مریم امسال در کلاس اول دبیرستان درس می خواند . با این که وضع درسی مریم خوب است ، ولی هیچ دوستی ندارد . هروقت مریم با کسی دوست می شود ، پس از مدت کوتاهی از او رنجیده یا باعث ناراحتی او می شود . سال گذشته مریم با با فاطمه ، دختر عمویش ، که در کلاس آن ها درس می خواند ، دوست بود . ولی امسال فاطمه به مدرسه ی دیگری رفته و مریم نتوانسته با کس دیگری دوست شود .
محمد پسر خوش برخوردی است . او نماینده ی کلاس سوم دبیرستان می باشد . محمد نه تنها دوستان زیادی دارد ، بلکه با اولیای مدرسه نیز ارتباط خوبی دارد . بیشتر بچه ها مایل اند با او دوست شده یا در فعالیت های گروهی با او هم گروه شوند .
مریم و محمد چه فرقی باهم دارند ؟ به نظر شما چگونه می توان به مریم کمک کرد ؟ آیا می توان گفت شاید مریم شیوه ی درست برقراری ارتباط را بلد نیست ؟
تعاریف بسیاری از ارتباط به عمل آمده است . در بیشتر این تعاریف اجزای موجود در تعریف زیر وجود دارد .
« ارتباط ، هر عمل متقابلی است که شامل انتقال پیام می باشد . »
به این تعریف توجه کنید . از چه اجزایی تشکیل شده است ؟
هاجر شب گذشته با برادرش دعوا کرده و حالا در سر کلاس نیز ناراحت است و با کسی صحبت نمی کند . سارا که دوست صمیمی اوست ، ناراحت شده و فکر می کند هاجر برای او قیافه گرفته است . علت ناراحتی سارا چیست ؟ آیا هاجر قصد داشته که سارا را ناراحت کند ؟ آیا می توان گفت که یک سوء تفاهم ایجاد شده است ؟ فکر می کنید چگونه یک سوء تفاهم پیش می آید ؟ در این مثال هاجر هیچ پیامی برای سارا نفرستاده ، ولی سارا اخم او را یک پیام نسبت به خودش حساب کرده و ناراحت شده است . پس اگر پیامی ارسال نشود ولی دریافت گردد ، سوء تفاهم به وجود می آید .
آیا از خود پرسیده اید که چرا ارتباط را به عنوان یکی از بحث های این دوره قرار داده ایم ؟ یا چه لزومی دارد که ارتباط موثر را یاد بگیریم ؟ اگر هیچ ارتباطی صورت نگیرد ، دنیا به چه شکلی در می آید ؟
منبع : کتاب مهارت برقراری ارتباط موثر ویژه ی دانش آموزان – فرشته موتابی
برچسبها: مهارت برقراری ارتباط موثر