیل می‌شود

اکنون که ای ام دی (AMD) اکثر پردازنده‌های مرکزی و گرافیکی و سیستم-روی-چیپ‌های خودش را در کارخانه‌های TSMC تولید می‌کند، ممکن است پس از اپل به دومین مشتری بزرگ این شرکت تایوانی تبدیل شود. تامز هاردور می‌نویسد اگر این اتفاق رنگ حقیقت به ‌خود بگیرد، AMD در مقایسه ‌با شرکت‌های دیگری مثل انویدیا، کوالکام و برادکام موقعیت بسیار بهتری برای مذاکره با TSMC بر سر دریافت ظرفیت تولیدی بیشتر خواهد داشت.

اگر AMD دومین مشتری بزرگ TSMC شود، نه‌تنها می‌تواند مذاکرات مالی مؤثرتری با TSMC انجام بدهد بلکه می‌تواند روی فرایند توسعه‌ی لیتوگرافی‌های آینده‌ی این شرکت نیز اثرگذار باشد و سریع‌تر به جدیدترین لیتوگرافی‌ها دسترسی پیدا کند. 

در سال‌های گذشته انویدیا به‌صورت تقریبا انحصاری از کارخانه‌ها و خطوط تولید TSMC برای ساخت پردازنده‌های گرافیکی استفاده می‌کرد و AMD مجبور بود بخش اعظم پردازنده‌هایش را از طریق گلوبال فاندریز تولید کند؛ زیرا از مدت‌ها پیش قراردادی بر سر تولید ویفر بین AMD و گلوبال فاندریز امضاء ‌شده بود. AMD هرگز بخش عظیمی از خطوط تولید TSMC را در اختیار نداشت.

گلوبال فاندریز در سال ۲۰۱۸ تصمیم گرفت از توسعه‌ی لیتوگرافی هفت نانومتری دست بکشد و روی تولید تراشه با فناوری‌های تولیدی تخصصی تمرکز کند و به ‌همین دلیل شرایط برای AMD به ‌شکلی محسوس متحول شد. گلوبال فاندریز با اقدامی که در سال ۲۰۱۸ انجام داد، اساسا بازار لیتوگرافی‌های مدرن را برای TSMC و سامسونگ رها کرد.

به ‌دنبال این اتفاق AMD مذاکره‌ی مجدد با گلوبال فاندریزر را آغاز کرد و در نهایت تصمیم گرفت تولید تقریبا تمامی پردازنده‌های مرکزی و پردازنده‌های گرافیکی و سیستم-روی-چیپ‌های خود را به کارخانه‌های TSMC منتقل کند؛ همین تصمیم، محصولات AMD را بسیار رقابتی‌تر از قبل کرد. از طرفی دیگر انویدیا تصمیم گرفت برای تولید پردازنده‌های گرافیکی سری RTX 3000 (امپر) سراغ سامسونگ و لیتوگرافی هشت نانومتری این شرکت برود.

AMD در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ خرید تراشه‌های TSMC را به ‌شکلی در خور توجه افزایش داد؛ زیرا در آن بازه‌ی زمانی سهم بازار AMD و البته فروش محصولات این شرکت روندی صعودی داشت. در سال ۲۰۱۹ فروش پردازنده‌های AMD چهار درصد از درآمد TSMC را تشکیل داد و این عدد در سال ۲۰۲۰ به ۷٫۳ درصد افزایش پیدا کرد.

متخصصان بازار پیش‌بینی می‌کنند فروش پردازنده‌های AMD در سال جاری میلادی ۹٫۲ درصد از کل درآمد سالانه‌ی TSMC را تشکیل بدهد. حتی اگر AMD امسال در حد انتظارات ظاهر نشود، پس از ترکیب شدن با زایلینکس در سال‌های آینده، خرید تراشه از TSMC را به ‌شکلی محسوس افزایش می‌دهد.

متخصصان انتظار دارند سهم انویدیا از درآمد سالانه‌ی TSMC به مرور زمان کاهش پیدا کند و در سال جاری میلادی به ۵٫۸ درصد برسد. های سیلیکون، بازوی تراشه‌ساز هواوی که قبلا دومین مشتری بزرگ TSMC محسوب می‌شد، مدتی است به ‌دلیل تحریم‌های ایالات متحده اجازه‌ی همکاری با این شرکت ندارد. همچنین از آن‌جایی که شماری از پردازند‌ه‌های جدید کوالکام در سال جاری در کارخانه‌های سامسونگ به مرحله‌ی تولید می‌رسند، انتظار داریم سهم کوالکام نیز از درآمد TSMC کاهش پیدا کند. 

سهم مشتریان TSMC از درآمد سالانه‌ی این شرکت در بازه‌ی ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱
نام شرکت ۲۰۱۹ ۲۰۲۰ ۲۰۲۱
اپل ۲۴ درصد ۲۴٫۲ درصد ۲۵٫۴ درصد
های سیلیکون ۱۵ درصد ۱۲٫۸ درصد صفر درصد
کوالکام ۶٫۱ درصد ۹٫۸ درصد ۷٫۶ درصد
انویدیا ۷٫۶ درصد ۷٫۷ درصد ۵٫۸ درصد
برادکام ۷٫۷ درصد ۷٫۶ درصد ۸٫۱ درصد
AMD ۴ درصد ۷٫۳ درصد ۹٫۲ درصد
اینتل ۵٫۲ درصد ۶ درصد ۷٫۲ درصد
مدیاتک ۴٫۳ درصد ۵٫۸ درصد ۸٫۲ درصد

AMD نمی‌تواند به‌زودی‌ جایگاه اپل را به‌عنوان بزرگ‌ترین مشتری TSMC بگیرد؛ اما همچنان جایگاهی بالاتر از اینتل و برادکام خواهد داشت. اینتل در سال‌های اخیر به‌صورت تدریجی سفارش تراشه از TSMC را افزایش داده است و این روند همچنان ادامه پیدا می‌کند؛ زیرا  بر اساس شایعه‌ها، تیم آبی نه‌تنها برای پردازنده‌های مرکزی بلکه برای شماری از پردازنده‌‌های گرافیکی جدیدش سراغ لیتوگرافی TSMC می‌رود. منبع اصلی این خبر انتظار ندارد که اینتل در سال جاری میلادی حجم عظیمی از پردازنده‌های خود را به TSMC برون‌سپاری کند و به همین دلیل سهم پیش‌بینی‌شده‌ی اینتل از درآمد ۲۰۲۱ شرکت TSMC برابر ۷٫۲ درصد است. 

TSMC در ماه‌های اخیر بارها گفته است که مسیر توسعه‌ی لیتوگرافی‌های جدید به‌خوبی پیش می‌رود و در سال‌های آینده تولید تراشه‌های مبتنی ‌بر لیتوگرافی دو و سه نانومتری را به مرحله‌ی بهره‌برداری می‌رساند.

متخصصان می‌گویند لیتوگرافی سه نانومتری FinFET شرکت TSMC قرار است بیش از لیتوگرافی سه نانومتری MBCFET سامسونگ مورد استقبال قرار بگیرد. همچنین پیش‌بینی می‌شود TSMC با لیتوگرافی سه نانومتری به دستاوردهای بیشتری نسبت‌ به لیتوگرافی‌های پنج و هفت نانومتری خود دست پیدا کند. 

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها