خانه » همه » خبر » پر بیننده ترین اخبار ایران و جهان » کیم جونگ اون چه کار می‌کند؟

دانلود کتاب های امتحان شده

کیم جونگ اون چه کار می‌کند؟

دوره‌های تنش با کره شمالی می‌آیند و می‌روند، اما وضعیت شبه جزیره کره در حال حاضر بی‌ثبات‌ترین وضعیت در پنج سال گذشته است و به نظر می‌رسد بدتر هم بشود.

به گزارش بی بی سی، فقط در یک ماه گذشته، کره شمالی یک موشک بر فراز ژاپن شلیک کرده است به طوری که ساکنان این کشور را واداشت دنبال سرپناه بگردند؛ اقدامی خصمانه و تحریک‌آمیز از جانب این کشور.

کره شمالی چندین موشک بالستیک دیگر پرتاب کرده، هواپیماهای جنگی را به نزدیکی مرز خود با کره جنوبی به پرواز درآورده، و صدها گلوله توپ را به سمت دریا شلیک کرده که در منطقه حائل نظامی دو کره فرود آمده است، منطقه‌ای که در سال ۲۰۱۸ برای حفظ صلح ایجاد شد؛ چرا که این دو کشور از نظر فنی هنوز در جنگ هستند.

دوشنبه گذشته، ۲۴ اکتبر، یک کشتی تجاری کره شمالی از مرز دریایی این دو کشور عبور کرد که باعث شد هر دو طرف تیرهای هشداردهنده شلیک کنند. کره جنوبی می‌گوید ورود این کشتی به آب‌های کشورش عمدی بوده است.

بنابراین، کیم جونگ اون چه کار می‌کند؟

سه دلیل وجود دارد که کره شمالی تمایل به پرتاب موشک دارد: آزمایش و بهبود فناوری تسلیحات خود، ارسال پیامی سیاسی به جهان (در درجه اول به ایالات متحده آمریکا)، و تحت تاثیر قرار دادن مردم خود در داخل و تقویت وفاداری به حکومت.

رمزگشایی از این که اقدامات پیونگ یانگ در جهت کدام یک از این اهداف صورت گرفته است، امری دشوار است؛ اما ظاهرا این بار آقای کیم به صراحت دلیلش را بیان کرده است.

رسانه‌های دولتی چندین بار گزارش داده‌اند که پرتاب‌ها و مانورهای اخیر در پاسخ به مانورهای نظامی ایالات متحده آمریکا و کره جنوبی و ژاپن بوده است. کره شمالی دشمنان خود را مقصر تشدید تنش‌ها دانسته است و می‌گوید که پرتاب‌های اخیرش هشدار آشکاری است که مانورهای آنها باید متوقف شوند.

در دو ماه گذشته، واشنگتن و سئول و توکیو مانورهای نظامی گسترده‌ای را جداگانه و با هم برگزار کرده‌اند تا نشان دهند که برای حمله هسته‌ای کره شمالی آماده هستند. شکی نیست که اینها آقای کیم را برانگیخته است، کسی که همیشه این نوع مانورها را به عنوان آمادگی دشمنانش برای تهاجم تلقی می‌کند. اصلا دلیل این که کره شمالی در وهله اول دست به تولید تسلیحات هسته‌ای زد، جلوگیری از چنین تهاجمی به خود بود.

اما دلیل کمتر صریحی هم وجود دارد که چرا کیم جونگ اون اکنون فشارها و تنش‌ها را افزایش داده است. بعضی‌ها بر این باورند که او احتمالا زمینه را برای یک آزمایش تحریک‌آمیزتر آماده می‌کند: انفجار یک سلاح هسته‌ای برای اولین بار پس از پنج سال، یا حتی یک حمله در مقیاس کوچک به کره جنوبی.

کره شمالی؛ چرا کیم جونگ اون در حال بالا بردن فشارها است؟کیم جونگ اون برنامه پنج ساله‌ای را ارائه کرد که در آن تمام سلاح‌های جدیدی که قصد توسعه آنها را داشت، با جزئیات شرح داد، ژوئن ۲۰۲۱

سال گذشته، کیم جونگ اون برنامه پنج ساله‌ای را ارائه کرد که در آن تمام سلاح‌های جدیدی که قصد توسعه آنها را داشت، با جزئیات شرح داد. این سلاح‌ها شامل بمب‌های هسته‌ای کوچکتر برای میدان نبرد و موشک‌های کوتاه‌برد برای حمل آنها بود.

مانورهای اخیر نشان می‌دهد که آقای کیم نه تنها روی این سلاح‌ها کار می‌کند، بلکه در حال آموزش نیروهایش برای استفاده از آنها است. آقای کیم گفت که از بعضی از این رزمایش‌های اخیر برای شبیه‌سازی حمله هسته‌ای به کره جنوبی استفاده می‌شود.

حال کیم نیاز به توجه دارد؛ او نیاز دارد که دنیا متوجه پیشرفت‌های او شود، تا بتواند روزی تحریم‌های شدید بین‌المللی علیه کشورش را لغو کند. تحریم‌های بین‌المللی، کره شمالی را از توسعه تسلیحات متوقف نکرده است – هدفی که برای آن طراحی شده بود – اما به اقتصاد این کشور آسیب می‌زند.

مذاکرات با هدف کاهش این تحریم‌ها مدت‌هاست که متوقف شده، و موضوع کره شمالی کمرنگ شده است و دیگر در صدر دستور کار جهانی قرار ندارد. جهان بسیار بیشتر نگران جنگ در اوکراین و ظهور چین مستبد است. موضع جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، این است که تحریم‌ها علیه کره شمالی تنها زمانی کاهش می‌یابد که این کشور موافقت کند که همه سلاح‌های هسته‌ای خود را کاملا کنار بگذارد.

در عین حال، واشنگتن و سئول توافق کرده‌اند که با برگزاری رزمایش‌ها دفاع خود را از شبه جزیره تقویت کنند و به تحریکات کره شمالی با قدرت پاسخ دهند؛ امری که پیونگ یانگ از آن متنفر است. در پی آخرین دور پرتاب موشک و رزمایش کره شمالی، کره جنوبی هم هواپیماهای جنگی را فرستاد و توپخانه خود را شلیک کرد.

اگر کیم بخواهد ایالات متحده آمریکا را وادار کند تا با شرایطی که بیشتر مطلوب او است، مذاکره کند، باید ثابت کند که کشورش بسیار خطرناک شده است. ماه گذشته، آقای کیم کره شمالی را یک کشور دارای سلاح هسته‌ای اعلام کرد، موضعی که به گفته او غیرقابل برگشت است.

کیم جونگ دائه، مشاور سابق وزارت دفاع کره جنوبی، گفت که ما باید نگران این باشیم که چقدر این اقدامات کره شمالی جسورانه‌تر شده است. او خاطرنشان کرد که در گذشته این کشور منتظر می‌ماند تا نیروهای آمریکایی مانورهای نظامی خود را پایان دهند، بعد دست به تلافی می‌زد. در حالی که این بار زمانی که مانورهای آمریکایی‌ها هنوز ادامه داشت، توپخانه خود را به سمت دریا شلیک کرد.

او گفت: «ما قبلا هرگز این جسارت و تجاوز را ندیده بودیم، این بار متفاوت است. این کره شمالی است که مانند یک کشور هسته‌ای عمل می‌کند.»

دولت‌های آمریکا و کره جنوبی معتقدند که آمادگی‌ها برای هفتمین آزمایش تسلیحات هسته‌ای کره شمالی کامل شده است و این کشور اکنون منتظر لحظه مناسب سیاسی برای اقدام است. پنجره جذابی هم برای این کشور در حال باز شدن است: پایان برگزاری کنگره حزب کمونیست چین و نزدیک شدن انتخابات میان دوره‌ای آمریکا.

در همین حال، کره جنوبی در بحبوبه دور دیگری از مانورهای جنگی است که قرار است ایالات متحده آمریکا هم به آن بپیوندد. اینها ممکن است بهانه‌ای را که کیم جونگ اون منتظرش بوده است، برای او فراهم کند.

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها